Jump to content

Isoleren kabels

buizenbart
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zit een beetje plannetjes te maken om de bedrading van mijn platenspelerarm te vervangen. Ik heb hier nog een heel end zwaar verzilverde speakerkabel liggen, het leek me wel wat om een paar strengetjes te gebruiken voor in de arm. Alleen: ze moeten wel van elkaar ge

lakken kan idd, maar of het voldoende isoleert?. Welke bedrading wil je trouwens verangen? Die IN de arm of die AAN de arm?.

In het eerste geval zou ik voor lakken gaan. Je moet er wel op letten dat de lak geen agressief oplosmiddel bevat en dat ie goed dekt.

In het 2e geval zou ik voor tubes gaan (verkrijgbaar bij bijv AE-Europe). Krimpkous kan natuurlijk ook.

Hallo allemaal,

Zit een beetje plannetjes te maken om de bedrading van mijn platenspelerarm te vervangen. Ik heb hier nog een heel end zwaar verzilverde speakerkabel liggen, het leek me wel wat om een paar strengetjes te gebruiken voor in de arm. Alleen: ze moeten wel van elkaar ge

Zoals gezegd gaat het om de bedrading IN de arm. Krimpkous leek me af te vallen, is er zulke dunne krimpkous dan? En wordt het dan niet te zwaar?

En waarom het verzilverde draad vergeten?

Ach, ik heb hier nog afvaltrafootjes e.d. liggen, zit vast wel iets bij.

Over een jaar of vijf zal het wel af zijn..

(N.B. het idee is ook wel om vanaf het element tot de pluggen voor in de phonoversterker

Het geheel moet flexibel genoeg zijn om de arm niet te hinderen

wanneer het vertikale lager (horizontale beweging) roteert.

Daarnaast moet het weerstaan aan vermoeiing.

Ik denk dat je beter ergens draad koopt die gegarandeerd geschikt

is voor deze taak: Deskadel, VdH, Incognito, Cardas, ...

Ik ben met heel dun gelakt koperdraad in de weer geweest. Ik vond het geen succes. Als je je koptelefoon op had en de arm heen en weer bewoog hoorde je

heel zachtjes de draadjes langs elkaar wrijven.

Ik gebruik nu bedrading met kunstof mantel en dat gaat stukken beter.

Matthias.

Hallo Matt,

Zelf heb ik goede ervaring met zijde omsponnen HF Litze van 20 x 0,03 mm. Dat is dan wel per kanaal in elkaar gevlochten met een aarddraad. Geen centje microfonie. Is wel speciaal spul om te verwerken (solderen) omdat ieder draadje apart met lak geisoleerd is.

Overigens verkoopt Conrad tegenwoordig heel mooi dun en soepel geisoleerd snoer van 26 x 0,05 mm met een totaaldikte van 0,6 mm (incl. isolatie) 3,50 per 25 m in alle kleuren. Zoek op bestelnummer 605900 08

;)