Edwin Snoek Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Je koopt bij een audiozaak een nieuwe versterker samen met een paar luidsprekers. Je zit vervolgens lekker op de bank te luisteren naar je prachtige nieuwe geluidje en opeens hoor je een gigantische knal over beide speakers. Je haren staan recht overeind en je weet totaal niet wat je overkomen is. Wat blijkt nu, de versterker is kapot gegaan en heeft beide speakers meegenomen in z'n vernietigingsproces. Mijn vraag is, of de versterkerfabrikant ook verantwoordelijk is voor de kapotte speakers die de versterker heeft gesloopt? De klant kan er immers niets aan doen dat de nieuwe luidsprekers kapot zijn. Wie is er dan verantwoordelijk voor de schade? Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 DAt heeft met productaansprakelijkheid te maken, volgens mij is het zo dat alle schade die veroorzaakt word door de partij die de schade veroorzaakt heeft vergoed moet worden door de partij die de schade veroorzaakt heeft. Echter zullen ze denk ik dat uitzoeken in de winkel cq dealer en zal de klant gewoon een nieuwe installatie krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Ben je nu eindelijk van die Magnats af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 he h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Het ligt er een beetje aan. Is de versterker vanzelf kapot gegaan of zijn de speakers de oorzaak dat de versterker de lucht is in gevlogen? In het laatste geval zal de versterkerproducent de speakers niet vergoeden ondanks dat de versterker eerder kapot ging dan de speakers en zal hij waarschijnlijk een claim bij de luisprekerfabrikant neerleggen. Het is dus een kwestie van "oorzaak en resultaat". In de praktijk komt het er dan op neer dat je of eeuwig zit te procederen met de verzekeringsmaatschappij(en), of dat beide partijen tot een 50/50 overeenkomst komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Beste Edwin, Dat hangt ervan af. Dit is een zogenaamde vervolgschade, maar dan moet wel worden vastgesteld dat de luidsprekers naar de barrebiesjes zijn gegaan als gevolg van de defecte versterker. Maar dan ben je er misschien nog niet. Lees de kleine lettertjes van het garantiebewijs dat bij de versterker hoort. Het is niet denkbeeldig dat de fabrikant een clausule heeft opgenomen, die elke verantwoordelijkheid voor vervolgschade uitsluit. En dan is het: jammer maar helaas.... Was de brandweerauto die eergisteravond met veel kabaal over de Margijnenenk uitrukte voor jou bedoeld Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Lees de kleine lettertjes van het garantiebewijs dat bij de versterker hoort. Het is niet denkbeeldig dat de fabrikant een clausule heeft opgenomen, die elke verantwoordelijkheid voor vervolgschade uitsluit. Dat kan die fabrikant wel in de voorwaarden opnemen, maar zolang dat strijdig is met de wet, is dat niet van toepassing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 wat een nutteloos topic. allemaal interpretatie,s kom op snoek, even wat er Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Lees de kleine lettertjes van het garantiebewijs dat bij de versterker hoort. Het is niet denkbeeldig dat de fabrikant een clausule heeft opgenomen, die elke verantwoordelijkheid voor vervolgschade uitsluit. Dat kan die fabrikant wel in de voorwaarden opnemen, maar zolang dat strijdig is met de wet, is dat niet van toepassing. Maar dat is het niet Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ben je nu eindelijk van die Magnats af? Ik draai al vele jaren met veel plezier Magnat....wat is daar dan mis mee? --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 als jij het mooi vind, helemaal niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 oktober 2005 Author Report Share Posted 13 oktober 2005 Beste Edwin, Dat hangt ervan af. Dit is een zogenaamde vervolgschade, maar dan moet wel worden vastgesteld dat de luidsprekers naar de barrebiesjes zijn gegaan als gevolg van de defecte versterker. Maar dan ben je er misschien nog niet. Lees de kleine lettertjes van het garantiebewijs dat bij de versterker hoort. Het is niet denkbeeldig dat de fabrikant een clausule heeft opgenomen, die elke verantwoordelijkheid voor vervolgschade uitsluit. En dan is het: jammer maar helaas.... Was de brandweerauto die eergisteravond met veel kabaal over de Margijnenenk uitrukte voor jou bedoeld Met opgewekte groet, Beste Dick Nee hoor, de brandweer die als de bliksem over de Margijnenenk scheurde, was niet voor mij bedoeld. Hij moest iets verderop zijn. Wat je vertelde over de vervolgschade, dat zei mijn broertje ook al. Hij zei ook van: Zie eerst maar eens te bewijzen dat je de luidsprekers niet eigenhandig hebt opgeblazen, door te hard muzek te draaien. Wie zegt dat de versterker niet defect is geraakt door te hard draaien. En je moet denk ik zowiezo een rechtsbihstandsverzekering hebben, omdat je zelfstaqndig zowiezo al weinig begint, denk ik. Ik denk ook dat je, wat Sodejuu al zei, eindeloos aan het procederen bent, en dat je misschien maar een deel vergoed krijgt. Ik zal de kleine lettertjes eens goed doorlezen. En bedankt allen. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 oktober 2005 Author Report Share Posted 13 oktober 2005 wat een nutteloos topic. allemaal interpretatie,s kom op snoek, even wat er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 oktober 2005 Author Report Share Posted 13 oktober 2005 Ben je nu eindelijk van die Magnats af? Ik draai al vele jaren met veel plezier Magnat....wat is daar dan mis mee? --Hans. Helemaal niks, Hans. Het is alleen dat het merk Magnat niet audiofiel verantwoord is. Het heeft geen status. En het mag niet 'Duits' zijn. Want 'Duits' klinkt schel en boemerig. Koop je een Engels stoffig merk wat kleurt als de neten, dan is er niks aan de hand. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ben je nu eindelijk van die Magnats af? Ik draai al vele jaren met veel plezier Magnat....wat is daar dan mis mee? --Hans. Helemaal niks, Hans. Het is alleen dat het merk Magnat niet audiofiel verantwoord is. Het heeft geen status. En het mag niet 'Duits' zijn. Want 'Duits' klinkt schel en boemerig. Koop je een Engels stoffig merk, wat kleurt als de neten, dan is er niks aan de hand. Groeten Edwin Nou Edwin,je hebt groot gelijk.....ik draai er al vele jaren met veel plezier mee...audiofiel verantwoord of niet.....status?...daar veeg ik de welbekende,u weet wel,mee af... Een van mijn neefjes wil ze dolgraag overkopen van me ondanks dat er hier enkel boem-boem weergevers te koop zijn......en hij wil zelfs wachten,met een fix-price,tot ik er genoeg van heb.....iedere keer is hij er nog steeds van onder de indruk En ik moet eerlijkshalve toegeven dat,toen ik ze kocht,er gelijk een tweeter klipte....en dus de versterker maar ge-upgrade. Laat ze maar lullen hear Edwin.....allemaal nijd dat zij niet zulke fijne oren hebben --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 oktober 2005 Report Share Posted 14 oktober 2005 Lees de kleine lettertjes van het garantiebewijs dat bij de versterker hoort. Het is niet denkbeeldig dat de fabrikant een clausule heeft opgenomen, die elke verantwoordelijkheid voor vervolgschade uitsluit. Dat kan die fabrikant wel in de voorwaarden opnemen, maar zolang dat strijdig is met de wet, is dat niet van toepassing. Maar dat is het niet Met opgewekte groet, Zie http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/oproduct.htm en http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1113 Als je nog meer wilt weten: zoek op trefwoord "productaansprakelijkheid". Sinds 1990 is de consument - dankzij een Europese Richtlijn - veel beter beschermd dan hij meestal weet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 14 oktober 2005 Report Share Posted 14 oktober 2005 Beste Spido, Ondanks de fraaie theorie blijkt de praktijk in veel gevallen toch erg weerbarstig te zijn Ik zal er eens serieus induiken, ik vind het eigenlijk ook wel interessant, hoewel dit soort grappen met mijn Rotel vanzelfsprekend zijn uitgesloten Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 oktober 2005 Report Share Posted 14 oktober 2005 Het is alleen dat het merk Magnat niet audiofiel verantwoord is. Het heeft geen status. En het mag niet 'Duits' zijn. Want 'Duits' klinkt schel en boemerig. Koop je een Engels stoffig merk wat kleurt als de neten, dan is er niks aan de hand. Volgens mij kun je dat niet op de fabrikant van je versterker verhalen Snoek. Misschien kan Spido dat ook even opzoeken? Overigens hier geen neten, maar ik begrijp dat jij de kleur van neten wel kunt waarderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts