Jump to content

Abnormale wow & flutter?

JoopD
 Share

Recommended Posts

Ik vraag me af of deze wow/flutter wel juist is?

Klik voor opname

Het viel me dus op toen ik het einde van A Perfect Day van Lou Reed opnam (eerste stuk is CD versie, 2e stuk van platenspeler). Het is goed te horen in de klank van de piano, met name in de fade-out. Ik heb overigens een Dual CS415-2, volgens de specs DIN: 0.08% en WRMS: 0.05%...

Overdrijf ik nou?

Als ik het goed heb is die Dual een Direct Drive, niet?

Mits de aandrijving nog ok is kan het alleen nog aan een excentrisch gat liggen.

Kijk maar eens goed naar je arm. Die zwabbert dan van binnen naar buiten.

Zo heb ik ook een paar lp's. Heel irri. <_<

Een oplossing zou kunnen zijn dat je het gat van de lp iets vergroot en dan de lp zodanig positioneerd dat de groeven goed liggen tov de as van het plateau.

Maar je hebt de CD al :rolleyes: dus als de lp

Als ik het goed heb is die Dual een Direct Drive, niet?

Nee, het is een snaar aangedreven ding...

Het kan dus ook aan de plaat liggen zo te horen, daar had ik nooit aan gedacht. Maar dit is dus geen extreem geval ofzo? Het valt me overigens alleen maar op bij uitstervende tonen inderdaad, en heel af en toe bij strijkers of hoge piano's.

De arm gaat inderdaad van links naar rechts en van hoog naar laag. Niet extreem verder. Verder is de plaat ook niet helemaal recht volgens mij. Ik kan vanuit het midden 'm iets indrukken, alsof ie daar wat hoger is. :D Maar het gat is wel groot genoeg, hij zit niet strak om 't midden.

Ik neem aan dat je met excentrisch bedoelt dat het gat in de LP helemaal netjes rond is?

Bedankt voor de reacties.

Ik neem aan dat je met excentrisch bedoelt dat het gat in de LP helemaal netjes rond is?

Nee.

Ik bedoel daarmee dat het gat niet helemaal in het midden zit.

De groeven maken dan een licht eivormige (ovale) baan om de as van het plateau.

Dit geeft dan minieme snelheidsverschillen van de groeven.

En dat hoor je. <_<

En dan nog een hobbel erbij en je bent helem

Nee.

Ik bedoel daarmee dat het gat niet helemaal in het midden zit.

De groeven maken dan een licht eivormige (ovale) baan om de as van het plateau.

Dit geeft dan minieme snelheidsverschillen van de groeven.

En dat hoor je. <_<

En dan nog een hobbel erbij en je bent helem

Als Lou Reed fan ben ik geschrokken van de plaat die je laat horen in het laatste gedeelte. Ook de cd versie kan beter, althans mijn cd klinkt beter (Lou Reed, NYC Man, BMG 82876 50131 2). Thuis zal ik eens kijken of ik een gedigitaliseerde opname kan vinden van mijn plaat (Transformer). Ik kan mij niet herinneren dat ie plaat zo aan het janken was.

Groet,

Jacco

Als je arm teveel wrijving in de lagers heeft, krijg je ook dit soort ellende.

Dan krijg je (al dan niet gemoduleerde) vervorming maar geen gejank.

Of de plaat is idd niet centrisch, zou ik eerst bekijken, of er is iets grondig mis met de aandrijving van de draaitafel zelf: Slippende versleten oude snaar, verdroogde olie in het lager van het draaiplateau o.i.d.

;)

Als je arm teveel wrijving in de lagers heeft, krijg je ook dit soort ellende.

Dan krijg je (al dan niet gemoduleerde) vervorming maar geen gejank.

Of de plaat is idd niet centrisch, zou ik eerst bekijken, of er is iets grondig mis met de aandrijving van de draaitafel zelf: Slippende versleten oude snaar, verdroogde olie in het lager van het draaiplateau o.i.d.

;)

Het is een gloednieuwe platenspeler, dus dat lijkt me stug. Ik zal de plaat 's goed gaan bekijken als ik de gelegenheid heb. Ik hoor het bij de ene plaat beter dan bij andere platen. Lou Reed was samen met een andere wel de ergste.

Kun je ook testplaten kopen om dit te checken? Wel het overwegen waard!

Als de arm in het horizontale vlak heen en weer gaat, dan ligt de plaat niet goed gecentreerd en kun je er wel van uitgaan dat het gat niet goed in het midden van de plaat zit. Dan heb je onherroepelijk jank (als je niet begrijpt hoe dat komt, dan wil ik het je wel per email uitleggen). Die zou dan een frequentie van ongeveer 1/2 hertz moeten hebben (1 omwenteling duurt bijna 2 seconden).

Indien je draaitafel een losse spindle heeft, dan kun je die verwijderen en kun je (door stomweg proberen) de plaat zelf zo te positioneren dat de arm niet meer heen en weer beweegt. Dan zou de jank weg moeten zijn en als dat niet het geval is, dan is er een andere oorzaak.

Als de arm in het horizontale vlak heen en weer gaat, dan ligt de plaat niet goed gecentreerd en kun je er wel van uitgaan dat het gat niet goed in het midden van de plaat zit. Dan heb je onherroepelijk jank (als je niet begrijpt hoe dat komt, dan wil ik het je wel per email uitleggen). Die zou dan een frequentie van ongeveer 1/2 hertz moeten hebben (1 omwenteling duurt bijna 2 seconden).

Indien je draaitafel een losse spindle heeft, dan kun je die verwijderen en kun je (door stomweg proberen) de plaat zelf zo te positioneren dat de arm niet meer heen en weer beweegt. Dan zou de jank weg moeten zijn en als dat niet het geval is, dan is er een andere oorzaak.

Ok bedankt voor de uitleg en de reacties, ik denk dit exemplaar gewoon slecht is, want ik hoor het vrijwel nooit bij andere platen.

Zoals beloofd mijn versie. Dezelfde opzet, eerst de cd en dan de lp. Bij mij zweeft ie niet zo. Het was van de elpee Transformer en gekocht voor 5 gulden ergens in een dumpzaak.

KLIK HIER

Heb van het weekend mijn eerste "wetenschappelijke" test uitgevoerd met mijn element en draaitafel en dat stelde me nogal teleur. Volgens mij een resonantie frequentie van 9 Hz in mijn arm.

Groet,

Jacco

Tja....gelukkig heb, ik al deze beschreven problemen niet. :D;)

Ik heb, vind ik, een werkelijk perfect geluid, zonder wow en flutter, al zeg ik het zelf. ;)

Maar ja, wie ben ik. :ph34r:

Bedankt! Ja dit klinkt een stuk beter, het zal wel aan mijn rotte plaat liggen. Wat mij zojuist is opgevallen is dat het draaiplateau niet helemaal recht is. Hij lijkt wat te hobbelen, kan dit ook een oorzaak zijn?

Bij veel draaitafels bestaat het draaiplateau uit twee delen: een (niet te verwijderen) binnenste deel (waar de snaar omheen is gespannen), en een buitenring die op het genoemde binnenste deel wordt gelegd.

Als de buitenring niet helemaal goed passend is geplaatst, of wanneer er een vuiltje in de passing tussen de beide delen is terechtgekomen, kan het resultaat een niet-vlak plateau zijn.

Kijk eens onder je mat, om te zien of daar alles in orde is!

(P.S. Als het nog mocht zijn om de snaar te ontvetten / schoon te maken: vergeet niet ook de aandrijfcapstan schoon te maken. (Wattenstaafje met spiritus of alcohol.)

Bij veel draaitafels bestaat het draaiplateau uit twee delen: een (niet te verwijderen) binnenste deel (waar de snaar omheen is gespannen), en een buitenring die op het genoemde binnenste deel wordt gelegd.

Als de buitenring niet helemaal goed passend is geplaatst, of wanneer er een vuiltje in de passing tussen de beide delen is terechtgekomen, kan het resultaat een niet-vlak plateau zijn.

Kijk eens onder je mat, om te zien of daar alles in orde is!

(P.S. Als het nog mocht zijn om de snaar te ontvetten / schoon te maken: vergeet niet ook de aandrijfcapstan schoon te maken. (Wattenstaafje met spiritus of alcohol.)

Ik heb moeite om het draaiplateau eraf te krijgen zodat ik bij dat loopwerk kan, ik zal vanavond eens gaan bekijken hoe dit moet. Bedankt voor de reactie!

Tja....gelukkig heb, ik al deze beschreven problemen niet. :D  ;)

Ik heb, vind ik, een werkelijk perfect geluid, zonder wow en flutter, al zeg ik het zelf. ;)

Maar ja, wie ben ik. :ph34r:

CJ...??? :huh:

Precies. Je mag nooi meer raden. :D;)