Jump to content

Creek

Edwin Snoek
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

Ik heb die wel eens beluisterd. Met Dynaudio Contour s1.4 luidsprekers en de Creek cd50. Ik was onder de indruk. Het is de moeite waard.

Hubertinus

Hoi :)

Wie heeft de Creek A50I al eens beluisterd, en hoe klinkt deze over het algemeen?

ACRA50I_LG.jpg

Groeten

Edwin

Beste Edwin,

Je gaat je Vincent toch niet inruilen voor zo'n Creek? :rolleyes: Of kun je de electriciteitsrekening niet meer betalen? :D;)

De electriciteits rekening gaat nog wel, Paul. :D Al verbuikt de Vincent bij 8 uur aanstaan al gauw 2 kilowatt, maar dat is een schrijntje bij wat een ML gebruikt in de standbystand. :D

Even serieus. Ik vind het Klasse A geluid altijd prachtig, en dat zal ik ook altijd blijven vinden. Maar toch mis ik de levendigheid en snelheid die veel Klasse AB versterkers in huis heben. Ik merk steeds meer dat ik val op een "snel" geluidsbeeld wat heel open en levendig klinkt. Noem het maar meer het geluidsbeeld van Naim, Creek, Rega, en waarschijnlijk ook Sonneteer. Het zijn allen kleine versterkers die lekker los en gedetailleerd klinken, maar ook open in het middengebied. Het geluidsbeeld moet niet te upfront klinken, anders krijg ik last van luistermoeheid. Dan kun je geen boek meer lezen of je irriteert je al aan de achtergrondmuziek. :)

Spectral maakt qua snelheid en dynamiek en die ook nog eens schoon in het geluidsbeeld klinken, waarschijnlijk de beste versterkers. Maar dat is voor mij onbetaalbaar. Daarom zoek ik ook eigenlijk naar een 'Poormans-spectral'. :D

Mark Levinson heeft als 'zware versterker' eigenlijk alles in huis. Ze klinken levendig, open in het midden, en superschoon in combinatie met drive en controle in het geluidsbeeld. En dat alles staat ook nog eens in Klasse A. Dus dat is eigenlijk de beste combinatie, ook al klinken ze minder 'snel' dan een Spectral. Dat is ook de reden dat ik ML altijd het mooiste vind klinken van de Amerikaanse merken. Krell vond ik vaak wat zwaarder en kolosaler klinken, met een groot fundament en kracht in het laag. Ml zet het geluidsbeeld naar mijn mening veel meer in de juiste snelheid en proporties neer.

Maar als het om puur om Klasse A gaat, dan is er naar mijn menig

Ik denk toch dat ik het dan moet zoeken in de richting van Naim. Ik denk dat daar het geluid zit wat ik zoek. :)

Mijn eerste serieuze versterker was de Creek 4140s2, een Naim kon ik destijds niet betalen. Toch heb ik er altijd met erg veel plezier naar geluisterd.

Voor een subwooferproject heb ik ooit een Bryston 4b-nrb gekocht. Deze heb ik ook als versterker gebruikt en heeft wel wat meer controle over de luidsprekers. Maar als ik zou moeten kiezen tussen de twee zou ik de Creek houden, ze klinkt toch wat echter, levendiger en natuurlijker.

Even serieus. Ik vind het Klasse A geluid altijd prachtig, en dat zal ik ook altijd blijven vinden. Maar toch mis ik de levendigheid en snelheid die veel Klasse AB versterkers in huis heben. Ik merk steeds meer dat ik val op een "snel" geluidsbeeld wat heel open en levendig klinkt. Noem het maar meer het geluidsbeeld van Naim, Creek, Rega, en waarschijnlijk ook Sonneteer

Welcome to the club Edwin B)

Als een Creek je wel wat lijkt, dan is een 2e hands Naim of Sonneteer wellicht ook een interessante optie, om eens te proberen.

Bij Studio107 staat nog een Naim Nait-3r te koop voor 499,-

naim_nait_3.jpg

(klinkt ook zeer levendig, open, en gedetailleerd, en is ondanks z'n 30watt in staat om menig 'powerhungry' speaker moeilteloos aan te sturen)

Bij de 2e hands afdeling hear, staat ook een mooie Sonneteer Alabaster te koop voor 875,- ! (nieuw meer dan 't dubbele)

De Sonneteer Alabaster heeft als eigenschap dat ie naast levendig en open ook een bepaalde 'Klasse-A' achtige gloed heeft in 't hoog. Het hoog klinkt daardoor zacht en tegelijk erg sprankelend en gedetailleerd.

Dit zijn beiden voorbeelden van versterkers die je zonder (noemenswaardig) verlies zo weer zou kunnen verkopen, mocht 't niet bevallen.

Mvg,

Alco

Ik denk toch dat ik het dan moet zoeken in de richting van Naim. Ik denk dat daar het geluid zit wat ik zoek. :)

Mijn eerste serieuze versterker was de Creek 4140s2, een Naim kon ik destijds niet betalen. Toch heb ik er altijd met erg veel plezier naar geluisterd.

Voor een subwooferproject heb ik ooit een Bryston 4b-nrb gekocht. Deze heb ik ook als versterker gebruikt en heeft wel wat meer controle over de luidsprekers. Maar als ik zou moeten kiezen tussen de twee zou ik de Creek houden, ze klinkt toch wat echter, levendiger en natuurlijker.

Dat vind ik vaak opvallend, Richard, en dat lees ik bij meer mensen, en dat is, als ze het levendige geluidsbeeld gewend zijn van kleine open klinkende versterkers, ze dan ook niet echt goed meer kunnen luisteren naar grote eindversterkers. Die klinken dan te terughoudend, en levensloos en te kolosaal. Veel Naimliefhebbers hebben dat ook.

Ik kan me dat ook best goed voorstellen, dat je dat dan mist.

Groeten

Edwin

Even serieus. Ik vind het Klasse A geluid altijd prachtig, en dat zal ik ook altijd blijven vinden. Maar toch mis ik de levendigheid en snelheid die veel Klasse AB versterkers in huis heben. Ik merk steeds meer dat ik val op een "snel" geluidsbeeld wat heel open en levendig klinkt. Noem het maar meer het geluidsbeeld van Naim, Creek, Rega, en waarschijnlijk ook Sonneteer

Welcome to the club Edwin B)

Als een Creek je wel wat lijkt, dan is een 2e hands Naim of Sonneteer wellicht ook een interessante optie.

Bij Studio107 staat nog een Naim Nait-3r te koop voor 499,-

(klinkt ook zeer levendig, open, en gedetailleerd, en is ondanks z'n 30watt in staat om menig 'powerhungry' speaker moeilteloos aan te sturen)

Bij de 2e hands afdeling hear, staat ook een prachtige Sonneteer Alabaster te koop voor 875,- ! (nieuw meer dan 't dubbele)

Bedankt voor alle informatie Alco. Ik ga er even naar kijken.

Ik moest ook gelijk aan jou denken toen ik naar een snelle levendige klinkende versterker vroeg, omdat ik weet dat jij daar van houdt. :) Jij hebt het volgens mij ook niet zo op het ingetogen geluidsbeeld wat te terughoudend in het midden klinkt. Daarom kon ik mij ook wel voorstellen dat jij destijds de Marantz PM80-MK2 niet mooi vond klinken, maar ook de Unico versterker. Dat zijn versterkers die voor jou oren waarschijnlijk te "smooth" en te terughoudend klinken, denk ik. :)

Ik zal eens even naar de links speuren die jij mij gaf.

En bedankt h

als ze het levendige geluidsbeeld gewend zijn van kleine open klinkende versterkers, ze dan ook niet echt goed meer kunnen luisteren naar grote eindversterkers. Die klinken dan te terughoudend, en levensloos en te kolosaal. Veel Naimliefhebbers hebben dat ook

Klopt, dat heb je inderdaad goed verwoord, Edwin :)

Nadeel is wel dat (zoals in mijn geval) dergelijke versterkers beperkt zijn in hun vermogen(sreserve) waardoor je tevens nogal beperkt bent in de keuze van geschikte luidsprekers.

Met een ML, Krell, Vincent,etc heb je dat probleem niet en is de keuze in bijpassende luidsprekers veel groter.

als ze het levendige geluidsbeeld gewend zijn van kleine open klinkende versterkers, ze dan ook niet echt goed meer kunnen luisteren naar grote eindversterkers. Die klinken dan te terughoudend, en levensloos en te kolosaal. Veel Naimliefhebbers hebben dat ook

Klopt, dat heb je inderdaad goed verwoord, Edwin :)

Nadeel is wel dat (zoals in mijn geval) dergelijke versterkers beperkt zijn in hun vermogen(sreserve) waardoor je tevens nogal beperkt bent in de keuze van geschikte luidsprekers.

Met een ML, Krell, Vincent,etc heb je dat probleem niet en is de keuze in bijpassende luidsprekers veel groter.

De luidsprekers van mij hebben een rendement van 91 DB, Alco. :)

Het rendement is zelfs zo hoog dat je telkens last hebt van de ongelijkheid in de volumepotmeters. Je kunt dan niet meer echt zachtjes draaien, omdat dan

Jij hebt het volgens mij ook niet zo op het ingetogen geluidsbeeld wat te terughoudend in het midden klinkt. Daarom kon ik mij ook wel voorstellen dat jij destijds de Marantz PM80-MK2 niet mooi vond klinken, maar ook de Unico versterker. Dat zijn versterkers die voor jou oren waarschijnlijk te "smooth" en te terughoudend klinken, denk ik

Yep, hier kan ik nix meer aan toe voegen...

Het rendement is zelfs zo hoog dat je telkens last hebt van de ongelijkheid in de volumepotmeters. Je kunt dan niet meer echt zachtjes draaien, omdat dan

Ik merk steeds meer dat ik val op een "snel" geluidsbeeld wat heel open en levendig klinkt. Noem het maar meer het geluidsbeeld van Naim, Creek, Rega, en waarschijnlijk ook Sonneteer. Het zijn allen kleine versterkers die lekker los en gedetailleerd klinken, maar ook open in het middengebied. Het geluidsbeeld moet niet te upfront klinken, anders krijg ik last van luistermoeheid. Dan kun je geen boek meer lezen of je irriteert je al aan de achtergrondmuziek. :)

Ik zie dat je ook Rega in het rijtje hebt staan dus vraag ik me af waarom Rotel niet? Rega en Rotel hebben een soortgelijke klank...voor mij een beetje te upfront, maar zeker levendig, snel en open.

Creek is eigenlijk wel het beste compromis als je van class a naar ab wilt gaan...d.w.z. als je het ook nog betaalbaar wilt laten natuurlijk, hoe duur kost een Mark Levinson? 5000 euro?

Dat vind ik vaak opvallend, Richard, en dat lees ik bij meer mensen, en dat is, als ze het levendige geluidsbeeld gewend zijn van kleine open klinkende versterkers, ze dan ook niet echt goed meer kunnen luisteren naar grote eindversterkers. Die klinken dan te terughoudend, en levensloos en te kolosaal. Veel Naimliefhebbers hebben dat ook.

Ik kan me dat ook best goed voorstellen, dat je dat dan mist.

Groeten

Edwin

Maar ja wat is werkelijk beter :o:rolleyes::rolleyes:

Alles in de juiste proporties is het beste, maar ja vind dat maar eens.

Robin

Ik merk steeds meer dat ik val op een "snel" geluidsbeeld wat heel open en levendig klinkt. Noem het maar meer het geluidsbeeld van Naim, Creek, Rega, en waarschijnlijk ook Sonneteer. Het zijn allen kleine versterkers die lekker los en gedetailleerd klinken, maar ook open in het middengebied. Het geluidsbeeld moet niet te upfront klinken, anders krijg ik last van luistermoeheid. Dan kun je geen boek meer lezen of je irriteert je al aan de achtergrondmuziek. :)

Ik zie dat je ook Rega in het rijtje hebt staan dus vraag ik me af waarom Rotel niet? Rega en Rotel hebben een soortgelijke klank...voor mij een beetje te upfront, maar zeker levendig, snel en open.

Creek is eigenlijk wel het beste compromis als je van class a naar ab wilt gaan...d.w.z. als je het ook nog betaalbaar wilt laten natuurlijk, hoe duur kost een Mark Levinson? 5000 euro?

ja ja Rotel :D Ik heb de Budget RC-03 vv en de RB-03 eindbak, speelt elke versterker weg :P Nee geintje. De "fun" factor is heel hoog bij Rotel. Het klinkt gewoon lekker helder, doorzichtig en inderdaad levendig. Sinds ik de rotel combi heb gekocht valt het me gewoon op dat ik helemaal niet meer opzoek ben naar een ander geluid of andere versterker, en dat had ik daarvoor met een marantz en sony wel. Tuurlijk kan altijd beter. De RB-03 stuurt de linn ninka's prima aan, ze geven geen krimp bij hoge volumes. Alleen bij een heel laag volume zou het iets voller mogen, maar dat kan aan de ninka's liggen, lekker belangrijk ;)

Vooral op zaterdag heb ik nog wel eens de neiging om muziek van lp's op een zeer hoog volume te draaien.

Robin