Edwin Snoek Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Dit is geen grapje. Wil je een goede tweak die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Beste Edwin, Hoe kom je in godsnaam op het idee om een uitgang op een uitgang aan te sluiten... De reden dat dit betere kan klinken is omdat een tape out meestal een aftakking is verderop in het pre-amp circuit. Toch moet de oplettende lezer opassen, want soms zit deze lus ook NA de volume knop. Als je dit dan doet stuur je de eindtrappen vol in met alle nare gevoglen van dien... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 4 oktober 2005 Report Share Posted 4 oktober 2005 Beste Edwin, Hoe kom je in godsnaam op het idee om een uitgang op een uitgang aan te sluiten... De reden dat dit betere kan klinken is omdat een tape out meestal een aftakking is verderop in het pre-amp circuit. Toch moet de oplettende lezer opassen, want soms zit deze lus ook NA de volume knop. Als je dit dan doet stuur je de eindtrappen vol in met alle nare gevoglen van dien... Groeten, Bas Dan kun je dus maar beter eerst te weten komen hoe de pre is gebouwd, of anders variabel aansluiten met laag volume op de CD spelert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 5 oktober 2005 Author Report Share Posted 5 oktober 2005 Beste Edwin, Hoe kom je in godsnaam op het idee om een uitgang op een uitgang aan te sluiten... De reden dat dit betere kan klinken is omdat een tape out meestal een aftakking is verderop in het pre-amp circuit. Toch moet de oplettende lezer opassen, want soms zit deze lus ook NA de volume knop. Als je dit dan doet stuur je de eindtrappen vol in met alle nare gevoglen van dien... Groeten, Bas Hoi Bas Ik had perongeluk de CD-speler op de tape-out aangesloten, maar dat wist ik niet. Toen ik aan het luisteren was, vond ik het geluidsbeeld veel opener en gedetaileerder dan voorheen. Toen ben ik aan het zoeken geslagen en kon in eerste instantie niet vinden. Tot ik na lang zoeken ontdekte dat mijn CD-speler op de Tape-out was aangesloten. Ik heb de CD-speler toen weer van de tape-out afgehaald en weer op 'CD' aangesloten, en toen was de detaillering en openheid ineens een stuk minder, zoals vanouds. Ik weer op de Tape-out aangesloten, en terug was de openheid weer. Het klonk weer losjes schoon en levendig. Dit was op de Vincent versterker, en heb daarna de NAD 319 aangesloten om het weer te proberen. En ook hier was het resulaat ronduit goed te noemen. Ook hier weer openen, gedetailleerder en schoner. Het is echt de moeite waard om het te proberen, ook bij de NAD versterkers, want die gaan er echt fors op vooruit. Grappig hoe je bij toeval iets kunt ontdekken, wat een veel beter resultaat heeft dan bijv een 'source direct' knopje. Het is alleen jammer dat je maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 5 oktober 2005 Author Report Share Posted 5 oktober 2005 Het geluidsbeeld is het beste te omschrijven alsof je de CD-speler rechtstreeks op de eindversterker hebt aangesloten. Is natuurlijk niet zo, maar het klinkt alsof er geen rem of obstakel meer tussen zit. Het losse schone geluidsbeeld is heel mooi om te horen. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Niet elke tape-out is passief. Dan krijg je problemen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Niet elke tape-out is passief. Dan krijg je problemen ... Beste, Ja, soms zit er een opamp achter (zoals bij veel yamaha's). Blijft wel tricky als je je versterker niet goed kent. Maargoed (kijk ook naar Edwin ) je behaalt dezelfde zoniet betere resulaten als je je versterker eens onder handen neemt. Vaak kun je intern zelf al veel facetten bijpassen (oa. metalen brugjes etc.) en bepaalde delen die je niet wilt gebruiken. HOu altijd wel de impedantie in de gaten als je bijv. potmeters gaat bypassen Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 @edwin Ik had perongeluk de CD-speler op de tape-out aangesloten, maar dat wist ik niet. Toen ik aan het luisteren was, vond ik het geluidsbeeld veel opener en gedetaileerder dan voorheen. Toen ben ik aan het zoeken geslagen en kon in eerste instantie niet vinden. Tot ik na lang zoeken ontdekte dat mijn CD-speler op de Tape-out was aangesloten. Ik heb de CD-speler toen weer van de tape-out afgehaald en weer op 'CD' aangesloten, en toen was de detaillering en openheid ineens een stuk minder, zoals vanouds. waarschijnlijk krijg jij hetzelfde effect wanneer je de tape-in of aux gebruikt. Deze 'tweak' is mij reeds lang bekend. Het is niet uit te leggen als je Rupert Sheldrake's theorieen niet kent. Het heeft te maken met "losbreken van de zwerm". De theorie is dat alle cd-ingangen ter wereld met elkaar "gelinkt" zijn. Als je dan de aux gebruikt, doorbreek je de middelmatigheid van de doorsnee cd-ingang. Het is niet beter uit te leggen, spijt me, maar voor mij verklaart het een hoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Het geluidsbeeld is het beste te omschrijven alsof je de CD-speler rechtstreeks op de eindversterker hebt aangesloten. Is natuurlijk niet zo, maar het klinkt alsof er geen rem of obstakel meer tussen zit. Het losse schone geluidsbeeld is heel mooi om te horen. Edwin meestal klinkt het beter als er een VV tussen de cdspeler en EV zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 @edwinIk had perongeluk de CD-speler op de tape-out aangesloten, maar dat wist ik niet. Toen ik aan het luisteren was, vond ik het geluidsbeeld veel opener en gedetaileerder dan voorheen. Toen ben ik aan het zoeken geslagen en kon in eerste instantie niet vinden. Tot ik na lang zoeken ontdekte dat mijn CD-speler op de Tape-out was aangesloten. Ik heb de CD-speler toen weer van de tape-out afgehaald en weer op 'CD' aangesloten, en toen was de detaillering en openheid ineens een stuk minder, zoals vanouds. waarschijnlijk krijg jij hetzelfde effect wanneer je de tape-in of aux gebruikt. Deze 'tweak' is mij reeds lang bekend. Het is niet uit te leggen als je Rupert Sheldrake's theorieen niet kent. Het heeft te maken met "losbreken van de zwerm". De theorie is dat alle cd-ingangen ter wereld met elkaar "gelinkt" zijn. Als je dan de aux gebruikt, doorbreek je de middelmatigheid van de doorsnee cd-ingang. Het is niet beter uit te leggen, spijt me, maar voor mij verklaart het een hoop. Dat verklaart een hoop Ark. Alleen kan ik op de CD-ingang bij mij helemaal geen kabeltje aansluiten. Ik kan er alleen een CD in leggen. Overigens wordt die Sheldrake bedankt. Daardoor komt het natuurlijk dat als de buurvrouw een CD'tje van Marco Borsato opzet het bij ons in eens een stuk minder gaat klinken. Eigenlijk zou het uit audiofiel oogpunt verboden moeten worden om waar ook ter wereld .... want alle CD-spelers zijn gelinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 @edwinIk had perongeluk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Beste,, En als je nou een plakker over de cd ingang heen plakt met "aux in"? :D Groeten, Bas Ja had ik ook al bedacht. Het valt me een beetje tegen van Ark dat ie dat zelf niet bedacht heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 En als je nou een plakker over de cd ingang heen plakt met "aux in"? Een stukje Belt-folie met daarop, in het groen, 'phono' geschreven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 En als je nou een plakker over de cd ingang heen plakt met "aux in"? Natuurlijk werkt dit alleen mits je de oorspronkelijke tekst weghaalt:) Het verhaal van Edwin is een ervaringsverhaal. Omdat er door de jaren heen steeds weer voorbeelden van dit soort verhalen verschijnen, ervaringsverhalen van audiofielen, lijkt er binnen de 'gevestigde' audiowetenschap, zo die al bestaat, geen normale verklaring te vinden*). Met Sheldrake is die verklaring er wel. Of die bewezen of geaccepteerd is, doet er (voorlopig) niet toe. Het is een eenduidige en m.i. logische verklaring voor vele facetten in onze hobby. *) bijv. het verhaal van iemand die per ongeluk met een schoonmaakmiddel de volledige bedrukte tekst op een CD had verwijderd... het klonk daarna veel beter! Om verder op Edwins verhaal in te gaan: een tijd terug was er een Frans bedrijfje dat een kastje verkocht dat de cd-uitgang verbond met de pick-up-ingang. Wat denk je? Het klonk veel beter! Ondanks de afzwakking en omgekeerde RIAA-curve en extra versterking. Nou jullie verklaring: he? kan niet: meer ruis, 2x RIAA filters, meer componenten, het kan niet (terwijl het wel beter klinkt) Rupert Sheldrake: niet de standaard CD-ingang; je maakt je installatie "uniek" of "eigen" (hetzelfde gebeurt natuurlijk als je tweakt dmv solderen etc.) Het vergt een andere denkwijze, maar als je die door hebt, dan kun je veel meer verklaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Ehm Ark, Geef er maar een draai aan. Voor zover Sheldrake's site houdt hij zich bezig met parapsychologie. Dat betreft levende wezens en geen dooie CD spelers en VV's. Overigens heb ik ooit eens de nestor van de parapsychologie in Nederland, prof. Tenhaeff mogen ontmoeten. De man was zelf erg skeptisch en eigenlijk wel een beetje cynisch over zijn eigen vakgebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 beetje zoiets: http://www.yourdailymedia.com/media/1126179381 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Beste, Het spijt me zo erg, maar ik ben het hier totaal niet mee eens. Hoe graag we ook willen. Apparatuur heeft GEEN emotie. Het leeft niet. Apparatuur doet waar het voor gemaakt is (in meer of mindere mate natuurlijk). De mensen die het hebben bedacht, in elkaar gezet hebben dat gedaan met emotie. De muzikanten op je cd of lp hebben emotie, de mensen die het hebben afgemixt. etc. etc. Daarom geloof ik dus niet in stickers met goede boodschappen op spullen plakken. Net zo min dat ik geloof in versterkers die muziek maken (ze maken niets, ze reproduceren). Een apparaat is een stuk gereedschap om emotie's over te brengen en op te wekken. Ik had ooit eens een klant die beweerde dat zijn kapote cd speler het weer deed, als hij er een sticker op plakte met een "prettige" boodschap. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Waar gaat dit nu helemaal over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Ik pis overigens wel lekkerder als er een foto van een mooie vrouw bij de wc hangt, dus zit er toch een kern van waarheid in Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 even terug on-opic: wie kan mij even uitleggen dmv een schema of zo , hoe een vv eigenlijk werkt? ik snap geen reet van die knop met rec out selections? en wat doet tape out?? (hadden jullie natuurlijk niet verwacht dat ik dit niet wist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 even terug on-opic: wie kan mij even uitleggen dmv een schema of zo , hoe een vv eigenlijk werkt? ik snap geen reet van die knop met rec out selections? en wat doet tape out?? (hadden jullie natuurlijk niet verwacht dat ik dit niet wist Beste Eric, Een tape out is bedoeld om naar een tape deck te sturen zodat deze opnames kan maken van de geselecteerde bron. In Edwin's geval is deze gewoon een aftakking van de audiolijn na de bronkeuze knop. Zie het als een "Y" waarvan een deel naar de eindtrap gaat, en het andere deel naar de tape deck. Gelukkig voor Edwin nog VOOR de volume knop . Je injecteerd dus gewoon een audiosignaal in het circuit op een plek na de bronkeuze knop. Zoals eerder vermeld is dit niet aan te bevelen dat iedereen dit gaat proberen, want grote kans dat de tape out al NA de volume knop zit met alle gevolgen van dien Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Beste Bas, De tape-out zit altijd voor de volumeknop. Daarom is het ook een tape out. Je wilt nl niet dat het opnamevolume verandert als je het luistervolume verandert. Soms zit ie direct aan de keuzeschakelaar zoals bij Edwin, maar meestal via een buffertrapje aan de keuzeschakelaar en dan gaat die vlieger van Edwin niet meer op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 Beste Bas, De tape-out zit altijd voor de volumeknop. Daarom is het ook een tape out. Je wilt nl niet dat het opnamevolume verandert als je het luistervolume verandert. Soms zit ie direct aan de keuzeschakelaar zoals bij Edwin, maar meestal via een buffertrapje aan de keuzeschakelaar en dan gaat die vlieger van Edwin niet meer op. Beste Pjotr, Je hebt helemaal gelijk. stom! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 oktober 2005 Report Share Posted 5 oktober 2005 (...) een tijd terug was er een Frans bedrijfje dat een kastje verkocht dat de cd-uitgang verbond met de pick-up-ingang. Wat denk je? Het klonk veel beter! Ondanks de afzwakking en omgekeerde RIAA-curve en extra versterking. (...) Beste Ark, De analoge CD-output is sterk (tot ca. 2,5 V) en recht, nietwaar? De output van een pick-up is zwak (MC ca. 0,2 mV low output, 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 6 oktober 2005 Author Report Share Posted 6 oktober 2005 Soms zit ie direct aan de keuzeschakelaar zoals bij Edwin, maar meestal via een buffertrapje aan de keuzeschakelaar en dan gaat die vlieger van Edwin niet meer op. Dat wist ik niet, Peter, dat er ook een buffertrapje wordt gebruikt. Ik dacht dat het wel bij elke versterker zou werken met een tape-out uitgang. Gelukkig gaat bij mij die vlieger wel op. Ps, zijn er al meer mensen die het geprobeerd hebben via de tape-out? Ik ben best wel benieuwd naar bevindingen van anderen. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts