carl Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Hai allen, Ik inspecteer de naald wel eens met een vergrootglas om te kijken of die schoon is. Welke vergrotingsfactor is ideaal? Hoe inpecteren jullie de naald op slijtage. Zijn daar nog aparte microscopen voor in de handel? Iemand nog tips op dit gebied? Carl die druk bezig is een keuze te maken voor zijn laatste draaitafel (of niet) en nu op het internet naar de nieuwe "kleine" Graham arm gaat kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Een microscoop is wel een hele investering om af en toe naar een naald te kijken, misschien kun je je behelpen met zo'n loep die ze voor postzegels gebruiken. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 24 augustus 2002 Report Share Posted 24 augustus 2002 Hoi Carl, Gewoon effe een bezoekje aan Hobo brengen, met een beetje geluk heeft Harrie de microscoop nog steeds in z'n bezit en kijkt hij 'm effe (gratis) na! Zelf gebruik ik al vele jaren de plexiglas headshell met ingebouwde loupe, die Denon met z'n elementen meeleverde! Geeft een prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Kom nou, als je van die belachelijk dure elementen (1000+ euro) kunt kopen, dan kun er ook wel een (desnoods 2e hands) stereo microscoop vanaf Kijk eens op ebay.com (niet .nl daar vind je nix) Zag bijvoorbeeld deze staan: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...item=1760625483 slechts $200 Of Intel had laats een electronische microscoop die je via de usb op je PC kunt aansluiten. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...item=2047542552 Voor zo'n $25 (niet meer nieuw te koop http://www.intel.com/support/intelplay/qx3/ http://www.digit-life.com/articles/intelplayqx3/ ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 augustus 2002 Author Report Share Posted 25 augustus 2002 Hey, ik heb geen belachelijk duur element maar ben wel panisch voor mijn platen. Overigens weet ik niet of zo'n duur element echt meerwaarde heeft. Is dat het geval vind ik het niet belachelijk. Een echte microscoop gaat niet omdat de vergrotingsfactor te groot is (volgens mijn broer die er een heeft). Dual had vroeger van die speciale microscopen voor naalden daar zou ik een keer geluk mee moeten hebben. Zo'n vergrootglas voor postzegels lijkt me wel wat. Probleem is een beetje dat een MC er helemaal af moet (niet moeilijk) en er vervolgens weer op moet (wel moeilijk). Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je nu ziet of een naald goed is of niet. Bedankt in ieder geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door carl:Hey, ik heb geen belachelijk duur element maar ben wel panisch voor mijn platen. Overigens weet ik niet of zo'n duur element echt meerwaarde heeft. Is dat het geval vind ik het niet belachelijk. Zeker niet belachelijk, maar wel binnen de verhoudingen van de combinatie platenspeler/arm, een duur element wat niet matcht met de arm is onzinnig. Een echte microscoop gaat niet omdat de vergrotingsfactor te groot is (volgens mijn broer die er een heeft). Heb er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Bij goedkope (MM) elementen kun je de naald vaak losnemen en laten bekijken. Vervangen kost ook niet al te veel. Bij een aantal armen kon je in het verleden de shell (de kop inclusief element) loshalen en dit ding kun je dan in z'n geheel meenemen naar een dealer. Als de shell (dus niet het element) er niet gemakkelijk af te schroeven is en weer terug te zetten zodat de instellingen van het element niet verloren gaan, heeft het geen enkele zin om het element naar de Hobo winkel te brengen. Als het element nl. nog niet versleten was, kun je in ieder geval opnieuw de afregeling van je arm-element opnieuw gaan (laten) doen. Zolang ik geen vervorming van de hoge tonen heb en kanaal onbalans blijf ik met m'n vingers van alle instelling af. Niet iets repareren wat niet kapot is nietwaar. PS. En ja Carl, er is heel duidelijk verschil tussen een medium en een goed element. In klank, maar ook in duurzaamheid van de naald. etc. Kijk maar eens bij http://www.audioselectief.nl/vraag_henk/naaldvorm.html en http://www.platenspeler.com/draaitafel/nl_index.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Maarten: Zolang ik geen vervorming van de hoge tonen heb en kanaal onbalans blijf ik met m'n vingers van alle instelling af. Niet iets repareren wat niet kapot is nietwaar. Helemaal mee eens Maarten. Maar daar zit hem nou net het probleem. Die toename van vervorming gaat heel geleidelijk. Je went er dus geleidelijk ook een beetje aan. Op het moment dat je het duidelijk gaat horen is je naald al te ver heen en bezig je platen te beschadigen. Zelf gebruik ik ook zo'n stereomicroscoop met dito goede verlichting (op mijn werk). Die heeft een vergrotingsfactor van 60. Dat is een prima vergrotingsfactor. Een goede postzegelloep heeft een vergrotingsfactor van hooguit 10x en dat is te weinig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Carl toch, Wacht maar tot je z`n "peperdure jongen"eens beluisterd hebt.Er staat een hele mooie al een poos op het web "voor een prikkie" Clearaudio Accurate,1350 euro.Bij de dealer voor 3975 euro.En indien je het verschil aan een vpi Scout besteed speel je echt geen cdtjes meer. okki-nokki. dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door okki-nokki:Carl toch, Wacht maar tot je z`n "peperdure jongen"eens beluisterd hebt.Er staat een hele mooie al een poos op het web "voor een prikkie" Clearaudio Accurate,1350 euro.Bij de dealer voor 3975 euro.En indien je het verschil aan een vpi Scout besteed speel je echt geen cdtjes meer. okki-nokki. dus. En indien je het verschil niet aan een goede, bij het element passend, arm/loopwerk combinatie uitgeeft, is het weggegooid geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door carl:Hey, ik heb geen belachelijk duur element maar ben wel panisch voor mijn platen. Overigens weet ik niet of zo'n duur element echt meerwaarde heeft. Is dat het geval vind ik het niet belachelijk. Een echte microscoop gaat niet omdat de vergrotingsfactor te groot is (volgens mijn broer die er een heeft). Dual had vroeger van die speciale microscopen voor naalden daar zou ik een keer geluk mee moeten hebben. Zo'n vergrootglas voor postzegels lijkt me wel wat. Probleem is een beetje dat een MC er helemaal af moet (niet moeilijk) en er vervolgens weer op moet (wel moeilijk). Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je nu ziet of een naald goed is of niet. Bedankt in ieder geval. Sorry, ik wilde niet op je (of iemand anders zijn) tenen gaan staan . Vind persoonlijk de vraagprijs van sommige elementen wat aan de hoge kant (volgens mij wordt lp weergave toch enigzins "gehyped", maar dat is een ander onderwerp. Ben zelf van het lp-tijdperk en er staan 2500 elpees (nu) ongebruikt op mijn slaapkamer. Tevens 3 draaitafels). Een mooie Dynavector, Denon of Ortofon van pak m beet 200-300 euro vind ik wel nog redelijk. Die stereo microscopen vergroten meestal 20X Dat is perfect voor naaldsinspectie. Je moet natuurlijk wel je element(shell) van de arm kunnen halen, of je naald eruit halen (maar dat laatste gaat alleen met MD). Heb zelf een laboratorium microscoop (die gaat tot 2000X, maar dan past er geen naald meer onder) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: 2500 elpees (nu) ongebruikt op mijn slaapkamer Wil je ze kwijt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Er zijn bij de betere optici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Ruud: Wil je ze kwijt Nou, om eerlijk te zijn zijn er maar 300 of zo van mij. De rest zijn van een goede viriend die thuis geen plaats meer had (hij wilde ze weggooien). Meeste is jazz, Jazzrock, wat klassiek, wat Soul, wat pop. Verwacht geen audiofiele persings, die had je in 1970-1980 nog niet of nauwelijks. Een deel is nog nooit gedraaid (hij kocht meestal 10-20 lps's in de uitverkoop per keer). Eigenlijk laat ik ze nog even staan. Maar als ik echt tijd overheb (in de herfst of zo) zal ik eens een lijst gaan maken (wie weet wat ik nog vind) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: Soul. Verwacht geen audiofiele persings. Eigenlijk laat ik ze nog even staan. Maar als ik echt tijd overheb (in de herfst of zo) zal ik eens een lijst gaan maken (wie weet wat ik nog vind) Het gaat in de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 O.K. Ruud, ben dat helemaal met je eens.Edoch op de Scout zit echt een "beest" van een arm.Heb de fabrikant horen zeggen dat hij het veel beter vindt klinken dan menig duurder (c.q.)vroeger ontwerp van hem (v.p.i.).Hang er 1,5 mtr Sixstream aan en dan praten we wel weer verder. okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door okki-nokki:O.K. Ruud, ben dat helemaal met je eens.Edoch op de Scout zit echt een "beest" van een arm.Heb de fabrikant horen zeggen dat hij het veel beter vindt klinken dan menig duurder (c.q.)vroeger ontwerp van hem (v.p.i.).Hang er 1,5 mtr Sixstream aan en dan praten we wel weer verder. okki-nokki. Gelukkig woon je in R'dam, dan kun je die arm vast wel met een Tak lift optillen Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Oei, Weet jij wat dat Kost? okki-nokki.dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Ik wel... Je kunt er een hele aardige draaitafel voor kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 En heb ik dan nog over om een weekje in Ierland te gaan vissen? okki-nokki, Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Ik zie net bij Lidl in de folder een aanbieding per 4 september die ik jullie niet wil onthouden Voor dat geld kun je niet tobben, toch? Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Met dat pincet kun je iig de naald van het element trekken. Maar die microscoop kun je beter gebruiken als presse papier (als ie tenminste niet van plastic is). edit. zilverkleurig metaal zie ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts