paul demo Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Geplaatst door Henrie: Ja, alleen reageerde jij op Pauls bericht van 1:13 uur... Jammer joh... Oh ja, Sinterklaas is gewoon een bedenksel (niet van origine, ik weet het) van de middenstand. Kunnen ze weer wat extra verdienen. De laatste jaren is daar de kerstman nog bijgekomen. Nog even en we moeten ook nog Pasen met cadeautjes gaan vieren. Met een Paashaas op een arreslee met witte paarden ervoor en een mijter op z'n hoofd... Het moet niet gekker worden... Beste Henrie, Wat een cynisme ten aanzien van onze mietjes en archtiepjes. Zielig, hoor, dat je nergens aan kunt geloven. 't Leven had mooier en gezelliger kunnen zijn. Wat dat gelazer met mevrouw F. betreft: Nee, ik reageerde op Demo's post van 1.06. Dat zal ik zelf toch wel het beste weten, dunkt me! Wat hij van mijn eigen vrouw en van mijn eigen keukentafel beweert (1.13), daar zit ik niet zo mee. Maar hij insinueert dat ik een intieme betrekking onderhoud met de vrouw van KF... (1.06). Kijk, en dat gaat te ver. KF is weliswaar bijzonder aardig, maar hij kan ook heel driftig worden. En hij heeft allemaal grote scherpe dingen met motoren eraan in dat werkhok van hem. In een Engels tijdschrift werd eens een geheel gesloten luidsprekersysteem van 'm getest, waarbij werd opgemerkt dat sommigen gedurende stiltes in de muziek een licht geritsel of geknaag in de luidsprekerkast meenden te horen. "Not disturbing, but slightly irritating... as it negatively affects the overwhelming performance of this first-class speaker" Ja, je kunt van alles als dempingsmateriaal gebruiken. Zelfs een opdringerige buurman, die zomaar opeens verdwenen was... Tussen kast en kist zit niet zoveel verschil! Wow! Ik geloof dat de geest van Roald Dahl in mij is gevaren: al twee moordplots op Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Geplaatst door spiekerboer: Beste Henrie, Wat een cynisme ten aanzien van onze mietjes en archtiepjes. Zielig, hoor, dat je nergens aan kunt geloven. 't Leven had mooier en gezelliger kunnen zijn. Wat dat gelazer met mevrouw F. betreft: Nee, ik reageerde op Demo's post van 1.06. Dat zal ik zelf toch wel het beste weten, dunkt me! Wat hij van mijn eigen vrouw en van mijn eigen keukentafel beweert (1.13), daar zit ik niet zo mee. Maar hij insinueert dat ik een intieme betrekking onderhoud met de vrouw van KF... (1.06). Kijk, en dat gaat te ver. KF is weliswaar bijzonder aardig, maar hij kan ook heel driftig worden. En hij heeft allemaal grote scherpe dingen met motoren eraan in dat werkhok van hem. In een Engels tijdschrift werd eens een geheel gesloten luidsprekersysteem van 'm getest, waarbij werd opgemerkt dat sommigen gedurende stiltes in de muziek een licht geritsel of geknaag in de luidsprekerkast meenden te horen. "Not disturbing, but slightly irritating... as it negatively affects the overwhelming performance of this first-class speaker" Ja, je kunt van alles als dempingsmateriaal gebruiken. Zelfs een opdringerige buurman, die zomaar opeens vredwenen was... Tussen kast en kist zit niet zoveel verschil! Wow! Ik geloof dat de geest van Roald Dahl in mij is gevaren: al twee moordplots op Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Geplaatst door spiekerboer: Beste Henrie, Wat een cynisme ten aanzien van onze mietjes en archtiepjes. Zielig, hoor, dat je nergens aan kunt geloven. 't Leven had mooier en gezelliger kunnen zijn. Wie zegt dat ik nergens in geloof? Niet zo snel conclusies trekken, Spiekerboer... Wat dat gelazer met mevrouw F. betreft: Nee, ik reageerde op Demo's post van 1.06. Dat zal ik zelf toch wel het beste weten, dunkt me! Nou, dan zou ik als ik jou was, maar eens gauw dat bericht van je aanpassen. Je reageert daar op het bericht van 1:16, aangezien je een deel daarvan gequoot hebt. Logische conclusie van mij lijkt me... Wat hij van mijn eigen vrouw en van mijn eigen keukentafel beweert (1.13), daar zit ik niet zo mee. Maar hij insinueert dat ik een intieme betrekking onderhoud met de vrouw van KF... (1.06). Kijk, en dat gaat te ver. KF is weliswaar bijzonder aardig, maar hij kan ook heel driftig worden. En hij heeft allemaal grote scherpe dingen met motoren eraan in dat werkhok van hem. Ach, om jou pijn te kunnen doen, hoef je echt niet allemaal 'scherpe dingen met motoren eraan' te hebben. En al helemaal niet een 'werkhok'. Een broodmes kan ook pijn doen hoor. Of een balpen (die is doorgaans hard genoeg voor zachte weefsels). Of een bierflesje... In een Engels tijdschrift werd eens een geheel gesloten luidsprekersysteem van 'm getest, waarbij werd opgemerkt dat sommigen gedurende stiltes in de muziek een licht geritsel of geknaag in de luidsprekerkast meenden te horen. "Not disturbing, but slightly irritating... as it negatively affects the overwhelming performance of this first-class speaker" Ja, je kunt van alles als dempingsmateriaal gebruiken. Zelfs een opdringerige buurman, die zomaar opeens vredwenen was... Tussen kast en kist zit niet zoveel verschil! En jij maakt je druk om een paar poesjes die nat gegooid worden met water... 't Is maar wat je belangrijk vind... Wow! Ik geloof dat de geest van Roald Dahl in mij is gevaren: al twee moordplots op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 De heer Bas de Vries liet vanuit zijn schuilkelder, vibrerend op de drive, slam, kick & pace van zijn acht 30 cm woofers, weten dat hij toch echt wel eens laag uit electrostaten had gehoord... maar ach... zou hij de opstelling gecontroleerd hebben? Ik vertrouw die haaifaaiboeren niet: ze demonstreren doodleuk met een verstopte sub erbij, als het ze zo uitkomt. ("In de oorlog, in de liefde... en in de handel is alles geoorloofd.") Beste Spiekerboer, Ik heb ook niet beweerd dat de electrostaten de drive, diepgang en druk van het IRS systeem konden evenaren. Maar laag ging het wel!. Overigens kan het B&W matrix 800 systeem wat er nu staat met maar in totaal 4 13 inch woofers beduidend meer druk zetten dan het irs systeem. En ja mijn afschuw jegens het bassrflex principe is verdwenen, daar de Matrix 800 als open systeem sneller en strakker is, dan menig ander systeem. Ik weet zeker dat Klaas het systeem ook erg goed vind. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Beste Henrie! Detailkritiek... alleen maar detailkritiek... Een grootse gedachte is aan jou ook al niet besteed, zie ik. Jammer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Geplaatst door spiekerboer:Beste Henrie! Detailkritiek... alleen maar detailkritiek... Een grootse gedachte is aan jou ook al niet besteed, zie ik. Jammer... Detailkritiek? Je lult alleen maar dom in je vorige verhaal, dus haal ik dat ff onderuit. Daar doe ik niet moeilijk over. En dan is het ineens detailkritiek. Zwak hoor. Zeg anders niks... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Geplaatst door Sebastiaan: Beste Spiekerboer, Ik heb ook niet beweerd dat de electrostaten de drive, diepgang en druk van het IRS systeem konden evenaren. Maar laag ging het wel!. Overigens kan het B&W matrix 800 systeem wat er nu staat met maar in totaal 4 13 inch woofers beduidend meer druk zetten dan het irs systeem. En ja mijn afschuw jegens het bassrflex principe is verdwenen, daar de Matrix 800 als open systeem sneller en strakker is, dan menig ander systeem. Ik weet zeker dat Klaas het systeem ook erg goed vind. Groeten, Bas Beste Bas! Je hebt nu dus inderdaad dat gigantische legoblokkensysteem van B&W? "Maar vier 13 inch woofers..." Ja, dat is behelpen, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Het is lachen met die Spiekerboer. Hij is zo lenig met zijn woorden. Zijn gedachten zijn dat echter al lang niet meer. Net als zijn stramme lijf en leden. Wel eens bedacht dat Paul Demo jou in de vermeende affaire met de vrouw van KF nog steeds aanspreekt met Klaas? Het verhaal van "de intieme relatie met de vrouw van KF" speelt zich toch echt in de verdroogde grijze massa van heer S. zelf af. BTW, welk geloof hang je overigens aan? Door welke motor ben je overreden? Vertel ons eens iets meer over jezelf Spiekerboer. Wellicht kunnen we je verwijzen naar een ander forum. Het is voor je eigen bestwil, weet je... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Geplaatst door RonL:(...) Wel eens bedacht dat Paul Demo jou in de vermeende affaire met de vrouw van KF nog steeds aanspreekt met Klaas? (...) Beste Ron! Ja, stom h Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Geplaatst door spiekerboer: Beste Ron! Ja, stom h Link to comment Share on other sites More sharing options...
heefiguur Posted 18 mei 2003 Report Share Posted 18 mei 2003 Hee Geert, Apropos, Op het nederlandse ESL forum is momenteel een (interessante opbouwende) discussie aan de gang, waarin ene Frank Verwaal, een heel gedetailleerde beschrijving compleet met akoustische berekeningen , wiskundige benadering dus aantoont dat waneer een elektrostatische dipool stroomgestuurd wordt (ipv spanningsgestuurd) hij een mooie rechte frequentiecurve kan neerzetten. Ik ben het 240blz tellende , diepgaande verhaal aan het doorworstelen. (verschrikkelijk veel integralen) zou je ff een linkje kunnen leggen naar dit verhaal? Ik heb intussen al heel wat esl club linkjes in m'n favorietenlijst staan, maar net niet deze. Wat ik overigens (nu nog) niet snap is dat een stroomgestuurde esl wel en een spanninggestuurde niet? een mooi rechte curve zou genereren. Ik bedoel, als er flink wat stroom door de kabels gejaagt wordt, wordt dat toch weer omgevormd tot een hoogspanning in de audiotrafo? Hoewel ik het artikel nog niet gelezen heb, zou ik er voor willen pleiten voor het aansturen voor zowel een goede stroom als spanning aansturing. Naar een versterker vertaald; beide parameters dienen aanwezig te zijn + stabiele voeding + zonder terugkoppeling. En dat soort versterkers zijn dun gezaaid. Arie Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 mei 2003 Report Share Posted 19 mei 2003 Geplaatst door heefiguur:Hee Geert, zou je ff een linkje kunnen leggen naar dit verhaal? Ik heb intussen al heel wat esl club linkjes in m'n favorietenlijst staan, maar net niet deze. Wat ik overigens (nu nog) niet snap is dat een stroomgestuurde esl wel en een spanninggestuurde niet? een mooi rechte curve zou genereren. Ik bedoel, als er flink wat stroom door de kabels gejaagt wordt, wordt dat toch weer omgevormd tot een hoogspanning in de audiotrafo? Hoewel ik het artikel nog niet gelezen heb, zou ik er voor willen pleiten voor het aansturen voor zowel een goede stroom als spanning aansturing. Naar een versterker vertaald; beide parameters dienen aanwezig te zijn + stabiele voeding + zonder terugkoppeling. En dat soort versterkers zijn dun gezaaid. Arie Dag Arie, Kijk eens op http://groups.yahoo.com/group/ESL-club Ga naar de berichten van Frank Verwaal. Als je hem mailt zal hij zeker zijn complete verhandeling/studie doorsturen. Ik kan het je ook forwarden , als je dat wil. (t'is wel een serieuze pak). Een versterker kan je eigenlijk zien als een spanningsbron. Als je aan een luidspreker een signaalsweep voert dat tussen vb 20Hz en 20KHz eenzelfde spanning heeft,is het de bedoeling dat ie datzelfde signaal weergeeft met een geluidsdruk die hetzelfde is tussen 20Hz en 20kHz (ingeval van ideale weergever) Bij een dipool ESL ligt dit anders. Hier krijg je invloeden zoals phase cancellation. Het paneel is een capaciteit... Verwaal is dit allemaal gaan bestuderen incl alle geschriften die ervan bestaan of gepubliceerd zijn en is zelf gaan rekenen. Hij is daar zo ver in gegaan dat ik in alle eerlijkheid een aantal akoustisch wiskundige berekeningen niet meer volledig kan volgen. Maar los daarvan krijgt hij conclusies die wel interessant zijn omtrend de werking van ESL's. Een belangrijke is dat "in het verre veld een elektrostaat die aangestuurd wordt door een frequentieonafhankelijke STROOMbron (dus in dit geval geen frequentieonafhankelijke Spanningsbron) een rechte frequentie/dB curve zal neerzetten." Pas op hetgeen ik hier zeg is allesbehalve volledig. (Er wordt gesproken over de grootte van het membraan tov de uitgestuurde golflengte, en bijhorend over lijn of puntbronnen, er wordt gesproken over de invloed van de dikte( en dus gewicht) van het membraan en haar invloed op de frequentiecurve. Er worden filters berekend, Het paneel wordt berekend en opgedeeld enz. Afin, die beste man heeft hier flink zijn best gedaan dunkt me en het is zeker het lezen waard voor degenen die met zelfbouwelektrostaten bezig zijn, maar ook voor een luidsprekerbouwer in het algemeen. groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 19 mei 2003 Report Share Posted 19 mei 2003 Dit forum kan denk ik wel gesloten worden. Spiekerboer heeft kennelijk het laag uit elektrostaten gehoord en heeft spontaan figuurlijk zelfmoord gepleegd. Ze gaan dus inderdaad laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Om het onderwerp maar weer eens op de voorpagina en dus onder de aandacht te brengen: er is geen schoner laag dan electrolaag... Tja, het is maar een mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door RonL:Om het onderwerp maar weer eens op de voorpagina en dus onder de aandacht te brengen: er is geen schoner laag dan electrolaag... Tja, het is maar een mening hear hear Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door RonL:Om het onderwerp maar weer eens op de voorpagina en dus onder de aandacht te brengen: er is geen schoner laag dan electrolaag... Tja, het is maar een mening Ik zou het zo formuleren: Het ESL-laag is zo schoon gewassen, dat alle kleur en leven eruit is Wat er nog over blijft is een residu van het laag en ik hoor liever wat er werkelijk werd gespeeld, niet voor niets wordt bij live muziek enige luchtdruk in het laag veroorzaakt en niet alleen bij versterkt weergegeven laag Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door RonL:Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 24 mei 2003 Report Share Posted 24 mei 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Geplaatst door RonL: Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts