RastaPhil Posted 15 oktober 2005 Author Report Share Posted 15 oktober 2005 Ik wil niet veel zeggen, maar een 160 en helemaal een MKII versie is in mijn ogen een stuk betrouwbaarder en duurzamer dan een 124, 125 of 126. En met een paar simpele veranderingen zijn ook deze op een zeer hoog niveau te krijgen. En helemaal als je een "B" of Super hebt, in combinatie met een mooie arm ( Rega of zelfs een SME). Ook de afstelling zegt heel veel. Frank. Ik klaag ook helemaal niet over mijn TD 160 (zie foto ), dat ding speelt op een hoog niveau, zeer ruimtelijk detailrijk, natuurlijk, enz... en iets plastischer (geen ander woord voor!) dan mijn Pioneer PDS 901 CD speler. Maar ik kon die TD 125 meenemen voor een zacht prijsje en meer plaats aan dek en een toerentalregeling is altijd meegenomen. (als muzikant neem ik al eens een CDr-tje mee naar de repetitie, niets zo vervelend dan een opname die net niet op toon zit). Ik ga er waarschijnlijk een extra kast rondbouwen en goede poten onder zetten, binnenkant kast dempen, veren checken, smeren, elementen afstellen, betere netkabel... en dan kan ie de plaats van mijn 160 innemen, misschien neem ik die dan ook nog eens onder handen... Grtz, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2005 Report Share Posted 15 oktober 2005 Tuurlijk heb je daar gelijk in RastPhil. En als ik de keuze had tussen een TD160 of een TD 125 werd het waarschijnlijk ook een 125 Maar ja, ik kon mijn huidige TD 160 voor een tientje meenemen bij de spullenhulp en stond er geen TD125 Stond ook nog een paartje KEF Calinda's voor 15 EU maar die heb ik maar laten staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 oktober 2005 Author Report Share Posted 15 oktober 2005 Bij ons in de Kringwinkel stond een paartje AR3a's voor zoo iets rond die prijs, maar ze waren al verkocht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Voor degenen die weinig van auto's weten: Zo zag de Citro Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Hai Spido, Toch niet zo'n goede vergelijking want de Ciroen Masserati ging snel kapot en dat kan je van een Thorens toch echt niet zeggen. Een Masserati kwaaltje want bij mijn broer in de buurt staat een recenter type met hetzelfde probleem. Overigens Johan Cruyf had er een. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Bj de vergelijking van de Citro Link to comment Share on other sites More sharing options...
depeter Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Heel erg veel moderne draaitafels kunnen dus beslist niet tippen aan een TD 125, ze zien er voor velen wel mooier uit, kralen en spiegeltjes zijn ook wel eens bijzonder overgewaardeerd. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Ik vind een TD 125 wel mooi. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Beste RastaPhil, Erg benieuwd naar je beoordeling van m.n. het Decca-element! (Denk je wel aan de juiste naaldkracht? Moet 2,5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 24 oktober 2005 Author Report Share Posted 24 oktober 2005 Hoi allemaal! Alvast bedankt voor jullie interesse, maar het zal er momenteel nog gene worden (Vlaamse uitdrukking bedoelend "verwacht er niet te veel van" ). Ik heb eerst en vooral de pluggen van de SME kabel moeten opnieuw aansluiten en Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 30 oktober 2005 Author Report Share Posted 30 oktober 2005 Hoi iedereen, deze ouwe koe maar even uit de gracht gevist om de aanwezige Hearenaars te updaten over mijn avonturen in Tweedehandsland. "Toen ontdekte ik dat het loopwerk rare geluidjes maakt: tijdens het draaien doet ie: "dokdokdokdok", h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 oktober 2005 Report Share Posted 30 oktober 2005 (...) als jullie het niet erg vinden zal ik regelmatig blijven rapporteren over de evoluties in deze materie! Beste Rastaphil. "Niet erg?" Juist heel leuk en leerzaam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 30 oktober 2005 Author Report Share Posted 30 oktober 2005 Beste RastaPhil, Erg benieuwd naar je beoordeling van m.n. het Decca-element! (Denk je wel aan de juiste naaldkracht? Moet 2,5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 4 november 2005 Author Report Share Posted 4 november 2005 OK heren dames jongens.... tijd voor een update! Ik heb ondertussen nog verder naar de DECCA geluisterd, het is echt verslavend! Een triangel is een triangel en die bas man da's vet! Ik hoor nu ook veel meer in opnames: intonatie stemfrazering toonaanzet van de zanger/es, tapewear, overdubs... echt niet normaal gewoon! Misschien kleurt het wel enorm en bvb de hi hat in een oude opname klinkt gewoon als een hi hat tijdens een repetitie, niet als zo'n plastiek klinkende imitatie daarvan. Maar omdat heel die platendraaier, vooral de arm, zo microfonisch is, heb ik de DECCA nog eens vervangen door de Audio Technica 20 dinges, ooit topmodel in de range. Het afstellen van de hoogte van de arm is toch wel wat gepruts, maar ik wordt het nog wel gewoon... De AT erin, volumeknop v v voorzichtig open... absoluut g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 november 2005 Report Share Posted 4 november 2005 Beste Rastaphil, Misschien heb je iets aan de volgende links? http://audiotools.com/oldarm.html (Zie kopje "Decca") http://www.tnt-audio.com/sorgenti/tecnoarm_e.html (...) This is the fastest arm/cartridge combo I have ever heard. I have heard various Decca Londons in various arms over the years. My Hadcock GH242SE & Len Gregory rebuilt Blue/Maroon runs a close second and a London super Gold mounted in an Odyssey arm on The Source turntable another speed favourite. Decca cartridges are a lethal test of arms as they display bizarre compliance modes and numerous structural resonances that average arms simply fail to control. (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 4 november 2005 Report Share Posted 4 november 2005 Beste rastaphil Ik heb nog een gebruikte decca arm voor je liggen ( ik heb m ca 1 jr geleden gekocht voor mn omgebouwde lenco) Arm speelt een stuk dynamischer en swingt meer dan de oorspronkelijke lenco arm. Hij kleurt het geluid wel een beetje. Bouwkwaliteit is zeer eenvoudig ( 150 euro is wel erg veel voor de geboden materialen ) Je mag m van me overnemen. Ik heb er iets betere phonokabel aangemaakt en er wat loodgieterstape omheen gewikkeld die je zo weer los kan halen eventueel. Interesse ? Groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 4 november 2005 Author Report Share Posted 4 november 2005 The International was one of those early unipivots, had optional damping and no lifting mechanism so perhaps best used on a Thorens and with a low compliance cart, but nevertheless much beloved by the Germans for use with some MM pickups (I am beginning to understand why so many suppliers over there offer mid priced models with multiarm capability). The International was originally introduced in the late 60's and a updated version was released in the late 70's but I have not been able to get any info on the differences, but the arm can sound lovely esp. with an old Decca cart but shows its age when it comes to tracking and has a tendency to jump. Need more info on the Deram. The Mark 1, Mark 1 Super, the FFSS and FFSS Professional can only be used with vintage Decca carts are best left to the vintage buffs, there were adapters made to enable the use of those arms with standard pickups but those are rare. Spido, bedankt voor de tip! Die Michell Tecno arm is iets boven mijn budget (maar wel mooi ) Maximonster je vind mijn e-mail bij de members denk ik... Zijn jullie beiden met Lenco bezig? Nog even updaten over de elementen en Thorensen bij mij thuis (in de studio). Zoals gezegd had ik de AT20ss terug gemonteerd om te kijken of die microfonie aan de platenspeler of de Decca lag. Het lag dus aan de Decca Maar ik heb daarnet nog een paar LP's beluisterd en die AT klinkt eigenlijk helemaal niet slecht! Weinig vervorming, mooie bas, "silky highs", vooral silky highs; het klinkt te gepolijst maar mooi zonder vervorming en een duidelijk middengebied. Dan heb ik mijn Thorens TD 160MKIIB met SME 3009 en Denon DL 110 aangesloten, en dezelfde LP gespeeld: dat was toch wel minder! Bas was minder solide, maar ik denk dat dat het verschil tussen de loopwerken is, ik vond het middengebied meer naar achter dan bij de AT, maar wat opviel is de stille tracking: je hoort absoluut geen surface noise. Klonk iets magerder dan de AT, maar ik denk, naar mijn gevoel (niet echt op gelet), dat de Denon meer ruimte laat horen. En omdat ik dan toch bezig was, heb ik mijn oude TD 125 met TP14 en Philips 402 met IIIs naald, (en daarna even IIIb naald) aangesloten. Die Philips haalde het niet bij de andere cartridges, vooral de bas bleef achter, maar hij had iets dynamisch, een "spittyness" dat wat aan de Decca deed denken. De IIIs klonk frisser dan de IIIb (dat is dat gouden Philips element uit de jaren zeventig van vorige eeuw, ik heb jaren met een Philips GP 212 electronic gedraaid ) Ik heb ook nog met de Decca bezig geweest: ik heb een klein stukje vinyl tape tussen de shell en het element aangebracht en dan terug gemonteerd. de microfonie was niet verdwenen van de arm en het loopwerk, maar het bedieningspaneel (op de kast) klonk niet meer mee. Ik vond dat de bas precies iets lossiger, minder solide was, maar dat kan ook autosuggestie geweest zijn . Ik heb ook aan het luisteren geweest met de vraag: waarom klinkt dit zo fascinerend? Want dit kan toch niet echt goed klinken als heel dat geval daar staat mee te resoneren als een gek? Maar mischien maakt die kleuring het wel zo fascinerend. Want het klinkt eigenlijk niet mooi, het klinkt gewoon ruff, recht voor zijn raap maar alles is er, en het geeft een natuurlijk gevoel. Met diezelfde LP tracks, kon geen enkel element tippen aan de weergave van de stem, of het uitlichten van de effecten op de synth partijen in de achtergrond, of het plaatsen in het geluidsveld (die stem komt van een plaats zo groot als een mond , zelfs als er overspraak naar links en rechts is , kun je die "mond" toch nog plaatsen.). Ik denk dat die directheid te maken heeft met het ontbreken van een cantilever, toch eigenaardig dat er niet m Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 5 november 2005 Author Report Share Posted 5 november 2005 http://www.hifi-planet.com/decca_international.htm Maximonster is het deze die je wegdoet? RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 5 november 2005 Report Share Posted 5 november 2005 Klopt R.Phil Ik heb m ook bij hen besteld; was toen 75 euro geloof incl. porto. Kijk even in je message box. Max Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 november 2005 Report Share Posted 5 november 2005 Ik heb er eentje liggen waarvoor ik 35 gulden heb betaald. Ze worden kennelijk zeldzamer. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 5 november 2005 Report Share Posted 5 november 2005 je bedoeld deze Decca arm: Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 12 november 2005 Author Report Share Posted 12 november 2005 OK hier ben ik weer! Ondertussen is de aankoop van de Decca International arm niet doorgegaan wegens te veel administratieve rompslomp (verenigd Europa ) en staat het London Decca element terug in de Thorens TD 125 m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 november 2005 Report Share Posted 13 november 2005 (...) het afspeelgewicht leek het leukst op 2.5gr, welteverstaan als ik de "streepjescode" van de SME begrijp: 1 streepje = 0.5gram? (...) Beste Rastaphil, Het ziet er naar uit, dat je nu slechts de helft van de aanbevolen naaldkracht hebt ingesteld! Elk streepje bij het schuifgewichtje komt overeen met 1/4 gram. Mag ik je het naaldkrachtwegertje (balansje) van Ortofon aanraden? (Naaldkracht vanzelfsprekend wegen z Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 13 november 2005 Author Report Share Posted 13 november 2005 OK Spido, naaldkracht eens terug onderzoeken, deze week op zoek naar een naaldwegertje (eerst eens bij Alpha Hi End gaan kijken ) Een arm zonder armlift is inderdaad een goeie optie want het is de TP 14 die zou mogen vervangen worden, waardoor de Thorens armlift ofwel haar funtie kan behouden, ofwel gesloopt moet worden waardoor, vind ik persoonlijk, het uitzicht van de TD 125 serieus gecompromitteerd wordt. Dus liefst een goeie arm zonder armlift. Ik kijk nog wel even de kat uit de boom... Tot de volgende zitting, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 26 november 2005 Author Report Share Posted 26 november 2005 OK hier ben ik weer! Deze week was er bij thuis weer eens een "clash" die moest uitmaken welk element (en platenspeler) er kon blijven en welke er moest wijken... In the left corner: Thorens TD 125 met Shure/SME 3009 en London Decca FFss (1967) handicap: cheap quality lead out cable (pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts