marjellak Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Hoe bouw je een goede set nu eigenlijk op? Koop je eerst je versterker en dan bij passende speakers of anders om? Of is het beste het allemaal gelijk aan te schaffen? Groetjes marjellak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moondust Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik meen dat je speakers voor het grootste deel het geluid bepalen, dan de bron (cd- of dvd-speler) en tot slot pas de versterker. Waar de interlink en de speakerkabels in dit rijtje thuis horen weet ik niet. Maar goed, lijkt me logisch om met de speakers te beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik meen dat je speakers voor het grootste deel het geluid bepalen, dan de bron (cd- of dvd-speler) en tot slot pas de versterker Mijn ervaring is dat de versterker belangrijker is dan de speakers. Ik zou zelf eerst met de versterker beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Als het de bedoeling is een installatie op te bouwen die finaal is, dus als je niet van plan bent om de 2 jaren (maanden? weken? dagen?) wat nieuws te kopen, dan stel ik dit voor: Ga op zoek naar een paar luidsprekers waarop je verliefd wordt. Zoek dan de goedkoopste(*) versterker die ze succesvol kan aansturen. (* wat niet noodzakelijk goedkoop is in de absolute zin) Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik meen dat je speakers voor het grootste deel het geluid bepalen, dan de bron (cd- of dvd-speler) en tot slot pas de versterker Mijn ervaring is dat de versterker belangrijker is dan de speakers. Ik zou zelf eerst met de versterker beginnen. vrije dag alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik meen dat je speakers voor het grootste deel het geluid bepalen, dan de bron (cd- of dvd-speler) en tot slot pas de versterker Mijn ervaring is dat de versterker belangrijker is dan de speakers. Ik zou zelf eerst met de versterker beginnen. Zonder speakers geen geluid, zonder versterker ook niet. Ik denk dat je makkelijker een goede versterker (lees bovengemiddeld) kunt vinden dan goede luidsprekers. Luidsprekers zijn.n.l. veel meer aan smaak gebonden dan versterkers. Ik zou dus zeggen... eerst een versterker... In de praktijk komt het er echter vaak op neer, dat de componenten toch nog vaak gewisseld worden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik denk dat je makkelijker een goede versterker (lees bovengemiddeld) kunt vinden dan goede luidsprekers. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind goede luidsprekers echt veel makkelijker te vinden, dan een goede versterker. Goede versterkers zijn uitermate schaars. En het aanbod wordt steeds schaarser. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 vrije dag alco Nee hoor, was gewoon aan 't werk. (nouja,...heeel effe niet dus, anders kon ik niet reageren,hihi ) En nu heb ik m'n middagpauze(tje). Effe 'n lekkere tosti naasr binnen geschoven in de kantine, jammie. Om 'n beetje on-topic te blijven. Wel altijd eerst de speakers thuis beluisteren, voor aanschaf! (maarja,...om te kunnen horen hoe die goed aangestuurd kunnen worden, moet je ook al 'n versterker hebben ) Het meest ideale is daarom, wanneer de speakers die je op 't oog hebt bij een winkel staan, waar je ook een versterker op proef mee kan nemen, om te kijken of de combinatie 'klikt'. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjellak Posted 13 oktober 2005 Author Report Share Posted 13 oktober 2005 Beste Edwin, Welke zijn dan nog die 1 of 2 goede versterkers? Dan ben ik daar snel mee klaar toch!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik zou zeggen eerst een versterker dan boxen. Je zult versteld staan over wat je oude speakers presteren met een betere versterker. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Beste Edwin, Welke zijn dan nog die 1 of 2 goede versterkers? Dan ben ik daar snel mee klaar toch!? Dat kan ik zo nog niet zeggen. Ik ben nog op zoek naar die laatste 2 goede versterkers. Groeten Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik zou zeggen eerst een versterker dan boxen.Je zult versteld staan over wat je oude speakers presteren met een betere versterker. Groeten Simon Deze ervaring(en) heb ik ook al gehad! Een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik zou zeggen eerst een versterker dan boxen.Je zult versteld staan over wat je oude speakers presteren met een betere versterker. Groeten Simon Helemaal mee eens.....menigeen "viel de bek open" bij het zien van mijn ongeveer 25 jaar oude IMF's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik vind de elektronica belangrijker dan de luidsprekers. CD-speler en versterker vind ik ongeveer even belangrijk. En daarna zoek ik pas een paar leuke luidsprekers. Ik vind namelijk mindere elektronica het geluid meer verpesten dan een paar mindere luidsprekers. De vervorming van mindere luidsprekers is wel zeker hoorbaar, maar zit veel minder in de weg bij het beluisteren van muziek dan vervorming van elektronica. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Eigenlijk doet de volgorde natuurlijk niet ter zake...als je al speakers hebt zoek je daarbij een passende versterker...heb je al een versterker...etc dit geldt eigenlijk ook voor het helemaal opnieuw beginnen, bepaal zelf wat je wat als eerste koopt en stem daar de volgende componenten op af, in goede hifizaken kun je een luistermiddag plannen, neem je je eigen versterker of speakers mee en daar sluit je vervolgens de rest op aan. Dit gezegd hebbende zou ik ook eerst de versterker kiezen, toch het hart van een muziek set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Kan jij hier brood van bakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Kan jij hier brood van bakken? Brood bakken doe je met een oven als ik het goed heb...maar wat bedoel je precies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Speakers moeten passen bij de ruimte waar je gaat draaien. Ga daarbij voor de grootste goed klinkende speakers die in die ruimte mogelijk zijn ( dat komt er naar mijn idee op neer dat je in de meeste kamers dus uitkomt op monitors ) en zoek daar de versterker bij (volgens de methode Werner). Hartstikke logisch. Speakers, en dat is geen wonder, vormen ongeveer de helft van het hele aanbod 2e hands. Daar is best wat te halen (maar niet altijd zo makkelijk te beluisteren) Luidsprekers zouden eigenlijk het meest duurzame onderdeel van je installatie moeten zijn. ( en dat kan ook) Naar mijn bescheiden mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 13 oktober 2005 Report Share Posted 13 oktober 2005 Ik ben een keer met mijn Mission 732I naar Mijn Hifi gegaan en heb daar in hun grootste ruimte een tijdje gespeeld met 2 Musical fidelity X A50's. Op zich gekke werk die mono blokken zijn ruim 3x zo duur als de speakertjes. Ik kan mij voorstellen dat de jongens van Mijn Hifi er het hunne van gedacht hebben. De ruimte werd keurig gevuld, nee! helaas geen laag. Dat lukt ook niet met die dingen. Maar oh oh oh wat een detail en kippevel. Later kwam 1 van de jongens even kijken of ik alles wel heel liet. Hij heeft 't lang vol gehouden! En was erg verbaasd dat 't zo goed klonk. Dat zou ik natuurlijk ook zeggen als ik verkoper was maar hij had al meteen door dat het geweldig klonk en dat ik die monoblokjes wel zou kopen. Later heb ik de combi laten horen aan wat Pink Floyd freaks die op mijn verjaardag waren. De golddisk van wish you were here in de cd. (Sony cdp en Sony SED pre) De gitaar van de intro van WYWH was kamer breed en hoog. Eigenlijk een beetje onrealistisch om een gitaar van een paar meter lang te horen. Maar 't gaf wel heel duidelijk aan dat die Missions vreselijk goed kunnen klinken. Dat was me met mijn zwaardere Akai nooit gelukt. money well spend! En ik heb niet hoeven wennen aan een hele andere klank. Uiteindelijk heb ik wat grotere Missions (774) gekocht en grotere monoblokken (X A200). Dit meer vanwege een jeukende portomonnee dan audiofiele noodzaak. Hoewel ik nu wel meer bas heb. Ik weet nu wel dat zonder een hele goeie versterker de beste boxen niet kunnen presteren. Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 14 oktober 2005 Report Share Posted 14 oktober 2005 De eerst keer koop je alles in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts