Jump to content

Opamps wisselen

Silversurfer
 Share

Recommended Posts

Ik moet iets fout doen. Ik heb nu andere opamps van TI ontvangen de OPA2228 en die geven hetzelfde effect.

Even resumeren wat ik gedaan heb, ik heb de twee oude opamps (SIL formaat) eruit gehaald, IC-voetjes erin gezet en de nieuwe opamps (DIL formaat) op de juiste plek erin gestoken met of pootje 8 of pootje 4 doorverbonden naar respectievelijk positie 8 of 4 van het IC-voetje. De overige pootjes laat ik leeg.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik nog wat vergeet, alleen wat?

gr.,

Jeroen

Heb je alleen de voeding aangesloten en doet niks met de in- en output van de opamps? :confused:

je moet alle verbindingen leggen en ze zijn pincompatible, alleen dat de DIL "dubbelgevouwen" is

Pinning:

1] A output

2] A- input

3] A+ input

4] V-

5] B+ input

6] B- input

7] B output

8] V+

Heb je alleen de voeding aangesloten en doet niks met de in- en output van de opamps? :confused:

je moet alle verbindingen leggen en ze zijn pincompatible, alleen dat de DIL "dubbelgevouwen" is

Pinning:

1] A output

2] A- input

3] A+ input

4] V-

5] B+ input

6] B- input

7] B output

8] V+

Nee,

De originele SIL's worden enkelvoudig gebruikt. In de IC-voetjes die ik heb geplaatst heb ik de DIL's zo geplaatst dat de goede kant gebruikt wordt en de loshangende V+ of V- heb ik met een draadje doorverbonden met de juiste plek op het IC-voetje. De overige pootjes van de loshangende kant heb ik niet verbonden

OK, ik snap 'm. Maar waarom gebruik je dan nu wel een dubbele opamps, terwijl het blijkbaar niet nodig is?

Als ik het zou moeten doen, zou ik het simpeler doen dmv van een stukje experimenteerprint waar ik de DIL voet op soldeer en die dan met connectorpennen op de eigenlijke SIL positie aansluit. Dan zijn de aansluitdraden misschien wel iets langer, maar zo worden mogelijke fouten eerder zichtbaar en uitgesloten.

OK, ik snap 'm. Maar waarom gebruik je dan nu wel een dubbele opamps, terwijl het blijkbaar niet nodig is?

Als ik het zou moeten doen, zou ik het simpeler doen dmv van een stukje experimenteerprint waar ik de DIL voet op soldeer en die dan met connectorpennen op de eigenlijke SIL positie aansluit. Dan zijn de aansluitdraden misschien wel iets langer, maar zo worden mogelijke fouten eerder zichtbaar en uitgesloten.

Ga ik ook eens proberen zo'n experimenteerbordje, is een stuk efficienter denk ik.

2 en 3 zou ik samen aan aarde hangen. 1 open. Het feit dat er weerstanden

staan is nog een heel klein beetje te begrijpen. Condensatoren? Niet.

Dit, plus je problemen wanneer er slechts een opamp wordt ingezet,

wijst er toch wel op dat je veronderstelling fout is.

Nou, ik zie het hier toch echt voor me :blink:

Ik zie hier voor me:

Pin 1 gekoppeld via een 2K15 weerstand aan de lijn richting aarde

Pin 2 gekoppeld via een 1K1 op diezelfde lijn als waar 1 aan zit

Pin 2 ook nog gekoppeld aan pin 1 met een condensator van 100

:D misschien ben je met een deel van de dc-offset servo schakeling bezig.Zou toch 't schema raadplegen. ;)

hoort dat bij het audio gedeelte? Zo nee, dan is het niet het DC-offset servo waar ik in zit te klooien. De DP-7040 heeft twee prints, eentje voor audio en eentje voor niet-audio.

gr.,

Jeroen

:) Jeroen,

Met dc-servo bedoel ik niet een motorregelingcircuit,maar de dc-ofsett beveiliging van de audio-uitgang.

Dit hoort zeker bij een deel v/h audio gedeelte,maar bij jou cd-speler kan het ook intern in jou dac-processor opgenomen zijn.

Zoals Jacco al zei,kan jij waarschijnlijk een dac-biasing hebben via de eerste opamp ingangstrap,gezien ook die condensator en r's die naar massa geknoopt staan.Is die condensator van 100 uF die naar pin 1en 2 gaat een bi-polaire ?(staat er "NP"op bv) .Zo ja,dan is dit zeker de audio-uitgang.Zit er ook een hoofdtelefoon aansluiting op de CD speler ?

Heb je al een schema?

Gr, Jerry.