Jump to content

Geluid valt weg aan een kant!

Guest Keesj
 Share

Recommended Posts

Guest Keesj

Hoi techneuten!

Ik heb op de pre-out van mijn Yamaha RXV-795 een Yamaha AX-1070 aangesloten voor het aansturen van de (behoorlijk zware) hoofdluidsprekers. Dit gaat al jaren goed, tot voor kort. Als ik nu het geluid aanzet valt na +/- 5 minuten het geluid van het linker kanaal weg, of ik nu het geluid hard of zacht heb staan. Aan de speakers ligt het niet (want gewisseld). Kan het zijn dat het kanaal thermisch eruit vliegt door de warmte ontwikkeling van 2 op elkaar staande versterkers? Ik weet niet waar ik het moet zoeken. De kans dat mijn versterker kapot = acht ik erg klein. Het is een goed merk en ik behandel mijn spullen altijd goed.

Pleaswe help!

Keesj

Guest Keesj

Hallo Jack.

Klinkt logisch omdat het volume van de versterker constant hetzelfde staat (ik gebruik de andere versterker als regelversterker), waardoor stof de kans krijgt zich te nestelen. Hoe kan ik dit het het beste schoonmaken? Is perslucht een optie? Ik ben niet iemand die effe lekker aan zijn versterker gaat sleutelen.

Bedankt,

Keesj

Andere adviezen zijn nog steeds welkom!

Ik heb helaas niet direct een goed advies hoe dit op te lossen. Ik ben zelf ook typisch iemand die niet zelf zijn versterker gaat openschroeven. Ik weet dus ook niet of je de relais kan schoonmaken (of dat die vervangen moet worden) of hoe schoon te maken.

Jack

Als het een beetje fatsoenlijke relais betreft kun je ze niet schoonmaken. Zo'n relais heeft dan vergulde contacten en is met Argongas gevuld, zodat ze niet kunnen inbranden. Haal je je kapje ervan, is het gas foetsie en kunnen de contacten wel inbranden. Als het relais hapert zul je het moeten vervangen.

Greetz,

Sodejuu

Is die versterker dan al op temperatuur? Het lijkt erop dat er een beveiliging in werking treedt. Vaak wordt dit gedaan met een NTC-weerstand op de koelplaat. Deze zorgt ervoor dat de eindtransistoren niet in rook opgaan. Als die NTC niet meer goed werkt, gaat de beveiliging in werking. Als de NTC nog goed is , bstaat de kans dat een van de eindtransistoren de geest heeft gegeven (transistor lekt), waar door de beveiliging aanspreekt.

Greetz,

Sodejuu

Guest Keesj

Heren,

Bedankt voor de info, 't blijkt dat er dus niets anders opzit dan de stekkers eruit te trekken en de versterker ergens aan te bieden voor reparatie. Weet er iemand een goed adres voor deze reparatie (ik woon in zuid limburg), en heeft er iemand een ID wat zo'n grapje gaat kosten? BVD

Keesj

Hoi Keesj,

Linssen in Maasbracht is een goed adres, Poulissen in Roermond is nog beter, maar je kan hem ook naar Kohnen in Maastricht brengen.

Voor de reparatie ben je in ieder geval waarschijnlijk overal hetzelfde bedrag kwijt, maar wat het gaat kosten is een moeilijke vraag. Ik kan op afstand niet echt inschatten wat eraan is. Als het de NTC is, zal het niet zo duur zijn. Als het een van de eindtorren is kan het wel in de papieren lopen, dus een bedrag vooraf schatten kan ik niet.

Sorry,

Sodejuu