Leon S. Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Hallo allemaal, Ik was vandaag in een elektrowinkel die binnenkort ophoudt te bestaan en ze hadden daar een Marantz PM 7200 staan voor iets meer dan 300 euro. Nu heb ik momenteel zelf een HK 680 als versterkingsbron die Infinity Delta 70's aanstuurt. Omdat de winkel al bijna leeg is, is er eigenlijk geen mogelijkheid om de versterker goed te beluisteren. Ik ben zelf niet echt bekend met het geluid dat Marantz weergeeft. Mijn apparatuur bestaat momenteel ook uit louter HK componenten (zie profiel). Zou iemand mij kunnen adviseren of het in mijn geval de moeite loont om tot aankoop over te gaan. Ik weet dat het een kwestie van smaak is, maar is de Marantz beter dan de HK? (persoonlijke smaak achterwege gelaten, maar in het algemeen bedoel ik). Ik hou van warm, analtytisch/gedetailleerd/helder geluid. Groeten Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Hallo allemaal, Ik was vandaag in een elektrowinkel die binnenkort ophoudt te bestaan en ze hadden daar een Marantz PM 7200 staan voor iets meer dan 300 euro. Nu heb ik momenteel zelf een HK 680 als versterkingsbron die Infinity Delta 70's aanstuurt. Omdat de winkel al bijna leeg is, is er eigenlijk geen mogelijkheid om de versterker goed te beluisteren. Ik ben zelf niet echt bekend met het geluid dat Marantz weergeeft. Mijn apparatuur bestaat momenteel ook uit louter HK componenten (zie profiel). Zou iemand mij kunnen adviseren of het in mijn geval de moeite loont om tot aankoop over te gaan. Ik weet dat het een kwestie van smaak is, maar is de Marantz beter dan de HK? (persoonlijke smaak achterwege gelaten, maar in het algemeen bedoel ik). Ik hou van warm, analtytisch/gedetailleerd/helder geluid. Groeten Leon het is een mooie versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabor Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Hoi , ik heb zelf het kleinere broertje de pm7000 en die doet al enige jaren goed zijn werk! De 7000 is idd warm en kan zeker analystisch klinken in het hoog mits men verzilverde kabels gebruikt! Naast deze eigenschappen heeft de versterker heel wat vermogen om ook op luidere volumes alles netjes onder controle te houden! Jammer dat je niet kan luisteren, vaak geeft luisteren de juiste beslissing! Groeten, Gabor Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Jammer dat je niet kunt luisteren, maar je hebt al een mooie versterker...afgaande op de TNT review http://www.tnt-audio.com/ampli/hk680_e.html. (heb em zelf nooit gehoord) Of het loont de PM7200 te kopen? De HK 680 kostte destijds rond de 750 euro...de PM 7200 (fullprice) 500 euro, maar niet dat dat ietszegt natuurlijk. Wel denk ik dat de HK 680 speakers beter aandrijft dan de PM 7200...dwz "moeiljkere" Het geluid van de PM 7200? Ik heb 'em zelf en ik vind 'em neutraal klinken met een prettige neiging instrumenten ieder hun eigen warmte en timbre te geven...geen voorgeprogrammeerde "warmte" of sluier die bij iedere opname eenzelfde trucje opvoert. Het midden is heel gracieus en zijdeachtig en vervormt niet op hoge volumes, de bas is diep en mischien een tikkeltje te rond (wat ik mooi vind), de hoge tonen zijn gedetailleerd zonder agressie al kan ook deze versterker slechte opnamen niet verbloemen, maar felle opnamen klinken op deze versterker wel aangenamer dan op concurrenten NAD en Rotel. De dynamiek is gewoon goed, niet uitzonderlijk voor zijn prijsklasse zoals de NAD C352. Wat deze versterker mist is wat drive bij enkele opnamen... Wat mis je eigenlijk bij je huidige versterker? Ik zou de Marantz niet blind kopen (of je moet geld over hebben natuurlijk...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 12 oktober 2005 Author Report Share Posted 12 oktober 2005 Hallo, Ik vind de HK af en toe wat koud en kil op me overkomen (kan ook aan de speakers liggen natuurlijk). Als ik afga op de verschillende recensies en op jouw verhaal lijkt mij de Marantz wat warmer van klank. Dat is natuurlijk moeilijk te controleren en dat is nu juist het punt. Wel is de HK in combinatie met mijn luidsprekers heel gedetailleerd hetgeen mij wel bevalt. Ik zou graag nog wat meer reacties ontvangen over dit "dilemma". Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 12 oktober 2005 Report Share Posted 12 oktober 2005 Het geluid van de PM 7200? Ik heb 'em zelf en ik vind 'em neutraal klinken met een prettige neiging instrumenten ieder hun eigen warmte en timbre te geven...geen voorgeprogrammeerde "warmte" of sluier die bij iedere opname eenzelfde trucje opvoert. De PM7200 schijnt behoorlijk goed te zijn wat klankkleur en schoonheid in het geluid betreft. Ik hoor wel vaker dat deze versterker afwijkt van de kenmerkende warme klankkleur die de meeste Marantz versterkers weergeven. Eindelijk zou ik zeggen. Het lijkt een beetje alsof de PM7200 op de lijn is verder gegaan waar de PM80MK2 is gestopt. De PM80MK2 klonk ook niet zwoel en erg overdreven aangedikt in het laag/mid en had ook de bekende Klasse A schakelaar op het front. En de versterker is nog betaalbaar ook. De PM78 en PM8000 vond ik niet echt denderend. Die klonken beiden zo overdreven zwoel en aangedikt dat ik er niet lang naar kon luisteren. Gelukkig is de PM7200 in veel opzichten een opvolger voor de PM80MK2. Er is zelfs een KI versie. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik heb de PM7200 thuis beluisterd met een H/K 760 en Ecouton transmissielijnluidsprekers. Dit klonk afschuwelijk. Erg schel, krampachtig, ongecontroleerd laag. Ik vermoedde dat het aan de aansturing van de luidsprekers lag. Daarom nogmaals geprobeerd op een paar Mission M71's. Dat klonk al beter, maar nog steeds erg kil en glazig. Jouw Infinity's zijn misschien makkelijker aan te sturen dan mijn Ecoutons, maar ik zou je niet aanraden je huidige versterker te vervangen door een PM7200. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 onbeluisterd zou ik nooit iets kopen, maar ik heb ongeveer dezelfde weg bewandeld Eerst een HK PM640 gehad; was al lekker, na modificatie klonk die uitstekend. Daarna een Marantz PM80Mk2, tevens in de uitverkoop, onbegrijplijk goedkoop; deze heb ik nog steeds en speelde meteen al even goed of iets beter dan de gemodificeerde HK. (Uiteraard heb ik hem later licht gemodificeerd.) Sterke punten: helder midden, zijde-achtig hoog, krachtig in het laag en toch warm Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik heb de PM7200 thuis beluisterd met een H/K 760 en Ecouton transmissielijnluidsprekers. Dit klonk afschuwelijk. Erg schel, krampachtig, ongecontroleerd laag. Ik vermoedde dat het aan de aansturing van de luidsprekers lag. Daarom nogmaals geprobeerd op een paar Mission M71's. Dat klonk al beter, maar nog steeds erg kil en glazig. Jouw Infinity's zijn misschien makkelijker aan te sturen dan mijn Ecoutons, maar ik zou je niet aanraden je huidige versterker te vervangen door een PM7200. Jelte Moeilijke speakers zal de Marantz niet als de beste aansturen, maar dit zal zich toch niet uiten in schelheid lijkt me ???...de Marantz is verre van schel. Vreemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 14 oktober 2005 Report Share Posted 14 oktober 2005 Ik kon het ook niet verklaren. Heb zelfs gedacht dat er iets mis wat met de versterker. Ook heb ik hem een week laten inspelen. Was nog blij dat de winkel niet moeilijk deed met omruilen (voor een Luxman 383) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 14 oktober 2005 Report Share Posted 14 oktober 2005 Overigens zul je voor dat geld moeite hebben om een versterker te vinden die zo mooi is gebouwd. Maar ja, de klank is toch belangrijker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts