Audioo Posted 15 oktober 2005 Report Share Posted 15 oktober 2005 Het leek me leuk de vynil wereld te (her)ontdekken Ben daarom op zoek naar een redelijke instap platenspeler. Na wat marktonderzoek kom ik tot bv: Project debut, Goldring 1.2, of een 2de hands Thorens/Dual (nog andere aanbevelingen?) Nu heeft de Project Debut geen auto return, ik ben bang dat ik dat op den duur ga missen. Is dat eventueel later toe te voegen? (Ik kan natuurlijk ook een Pro-Ject 1.2 Comfort nemen, die heeft dat wel, maar is meteen ook een stukje duurder). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 oktober 2005 Report Share Posted 15 oktober 2005 Het leek me leuk de vynil wereld te (her)ontdekken Ben daarom op zoek naar een redelijke instap platenspeler. Na wat marktonderzoek kom ik tot bv: Project debut, Goldring 1.2, of een 2de hands Thorens/Dual (nog andere aanbevelingen?) Nu heeft de Project Debut geen auto return, ik ben bang dat ik dat op den duur ga missen. Is dat eventueel later toe te voegen? (Ik kan natuurlijk ook een Pro-Ject 1.2 Comfort nemen, die heeft dat wel, maar is meteen ook een stukje duurder). Beter maar niet aan platen beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 Het leek me leuk de vynil wereld te (her)ontdekken Ben daarom op zoek naar een redelijke instap platenspeler. Na wat marktonderzoek kom ik tot bv: Project debut, Goldring 1.2, of een 2de hands Thorens/Dual (nog andere aanbevelingen?) Nu heeft de Project Debut geen auto return, ik ben bang dat ik dat op den duur ga missen. Is dat eventueel later toe te voegen? (Ik kan natuurlijk ook een Pro-Ject 1.2 Comfort nemen, die heeft dat wel, maar is meteen ook een stukje duurder). Sukkelaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 ... Sukkelaar Botte boer Als je niet normaal kan reageren, blijf dan met je tengels van je knoppenplank. @ Audioo Er staan her en der genoeg vol- en semiautomaten te koop aangeboden. Dual heeft meest een automatische afslag, dus geen terugloop. Thorens heeft ook enkele modellen gehad met automatische afslag (TD147 bijv). De filosofie hier is, als het er niet op zit, kan het ook niet kapot gaan. Probeer eerst te bepalen hoeveel en hoe je naar LP wil gaan luisteren. Bepaal een budget. Dan krijg je een beter beeld over wat je wil en kan. Dan kun je makkelijker compromissen maken en zul je er eerder vrede met je keuze hebben. ProJect ligt hier over het algemeen niet zo goed, Dual ook niet. Thorens leeft en wordt altijd aanbevolen (maar ook daar zitten slechte tussen (TD110, TD115)). De goldring is een OEM Rega P2 als ik me niet vergis en die kun je ook beter in de winkel laten. Dan is de tip van Ome Henk nog niet zo slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audioo Posted 16 oktober 2005 Author Report Share Posted 16 oktober 2005 Ben daarom op zoek naar een redelijke instap platenspeler. Dit is een prima instap platenspeler: Ik ben nog niet zo'n kenner dat ik meteen het merk en type herken Welke is het? Ah o wacht: ik zie nu de imagenaam: sl1210mkii.jpg. Een technics 1200?! Ik dacht dat dat meer voor DJ scene was Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 http://www.springair.de/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audioo Posted 16 oktober 2005 Author Report Share Posted 16 oktober 2005 Er staan her en der genoeg vol- en semiautomaten te koop aangeboden. Ja, maar mijn oog was gevallen op de Project Debut. Maar ik merk uit reacties dat toevoegen van auto terugloop niet veel voorkomt. (Ik had gelezen dat Thorens in het verleden een terugloop-unit had die je kon toevoegen aan je platenspeler). Reden voor terugloop is trouwens, dat ik er niet altijd voor ga zitten, maar soms ook gewoon een plaat op willen zetten. Psychologisch steekt het dan als de naald aan het eind niet los komt en nog geruime tijd doordraait . Maar misschien moet ik me daar maar overheen zetten ProJect ligt hier over het algemeen niet zo goed, Dual ook niet. Thorens leeft en wordt altijd aanbevolen (maar ook daar zitten slechte tussen (TD110, TD115)). De goldring is een OEM Rega P2 als ik me niet vergis en die kun je ook beter in de winkel laten. Dan is de tip van Ome Henk nog niet zo slecht. ProJect en Goldring komen goed uit de testen (bv Hifi) als instap spelers, vandaar dat ik die noemde. Klinkt misschien raar: maar ik denk dat als ik meteen een hele goede platenspeler koop, dat ik dat niet goed zal kunnen waarderen. De waardering is vele malen groter als je ook mindere platenspelers hebt meegemaakt. Wil daarom eenvoudig beginnen (maar ook niet meteen crap kopen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 http://www.springair.de/ ga naar Plattenspielers en kijk eens naar: Kenwood, Marantz, Pioneer ? ? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 Audioo, je hebt een aantal verschillende soorten spelers. De meest simpele heeft geen afslag of terugloop. Een half-automaat heeft een automatische afslag. Op het eind vand e plaat wordt de naald van de plaat getilt en blijft daar staan. Dan heb je de semi automaat. Deze tilt de naald op aan het eind van de plaat en draait deze daarna terug. En dan is er nog de volautomaat, die zelf ook nog de naald op de plaat zet dmv een druk op de knop. Wat ik uit je woorden kan halen is dat een halfautomaat prima zal voldoen. Die tilt de naald dus op aan het eind van de plaat (en meer niet). Dit kan mechanisch (Dual), met het risiko dat instellingen kunnen verlopen, en electronisch, zonder mechanische belasting op de arm. Wil je een wereldspeler waarmee je echt kan genieten, dan lijkt me een Thorens TD147 de beste keuze. Deze heeft een automatische afslag (= halfautomaat). Die kun je ook nog tweaken, zou je dat willen. Een goeie TD147 is in zijn klasse en ver daarboven moeilijk te evenaren. Wil je beter, zul je toch een 4-cijferig bedrag op tafel moeten leggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 De filosofie hier is, als het er niet op zit, kan het ook niet kapot gaan. Volgens mij is de filosofie van dat soort fabrikanten eerder iets van "Hoe minder er op zit, hoe hoger de winstmarge." Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 Ik meen ook ergens te hebben gelezen dat afslag/terugloop mechanismen kunnen zorgen voor hinderlijke resonanties. Dit zou misschien een reden kunnen zijn waarom je dit soort mechanismen nauwelijks tegen komt op de meeste draaitafels van tegenwoordig. Daarnaast kan ik me vinden in de filosofie zoals Sodejuu het al noemde: "Als het er niet op zit, kan het ook niet kapot gaan". Een collega van me heeft een Technics SL1200 en is er zeer tevreden over. Je ziet ze ook vaak staan in zaken die LP's verkopen. De klanten kunnen de LP's dan zelf opzetten en beluisteren. Dit geeft volgens mij ook aan dat ze in ieder geval tegen een stootje kunnen. Ik zou niet graag willen dat Jan en alleman met hun vingers aan mijn draaitafel zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Ik draai al >20 jaren met veel plezier met een volautomatische Dual, type cs130 (licht gemodificeerd). Wel speel ik met een duurder element erin en ben en blijf zeer tevreden over de muzikale kwaliteiten. Er is een lift, maar die hoef je niet te gebruiken, er is immers een start en stop knop. Automatische afslag vind ik heerlijk en zou niet zonder kunnen. Voor enkele honderden euro's heb je een 505 of 5000 die goed geluid geven. Als je daarna richting high-end wil, kun je altijd nog beginnen aan de Rega's, Thorens of duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audioo Posted 17 oktober 2005 Author Report Share Posted 17 oktober 2005 Bedankt voor de vele reacties! (in het bijzonder Sodejuu voor de uitgebreide uitleg). Mijn conclusie tot zover: - In de titel staat auto return (semi-automaat), maar oplichten van de arm (halfautomaat) zou al voldoende zijn voor mij. - Het later toevoegen van zoiets wordt blijkbaar nauwelijks gedaan. - De aparte lift unit van Thorens heet trouwens Q-up, Zie bv Q-up - Een Thorens 147 zie ik niet zoveel, maar de 145 zie ik wel eens (ook halfauto), misschien mooi alternatief (vergelijkbaar met 166?). - Een eenvoudige oplossing zou kunnen zijn: het einde van de plaat/arm optisch bepalen en dan de stroom toevoer afsluiten (maar dan rust de naald nog steeds op de plaat, hoe kwalijk is dat?!). - Sukkelaars, hufters en boeren zijn ook maar mensen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Bedankt voor de vele reacties! (in het bijzonder Sodejuu voor de uitgebreide uitleg). Mijn conclusie tot zover: - In de titel staat auto return (semi-automaat), maar oplichten van de arm (halfautomaat) zou al voldoende zijn voor mij. - Het later toevoegen van zoiets wordt blijkbaar nauwelijks gedaan. - De aparte lift unit van Thorens heet trouwens Q-up, Zie bv Q-up - Een Thorens 147 zie ik niet zoveel, maar de 145 zie ik wel eens (ook halfauto), misschien mooi alternatief (vergelijkbaar met 166?). - Een eenvoudige oplossing zou kunnen zijn: het einde van de plaat/arm optisch bepalen en dan de stroom toevoer afsluiten (maar dan rust de naald nog steeds op de plaat, hoe kwalijk is dat?!). - Sukkelaars, hufters en boeren zijn ook maar mensen waarom nou zo moeilijk allemaal ik heb wel een hele nette Dual 601 te koop, en die presteert op z'n minst net zo goed als die el-cheapo project spelers de 601 is een snaar aangedreven vol-automaat, en dan wel gebouwd/ontworpen op z'n duits ! de mijne heeft een wit console, en is is nieuwestaat! Alex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Met als grote nadeel de ULM arm, waardoor je moeilijk een passend element kunt vinden. Meestal zit je dan vast aan een DNxxx van Dual of een ULMxx van Ortofon. M.I. maken die geen muziek. Wat de TD145 betreft, dat is een TD166 met automatische afslag als ik me niet vergis (Haudio???). De TD166 heeft iig geen auto-afslag. Ik heb zelf ook een TD166Mk2 en die blijft eeuwig in de uitloopgroef lopen als ik er niks aan doe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Ik heb zelf ook een TD166Mk2 en die blijft eeuwig in de uitloopgroef lopen als ik er niks aan doe. Het houdt echt wel een keer op hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts