Rienvd Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Hoi, gloedje nieuw zoals je ziet op deze site. Ik heb in een verstandsverbijstering mijn HIFI set verkocht en een kleine 5.1 surround aangeschaft. Helaas, het is niet om aan te horen en na een jaar afzien wil ik nu weer naar echt geluid luisteren. Ik heb mijn oude (10 jaar) PMA 500 Denon versterker nog. Wil nu een paar goede speakers kopen. Denk aan Chario, Tannoy of Canton. Wel 2e hands, $$$. Kan mijn versterker dit caliber speakers ondersteunen of moet ik ook een nieuwe koper. En, ik heb een digitale Yamaha RX V430, werkt die ook of is mijn geluid dan weer pet. Zelf denk en voel ik meer voor de Denon. Ik sta voor alle informatie open en alvast bedankt. Rien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Rienvd said: Hoi, gloedje nieuw zoals je ziet op deze site. Ik heb in een verstandsverbijstering mijn HIFI set verkocht en een kleine 5.1 surround aangeschaft. Helaas, het is niet om aan te horen en na een jaar afzien wil ik nu weer naar echt geluid luisteren. Ik heb mijn oude (10 jaar) PMA 500 Denon versterker nog. Wil nu een paar goede speakers kopen. Denk aan Chario, Tannoy of Canton. Wel 2e hands, $$$. Kan mijn versterker dit caliber speakers ondersteunen of moet ik ook een nieuwe koper. En, ik heb een digitale Yamaha RX V430, werkt die ook of is mijn geluid dan weer pet. Zelf denk en voel ik meer voor de Denon. Ik sta voor alle informatie open en alvast bedankt. Rien. Beste Rienvd, Bijna zou ik zeggen elke goede stereo versterker klinkt beter dan een DD receiver. Dit is niet helemaal waar , maar komt wel in de richting, stereo is ergens anders voor gemaakt dan een AV receiver. Dus gewoon voorlopig je Denon houden en je AV receiver verkopen. Indien je een paar goede luidsprekers uit hebt gezocht , wel even rekening houden met de aanstuurbaarheid, kun je naderhand overwegen welke stereoversterker je dan gaat aanschaffen. Zoals je misschien wel weet klinkt een platenspeler analoog, warmer,vloeiender,ruimtelijker ,gemakkelijker,etc. dan een Cdspeler hier zou je rekening mee kunnen houden bij de aanschaf van de componenten. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Quote Zoals je misschien wel weet klinkt een platenspeler analoog, warmer,vloeiender,ruimtelijker ,gemakkelijker,etc. dan een Cdspeler hier zou je rekening mee kunnen houden bij de aanschaf van de componenten. Flauwekul. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 dekkersj said: Quote Zoals je misschien wel weet klinkt een platenspeler analoog, warmer,vloeiender,ruimtelijker ,gemakkelijker,etc. dan een Cdspeler hier zou je rekening mee kunnen houden bij de aanschaf van de componenten. Flauwekul. Groet, Jacco Jacco hoe klinkt het dan wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Scat-Man said: dekkersj said: Quote Zoals je misschien wel weet klinkt een platenspeler analoog, warmer,vloeiender,ruimtelijker ,gemakkelijker,etc. dan een Cdspeler hier zou je rekening mee kunnen houden bij de aanschaf van de componenten. Flauwekul. Groet, Jacco Jacco hoe klinkt het dan wel? Dat hangt er dus vanaf. Je kunt het niet zo zwart-wit stellen, so simpel is het. Ik weet wel, mensen zijn geneigd alles zo simpel voor te stellen als mogelijk, maar dat is helaas niet mogelijk. Tuurlijk heb ik vinyl gehoord waar ik kippenvel van krijg, maar dat heb ik ook bij cd gehad. Maar ook heb ik een hoop bocht gehoord op vinyl, op cd ook. Qua systeem is cd veruit superieur aan vinyl, maar toch kan de wijze van produceren of de omgevingsvariabelen (bv de commerciele druk bij cd's, waardoor er zoveel mogelijk volt per vierkante mm geproduceerd moet worden) er voor zorgen dat een lp aangenamer klinkt. Ofwel, het kan dus beter dan dat! Ben laatst op het spoor gekomen van de RQR (remastered quadro recordings) sacd's van Pentatone. Geweldig zeg, dat zijn opnamen van 30 jaar geleden en dat is van begin af aan kippenvel! Daar kunnen soms moderne opnamen nog wat van leren. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rienvd Posted 10 oktober 2005 Author Report Share Posted 10 oktober 2005 Alvast iets om mee te beginnen. Ik weet alleen nog niet of ik dus met die Denon genoeg power heb om een goede spreaker aan te sturen. Ik wil ook bij weinig volume een mooi vol geluid hebben. Alvast bedankt. Rien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Die denon is best een goede hoor. In 1986 is er een recensie over die lijn (300-500-700-900) versterkers geschreven. Die heb ik nog wel ergens liggen. Als je geinteresseerd bent, dan scan ik het wel even. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 dekkersj said: Quote Zoals je misschien wel weet klinkt een platenspeler analoog, warmer,vloeiender,ruimtelijker ,gemakkelijker,etc. dan een Cdspeler hier zou je rekening mee kunnen houden bij de aanschaf van de componenten. Flauwekul. Groet, Jacco Beste Jacco, Volgens mij mag iedereen zijn eigen mening er op na houden Zelfs jij Maar ik zou bijna zeggen , luister eens goed naar Vinyl en meet wat minder Natuurlijk is het zo dat er Cd plaatjes zijn die niet om aan te horen zijn, ook bij Vinyl. Maar pak eens een vergelijking met SACD een zeer goede , doe hetzelfde bij Vinyl. Dan mag je wat mij betreft nog steeds een eigen mening hebben. Ik vergelijk het vaak met auto's , een sportwagen rijdt heel anders dan een Limo is de een dan slecht of de ander ? Ik denk het niet, als je er geld (genoeg) voor over hebt , neem je gewoon beide. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 dekkersj said: Scat-Man said: dekkersj said: Quote Zoals je misschien wel weet klinkt een platenspeler analoog, warmer,vloeiender,ruimtelijker ,gemakkelijker,etc. dan een Cdspeler hier zou je rekening mee kunnen houden bij de aanschaf van de componenten. Flauwekul. Groet, Jacco Jacco hoe klinkt het dan wel? Dat hangt er dus vanaf. Je kunt het niet zo zwart-wit stellen, so simpel is het. Ik weet wel, mensen zijn geneigd alles zo simpel voor te stellen als mogelijk, maar dat is helaas niet mogelijk. Tuurlijk heb ik vinyl gehoord waar ik kippenvel van krijg, maar dat heb ik ook bij cd gehad. Maar ook heb ik een hoop bocht gehoord op vinyl, op cd ook. Qua systeem is cd veruit superieur aan vinyl, maar toch kan de wijze van produceren of de omgevingsvariabelen (bv de commerciele druk bij cd's, waardoor er zoveel mogelijk volt per vierkante mm geproduceerd moet worden) er voor zorgen dat een lp aangenamer klinkt. Ofwel, het kan dus beter dan dat! Ben laatst op het spoor gekomen van de RQR (remastered quadro recordings) sacd's van Pentatone. Geweldig zeg, dat zijn opnamen van 30 jaar geleden en dat is van begin af aan kippenvel! Daar kunnen soms moderne opnamen nog wat van leren. Groet, Jacco Zo, Jacco dit is dus een ferm stuk genuanceerder dan alleen maar "flauwekul". Cd zal dan wel een technisch superieur systeem zijn,maar ik blijf naverloop van tijd bij het luisteren naar muziek op Cd zitten met een gevoel van : wat klopt er hier niet? waarom heb ik nu een gevoel van onbehagen? Echt een reeks van verschillende Cd-spelers hebben de revue gepasseerd. De laatste was een apparaat van Van Medevoort , op deze speler klonken gewone Cdtjes ( in mijn geval de gangbare Jazzcd`s uit de O.J.C. serie ) aanmerkelijk beter dan op al die andere dingen. Maar ook dit apparaat kon mij niet van mijn "Cd-fobie" afhelpen. Beticht mij nu niet direct van voor ingenomenheid ik heb echt een berg Cd`s die ik graag zou willen spelen. Alleen niet zoals het nu moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rienvd Posted 10 oktober 2005 Author Report Share Posted 10 oktober 2005 Joboton said: Die denon is best een goede hoor. In 1986 is er een recensie over die lijn (300-500-700-900) versterkers geschreven. Die heb ik nog wel ergens liggen. Als je geinteresseerd bent, dan scan ik het wel even. Zou fijn zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Haudio said: dekkersj said: Quote Zoals je misschien wel weet klinkt een platenspeler analoog, warmer,vloeiender,ruimtelijker ,gemakkelijker,etc. dan een Cdspeler hier zou je rekening mee kunnen houden bij de aanschaf van de componenten. Flauwekul. Groet, Jacco Beste Jacco, Volgens mij mag iedereen zijn eigen mening er op na houden Zelfs jij Maar ik zou bijna zeggen , luister eens goed naar Vinyl en meet wat minder Natuurlijk is het zo dat er Cd plaatjes zijn die niet om aan te horen zijn, ook bij Vinyl. Maar pak eens een vergelijking met SACD een zeer goede , doe hetzelfde bij Vinyl. Dan mag je wat mij betreft nog steeds een eigen mening hebben. Ik vergelijk het vaak met auto's , een sportwagen rijdt heel anders dan een Limo is de een dan slecht of de ander ? Ik denk het niet, als je er geld (genoeg) voor over hebt , neem je gewoon beide. MvG, Haudio Ok, het statement "flauwekul" is natuurlijk te grof. Maar eigenlijk het stellen dat vinyl "analoog, warmer,vloeiender,ruimtelijker ,gemakkelijker,etc." is dat ook. Ik ben mij terdege bewust van het effect van lineaire vervorming, waar een analoog systeem mee te maken heeft. Dat is het voordeel als je wel meet. En als je mij de vraag zou stellen welk systeem ik zou kiezen: een lekker klinkend analoog systeem (zoals te horen was op de zelfbouw "beurs" in Zutphen (?) eerder dit jaar, die met die breedbander als luidspreker en een buizenbak en platenspeler) of de digitale master van die plaat op voor mijn part sacd, nou dan zou ik niet kunnen kiezen. Het is een kwestie van smaak of je voor een analoog systeem gaat of niet, maar bedenk wel dat het waarschijnlijk afwijkt van het origineel als je voor die typische analoge sound gaat! Tijdens mijn afstuderen moest ik mij concentreren op een uitgangstrafo voor een SE versterker. Mijn begeleider zei toen dat er een hele hoop mensen die en die trafo echt helemaal het einde vonden. Het bleek een trafo te zijn met een bandbreedte van niet meer dan 13 kHz, kwestie van smaak. Ik heb die niet uitgekozen, uiteraard. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Daar gaan we weer....'t ontaard weer in 'n zoveelste LP vs CD topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rienvd Posted 10 oktober 2005 Author Report Share Posted 10 oktober 2005 Oke mensen, ik had eigenlijk een vraag gesteld. Heb daar al wat antwoord op gehad. Heb zeker niet de intensie om een discussie over iets anders op te starten. Stel eigenlijk voor om dat dan op het forum te doen onder een nieuw onderwerp en ik hoop dan van al jullie kennis gebruik te mogen maken om een goede keuze te kunnen maken. Niet tussen cd of LP, die heb ik nog, maar wel of ik verder moet met deze oude versterker in combinatie met mijn genoemde opties speakers. Tot later, Rien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Beste Rien, Je zou een winkel kunnen bezoeken die 1 (of meer) van de door jouw genoemd speakers heeft staan. Wellicht dat je ze thuis zou kunnen proberen op je eigen versterker en in je eigen kamer. (een beetje winkel doet daar niet moeilijk over) Een speaker kan in de winkel namelijk prima klinken terwijl ie thuis behoorlijk tegenvalt. (i.v.m. akoestiek) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Alco said: Een speaker kan in de winkel namelijk prima klinken terwijl ie thuis behoorlijk tegenvalt. (i.v.m. akoestiek) Groeten, Alco Hoezo heb je daar ervaring mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts