Jump to content

2 stereo versterkers gebruiken als mono?

marco_a
 Share

Recommended Posts

Hallo forum

ik twijfel om nog een tweede eindversterker er bij te kopen en beide eindversterkers te gebruiken als mono voor het aansturen van de luidsprekers.

Wat zijn volgens jullie de voordelen van het gebruik van 2 eindversterkers als mono's ten opzichte van 1 versterker (behalve het vermogen).

Treden er naar verwachting klankmatig, ruimtelijk enz grote verschillen op??

graag een reactie.

Hallo forum

ik twijfel om nog een tweede eindversterker er bij te kopen en beide eindversterkers te gebruiken als mono voor het aansturen van de luidsprekers.

Wat zijn volgens jullie de voordelen van het gebruik van 2 eindversterkers als mono's ten opzichte van 1 versterker (behalve het vermogen).

Treden er naar verwachting klankmatig, ruimtelijk enz grote verschillen op??

graag een reactie.

Zijn ze te bruggen dan?

Beste,

Bruggen is vaak niet ideaal. De uitgangsimpedantie verdubbeld waardoor inderdaad de dempignsfactor halveert.

Ook wordt de versterker geacht 2x zoveel spanning te leveren en 2x zoveel stroom. Bij lagere impedantie's blijft er dus zeer weinig adem over.

Ik zou kijken of je de stereo versterkers in een bi-amp setup kunt gebruiken. Dan wel een versterker per kant (horizontaal bi-ampen). De linker versterker doet dan een kanaal het laag en het andere kanaal het hoog. Voor rechts hetzelfde.

Je zou dan misschien een Y kabeltje nodig hebt wat beide ingangen van de versterker instuurt met hetzelfde signaal.

Groeten,

Bas

Denk ook dat t gewoon een kwestie is van uit proberen. Vaak krijg je wel een toename qua ruimtelijkheid en rust, mits de kwaliteit van de rest van de set het ook toelaat. Als je een dempingsfactor zou hebben van 500 en dit zou gehalveerd worden, zie ik ook niet direct problemen. Meer van belang is dat de monoblokken stabiel blijven bij lage impedanties, omdat deze ook wordt gehalveerd

bedankt voor je reacties

de techische termen zeggen mij niet zoveel. Meestal gebruik ik mijn oren en kijk minder naar de technische info.

de eindversterker heeft een

Output Impedance: 0.015 Ohm

Rated output power: 8 Ohm load 300 W (1100 W)

Stereo (mono "bridged") 4 Ohm load 600 W (1700 W)

de boxen

4 ohm

gevoeligheid 86 db (die willen wel wat power hebben)

ik kom dan uit op een dempingsfactor van 266 in de huidige opstelling

als mono zou het de helft zijn. Wat betkent dit dan??

bedankt voor je reactie

bedankt voor je reacties

de techische termen zeggen mij niet zoveel. Meestal gebruik ik mijn oren en kijk minder naar de technische info.

de eindversterker heeft een

Output Impedance: 0.015 Ohm

Rated output power: 8 Ohm load 300 W (1100 W)

Stereo (mono "bridged") 4 Ohm load 600 W (1700 W)

de boxen

4 ohm

gevoeligheid 86 db (die willen wel wat power hebben)

ik kom dan uit op een dempingsfactor van 266 in de huidige opstelling

als mono zou het de helft zijn. Wat betkent dit dan??

bedankt voor je reactie

Beste Marco,

Hey.. praat jij hier soms over een Classe versterker? :D Volgens mij gaat het hier of om een CA-300 of een CA-301 :D Die moet je niet bruggen!

Groeten,

Bas

ik heb hier te maken met een echte kenner

inderdaad een 301

mijn speakers Dynaudio C5 hebben nog wat extra power nodig dus ik dacht, ik brug de 301 en zet er nog 1 bij (momenteel voor een redelijke prijs te krijgen).

waarom is bruggen geen optie volgens jou?

en hoe dan te verbeteren. De drang naar verbetering is altijd aanwezig. De rest is van hetzelfde niveau als de 301.

gegroet

ik heb hier te maken met een echte kenner

inderdaad een 301

mijn speakers Dynaudio C5 hebben nog wat extra power nodig dus ik dacht, ik brug de 301 en zet er nog 1 bij (momenteel voor een redelijke prijs te krijgen).

waarom is bruggen geen optie volgens jou?

en hoe dan te verbeteren. De drang naar verbetering is altijd aanwezig. De rest is van hetzelfde niveau als de 301.

gegroet

Beste Marco,

Ik vind de classse's er in het laag op achteruit gaan als je die brugt. In stereo is het een ontzettend stabiel ontwerp dat stroom verdubbeld bij halverende impedantie. Dan zou je beter de nieuwe CA-M400 mono's kunnen overwegen. Die heb ik gehoord op de B&W NT800's en dat was ontzettend goed!

Groeten,

Bas

Een classe 301 is een goede versterker, heb zelf nog met een Classe ca 300 gespeeld en is duidelijk minder dan een 301. Trouwens met mijn 300 heb ik problemen gehad. Het verbaast me dat Bas Classe zo geweldig vind.

Beste Muziek,

Waarom verbaast je dat?

Van de oude CA-300 en de CA-400 was bekend dat daar problemen mee zijn geweest.

Groeten,

Bas

Sinds jaren gebruik ik mijn eindversterkers gebrugd. Eerst een set Rotel 981 (klopt dit typenummer?) en nu al een paar jaar de C372 van NAD. Mijn speakers zijn nominaal 4 Ohm en hebben een gevoeligheid van 89 dB. Doe ik iets verkeerd?

Kan ik de twee eindversterkers dan beter gebruiken om de ene het hoog en de andere het laag te laten aansturen. Gaarne advies van de experts!

Het is natuurlijk altijd een kwestie van matchen en je persoonlijke voorkeur, maar er zijn wel degelijk verschillen in de CA-00 en CA-01 series van de Classe eindtrappen.

Er zijn 2 versies van de CA-00 serie nm:

De 1ste serie met de koelribben aan de achterkant.

De 2de serie met de koelribben aan de zijkanten.

De 2de CA-00 serie is identiek aan de CA-01 serie, alleen de behuizing is anders.

Ik heb zelf de CA-201 gehad en eerlijk gezegd was ik er niet kapot van, ik vond hem veel hooginformatie afkappen en het klonk niet erg open. Ook het gebied van percussie bv, vond ik erg dun klinken (het leek wel of er op plastic trommels gespeeld werd ipv. natuurlijke vellen). Dit alles ism de B&W matrix 802s3.

Het schijnt dat Classe op een gegeven moment (toen de koelribben naar de zijkanten gingen) een andere output stage zijn gaan gebruiken, waarvan ik van gebruikers gehoord heb dat de oudere versie veel opener en frisser klinkt.

Ik weet van Bas dat hij een oude versie Ca-200 op zn matrix 800 systeem heeft gehad en dat erg goed vond, maardat hij later bij iemand een CA-301 op een m800 gehoord heeft waar hij ook helemaal niet kapot van was. Dus ik denk dat de verschillen in klank best groot zijn tussen de verschillende series.

Het is natuurlijk altijd een kwestie van matchen en je persoonlijke voorkeur, maar er zijn wel degelijk verschillen in de CA-00 en CA-01 series van de Classe eindtrappen.

Er zijn 2 versies van de CA-00 serie nm:

De 1ste serie met de koelribben aan de achterkant.

De 2de serie met de koelribben aan de zijkanten.

De 2de CA-00 serie is identiek aan de CA-01 serie, alleen de behuizing is anders.

Ik heb zelf de CA-201 gehad en eerlijk gezegd was ik er niet kapot van, ik vond hem veel hooginformatie afkappen en het klonk niet erg open. Ook het gebied van percussie bv, vond ik erg dun klinken (het leek wel of er op plastic trommels gespeeld werd ipv. natuurlijke vellen). Dit alles ism de B&W matrix 802s3.

Het schijnt dat Classe op een gegeven moment (toen de koelribben naar de zijkanten gingen) een andere output stage zijn gaan gebruiken, waarvan ik van gebruikers gehoord heb dat de oudere versie veel opener en frisser klinkt.

Ik weet van Bas dat hij een oude versie Ca-200 op zn matrix 800 systeem heeft gehad en dat erg goed vond, maardat hij later bij iemand een CA-301 op een m800 gehoord heeft waar hij ook helemaal niet kapot van was. Dus ik denk dat de verschillen in klank best groot zijn tussen de verschillende series.

Ik dacht al, waar blijftie nou.... :D

Correctie, de CA301 heb ik gehoord op de Nautilus 801 ;):D

Groeten,

Bas

Ik dacht al, waar blijftie nou.... :D

Correctie, de CA301 heb ik gehoord op de Nautilus 801 ;):D

Groeten,

Bas

haha, ja leuk ,ik kan ook een x een duit in het zakje doen :D

Oke, het was dus de n801 ipv de m800, maargoed jij kent de n801 ook erg goed en je weet wat ze kunnen.

Sinds jaren gebruik ik mijn eindversterkers gebrugd. Eerst een set Rotel 981 (klopt dit typenummer?) en nu al een paar jaar de C372 van NAD. Mijn speakers zijn nominaal 4 Ohm en hebben een gevoeligheid van 89 dB. Doe ik iets verkeerd?

Kan ik de twee eindversterkers dan beter gebruiken om de ene het hoog en de andere het laag te laten aansturen. Gaarne advies van de experts!

Een gebrugde versterker op 4 Ohm luidsprekers is dezelfde belasting voor je versterker alsof je 2 Ohm per kant zou aansluiten. Een goede versterker heeft daar nauwelijks moeite mee, maar het is een aardige opgave.

Maar als je luidsprekers geschikt zijn voor bi-amping zou ik dat zeker overwegen, het is wat makkelijker voor je versterker en het midden-hoog heeft minder last van het werk dat de versterker moet verzetten voor het laag.

Maar of het uiteindelijk beter klinkt moet kun jij alleen beoordelen.

dus

de mono's zijn een betere optie of een 401

alhoewel ik betwijfel of het zoveel zal uitmaken.

heeft er iemand ervaring met classe/dynaudio?

tanks

Beste Marco,

Nou als je toch upgrade koorst hebt, moet je beslist eens naar de nieuwe CA-M400's luisteren. Ik heb niet A/B kunnen vergelijken, maar de klank van de nieuwe CA-M400 is denk ik wel een vooruitgang ten opzichte van wat daarvoor zat. Ik vond ze wonderschoon klinken, met een waanzinnig groot diep klankbeeld. Ze staan waarschijnlijk op de VAD show. Je kunt natuurlijk ook eens op audiogon kijken naar een Omega ;). Classe is zo service vriendelijk dat aanbieders in de states hem naar classe mogen sturen, en zei bouwen hem dan om naar 230 volt tegen zeer geringe kosten. Een klant van me heeft dit ook zo laten doen. De service en betrokkenheid van Classe is waanzinnig en mag een groot voorbeeld zijn voor vele!

Classe Dynaudio moet heel goed klinken!

Groeten,

Bas

Een classe 301 is een goede versterker, heb zelf nog met een Classe ca 300 gespeeld en is duidelijk minder dan een 301. Trouwens met mijn 300 heb ik problemen gehad. Het verbaast me dat Bas Classe zo geweldig vind.

Beste Muziek,

Waarom verbaast je dat?

Van de oude CA-300 en de CA-400 was bekend dat daar problemen mee zijn geweest.

Groeten,

Bas

Waarom dit mij verbaast, een Classe tegenover een Bryston is futloos. Heb in verleden nog die omega gehoord ( versie in