Jump to content

Twijfels... Subwoofer kiezen is moeilijk!

astroniels
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Ok. Eerst de absolute top.

... Renkenz Heinz ...

Renkus-Heinz klinkt idd top, ook voor hifi. Ik heb er net nog een terug gebracht (P1500), nadat ik 'm gerepareerd had. Daarvan was na 16 jaar een voedingselco van gaan lekken. Eerst een prachtige 100Hz brom en toen de zekering eruit. Er zaten BHC-Aerovox in. Op zich niet slecht, maar helaas niet meer te krijgen met een 3-pens aansluiting. Nu heb ik er Panasonics ingezet die iets meer spanning kunnen hebben (100V ipv 85V). Hij klinkt nou weer super en dat kreng is weer als nieuw :)

Als PA speakers zijn Electrovoice gewoon erg goed. Maar ook Yorkville klinkt zeker niet verkeerd, en de actieven van Genelec en K+H zijn ook erg goed.

Bovendien vind ik die ouwe grote Bell versterkers ook wel wat hebben. Ik weet het type niet meer, maar die met de ingebouwde crossover zijn echt goed.

Beste Henrie,

Ik heb het over Sound re-inforcement PA. Zaalversterking. niet over gitaar combo's en isntrument podium versterking.

Als we het daar wel over zouden hebben, zou ik marschall zoiezo nooit noemen. Ik heb (partime) 4 jaar gewerkt op een TD die (naast Roland, Korg en Yamaha) ook marschall service centre was. 4 jaar lang heb ik die tering bakken moeten repareren, en het is me toch een zooi. Dat al die gitaristen voor de unieke marschall sound gaan, kan ik begrijpen. Maar het is ruk eerste klas.

Groeten,

Bas

Hmm, toch vreemd dat het dan veel wordt gebruikt... Is dat alleen vanwege de sound?

Ok. Eerst de absolute top.

Meijer systems' Renkenz Heinz, Soundprojects,

Daarna natuurlijk electrovoice, en de voor kleinere zalen fantastische Deltamax serie.

De topline van Dynacord is gewoon hifi in het groot. (qua klank)

Qua Pa versterkers staat Crown op eenzame hoogte. daarna Crest-audio, Carver, QSC, Australian monitor (de oude serie althans).

Groeten,

Bas

Ha Sebastiaan,

Met het meeste heb ik al eens mogen zaal mixxen.. Laatst nog Crown k2 (hoog en mid) en k1 (op het laag) op een van de oudere top series van ElectroVoice. Dit speelde in de openlucht en klonk niet verkeerd. wat me opviel was dat het laag in iedergeval dof, gort droog en ja.. strak was. Mijn neef draait overigens met luidspreker systemen van AD (toplijn) en Dynacord (toplijn) de amp's die hij gebruikt is me even ontgaan. Een vriend van me draait met QSC op zijn zelfbouw PA (Celestion en ATC units) en voor het grotere werk gebruikt hij Soundprojects (actief). Verder merken/systemen die ik leuk vindt zijn bijvoorbeeld de duurdere Stage Accompany sets met amp's en JBL Array (in de openlucht of feesttent!).. :rolleyes:

Laatst nog Crown k2 (hoog en mid) en k1 (op het laag) op een van de top series van ElectroVoice.

De trotse eigenaar was een ook een die-hard Crown fanaat.. :D Hij vertelde me dat hij 15 jaar heeft gezocht naar een "goede" amp.. Vervolgens was hij van plan nog meer Crown's te kopen voor de rest van zijn luidsprekersystemen.. :)

Geplaatst door PD:

De trotse eigenaar was een ook een die-hard Crown fanaat..    :D Hij vertelde me dat hij 15 jaar heeft gezocht naar een "goede" amp.. Vervolgens was hij van plan nog meer Crown's te kopen voor de rest van zijn luidsprekersystemen..    :)

Beste PD,

Opvallend dat je dat ook weer noemt. Gorttdroog, dof.....Het is heel herkenbaar Crown. Dof zou ik eerder beschrijven als gitzwart.

De afgelopen luistersessie bij Rene Petersen had ik een Crown K2 meegenomen. In een totaal andere akoestiek, was het weer hetzelfde feest.

Laag werd zo eng strak, en een massief blok wat op je afkomt. Daar konden zijn Krells niet aan tippen. Blijft een feit dat Krell waanzinnig mooie versterkers maakt, maar als bassmasters staan ze nu toch op nummer 2 op mijn lijst, en Crown op 1.

Groeten,

Bas

Beste PD,

Opvallend dat je dat ook weer noemt. Gorttdroog, dof.....Het is heel herkenbaar Crown. Dof zou ik eerder beschrijven als gitzwart.

De afgelopen luistersessie bij Rene Petersen had ik een Crown K2 meegenomen. In een totaal andere akoestiek, was het weer hetzelfde feest.

Laag werd zo eng strak, en een massief blok wat op je afkomt. Daar konden zijn Krells niet aan tippen. Blijft een feit dat Krell waanzinnig mooie versterkers maakt, maar als bassmasters staan ze nu toch op nummer 2 op mijn lijst, en Crown op 1.

Groeten,

Bas

Beste Bas,

Heb het natuurlijk nog niet serieus kunnen beluisteren maar dit waren enkele indrukken die ik kreeg. Het laag is een hoofdstuk apart, dat wel.. Maar hoe het in het hoog klinkt, de definitie in het midden.. tsja, dat kon ik niet goed oordelen. Daarvoor zou je het thuis in een hifi situatie moeten beoordelen. Natuurlijk heb je ook met veel variaties te maken op laag gebied. Als je bron al niet strak in het laag klinkt (cdspeler of platenspeler, mic-opstelling of basversterking bij live) wordt dat natuurlijk "afgestraft" het zelfde verhaal met de aangesloten speakers. Als die zijn beperkingen heeft in het laag dan hoor je dat ook. Maar al met al, een intressant product! :)