radjiman Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Geachte forum leden... Ik heb namelijk een vraag. Met welke speakers kan je de unico versterker en cd speler aansluiten? Klipsch vind ik wat aan de heldere kant naar mijn idee. Van de rest vind ik de unico een heel mooie versterker. Heb inmiddels de standaard buizen al vervangen. MvG Hein Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Je zou om te beginnen eens luidsprekers van het merk Opera kunnen proberen - volgens mij werkt Opera samen met Unison Research en worden de luidsprekers van het merk ook afgestemd op apparatuur van Unison Research. Verder zou het een idee kunnen zijn een setje ProAcs aan te sluiten - die combineren goed met buizenversterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 In een Homestudio van juli 2003 stond een set bespreking, waarbij de Unico versterker + CD-speler werd aangesloten op een set Diapason Micra MKIII's. (de Diapason's heb ik zelf ook gehad, en klinken qua midden en hoog geweldig) Hierbij de eindconclusie: "Conclusie: Een must. Ja, u snapt het al, na zoveel positiefs moet de loftrompet klinken. Dit is een geweldige set, voor de ontwikkelde audiofiel met een normaal inkomen. De apparaten van Unison Research paren bij het versterkergedeelte kracht en schoonheid. De cd-speler voegt hier een zelfde kleur en brengt gemak en finesse. De Diapason tenslotte tovert dit allemaal om tot een verbluffend toegankelijk beeld wat weinig te wenden overlaat. De balans is erg goed gekozen en de manier waarop hier muziek gemaakt word is van een orde die helemaal niets met de prijs te maken heeft. Heel sterk aanbevolen!" Dus,... voor 1350,- euri p.p. wellicht een interessante optie. Mij leek Klipsch op zich wel een mooie combi. Klipsch klinkt inderdaad wat fel van zichzelf, maar daarentegen klinkt de Unico vrij terughoudend, waardoor ze samen (misschien) mooi in balans zijn. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 6 oktober 2005 Report Share Posted 6 oktober 2005 Mijn Unico ( uitgevoerd met General Electrics 5814 buis ) speelt met een Focal Jmlab Electra 906 . Het is ook zeker een mooie combinatie ( in mijn beleving ) Natuurlijk speelt smaak een grote rol en zal dit ongetwijfeld niet voor iedereen zo zijn . Met de fabrieksbuis had deze combinatie toch wel een "scherp randtje " . Na de buis-upgrade is dit "scherpe randtje "geheel verdwenen en klinkt deze combi zeer aangenaam . Zou zeggen , ga luisteren en maak de keuze die jouw het beste bevalt . De Unico is zeker een krachtige versterker en kan best speel speakers "de baas " . groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Topic even omhoog schoppen: Beste Radjiman (Hein), Ik ben erg benieuwd of je inmiddels al wat speakers hebt geluisterd icm je Unico versterker en wat je bevindingen zijn. Misschien ben je zelfs al tot aanschaf over gegaan. Ik heb zelf de Unico P icm Klipsch RB-5II die naar mijn mening ontzettend muzikaal en levendig klinkt en zonder scherp randje (Joopus kan dit zeker bevestigen - zie topic "goede gruitige klanken"). De RB-5II is een bookshelf model. Ik heb hiervoor de RF-III's van Klipsch gehad, maar die hadden een erg irritant laag in mijn luisterruimte (waarschijnlijk veroorzaakt door slechte acoustiek). Inmiddels luister ik 3 jaar naar Klipsch en eerlijk gezegd heb ik de Unico P nooit icm andere speakers gehoord (ik had eerst de Klipsch en zocht daar een versterker bij die goed matchede). Ik kwam toen in eerste instantie uit bij NAD, maar dat bleek na zo'n 1,5 jaar luisteren geen blijvertje. Daarna heb ik de Unico P aangeschaft en dit vind ik persoonlijk een fraaie match (zeker na vervanging van het standaardbuisje met een Telefunkenbuis). Ik geniet er dagelijks van. Waar ik nu wel nieuwsgierig naar ben is in hoeverre de kwaliteit en klank van de Diapasons (worden vaak 2e-hands voor leuke bedragen aangeboden) zich verhouden tot die van de Klipsch. Diapason wordt toch vaak in 1 adem genoemd met Unison Research. Wellicht zouden de nieuwe Bluenotes (de A-3 beginnen al bij zo'n 795 euro per paar) ook een mooie match kunnen zijn. Ik heb vorige week de Bluenote Reale gehoord en dit was werkelijk een prachtige speaker (om te horen dan, niet om te zien). Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Ik zie in je setbeschrijving dat je inmiddels Klipsch speakers hebt. Alleen jammer dat je maar 1 posting heb geplaatst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Alco noemde al de Diapason Micra. Ik heb zelf op een luistershow ooit de Unico op de duurdere Diapason Adamantes gehoord. Als je naar de prijs kijkt lijkt het wellicht geen match, immers de Adamantes is fors duurder, maar het resultaat van de combinatie op die show was bijzonder fraai. Het gaf in ieder geval aan tot welke prestatie de Unico in staat was. En als je een keer tegen een 2e hands aan loopt, valt het met dat prijsverschil uiteindelijk ook wel mee. succes met je zoektocht groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 4 december 2005 Report Share Posted 4 december 2005 Mocht je wat missen bij Diapason en Opera's kun je ook eens denken aan de hoornluidsprekers van Zingali. De vraag is eigenlijk ook, wat is je budget. Groet, Jkr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matheus Posted 9 december 2005 Report Share Posted 9 december 2005 Geachte forum leden... Ik heb namelijk een vraag. Met welke speakers kan je de unico versterker en cd speler aansluiten? Klipsch vind ik wat aan de heldere kant naar mijn idee. Van de rest vind ik de unico een heel mooie versterker. Heb inmiddels de standaard buizen al vervangen. MvG Hein Hallo, Je kunt ook nog even wachten tot eind januari, want dan komt de nieuwe Opera 1.5 op de markt. Ben zelf ook druk aan het zoeken naar nieuwe boxen voor mijn unico. Degene die ik in het lijstje heb staan zijn; Diapason micraIII (of de prelude als ik even door spaar), Opera 1.5 en Sonus faber concertino domus. Zal deze boxen nog even aan de tand voelen, mijn muzieksmaak is erg breed, dus het is belangrijk dat ze een goede overall preformance hebben. Met vriendelijke groet, Matheus Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 11 december 2005 Report Share Posted 11 december 2005 Wat heb je nu staan? En waarom zoek je andere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matheus Posted 12 december 2005 Report Share Posted 12 december 2005 Wat heb je nu staan? En waarom zoek je andere? Heb nu Mordaunt Short 906, en mijn Unico verdient iets veel beters. Heb dit weekend de opera 1.5 beluisterd, dit is een erg fijne speaker. Ga eerst wachten totdat de nieuwe modellen van opera op de markt komen, ga deze speakers dan ook even beluisteren. Matheus Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiokees Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Al een aantal maal is diapason genoemd als goede match. Zelf kan ik je de Diapason NUX aanraden. Deze heb ik nu enkele maanden op mijn Unico set staan en bevallen bijzonder goed. Hiervoor had ik Final 0.3 electrostaten erop aangesloten, Super als je heel veel info en details wil horen maar bij een slecht opgenomen CD klonk het soms een beetje te scherp en gedetailleerd. De Nux is iets rustiger, geeft veel details, meer muziek luisteren dan een berg info over je heen krijgen. Let wel op je muziek smaak bij je aanschaf !!!! Hou je van verschrikkelijke knallen bij popmuziek sla dan diapason maar over ! Hou je van een strak gedetailleerde bas ( zonder dreun ) en levensechte stemweergave is dit ( naar mijn idee !! ) een aanrader. Succes ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 13 december 2005 Report Share Posted 13 december 2005 Welkom op dit forum audiokees. Groeten van een zeer tevreden Unico P bezitter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Unico versterker, Unico cd speler en KEF RDM 3 speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matheus Posted 14 december 2005 Report Share Posted 14 december 2005 Unico, Arcam cd73 en mordaunt short 906. Daarom moet ik zeker een paar nieuwe speakers.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
radjiman Posted 20 december 2005 Author Report Share Posted 20 december 2005 Hallo forumleden Uiteindelijk een keus gemaakt met mijn nieuwe weergever. De klipsch rf5 gaat de deur uit. In de plaats komt nu Diapason Nux Deze had ik beluisterd samen met de Unico bij sound-gallery ( Groningen ). Het is echt een fijne speaker om naar te luisteren en ook om te zien. MvG Hein Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 20 december 2005 Report Share Posted 20 december 2005 gefeliciteerd met je mooie keuze groet, jkr Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiokees Posted 20 december 2005 Report Share Posted 20 december 2005 Geweldig Radjiman !!! Zoals ik al eerder in dit forum vertelde ben ik zelf geweldig tevreden met deze match. Een tip !! De standaard spikes er af halen en deze vervangen door grotere kegels met voetje. De speaker is niet zo zwaar en daarom staat hij met kegels en voetjes onder de kegels vele malen steviger. EN HEEL BELANGRIJK !!!! hierdoor krijg je verbetering in je geluidsbeeld. ( werkte bij mij ) ERG VEEL LUISTERPLEZIER RADJIMAN Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 20 december 2005 Report Share Posted 20 december 2005 Hallo forumleden Uiteindelijk een keus gemaakt met mijn nieuwe weergever. De klipsch rf5 gaat de deur uit. In de plaats komt nu Diapason Nux Link to comment Share on other sites More sharing options...
radjiman Posted 21 december 2005 Author Report Share Posted 21 december 2005 Hallo forumleden Uiteindelijk een keus gemaakt met mijn nieuwe weergever. De klipsch rf5 gaat de deur uit. In de plaats komt nu Diapason Nux Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Ha die Hein, Ik kan me wel iets voorstellen bij de hoge druk in het laag. Ik heb hiervoor de RF-3 gehad en die gaf veel te veel laag voor mijn doen. Daarnaast is de acoustiek bij ons ook niet geweldig, dus werd het ook al snel te bonkerig. Ik heb uiteindelijk (zonder kosten te maken) de RF-3's verkocht en de RB-5 terug gekocht. Deze klinken een stuk "rustiger" dan de RF-3 en zijn ook een stukje verfijnder. Kwa klank en rythme zijn ze echt perfect. De dynamiek is oveweldigend, het middengebied en de hoogweergave is detailrijk, maar absoluut niet opdringerig of scherp. Toch blijft er nog wel wat te wensen over: het stereobeeld mag wel wat groter (komt niet echt los van de speakers) en ik zou best wel wat meer detail in het laag willen hebben (dus niet meer laag). Zo hoorde ik bij Joopus "Riders on the storm" van The Doors en merkte toen dat er zich veel meer afspeelde in de onderste regionen. Ik denk eigenlijk dat m'n overige componenten op een hoger niveau staan dan de Klipsch. Vandaar dat ik me al een beetje "stiekem" aan het orienteren ben op een eventuele toekomstige upgrade. Voorlopig blijft het nog bij plannen aangezien ik heel erg geniet van de set zoals hij nu is en er moet iets over blijven om over te dromen. Ik verwacht dat deze met een opwaardering naar bijv. Diapason echt het achterste van de tong zal laten zien (die combinatie wil ik in elk geval nog een keer beluisteren). Ik denk dat jij met de Diapason Nux dus een hele mooie combinatie te pakken hebt, waar je heel veel plezier aan zult beleven (zowel kwa muziek als visueel). En als je ook nog een mooie korting heb gekregen, dan kan het geluk helemaal niet op. Met gruitige groet, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
radjiman Posted 21 december 2005 Author Report Share Posted 21 december 2005 Ha die Hein, Ik kan me wel iets voorstellen bij de hoge druk in het laag. Ik heb hiervoor de RF-3 gehad en die gaf veel te veel laag voor mijn doen. Daarnaast is de acoustiek bij ons ook niet geweldig, dus werd het ook al snel te bonkerig. Ik heb uiteindelijk (zonder kosten te maken) de RF-3's verkocht en de RB-5 terug gekocht. Deze klinken een stuk "rustiger" dan de RF-3 en zijn ook een stukje verfijnder. Kwa klank en rythme zijn ze echt perfect. De dynamiek is oveweldigend, het middengebied en de hoogweergave is detailrijk, maar absoluut niet opdringerig of scherp. Toch blijft er nog wel wat te wensen over: het stereobeeld mag wel wat groter (komt niet echt los van de speakers) en ik zou best wel wat meer detail in het laag willen hebben (dus niet meer laag). Zo hoorde ik bij Joopus "Riders on the storm" van The Doors en merkte toen dat er zich veel meer afspeelde in de onderste regionen. Ik denk eigenlijk dat m'n overige componenten op een hoger niveau staan dan de Klipsch. Vandaar dat ik me al een beetje "stiekem" aan het orienteren ben op een eventuele toekomstige upgrade. Voorlopig blijft het nog bij plannen aangezien ik heel erg geniet van de set zoals hij nu is en er moet iets over blijven om over te dromen. Ik verwacht dat deze met een opwaardering naar bijv. Diapason echt het achterste van de tong zal laten zien (die combinatie wil ik in elk geval nog een keer beluisteren). Ik denk dat jij met de Diapason Nux dus een hele mooie combinatie te pakken hebt, waar je heel veel plezier aan zult beleven (zowel kwa muziek als visueel). En als je ook nog een mooie korting heb gekregen, dan kan het geluk helemaal niet op. Met gruitige groet, Gerald Hallo Gruiter, De Nux wordt morgen ( donderdag ) bij mij afgeleverd. Ik zit al de hele dag te popelen van vol overtuiging . De combi had ik beluisterd bij sound-gallery ( Groningen ) teweten: Unico amp. + Cd speler met de kimber 8 tc, interconnect was siltech classic lijn. Maar het was levens echte muziek die voor je oren werden voorgeschoteld. Mijn huidege bekabeling is alles van Siltech ( instappers classic lijn) incl. power cord. Bent ook heel benieuwd hoe dit combi met de Nux zal worden . Wat upgraiden betrefd, heb ik naar inzien al heel veel gedaan. De Unico's bezitten nu ook al andere buizen, amperex, mullards, siemens enz. . MvG Hein Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 december 2005 Report Share Posted 21 december 2005 Ik leef met je mee Ik heb overigens ook postieve ervaringen met het vervangen van het standaardbuisje door een NOS buisje van Telefunken. Dit gaf weer een iets andere en mooiere klank. Daarnaast heb ik een mooi resultaat behaald (strakker laag en een bepaalde mate van rust waardoor je meer detail hoort) door het standaardsnoer te vervangen door een beter afgeschermd snoer (Kemp Hi Powercord). En om het af te maken heb ik de Duedende Criatura demper over het buisje geplaatst. Erg leuk (en leerzaam) dat je hiermee stapje voor stapje voor een relatief klein bedrag de Unico ahw iets meer "op smaak" kan brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 vooral die kemp hi cord Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 22 december 2005 Report Share Posted 22 december 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts