Jump to content

tuner onderhanden

robx
 Share

Recommended Posts

gisteren mijn Kenwood KT1100sd even open gehaald en de condensatoren rond de laatste opamp vervangen door Elna Slmic II (met dank aan tubejack voor aanwijzingen en onderdelen!).

na 1 dag tot rust komen is de winst al onmiskenbaar: op alle fronten verbeterd.

Hierna zijn de ook 20 jaar oude condensatoren in de voeding aan de orde, en er gaan andere diodes in.

groet

Ik heb in mijn tuner, de Sony STA 3-ES ook de elco's vervangen voor Elna Silmic. Ik heb ze een dag later weer verwijderd, omdat het allemaal veel te schoon en te smooth klonk. De levendigheid en detail was zo goed als verdwenen. Toen ik de goedkope elco's weer terug plaatste, was alles weer oke. :)

Ik heb dat wel vaker. Ook bij CD-spelers heb ik de voedingselco's weleens vervangen voor betere exemplaren. Maar telkens weer kom ik terug op het origineel. Het resultaat is bij mij in bijna alle gevallen een schoner geluidsbeeld, met meer controle in het laag, maar het gaat bij mij ook altijd ten koste van de levendigheid in het geluidsbeeld en de detailweergave. Ook het pittige karakter is dan weg.

Sindsdien hou ik alles origineel en ben ik gestopt met elco-modificatie's. Het enige wat ik nu nog doe is restaureren. Dus oude elco's vervangen voor dezelfde exemplaren.:)

Groeten

Edwin

Het is niet helemaal waar wat ik zeg, want ik heb ook een oudere Sony tuner licht gemodificeerd, door een grotere elco in het voedingsgedeelte te plaatsen. En dat ging wel erg goed en gaf een grote verbetering. Het geluidsbeeld werd rustiger, maar verloor geen details. Bij de ST-SA-3ES pakte het helaas niet goed uit.

Groeten

Edwin

Ik heb in mijn tuner, de Sony STA 3-ES ook de elco's vervangen voor Elna Silmic. Ik heb ze een dag later weer verwijderd, omdat het allemaal veel te schoon en te smooth klonk. De levendigheid en detail was zo goed als verdwenen. Toen ik de goedkope elco's weer terug plaatste, was alles weer oke. :)

Dat lijkt mij een veel te korte tijd om het goed te kunnen beoordelen! Ikzelf ( :rolleyes: ) zou de tuner toch een week aan laten staan, en dan eens kritisch gaan luisteren. Voedingscondensatoren heb ik nooit vervangen, ik heb wel gemerkt dat koppelcondensatoren (auricaps in dit geval) toch echt wel een paar dagen nodig hebben om op gang te komen. k ga er persoonlijk vanuit dat dat voor ongeveer alles wat je vervangt opgaat.

Dat lijkt mij een veel te korte tijd om het goed te kunnen beoordelen! Ikzelf ( rolleyes.gif ) zou de tuner toch een week aan laten staan.

Nee, daar ben ik heel snel in hoor. Als het me na een halfuurtje niet bevalt, of het irriteert me, dan moet het weer anders, of terug naar het origineel. :)

Ik heb in het verleden vaak de boel een tijdje laten rusten, maar dat hielp niet, de irritatie bleef.

Ik had ook telkens het gevoel dat ik meer mezelf aan het inspelen was . :D

Groeten

Edwin

Guest tubejack

Hallo medeforumers,

Als er iets beter geworden is de afgelopen 20.... 25 jaar zijn

het wel elco's. Dankzij allerlei schakelende voedingen in tal

van apparatuur en computers.

Zomaar je tuner volstoppen met b.v. Back Gates of Elna Simics

heeft geen zin. Het is de kunst om precies de combinatie te

vinden die goed klinkt.

Fijne combinaties vind ik: Philips/BC in de voeding en voedingsbuffertrappen

en Elna Simic voor en na de stereo-decoder en in de uitgang.

(BC is helder en Simic = smoot = m.i. samen precies goed)

Ook mooi , Blackgate in combinatie met Panasonic in de voeding

Het beste vind ik Wima MKS4 met Philips/BC in de voeding, maar dat is

ook een dure combinatie bovendien zijn de MKS4 onhandig groot en erg

moeilijk te krijgen.

Zo zijn er nog tal van mixen.... :) Het mooiste is al je twee dezelfde tuners

hebt waarvan je een upgrade zodat je kunt horen of iets een verbetering is of niet.

Soms vervang ik zoveel onderdelen in een tuner, dat hij eerst een aantal

weken opnieuw in moet spelen. Da's hier geen probleem de radio staat zeker 10...12uur per dag aan.

Het klopt ook, dat onderdelen die soms jaren in een tuner zitten schijnbaar beter klinken Nieuwe onderdelen hebben even tijd nodig.

Vriendelijke groet,

Jack

P.s. voor wie het Sansui TU-217 verhaal heeft gevolgd, daar heb ik inmiddels 30%

van de onderdelen vervangen. Nu na een paar weken spelen klinkt hij subliem.

Een mix van Panasonic, Philips, Elna en Scotty's

Guest tubejack
Het is niet helemaal waar wat ik zeg, want ik heb ook een oudere Sony tuner licht gemodificeerd, door een grotere elco in het voedingsgedeelte te plaatsen. En dat ging wel erg goed en gaf een grote verbetering. Het geluidsbeeld werd rustiger, maar verloor geen details. Bij de ST-SA-3ES pakte het helaas niet goed uit.

Groeten

Edwin

Eh Edwin.

Die ST-SA3ES is zo nieuw, dat het weinig zin heeft om nieuwe elco's te plaatsen..... ;)

Wat je wel kunt doen, is aan de hand van een servicemanual uitzoeken wat voor condensatoren er in de uitgang en rondom de stereo-decoder zitten.

Maar als daar knappe Panasonic, BG of Elna inzitten heeft ook dat geen zin.

Nieuwe onderdelen moeten ALTIJD inspellen ook exact dezelfde! van hetzelfde

merk en type.....

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack
wel eens een tuner van 20 jaar oud gehoord die (tuurlijk, mits opname en zender goed zijn) je SA11 cd speler overtreft?

ik wel :(

Rob,

Da's toch helemaal niet zo erg?

En weet je, het kan nog mooier :rolleyes:

Vriendelijke groet,

Jack

• 2 months later...

inmiddels ook (op drie na, komt nog) alle condensatoren in de voeding vervangen, stuk of 15 waren dat er.

Deze keer Elna Silmic II, alleen de vier grootste condensatoren door Panasonic FC (Elna werd te groot).

na een weekje inspelen is het resultaat verbazend: een volledig 3d geluidsbeeld, stemmen erg natuurlijk en geluid komt echt van alle kanten nu. mooie slanke weergave, met veel energie in het laag.

natuurlijk hoor je het als de limiters en compressors ingrijpen (het blijft FM), maar overall is het smullen.

en ik durf het bijna niet te zeggen, maar toch: ik luister en liever naar dan naar mijn CD speler. en dat op kabel

groet

natuurlijk hoor je het als de limiters en compressors ingrijpen (het blijft FM), maar overall is het smullen.

en ik durf het bijna niet te zeggen, maar toch: ik luister en liever naar dan naar mijn CD speler. en dat op kabel

groet

Kan je rustig zeggen hoor, ik luister ook met veel plezier naar muziek op de radio via de kabel en ik vind het

Guest tubejack
(Marantz ST6000, helemaal standaard). ;)

Als er wel iets geupgrade kan worden is het een Marantz ST-6000! :D

Vanaf de LA3401 stereodecoder zitten per kanaal iets van 4 x 2,2uF elcos

Vervang die door Wima MKS4 .... hmmmmm

Groet,

Jack

(Marantz ST6000, helemaal standaard). ;)

Als er wel iets geupgrade kan worden is het een Marantz ST-6000! :D

Vanaf de LA3401 stereodecoder zitten per kanaal iets van 4 x 2,2uF elcos

Vervang die door Wima MKS4 .... hmmmmm

Groet,

Jack

Ach, wie weet, als ik me weer eens verveel en het upgrade virus me te pakken heeft.. ;)

Guest tubejack
[

Ach, wie weet, als ik me weer eens verveel en het upgrade virus me te pakken heeft.. ;)

Je hebt geen idee, wat je zegt, zo'n ST-6000 is in de basis top...

Niks virus gewoon verstand gebruiken... <_<

Een folie condensator is altijd mooier dan welke elco ook.....

Het kan daarna nog mooier dan b.v. Rick Stoet doet met zijn Heart/Marantz ST6000

doet.... vervang de opamp door een mu-folower met b.v. 2x JJ ECC82, 6SN7

of mustage EF184/12SX7.

Past makkelijk :)

Groet,

Jack

P.s. ik verveel me nooit...

p.s 2 het complete TU-217 verhaal staat op mijn homepage.... de tuner

heeft inmiddels een nieuwe eigenaar en die is er heel gelukkig mee.

Daar doe ik het voor .... geld verdien ik genoeg.

Je hebt geen idee, wat je zegt, zo'n ST-6000 is in de basis top...

Niks virus gewoon verstand gebruiken... <_<

:D

Leuk dat je zo enthousiast bent, maar ik denk dat ik wel weet wat ik zeg. Momenteel kan ik al erg genieten van die tuner, al is ie ongemodificeerd. Ik vind het voorlopig best zo.

Guest tubejack
Leuk dat je zo enthousiast bent, maar ik denk dat ik wel weet wat ik zeg. Momenteel kan ik al erg genieten van die tuner, al is ie ongemodificeerd. Ik vind het voorlopig best zo.

Weet ik...

Misschien enthausiast maar de Marantz ST-6000 is een

tuner met een zeer goede prijs/prestatie verhouding.

M.i. een van de best betaalbare tuners van dit moment.

2e kerstdag Radio 2 ? :rolleyes:

Groet,

Jack

Guest tubejack

2e kerstdag Radio 2 ?  :rolleyes:

Groet,

Jack

Haha, ik heb inmiddels al wat lijsten gehoord, zal dus meer van hetzelfde worden. Maar altijd nog beter dan de top zoveel kerstliedjes op saaie sky.. :D

Ik heb hier een 22AH673 met veel van die Wima MKSjes

en wat denk je :huh: Zelfs Sky klinkt fatsoenlijk :)

Groet,

Jack

P.s. er zijn natuurlijk betere stations :rolleyes: