Jump to content

unico

radjiman
 Share

Recommended Posts

Na een tijd lang mijn audio gebeuren stil te hebben gelegd, en dus ook geen of weinig gedraaid te hebben, heb ik de draad weer opgepakt. Ik investeerde verder in mijn stroomtoevoer en kocht de Unico CDP speler. Het staat er al weer een paar weekjes zodat ik ongeveer wel enige conclusies kan trekken.

Gek genoeg vind ik het nog steeds de ene keer behoorlijk beter (soms was ik zelfs behoorlijk enthousiast) dan de andere keer. Wat erg mooi is, is de ruimtelijkheid, de muziek kan echt de kamer in komen, lucht tussen de instrumenten, enzo (soms dan, liggen die verschillen dan toch aan mijn oren?)

Wat in ieder geval wel voor verbetering vatbaar is, is de klank van hoge ritmische geluiden. Bijvoorbeeld het getik op een bekken (hihat). Ook zou het geluid wellicht nog iets zachter of fijner mogen, maar dat is geen hoofdzaak en wordt misschien nog beter met het verder inspelen van de speler.

Je gaat geconfronteerd met genoemd probleem met je lekenverstand zoeken en lezen op de diverse audiofora op internet. En dan lees ik over het fenomeen klokmodificatie. Installatie van een Tentlabs XO2 zou een zinvolle stap kunnen betekenen. Ik vraag mij dan af of dit ook geldt voor mijn speler. Weet iemand daar iets over te zeggen? Het lijkt mij om te beginnen vreemd dat de klok die de speler vanuit de fabriek aan boord heeft geen goeie is, voor een speler van over de 1000 Euro (1.250).

Hallo Rocco,

Ik draai nu ruim 1 jaar op de Unico SE en heb in al die tijd bewust dezelfde CD speler en speakers gebruikt. Ook ik had en heb zo nu en dan last van wat scherpe randjes in de hoge tonen!

Ik heb nu middels Tube Rolling een aantal andere NOS buizen uitgetest en ontdekt dat daar veel meer uit te halen is dan de standaard buizen die er vanuit de fabriek zijn ingestopt!

Ik heb ook een aantal verschillende interlinks uitgetest en ook daar veel verschillen in ontdekt en gebruik nu voor elke bron (Denon CD, Grado element en NAD Tuner) een andere, voor mijn oren (gematchte) interlink!

Een tip van mijn kant, DIY Match Mat (zilver) interlink. Kost niet veel en geeft een subliem geluid via de Grado!

Ik heb nu, een jaar later, nog steeds wel eens last van te scherpe randjes in het hoog! Maar aangezien dit steeds bij de zelfde CD's voorkomt ga ik er vanuit dat de eene CD opname beter geproduceerd is en daardoor veel meer tot z'n recht komt dan de andere opname!

Een digitaal geremasterde opname van het Oscar Peterson Trio uit 1959 van CD klinkt scherper dan het zelfde nummer's op een japanse LP persing terwijl beide door hetzelfde label zijn uitgebracht.

Dit zou uiteraard mede kunnen liggen aan mijn (eenvoudige) CD Speler. Maar andere opname's van diezelfde Oscar Peterson geproduceerd in een ander jaar door een andere producer klinken ook weer anders dan die opname's uit 1959!

Kortom in mijn beleving zijn de verschillen en tekortkomingen in de mijn muziek weergave een weerspiegeling van de opnamekwaliteit en de CD mastering!

Ik heb leren leven met de (soms miniscule) verschillen in de muziekweergave en geniet nog steeds dag in dag uit van mijn (niet geringe) investering!

Geert

ps

Ik hoop dit jaar een andere CD/SACD/DVDA speler te kunnen aanschaffen want dat de Denon in mijn installatie een bottleneck is geef ik ronduit toe. Maar WAT wordt en WELKE??

Dank weer voor alle advies. Potente combi, speakers en versterker, heb je staan GeertK. Dan doe ik het allemaal wat bescheidener met mijn P(iccolo) Unico's.

Met name de woorden van Japiekrekel zijn op hun plaats, heb ik vandaag ontdekt. Ik had hiervoor al geschreven dat ik de ene keer wel blij was met het geluid en de andere dan weer niet. Ook wanneer ik dezelfde CD draai, de verschillen zijn dus niet louter terug te brengen tot verschil in opnamekwaliteit en dergelijke.

Maar vanmorgen realiseerde ik mij iets belangrijks. Ik zette de muziek aan vroeg in de ochtend, de gordijnen nog dicht. New York van Lou Reed. Klonk goed deze keer. Ik deed wat later de gordijnen (mooie zware) open en pats: geluid veranderde, werd dunnig en een stuk minder goed!

Waarschijnlijk 1 van de eerste audio-lessen maar ik had altijd een beetje de neiging om het belang van de aankleding van de luisterruimte (gewoon de huiskamer dus) wat te bagatelliseren. In eerst instantie ging ik meteen denken dat de match van apparaten niet deugt en er dus componenten uit de keten vervangen moeten worden. Gewoon nooit goed stilgestaan bij het belang van mijn( of onze) toevallig gelukkig audiofiel zeer verantwoorde gordijnen.

Ik ben erg blij met het verworven inzicht. Daar kan ik mee verder.

Er zijn vele parameters die de kwaliteit van het geluid bepalen.

Een goede bron nog veel meer!

@GeertK: waarom wil je een multispeler? Heb je veel SACD schijven of wil je "flexibel" zijn voor de toekomst?

In dat laatste geval zal ik je even uit de droom helpen: Een SACD-speler is gemaakt om SACD's af te spelen. CD's afspelen kan 'ie ook, maar daar is 'ie niet zo goed in als een CD-speler. Hetzelfde geldt voor een DVD-player. Die is gemaakt om DVD's af te spelen. CD's afspelen kan 'ie ook, maar...... :rolleyes:

En een goede CD-speler hoeft niet duur te zijn. ;)

Een goede bron nog veel meer!

@GeertK: waarom wil je een multispeler? Heb je veel SACD schijven of wil je "flexibel" zijn voor de toekomst?

In dat laatste geval zal ik je even uit de droom helpen: Een SACD-speler is gemaakt om SACD's af te spelen. CD's afspelen kan 'ie ook, maar daar is 'ie niet zo goed in als een CD-speler. Hetzelfde geldt voor een DVD-player. Die is gemaakt om DVD's af te spelen. CD's afspelen kan 'ie ook, maar...... :rolleyes:

En een goede CD-speler hoeft niet duur te zijn. ;)

Ik probeerde alleen maar aan te geven dat je je niet alleen maar moet richten op "Hoe klinkt mijn apparatuur" maar meer moet luisteren en vooral moet genieten van muziek! Want daar gaat het om! En met wat voor apparatuur je dat doet hangt alleen maar af van het butget wat je er voor over hebt om naar die muziek te luisteren!

Voor mijn gevoel heeft de CD zijn langste tijd gehad ook mede door het MP3 en het Itunes gebeuren en is de audio industrie noodzakelijker wijs op zoek naar een nieuwe melkkoe op bron niveau! Aangezien er weer een nieuwe DVD format op komst in de vorm van Blue Ray heb ik op dit moment als consument geen idee waar het heen gaat met de nieuwe CD/DVD standaards!

Moet je als consument nog gaan investeren in een format die over een aantal jaren moeilijk meer te krijgen is? Denk maar even terug aan de belofte die ons bij de introductie van de CD gedaan is door de audio industrie dat het de cd format de audiobron van de toekomst zou zijn. Het was technisch zo vooruitstrevend dat niemand meer terug zou willen naar de langspeel platen met hun ruis, spetters en krassen!

Ik heb een aantal SACDs maar heb op dit moment geen idee hoe die zouden klinken op een CACD speler! Naar verluid schijnt een SACD opname beter te klinken dan een CD opname ook van een hybride schijf!

Ik heb wel eens een CD afgespeeld op een DVD speler maar daar werd ik ook niet erg blij van. Ik vond in een direct vergelijkt mijn simpele Denon CD speler vele malen beter klinken!

Maar dit onderwerp hoort geloof ik niet thuis in dit draadje

Geert

• 1 month later...

Om even een oude draad af te maken, of in ieder geval mijn inbreng daarin. Ik voelde de behoefte, ook voor wanneer iemand hier in de toekomst nog eens komt lezen.

Ik meldde dat ik nog niet geheel tevreden was over mijn set Unico P versterker en Unico CDP CD-speler, Opera 1.5 speakers, bekabeling van Hidiamond, stroomtoevoer van Kemp.

Zelf was ik gewoon verbaasd: een set van tegen de 5 ruggen en dan nog niet blij?!

Toen ontdekte ik -pas recent dus- echt het belang van akoestiek en heb dankbaar zo'n beetje alles gelezen van de site: soundscapes.nu

Richting andere audio-onnozelen als ikzelf: lees dat leesvoer! Voor mij echt een redding.

Maar ik was dan ook misschien wel echt onnozel: ik had bijvoorbeeld nog nooit mijn speakers echt waterpas neergezet met de spikes! Nadat ik dat wel gedaan had: een wereld van verschil, een veel voller en evenwichtiger geluid.

Verder geschoven met de speakers vanaf de achterwand en ten opzichte van elkaar, en heel veel ge-eikeld met de indraaihoek. Moet dus precies gelijk zijn bij beide speakers.

Tot slot nog een mooi wollen kleed op de vloer en toen was ik pas de blije man waarvoor ik betaald had!

Het resultaat is gewoon heel goed. Laag, midden, hoog, alles in evenwicht. De klachten die ik ooit had (zie hiervoor in deze draad) ben ik alweer vergeten. Ik ervaar nu pas echt een bijna tastbaar de luisteraar overspoelend geluidsbeeld. Ik ben dan ook geheel uitgekocht in de audio hardware, ik koop nog slecht CD's en ik ben dankbaar voor de rust die ik mag koesteren in mijn hoofd.

De zoektocht is voorbij, ik ben gekomen bij mijn sonisch walhalla!