Silversurfer Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Hoi allen, Ik ben bezig met het modificeren van een Kenwood CD-speler (DP-7040) In een ander topic kwam al de suggestie naar boven om er andere opamps in te plaatsen. Ik heb nu andere opamps (OPA2604 en nog wat andere soorten heb ik als sample besteld), maar dat klinkt voor geen meter, het hoog is er uit. Als ik de frequentie curve in Audition bekijk dan zit er nogal wat verschil tussen de 7040 met de originele JRC4565's en de nieuwe OPA2604's. Als ik de curve van de OPA2604 vergelijk met twee andere spelers (kenwood DP-7090 met JRC4580 en Sony SCD-555ES die geen opamps heeft) wijkt hij eveneens af. Ik heb de opamp's verwisseld zonder verdere directe modificaties. Doe ik het zo goed of bega ik nu een beginnersfout door geen andere modificaties toe te passen gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Dan kan ie kennelijk de stroom niet leveren op de hoge frequenties. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 10 oktober 2005 Author Report Share Posted 10 oktober 2005 Dan kan ie kennelijk de stroom niet leveren op de hoge frequenties. Groet, Jacco Valt daar nog wat aan te doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 10 oktober 2005 Report Share Posted 10 oktober 2005 Sony SCD-555ES die geen opamps heeft) Beste, De (standaard) SCD-555ES heeft wel degelijk opamps. En dan wel de door jouw genoemde OPA2604's (de latere SCD-555ES zijn gewijzigd en hebben OPA2134's Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 het hoog is er uit. Als ik de frequentie curve in Audition bekijk dan zit er nogal wat verschil tussen de 7040 met de originele JRC4565's en de nieuwe OPA2604's. Als dat het resultaat is van het wisselen van opamps kan ik alleen maar concluderen dat je iets fout hebt gedaan. Wat is de afwijking in Audition? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Sony SCD-555ES die geen opamps heeft) Beste, De (standaard) SCD-555ES heeft wel degelijk opamps. En dan wel de door jouw genoemde OPA2604's (de latere SCD-555ES zijn gewijzigd en hebben OPA2134's Groeten, Bas Dan zitten die zeker onderop het bord, 'k heb ze op de bovenkant niet kunnen vinden Maar bedankt voor de info. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Als dat het resultaat is van het wisselen van opamps kan ik alleen maar concluderen dat je iets fout hebt gedaan. Wat is de afwijking in Audition? Zo uit m'n hoofd loopt de grafiek tot ong. 5Khz gelijk op en dan zie je de OPA2604 dalen tot een dB of 5 verschil bij 20KHz. Ik zal vanavond wat links plaatsen naar plaatjes van de grafieken. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Sony SCD-555ES die geen opamps heeft) Beste, De (standaard) SCD-555ES heeft wel degelijk opamps. En dan wel de door jouw genoemde OPA2604's (de latere SCD-555ES zijn gewijzigd en hebben OPA2134's Groeten, Bas Dan zitten die zeker onderop het bord, 'k heb ze op de bovenkant niet kunnen vinden Maar bedankt voor de info. gr., Jeroen Beste Silversurver, Ja inderdaad onderaan. Het zijn overigens SMD (SOIC) opamps. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Hier zijn de links naar de grafieken van de DP-7040 met de originele JRC's en de BB's. Ik heb ook nog een vergelijkje gemaakt met m'n andere Kenwood cd-speler, de 7090. http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 JRC4565 vs BB2604.jpg http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 BB2604 vs DP-7090 JRC4580.jpg gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Hier zijn de links naar de grafieken van de DP-7040 met de originele JRC's en de BB's. Ik heb ook nog een vergelijkje gemaakt met m'n andere Kenwood cd-speler, de 7090. http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 JRC4565 vs BB2604.jpg http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 BB2604 vs DP-7090 JRC4580.jpg gr., Jeroen Bij mij doen ze het niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Hier zijn de links naar de grafieken van de DP-7040 met de originele JRC's en de BB's. Ik heb ook nog een vergelijkje gemaakt met m'n andere Kenwood cd-speler, de 7090. http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 JRC4565 vs BB2604.jpg http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 BB2604 vs DP-7090 JRC4580.jpg gr., Jeroen Bij mij doen ze het niet... Ja, ik zie het, die spaties gaan niet goed. Copy & paste in een nieuwe tab/venster, moet lukken zo. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Hier zijn de links naar de grafieken van de DP-7040 met de originele JRC's en de BB's. Ik heb ook nog een vergelijkje gemaakt met m'n andere Kenwood cd-speler, de 7090. http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 JRC4565 vs BB2604.jpg http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 BB2604 vs DP-7090 JRC4580.jpg gr., Jeroen Bij mij doen ze het niet... Ja, ik zie het, die spaties gaan niet goed. Copy & paste in een nieuwe tab/venster, moet lukken zo. gr., Jeroen Ook dan niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Hier zijn de links naar de grafieken van de DP-7040 met de originele JRC's en de BB's. Ik heb ook nog een vergelijkje gemaakt met m'n andere Kenwood cd-speler, de 7090. http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 JRC4565 vs BB2604.jpg http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040 BB2604 vs DP-7090 JRC4580.jpg gr., Jeroen Bij mij doen ze het niet... Ja, ik zie het, die spaties gaan niet goed. Copy & paste in een nieuwe tab/venster, moet lukken zo. gr., Jeroen Ook dan niet Goed, poging twee... http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040_JRC4565_vs_BB2604.jpg http://www.xs4all.nl/~lozanne1/DP-7040_BB2...090_JRC4580.jpg Nu moeten ze het doen...hoop ik. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Wat voor test signaal gebruik je eigenlijk? Het is duidelijk dat die BB in het hoog minder signaal geeft, maar zonder kennis van het test signaal is daar nog niets van te zeggen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Beste, Dit is inderdaad frapant. Heb het zelf nog nooit meegemaakt. Of ik nou een 5532 neem of een OPA2604 beide meten lineaal recht. De verschillen zitten hem wel in het harmonische gedrag met intermodulaite vervorming metingen. Beide opamps moeten linear zijn tot ver boven de 100 Khz. Echter wanneer de ingangsimpedantie afwijkt tussen de twee kan de ene eerder filteren dan de andere. Dit filter wordt gemaakt in de feedbackloop van de opamp. Welke waarde C zit er nu tussen de uitgang en de negatieve ingang? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Wat voor test signaal gebruik je eigenlijk? Het is duidelijk dat die BB in het hoog minder signaal geeft, maar zonder kennis van het test signaal is daar nog niets van te zeggen. Groet, Jacco Ik heb het nummer "Brothers in Arms" van Dire Straits gebruikt om op de PC op te nemen. Misschien niet de ideale test, maar dit soort dingen zie je hier wel mee en daar ging het me nu even om. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Beste, Dit is inderdaad frapant. Heb het zelf nog nooit meegemaakt. Of ik nou een 5532 neem of een OPA2604 beide meten lineaal recht. De verschillen zitten hem wel in het harmonische gedrag met intermodulaite vervorming metingen. Beide opamps moeten linear zijn tot ver boven de 100 Khz. Echter wanneer de ingangsimpedantie afwijkt tussen de twee kan de ene eerder filteren dan de andere. Dit filter wordt gemaakt in de feedbackloop van de opamp. Welke waarde C zit er nu tussen de uitgang en de negatieve ingang? Groeten, Bas Nog beter is het schema zelf. Daar zou dit uit moeten blijken, een OpAmp die bij 10 kHz ineens een dip vertoont, is opmerkelijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Is het toevallig niet zo dat de DA converter voor de OpAmp een stroomuitgang is en gebiased moet worden vanuit de OpAmp? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Beste, Dit is inderdaad frapant. Heb het zelf nog nooit meegemaakt. Of ik nou een 5532 neem of een OPA2604 beide meten lineaal recht. De verschillen zitten hem wel in het harmonische gedrag met intermodulaite vervorming metingen. Beide opamps moeten linear zijn tot ver boven de 100 Khz. Echter wanneer de ingangsimpedantie afwijkt tussen de twee kan de ene eerder filteren dan de andere. Dit filter wordt gemaakt in de feedbackloop van de opamp. Welke waarde C zit er nu tussen de uitgang en de negatieve ingang? Groeten, Bas Dat wordt ff zoeken, heb het schema niet van deze speler. Kom ik dus nog op terug. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Beste, <knip> Welke waarde C zit er nu tussen de uitgang en de negatieve ingang? Groeten, Bas Als ik het goed zie is dat 100Ohm. Correctie: het is niet 100Ohm, had de verkeerde te pakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 11 oktober 2005 Report Share Posted 11 oktober 2005 Beste, <knip> Welke waarde C zit er nu tussen de uitgang en de negatieve ingang? Groeten, Bas Als ik het goed zie is dat 100Ohm. Correctie: het is niet 100Ohm, had de verkeerde te pakken. hwahwahw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 11 oktober 2005 Author Report Share Posted 11 oktober 2005 Is wel een gezoek zo zonder schema. Ik kom er drie in serie tegen tussen Uitgang en -Ingang, te weten: 82K5 4K64 31K6 Deze zijn via iets wat lijkt op een muting circuit gekoppeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 12 oktober 2005 Author Report Share Posted 12 oktober 2005 Is wel een gezoek zo zonder schema. Ik kom er drie in serie tegen tussen Uitgang en -Ingang, te weten: 82K5 4K64 31K6 Deze zijn via iets wat lijkt op een muting circuit gekoppeld. 'k Weet niet waar ik met m'n gedachte zat gisteren... Voor zover ik kan nagaan op het bord is de enige condensator die de uitgang met de negatieve ingang koppelt een elco van 3,3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Is wel een gezoek zo zonder schema. Ik kom er drie in serie tegen tussen Uitgang en -Ingang, te weten: 82K5 4K64 31K6 Deze zijn via iets wat lijkt op een muting circuit gekoppeld. 'k Weet niet waar ik met m'n gedachte zat gisteren... Voor zover ik kan nagaan op het bord is de enige condensator die de uitgang met de negatieve ingang koppelt een elco van 3,3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 12 oktober 2005 Author Report Share Posted 12 oktober 2005 Beste SIlver, Kan me niet voorstellen. Als dat echt zo is kan ik de problemen begrijpen Groeten, Bas Ik vind het ook weinig. De enige twee andere condensatoren die in het circuit zitten zijn een ceramische van 120 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts