robert Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Hallo beste forummers, Ik ben in het bezit van een paar audiostatic hybride speakers. Bij een speaker is de woofer kapot gegaan. Ik merk dat ik minder laag heb en ook lijkt het stereobeeld een beetje krom te trekken. De kapotte speaker is een Tesla ARN 5688, 8 ohm. Gezien de mid/hoog speaker denk ik dat ze een rendement van 86 of 87 dB hebben. In de speakers zit een filter dat de elektrostaten afkapt bij 100 herz. Nu is mijn vraag: Wat zou het verstandigst zijn? - beide woofertjes in de speakers vervangen ( weet iemand wie deze Telsa's levert, kent iemand de specificaties van deze speakers zodat ook andere merken in aanmerking kunnen komen) - een actieve sub Toen beide basspeakertjes nog actief waren vond ik het laag vaak een beetje teveel van het goede. Ik kan dus ook nog wat met het rendement van de vervangende basspeakertjes experimenteren. Wat voor een verschil zou een dB minder hebben? Ik was trouwens erg vebaasd toen ik de speakers openmaakte. Voorheen had ik voor mijn gevoel naar veel grotere basspeakers zitten luisteren, maar dat terzijde. Op internet staat een actieve sub van Adiostatic te koop, of is twee nieuwe speaker units een betere oplossing. In afwachting op jullie antwoorden, groeten Robert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Hallo Rob, V Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert Posted 1 oktober 2003 Author Report Share Posted 1 oktober 2003 Hallo Spido, Sorry, heb wat over het hoofd gezien. Voor alle duidelijkheid, het handelt over Audiostatic ESH 50 speakers en Tesla ARN 5688, 8 ohm. Bij voorbaat dank, Robert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert Posted 1 oktober 2003 Author Report Share Posted 1 oktober 2003 De diameter is 17,5 cm Robert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Hallo Robbert, Vermoedelijk kan de Tesla importeur je verder helpen: Audio Components Ussenstraat 2a 5341PM Oss. Tel: +31 (0)412-62.66.10 Fax: +31 (0)412-63.30.17 E-mail: info@audiocomponents.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert Posted 1 oktober 2003 Author Report Share Posted 1 oktober 2003 Dankjewel! b.t.w. het is Robert, niet Robbert Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert Posted 1 oktober 2003 Author Report Share Posted 1 oktober 2003 Ik ga morgen even bellen naar Audio Components. Of is de sub van Audiostatic misschien een betere optie? Op internet staat momenteel een Audiostatic Powered Dynamic Subwoofer (PDSW) voor 180 euro. Ik weet er enkel van dat deze een speaker diameter heeft van 22 cm. Groeten Robert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Geplaatst door spido:Hallo Rob, V Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert Posted 1 oktober 2003 Author Report Share Posted 1 oktober 2003 kom jongens, laten we het bij posts houden waar ik of iemand anders misschien iets aan heeft. Hebben jullie advies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Geplaatst door robert van d:kom jongens, laten we het bij posts houden waar ik of iemand anders misschien iets aan heeft. Hebben jullie advies? Ja, sorry, maar ik vond dat weer zo'n typische Spido-reactie op iemand met elektrostaten... Nu series: Ik heb geen verstand van elektrostaten, dus ik kan je weinig advies geven. Ik weet wel dat een losse sub vaak niet bij speakers past qua geluid. Maar in feite hebben je Audiostatics dat ook al... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Geplaatst door robert van d:Hallo beste forummers, Toen beide basspeakertjes nog actief waren vond ik het laag vaak een beetje teveel van het goede. Ik kan dus ook nog wat met het rendement van de vervangende basspeakertjes experimenteren. Wat voor een verschil zou een dB minder hebben? In afwachting op jullie antwoorden, groeten Robert. Ik zou gewoon de orginele speakers gebruiken. Voor als je ze wilt verkopen/inruilen. Voor wat minder laag zou ik de demping van de baskast wat aanpassen. Liefst geen weerstanden ofzo in de laagsectie van het filter gebruiken. Het laag kan dan ongecontroleerd worden door de verminderde demping van de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Geplaatst door Henrie: Ja, sorry, maar ik vond dat weer zo'n typische Spido-reactie op iemand met elektrostaten... Nu series: Ik heb geen verstand van elektrostaten, dus ik kan je weinig advies geven. Ik weet wel dat een losse sub vaak niet bij speakers past qua geluid. Maar in feite hebben je Audiostatics dat ook al... Nou sorry hoor. Godallemachtig... sloof je je uit om zo'n stumperd te helpen, word je weer afgezeken door Henrie. Ik moest de goeie naam hebben, omdat ik anders niet goed op internet kon zoeken, snap je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Geplaatst door spido: Nou sorry hoor. Godallemachtig... sloof je je uit om zo'n stumperd te helpen, word je weer afgezeken door Henrie. Ik moest de goeie naam hebben, omdat ik anders niet goed op internet kon zoeken, snap je? Alsof je die niet wist... Adiostatic... yeah right... En als je het echt niet lullig bedoelde, dan bij deze mijn excuses... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Je weet het wel: voor mij zijn alle electrostaten "idiostatic"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Geplaatst door spido:Je weet het wel: voor mij zijn alle electrostaten "idiostatic"! Alle luidsprekers behalve de PP's toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 1 oktober 2003 Report Share Posted 1 oktober 2003 Welke (merken) vind je nog meer goed dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robert Posted 1 oktober 2003 Author Report Share Posted 1 oktober 2003 Geplaatst door spido: Je weet het wel: voor mij zijn alle electrostaten "idiostatic"! Godallemachtig... sloof je je uit om zo'n stumperd te helpen, Stumpert, pardon ?$%?#?@#@! Ik vind die discussie tussen elektrostaten en dynamisch zo'n bullshit. Er zijn mooie dynamische systemen en mooie elektrostatische systemen. Het heeft met smaak en voorkeur te maken en dit is subjectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Okay... jullie wensen misverstanden, escalatie, confrontatie, scheldpartijen? Prima! Ik zal jullie helpen... Allereerst Robert (zo goed?): "idiostatic" omdat er niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 De luidsprekers die ik zelf de moeite waard vind, afgezien van de PP King, hebben kastinhouden van 250 liter of meer en zijn erg duur. Je vindt ze vrijwel nooit in huiskamers. Voor de lezers van dit forum zijn ze niet van belang.Overigens is je vraag erg off-topic. Beste Spdio, Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. noem eens concrete merken of types die jij nou echt goed vind? (volgens mij vond Klaas het IRS Beta systeem wel mooi ) Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Beste Bas, Wij hebben hier al eerder over van gedachten gewisseld. Een opsomming kan niet compleet zijn, maar omvat in elk geval de grote (38 cm) Tannoy dual concentrics studio monitoren, een paar klassiekers zoals de Cabasse "Brigantin" en de hybride Beveridge. Maar er zijn ook systemen bij die nooit in hifi-winkels zijn gesignaleerd, zoals een actief systeem van Sennheisser. Jouw Infinity systeem zal best heel mooi geweest zijn: vooral wat de impulsverwerking en definitie in het midden en hoog betreft. Maar ik denk dat Klaas al na een paar dagen aan andere baskasten voor dat systeem was begonnen: grote, diep-afgestemde reflexkasten, met als extraatje een paar 13,5 cm units om een rimpelloze overgang naar de enims te verkrijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Geplaatst door spido:Beste Bas, Wij hebben hier al eerder over van gedachten gewisseld. Een opsomming kan niet compleet zijn, maar omvat in elk geval de grote (38 cm) Tannoy dual concentrics studio monitoren, een paar klassiekers zoals de Cabasse "Brigantin" en de hybride Beveridge. Maar er zijn ook systemen bij die nooit in hifi-winkels zijn gesignaleerd, zoals een actief systeem van Sennheisser. Jouw Infinity systeem zal best heel mooi geweest zijn: vooral wat de impulsverwerking en definitie in het midden en hoog betreft. Maar ik denk dat Klaas al na een paar dagen aan andere baskasten voor dat systeem was begonnen: grote, diep-afgestemde reflexkasten, met als extraatje een paar 13,5 cm units om een rimpelloze overgang naar de enims te verkrijgen. Beste Spdio, Betreft tannoy ben ik het met je eens. heb meerderemalen de grote kingdoms gehoord, en dat was echt kicken. Betreft de IRS Beta's. Die laagkasten hadden echt geen bassreflex moeten worden, dan werkt de servo niet meer optimaal. Ik vond zoals bedacht door Infinity subliem. Gesloten kasten, met genoeg woofers voor enorm rendement (en line source) dat i.c.m. servo sturing. Daarmee dus recht tot 16 Hz. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 O jee Bas... het ene woord haalt het andere uit... en dan op dit tijdstip... Nou, vooruit dan maar. Je hebt volkomen gelijk, maar elluk voordeel hep ze nadeel. Het moet uit de hoogte of uit de breedte komen, da's logisch. Je kunt een woofer - of vier stuks op een rijtje - in een (te) krappe kast plaatsen en dan de onvermijdellijke tekortkomingen (teveel wegvallen van de laagste frequenties, omhoog schieten van de resonantiefrequentie) compenseren door de woofer(s) geforceerd grotere uitslagen te laten maken bij de laagste frequenties. Hiervoor moeten extreme inspanningen worden geleverd: het gaat tegen de natuur in. Daarmee wek je grote spanningen op in m.n. de membranen en ophangingen, wat aanleiding geeft tot vertraagde resonanties, en de benodigde filtering zorgt voor fasedraaiingen. Ik heb nog nooit een compact systeem gehoord dat qua vanzelfsprekendheid, natuurlijkheid en onopdringerigheid in de basweergave kon wedijveren met een groot systeem. (Ja, dit geldt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Beste Spido, Zo kompact waren de laagkasten van de IRS-sen toch niet hoor. 1,80 cm hoog. 40 breed en bijna 40 diep. Dan verkrijg je toch een enorme literinhoud. Ik ken een aantal mensen die de IRS-sen zonder servo, maar met extern x-over aansturen, en dan nog steeds gaan ze met gemak tot 25 Hz. De servo was er in de eerste plaats niet (alleen) om het laag verder door te trekken, maar juist om de impuls te verbeteren en de controle veel groter te maken. Met servo sturing krijg je oneindig hoge dempingsfactor (in feite is het gewoon een tegenkoppeling schakeling). Ik heb ooit eens white papers in mijn handen gehad van de Philips MFB587 (servo gestuurd), en daar kon je zien dat zelfs blokgolven bijna perfect kondern worden weergegeven door de servo. Zonder servo was dit geenzins mogelijk. Servo sturingen kunnen heel fraai zijn, als het maar met beleid wordt toegepast. Je kon op de IRS-sen ook instellen tot hoe laag de servo het systeem door moest trekken. Ik liet ze ook nooit lager gaan dan 22 Hz. Het mooiste blijft natuurlijk (zoals ik dat in s'ommige studio's aantref) om het systeem helemaal berekend in de wand te bouwen, en de enorme ruimte erachter (berekend) als klankast te gebruiken. Als dan (zoals in de studio) de control-room ook nogeens helemaal berekend is, krijg je een (laag)weergave waar je helemaal niet goed van wordt, zo mooi!. Als ik centen zat had, liet gerust zo'n systeem in mijn huis bouwen hoor. Of anders gezegd, mijn huis om het systeem heen bouwen . Groeten, Bas Geplaatst door spido:O jee Bas... het ene woord haalt het andere uit... en dan op dit tijdstip... Nou, vooruit dan maar. Je hebt volkomen gelijk, maar elluk voordeel hep ze nadeel. Het moet uit de hoogte of uit de breedte komen, da's logisch. Je kunt een woofer - of vier stuks op een rijtje - in een (te) krappe kast plaatsen en dan de onvermijdellijke tekortkomingen (teveel wegvallen van de laagste frequenties, omhoog schieten van de resonantiefrequentie) compenseren door de woofer(s) geforceerd grotere uitslagen te laten maken bij de laagste frequenties. Hiervoor moeten extreme inspanningen worden geleverd: het gaat tegen de natuur in. Daarmee wek je grote spanningen op in m.n. de membranen en ophangingen, wat aanleiding geeft tot vertraagde resonanties, en de benodigde filtering zorgt voor fasedraaiingen. Ik heb nog nooit een compact systeem gehoord dat qua vanzelfsprekendheid, natuurlijkheid en onopdringerigheid in de basweergave kon wedijveren met een groot systeem. (Ja, dit geldt Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 oktober 2003 Report Share Posted 2 oktober 2003 Beste Bas, Ik heb de Beta's nooit onder optimale condities gehoord. Misschien zou ik ze dan wel in mijn rijtje Absolute Favorieten hebben gezet. Ooit hoorde ik de grote Reference van Infinity in een zaaltje. Dat was h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts