Jump to content

Draagbare muziek

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Vrienden,

Het afgelopen half jaar heb ik voor mijn werk regelmatig per trein naar de hofstad moeten reizen, en ook in de nabije toekomst zal dat zo zijn. Nu ben ik aan mijn stand verplicht om (met volledige instemming van de baas) eerste klas te reizen en dus bevind ik mij vaak in een zogenaamde werkcoup

Nou volgens mij kun je beter met een discman (al dan niet met de mogelijkheid om mp3-cd's af te spelen) over straat dan met zo'n ipod o.i.d. Ik hoorde namelijk dat die dingen tot hogere aantallen straatroven hebben geleid. De oplossing zou zijn om het ding uit het zicht te laten... Mijn oplossing is om nog het maar een tijdje met m'n hopeloos ouderwetse Philips Expanium (zo'n vierkante van 5 jaar oud) te doen. Die wordt in ieder geval niet gejat... ;)

Koop een iPod Nano, prachtig ding. Extreem licht (42 gram) en plat, handig in gebruik, met kleurenscherm en natuurlijk een prachtig Apple design. Leverbaar met 2 of 4GB opslag ruimte. Nadeel is dat ie nog best prijzig is.

ipod-nano-tout-petit-beau.jpg

Vervang overigens de bijgeleverde koptelefoon, die is ten eerste van extreem slechte kwaliteit en ten tweede val je dan ook minder op voor de mensen die je iPod afhandig willen maken (witte oordopjes = gegarandeerd jackpot voor deze mensen).

De ipod met name de grote versies klinken goed!

Ik zelf heb de "iaudio U2" 1 Gig, 't ding weegt 34gram incl. li-polymeer accu.

Hij is instaat een senheiser met 125 Ohms impedantie aan te sturen.

Dat is met name te danken aan de hoge accu spanning (waarschijnlijk)

1 Gig is meer dan genoeg voor het woon-werk verkeer en dan zou je iedere week nieuwe songs moeten uploaden naar de mp3 speler. (anders hoor je ze vaker)

Ik zet de 1 gig trouwens ook in voor bestanden transport. (usbstick)

Ik heb 1 heel groot bezwaar ontdekt bij de vooraanstaande merken als ipod sony iriver en creative!

Zij zetten de bestanden om naar een eigen formaat!

Dit dwingt je ten alle tijden gebruik te maken van van HUN software.

Je kunt dus nooit zomaar bij iemand wat mp3tjes van de computer halen zonder eerst die software te instaleren.

Schandalig! De zielige pogingen van de fabrikanten om een monopolie te creeren zou bestaft moeten worden met een boycot.

Ik moet er niet aan denken om iedere keer dat er iemand bij mij mp3tjes komt shoppen weer een media player/library te moeten instaleren!

Doe je niet mee aan die boycot dan moet je Ipod nemen aangezien die steeds beter ondersteund wordt en op een standaard begint te lijken. (tot mijn grote ongenoegen!!!)

Ik wil ook nog wat kwijt over accus en batterijen.

Hoewel het handig zou zijn als je op het station een paar AA of AAA baterijtjes te kunnen kopen. Ik vind dat het gebruik van li-io of LI-polymeer wel aan te raden, het milieu word al genoeg verkracht.

Groeten Simon

ps Er is niets mis met een diskman!

Het is de koptelefoon die de muziekale armoede afdwingt!

Gewoon met een HD265 in de trein zitten

hd265.jpg

Ik heb 1 heel groot bezwaar ontdekt bij de vooraanstaande merken als ipod sony iriver en creative!

Zij zetten de bestanden om naar een eigen formaat!

Dit dwingt je ten alle tijden gebruik te maken van van HUN software.

Je kunt dus nooit zomaar bij iemand wat mp3tjes van de computer halen zonder eerst die software te instaleren.

Schandalig! De zielige pogingen van de fabrikanten om een monopolie te creeren zou bestaft moeten worden met een boycot.

Ik moet er niet aan denken om iedere keer dat er iemand bij mij mp3tjes komt shoppen weer een media player/library te moeten instaleren!

Doe je niet mee aan die boycot dan moet je Ipod nemen aangezien die steeds beter ondersteund wordt en op een standaard begint te lijken. (tot mijn grote ongenoegen!!!)

Dit klopt niet helemaal. Het formaat blijft gewoon mp3.

Echter, iTunes heeft een soort van beveiliging bedacht waardoor je niets van je iPod kan kopieeren naar je PC als je de bestanden niet in je iTunes bibliotheek hebt staan. Dit om muziekpiraterij te voorkomen (zeggen ze ;))

Uiteraard bestaat hiervoor een oplossing; er bestaan genoeg 3rd party programma's waarmee je je iPod aan kan sluiten en bijv. erdoor kan browsen als een "gewone" USB opslagstick. Dit werkt een stuk prettiger dan iTunes en overigens kun je ten alle tijde muziek van en naar de iPod kopieeren, zonder dat deze aanwezig moet zijn in je bibliotheek.

Een aantal programma's:

- Red Chair Anapod Explorer (http://www.redchairsoftware.com/anapod/)

- Xplay (http://www.mediafour.com/products/xplay/)

En er is nog genoeg te vinden op sites zoals http://www.ipodhacks.com of http://www.ilounge.com

Ik geef toe dat het slecht is van Apple om deze achterlijke beveiliging te handhaven, er is dan ook veel kritiek gegeven hierop door de iPod gebruikers (wat nou als je bijvoorbeeld twee computers hebt waarop je de iPod wilt gebruiken, dan ben je altijd verplicht om op beide een bibliotheek aan te maken).

Gelukkig zijn er genoeg alternatieven...

Dick,

Ik weet niet anders dan dat een Ipod ook een mp3 speler is. Ook ik ben wat aan het rondkijken naar dat soort zaken maar dan met in het achterhoofd dat ik er ook data mee wil overzetten. Dat ik het dus als een veredelde externe harddisk kan gebruiken. Ik zoek dus een mp3 speler met een hard disk van toch wel 5 Gb, meer mag. Daarnaast zou ik graag "drag en drop" willen. Dus zonder software shit gewoon in windows alles er opzetten en herkennen. Als er een goede voicerecorder opzit heeft dat absoluut meerwaarde.

Ik heb altijd begrepen dat een Ipod qua geluidsniveau wel op een hoger niveau ligt dat het gros van de overige mp3 spelers. Of jij de meerprijs daarvoor wil betalen is aan jou ter beoordeling.

Conqubite

Ps. Ben een beetje lang bezig geweest met het schrijven van dit verhaal. Toen ik begon was er geen reactie. Ik zie nu dat er al vier man hadden gereageerd. Echte hard core forummers :rolleyes::ph34r:

Edited by conqubite

Ik weet niet anders dan dat een Ipod ook een mp3 speler is. Ook ik ben wat aan het rondkijken naar dat soort zaken maar dan met in het achterhoofd dat ik er ook data mee wil overzetten. Dat ik het dus als een veredelde externe harddisk kan gebruiken. Ik zoek dus een mp3 speler met een hard disk van toch wel 5 Gb, meer mag. Daarnaast zou ik graag "drag en drop" willen. Dus zonder software shit gewoon in windows alles er opzetten en herkennen

Dit kan dus allemaal met een iPod (in principe hetzelfde als 2 partities maken op een harddisk), ik zou dan wel gaan voor een "gewone" iPod, dan heb je keuze uit 20, 40 of 60 GB.

ps: ik ben trouwens op geen enkele manier verbonden met Apple, behalve dat ik zelf een iPod bezit... :D

Ik vond die Apple dingen vreselijk klinken

Zeker met de originele iPod oordopjes geluisterd? Die klinken verschrikkelijk, maar met een betere hoofdtelefoon is dit zo opgelost en klinkt ie gewoon erg goed...

Die iPod Nano werkt overigens niet met een harde schijf, maar met het flash-opslag principe, dus deze zijn niet zo kwetsbaar als een gewone iPod.

Ik was net aan het kijken bij Iaudio.

Hun nieuwe mp3 speler (de X5 ) ondersteund FLAC!

Dat zijn nog eens goede ontwikkelingen!

Hij kan ook als USB host fungeren!

Helaas ondersteund ie niet mijn foto camera!

Helaas hebbben ze ook een video/jpg functie ingebouwd!

er is een 20 en een 30gig versie.

Dat zou inderdaad erg interessant zijn...

Ideaal voor op vakantie!

Al je fotos opslaan op de mp3speler!

Nu moet je nog tig kaartjes meeslepen.

Groetjes Simon

Ideaal voor op vakantie!

Groetjes Simon

Kun je alleen geen muziek meer luisteren :lol::rolleyes:

Maar wat zijn nu de merken waar ik naar moet kijken als ik "drag en drop" wil en een goede voicerecorder die ook zo af en toe kan worden gebruikt, zonder toeters en bellen, om een gesprek op te nemen. En dat hoeft nou geen audiofiel niveau te halen. ;)

De rest wat ik er mee wil doen kunnen ze allemaal. Uiteraard wil ik dat tegen een zo laag mogelijke prijs :ph34r:

Conqubite

Ideaal voor op vakantie!

Groetjes Simon

Kun je alleen geen muziek meer luisteren :lol::rolleyes:

Maar wat zijn nu de merken waar ik naar moet kijken als ik "drag en drop" wil en een goede voicerecorder die ook zo af en toe kan worden gebruikt zonder toeters en bellen een gesprek op te nemen. En dat hoeft nou geen audiofiel niveau te halen. ;)

De rest wat ik er mee wil doen kunnen ze allemaal. Uiteraard wil ik dat tegen een zo laag mogelijke prijs :ph34r:

Conqubite

Samsung Yepp is er wat mij betreft

Om blatende yuppen en ander treinlawaai tegen te gaan kan ik je van harte een paar in-ear-oordoppen aanraden, Ik gebruik zelf een paar dopjes van Shure, prachtig spul: je hebt praktisch geen last van omgevingsgeluid, ook niet het gebrom en geruis van de rijdende trein zelf, en je hoeft je speler niet belachelijk hard te zetten om ook zachte passages goed te kunnen horen.

Mensen kijken je wel een beetje raar aan als je twee geribbelde witte mini-dildo's in je oor propt, maar dat is hun probleem :)

Wel even proberen voordat je in-ear-doppen koopt, sommige mensen kunnen absoluut niet tegen het rare gevoel dat er iets permanent in je oor zit. Ik moest er even aan wennen, maar merk nu praktisch niks meer tijdens het dragen.

Geld telt niet zeg je en daarmee zeg je denk ik dat je goede spul wilt. Als je mobiele high end wilt heb je ook te maken met de akoestische omgeving. Niets zo irritant dan het gewouwel van je medepassagiers en het lawaai van het openbaar vervoer (bijna zo irritant als het lekken van onverdraagbare tonen van de muziek van de oordop van je buurman). Een set die aan dit soort eisen voldoet zijn de oordoppen van Etymotic 4P gevoed door op hoge kwaliteit opgenomen MP3 via een Archos AV500. De Etymotic skuit de omgevingsgeluiden nagenoeg volledig af en zitten heel prettig in je oor. De AV500 heeft een kapaciteit van 100Gb zodat je een flink deel van je collectie kan opslaan. Fimpje kijken kan ook nog.

Groet,

Henk

Geld telt niet zeg je en daarmee zeg je denk ik dat je goede spul wilt. Als je mobiele high end wilt heb je ook te maken met de akoestische omgeving. Niets zo irritant dan het gewouwel van je medepassagiers en het lawaai van het openbaar vervoer (bijna zo irritant als het lekken van onverdraagbare tonen van de muziek van de oordop van je buurman). Een set die aan dit soort eisen voldoet zijn de oordoppen van Etymotic 4P gevoed door op hoge kwaliteit opgenomen MP3 via een Archos AV500. De Etymotic skuit de omgevingsgeluiden nagenoeg volledig af en zitten heel prettig in je oor. De AV500 heeft een kapaciteit van 100Gb zodat je een flink deel van je collectie kan opslaan. Fimpje kijken kan ook nog.

Groet,

Henk

Die AV500, klinkt ie ook ergens naar?

Dat ding lijkt meer gebouwt voor video dan voor audio.

Dat hij opneemt in wav is wel een pre als de codecs of ad - da fatsoenlijk zijn.

Ik heb ook geen spdif in-uitgang gevonden.

Dat zou pas een uitvinding zijn!

Draagbare hardiskrecorder met digi in en uit!

Maar ik moet zeggen dat 't allemaal de goede kant op gaat!

Als ik mijn oude DCC 175 kwaliteit zou terugkrijgen met 100G HD dan koop ik em meteen.

Groetjes Simon

Groet,

Henk

Dat hij opneemt in wav is wel een pre als de codecs of ad - da fatsoenlijk zijn.

Als ik mijn oude DCC 175 kwaliteit zou terugkrijgen met 100G HD dan koop ik em meteen.

Groetjes Simon

Dit ding klinkt fantastisch. Voorwaarde is uiteraard dat je met een fatsoenkijke bitrate ript.

Groet,

Henk

Groet,

Henk

Groetjes Simon

Dit ding klinkt fantastisch. Voorwaarde is uiteraard dat je met een fatsoenkijke bitrate ript.

Groet,

Henk

Ik wil niet zeuren hoor, maar heb je die koptelefoon ook al eens op een andere mp3speler gebruikt?

Zo'n koptelefoon doet meer dan compressiecodecs of dacs ooit van elkaar kunnen verschillen!

Groeten Simon

Ik wil niet zeuren hoor, maar heb je die koptelefoon ook al eens op een andere mp3speler gebruikt?

Zo'n koptelefoon doet meer dan compressiecodecs of dacs ooit van elkaar kunnen verschillen!

Groeten Simon

Daar hb je gelijk in. Overigens heb ik de oortelefoon ook aangesloten op andere componenten. Er wordt een kabeltje bijgeleverd om de karakteristiek aan te passen. Zonder wordt het laag iets versterkt.

Groet,

Henk

Hallo daar,

ook ik ben op zoek naar een draagbare muziekspeler. Er werd eerder in deze post de ipod nano genoemd, heeft iemand ervaringen met dit dingetje? hij ziet er in ieder geval erg mooi uit. En hoelang houdt de accu het vol?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Gabor

ook ik ben op zoek naar een draagbare muziekspeler. Er werd eerder in deze post de ipod nano genoemd, heeft iemand ervaringen met dit dingetje? hij ziet er in ieder geval erg mooi uit. En hoelang houdt de accu het vol?

Ik heb er zelf geen (wel een gewone iPod), maar hier kun je wat reviews vinden:

http://playlistmag.com/reviews/2005/09/nanoreview/index.php

http://reviews.designtechnica.com/review3121_main15613.html

http://ptech.wsj.com/archive/ptech-20050908.html

Over de batterylife staat er het volgende:

In my tests, I found that the nano's battery lasted a bit longer than Apple claims -- 14 hours and 18 minutes.
Apple says you should be able to get 14 hours of battery life on normal use, but shoot a little lower like 12-13 and that will be a little more realistic. 14 hours for a flash based player is not very long, but if you take in mind that the nano has a 1.5-inch color display, we suppose that sounds about right.

Iedereen reuze bedankt voor de tips en de adviezen. De komende tijd maar eens gaan rondneuzen want de prijsverschillen zijn toch ook niet onaanzienlijk heb ik al gemerkt.

Met opgewekte groet,

Om blatende yuppen en ander treinlawaai tegen te gaan kan ik je van harte een paar in-ear-oordoppen aanraden, Ik gebruik zelf een paar dopjes van Shure, prachtig spul: je hebt praktisch geen last van omgevingsgeluid, ook niet het gebrom en geruis van de rijdende trein zelf, en je hoeft je speler niet belachelijk hard te zetten om ook zachte passages goed te kunnen horen.

Mensen kijken je wel een beetje raar aan als je twee geribbelde witte mini-dildo's in je oor propt, maar dat is hun probleem :)

Wel even proberen voordat je in-ear-doppen koopt, sommige mensen kunnen absoluut niet tegen het rare gevoel dat er iets permanent in je oor zit. Ik moest er even aan wennen, maar merk nu praktisch niks meer tijdens het dragen.

Heb je die oordoppen ook wel eens gebruikt in een dieseltrein (ja, die rijden er nog genoeg, nieuwe types zelfs)? Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat dat gedreun van die brommende dieselmotoren de muziek NIET overstemt... Ik heb zelf 'gewone' oordoppen en daarbij kan ik ten allen tijde (behalve bij het afremmen van de trein natuurlijk) de dieselmotor horen brommen. Mensen om me heen hoor ik niet. Zachte passages in de muziek verdwijnen overigens wel in het omgevingsgeluid. Dat zal bij in-ear-oordoppen wel beter zijn, maar zo'n dieselmotor dreunt overal doorheen volgens mij...

Heb je die oordoppen ook wel eens gebruikt in een dieseltrein (ja, die rijden er nog genoeg, nieuwe types zelfs)? Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat dat gedreun van die brommende dieselmotoren de muziek NIET overstemt... Ik heb zelf 'gewone' oordoppen en daarbij kan ik ten allen tijde (behalve bij het afremmen van de trein natuurlijk) de dieselmotor horen brommen. Mensen om me heen hoor ik niet. Zachte passages in de muziek verdwijnen overigens wel in het omgevingsgeluid. Dat zal bij in-ear-oordoppen wel beter zijn, maar zo'n dieselmotor dreunt overal doorheen volgens mij...

Ik zit regelmatig in een dieseltrein (nieuw model) met mn in-ear-dopjes in, en het geluid van zo'n trein is dan nauwelijks waarneembaar, hooguit nog een klein beetje laag gebrom, maar voor mij absoluut niet storend en zeker niet genoeg om de muziek te overstemmen. En ik zet mn spelertje NOOIT hard, ik wil over 20 jaar nog steeds kunnen horen...

Laatst werd ik door de NS vanwege werkzaamheden in een bus gedreven en het Lot wou dat er ook een aantal schreeuwende voetbal-neanderthalers in diezelfde bus hadden plaatsgenomen. Ik deed mijn dopjes in, en ze waren bijna helemaal verdwenen zolang de muziek speelde, niet op hard volume. Maar eilaas! De batterijen van mijn spelertje raakten op en ik had ook geen volle reserve-exemplaren bij me! (Dat gebeurt me dus nooit weer...) Wel de dopjes ingehouden, dat scheelde toch nog een heleboel lawaai.

'Gewone' oordopjes dempen voor geen ene meter, ze maken alleen maar geluid erbij dat direct je oor in wordt gepompt en dat overstemt dan voor een gedeelte het omgevingsgeluid. In-ear-dopjes sluiten echter je gehoorgang helemaal af zodat omgevingsgeluid gedempt wordt, en in die bijna stille ruimte in je oor wordt dan de muziek afgespeeld.

Nogmaals: ik vind het een geweldig systeem, ik wil niet meer zonder in het OV. Op de fiets zou ik ze trouwens nooit indoen, ik vind het veel te gevaarlijk om aan het verkeer deel te nemen zonder het geluid van het overige verkeer te kunnen horebn en afgeleid te zijn door muziek. Wandelen met die dingen in is trouwens wel erg apart, je hoort je eigen voetstappen behoorlijk sterk. Maar het is bijna surrealistisch om door een drukke winkelstraat te lopen met alleen maar muziek in je oren en geen normaal straatgeluid.

Ik zit regelmatig in een dieseltrein (nieuw model) met mn in-ear-dopjes in, en het geluid van zo'n trein is dan nauwelijks waarneembaar, hooguit nog een klein beetje laag gebrom, maar voor mij absoluut niet storend en zeker niet genoeg om de muziek te overstemmen. En ik zet mn spelertje NOOIT hard, ik wil over 20 jaar nog steeds kunnen horen...

Laatst werd ik door de NS vanwege werkzaamheden in een bus gedreven en het Lot wou dat er ook een aantal schreeuwende voetbal-neanderthalers in diezelfde bus hadden plaatsgenomen. Ik deed mijn dopjes in, en ze waren bijna helemaal verdwenen zolang de muziek speelde, niet op hard volume. Maar eilaas! De batterijen van mijn spelertje raakten op en ik had ook geen volle reserve-exemplaren bij me! (Dat gebeurt me dus nooit weer...) Wel de dopjes ingehouden, dat scheelde toch nog een heleboel lawaai.

'Gewone' oordopjes dempen voor geen ene meter, ze maken alleen maar geluid erbij dat direct je oor in wordt gepompt en dat overstemt dan voor een gedeelte het omgevingsgeluid. In-ear-dopjes sluiten echter je gehoorgang helemaal af zodat omgevingsgeluid gedempt wordt, en in die bijna stille ruimte in je oor wordt dan de muziek afgespeeld.

Nogmaals: ik vind het een geweldig systeem, ik wil niet meer zonder in het OV. Op de fiets zou ik ze trouwens nooit indoen, ik vind het veel te gevaarlijk om aan het verkeer deel te nemen zonder het geluid van het overige verkeer te kunnen horebn en afgeleid te zijn door muziek. Wandelen met die dingen in is trouwens wel erg apart, je hoort je eigen voetstappen behoorlijk sterk. Maar het is bijna surrealistisch om door een drukke winkelstraat te lopen met alleen maar muziek in je oren en geen normaal straatgeluid.

Ok, dus de dieselbrom wordt dus ook redelijk gedempt. Ik vroeg me dat af, omdat die dreun nogal een lage toon is, en lage tonen zijn vrij moeilijk te dempen. Maar het helpt dus wel...

Hard spelen met oordoppen in doe ik ook niet. Dan maar wat omgevingsgeluid door de muziek hoor. Vooral de dieselmotor dus. Maar die is redelijk monotoon, dus dan stoort het minder dan bijvoorbeeld pratende mensen.

Fietsen met oordoppen in doe ik ook nooit. Vind ik te gevaarlijk. Lopen doe ik wel met oordoppen (soms), maar dan moet je nog steeds extra goed opletten...

Op de fiets zou ik ze trouwens nooit indoen, ik vind het veel te gevaarlijk om aan het verkeer deel te nemen zonder het geluid van het overige verkeer te kunnen horebn en afgeleid te zijn door muziek. Wandelen met die dingen in is trouwens wel erg apart, je hoort je eigen voetstappen behoorlijk sterk. Maar het is bijna surrealistisch om door een drukke winkelstraat te lopen met alleen maar muziek in je oren en geen normaal straatgeluid.

Zijn ze zo goed?

Zelfs met een closed air koptelefoon als de HD265 hoor ik die herrie er nog door heen.

Dat wil ik helemaal niet!

Wanneer gaan ze nu eens straat herrie normaliseren!

Alles wat meer herrie dan 80db maakt, van de weg met die troep!

Dan kun je tenminste weer praten op het terras, veilig je muziek op.

ps alsof je in een auto hoort wat je moet horen!

Zeker met muziek aan!

Groeten Simon