Maestro Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 Ik heb me laten vertellen dat ik als ik mijn Audio Analogue Maestro versterker in fase zet dat het geluidskwaliteit kan verbeteren. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe ik dat kan doen? Ik heb begrepen dat je een spanningzoeker moet plaatsen in de stroomplug die achter in de versterker gaat terwijl de stekker in het stopcontact zit. Volgens mij zou bij het rechter gat het lichtje van de spanningzoeker moeten branden anders zou ik de stekker in het stopcontact moeten omdraaien.. Zoals je wel kan merken ben ik niet echt technisch onderlegd en ben ik niet zeker van dit verhaal. Zou iemand kunnen bevestigen of dit correct is of eventueel aan kunnen geven hoe ik mijn versterker wel in fase kan zetten. Alvast bedankt, Anton Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 oktober 2005 Report Share Posted 16 oktober 2005 kijk even op de site van audiopaul, daar staat een uitleg. en ja het scheelt inderdaad, maar dan wel alles in dezelfde fase, niet alleen de versterker. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 klik naar audiopaul altijd wel zo netjes om er ff een linkje bij te doen als je iets over een site roept Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Ik heb me laten vertellen dat ik als ik mijn Audio Analogue Maestro versterker in fase zet dat het geluidskwaliteit kan verbeteren. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe ik dat kan doen? Ik heb begrepen dat je een spanningzoeker moet plaatsen in de stroomplug die achter in de versterker gaat terwijl de stekker in het stopcontact zit. Volgens mij zou bij het rechter gat het lichtje van de spanningzoeker moeten branden anders zou ik de stekker in het stopcontact moeten omdraaien.. Zoals je wel kan merken ben ik niet echt technisch onderlegd en ben ik niet zeker van dit verhaal. Zou iemand kunnen bevestigen of dit correct is of eventueel aan kunnen geven hoe ik mijn versterker wel in fase kan zetten. Alvast bedankt, Anton ik heb zelf die methode die op de site van audiopaul staat geprobeerd.... was het vandaag wel een mooie dag voor.... alleen ik snap het niet of doe het niet goed.... 1. je haalt alle interlinks los.... 2. je bepaalt de fase met behulp van een spanningzoeker... 3. je zet de multimeter op acv en houdt de pennen op de aardklem en een massa punt op je versterker/cd-speler en daar gaat het mis... ik meet niks... niet bij de cd speler en niet bij de versterker..... nou heb ik niet zo'n heel dure multimeter .... maar ik mag toch aannemen dat het daar niet aan ligt? of zou de aarde in mijn wcd niet goed zijn?????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Ik heb me laten vertellen dat ik als ik mijn Audio Analogue Maestro versterker in fase zet dat het geluidskwaliteit kan verbeteren. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe ik dat kan doen? Ik heb begrepen dat je een spanningzoeker moet plaatsen in de stroomplug die achter in de versterker gaat terwijl de stekker in het stopcontact zit. Volgens mij zou bij het rechter gat het lichtje van de spanningzoeker moeten branden anders zou ik de stekker in het stopcontact moeten omdraaien.. Zoals je wel kan merken ben ik niet echt technisch onderlegd en ben ik niet zeker van dit verhaal. Zou iemand kunnen bevestigen of dit correct is of eventueel aan kunnen geven hoe ik mijn versterker wel in fase kan zetten. Alvast bedankt, Anton ik heb zelf die methode die op de site van audiopaul staat geprobeerd.... was het vandaag wel een mooie dag voor.... alleen ik snap het niet of doe het niet goed.... 1. je haalt alle interlinks los.... 2. je bepaalt de fase met behulp van een spanningzoeker... 3. je zet de multimeter op acv en houdt de pennen op de aardklem en een massa punt op je versterker/cd-speler en daar gaat het mis... ik meet niks... niet bij de cd speler en niet bij de versterker..... nou heb ik niet zo'n heel dure multimeter .... maar ik mag toch aannemen dat het daar niet aan ligt? of zou de aarde in mijn wcd niet goed zijn?????????? Beste Bees, De versterker moet OOK van randaarde af zijn. Anders kun je geen lekspanning meten. Een pen van je multimeter bevestig je aan een aardepen van je WCD of stekkerblok. De andere pen meet je op een massa klem van je versterker. Als je nog niets meet moet je je multimeter op mV. zetten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Ik heb me laten vertellen dat ik als ik mijn Audio Analogue Maestro versterker in fase zet dat het geluidskwaliteit kan verbeteren. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe ik dat kan doen? Ik heb begrepen dat je een spanningzoeker moet plaatsen in de stroomplug die achter in de versterker gaat terwijl de stekker in het stopcontact zit. Volgens mij zou bij het rechter gat het lichtje van de spanningzoeker moeten branden anders zou ik de stekker in het stopcontact moeten omdraaien.. Zoals je wel kan merken ben ik niet echt technisch onderlegd en ben ik niet zeker van dit verhaal. Zou iemand kunnen bevestigen of dit correct is of eventueel aan kunnen geven hoe ik mijn versterker wel in fase kan zetten. Alvast bedankt, Anton ik heb zelf die methode die op de site van audiopaul staat geprobeerd.... was het vandaag wel een mooie dag voor.... alleen ik snap het niet of doe het niet goed.... 1. je haalt alle interlinks los.... 2. je bepaalt de fase met behulp van een spanningzoeker... 3. je zet de multimeter op acv en houdt de pennen op de aardklem en een massa punt op je versterker/cd-speler en daar gaat het mis... ik meet niks... niet bij de cd speler en niet bij de versterker..... nou heb ik niet zo'n heel dure multimeter .... maar ik mag toch aannemen dat het daar niet aan ligt? of zou de aarde in mijn wcd niet goed zijn?????????? Beste Bees, De versterker moet OOK van randaarde af zijn. Anders kun je geen lekspanning meten. Een pen van je multimeter bevestig je aan een aardepen van je WCD of stekkerblok. De andere pen meet je op een massa klem van je versterker. Als je nog niets meet moet je je multimeter op mV. zetten. Groeten, Bas euhm... dus de versterker eerst ongeaard aansluiten? en die lekspanning meet je die met dc? aangezien mijn dmm een range tot 200v ac heeft en 600vac groet, bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Beste Bees, Geen DC, het is wisselspanning AC. De versterker moet van randaarde af, en dan ga je meten. Je meet dus letterlijk potentiaal verschil tussen randaarde en het chassis van je versterker. Succes! Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Beste Bees, Geen DC, het is wisselspanning AC. De versterker moet van randaarde af, en dan ga je meten. Je meet dus letterlijk potentiaal verschil tussen randaarde en het chassis van je versterker. Succes! Groeten, Bas ik ga zodadelijk ff aan de slag... ik was heel even in de war gebracht... aangezien mij dmm dus geen mV kan meten in ac modus.... maar dat alles mag de pret niet drukken... en gelukkig komt dit alles mooi uitgebreid in het forum archief terecht en hebben andere mensen hier ook nog wat aan.... (aangezien de uitleg van audiopaul niet rept over ongeaard aansluiten.... of ik heb er overheen gelezen...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Hoi, ik snap die techniek ook niet zo goed maar ik gebruik een pole-checker (te koop in elke goede HiFi zaak). Ik heb ook nog zo'n ander ding met twee probes en drie lichtjes in het midden, het dient om de fase van je stopcontact te meten, kun je in elke doe het zelf zaak kopen, volgens mij doe je daar hetzelfde mee als wat je nu met je multitester aan het uitproberen bent. Denk ik... grtz RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Beste, Die polencheckers werken vaak niet ideaal als de lekstromen heel klein zijn. deze refereerd namelijk aan je lichmaam als aarde. Ze zijn goed genoeg om globaal te zien of er een spanningsbron in de buurt is. De techniek met een multimeter is niet zo moeilijk te begrijpen. Spanning kun je alleen meten als je een referentie hebt. Neem als voorbeeld afstanden meten. Je hebt een referentiepunt nodig als je de afstand van je voordeur naar de schuur wilt weten. In dit geval je voordeur. Vanaf daar kijk je hoeveel emter het is naar je schuur. Met spanning heb je ook een referentie nodig. Meestal de nul of een ground. In dit geval onze aarde. We meten dus de lekspanning op de kast van een apparaat ten opzichte van de centrale aarde. Stroom kiest de weg van de minste weerstand. wanneer we de versterker dus in randaarde laten, vloeit de stroom meteen af naar ground. We hebben ook geen referentie meer, want de kast is dan ook referentiepunt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Ik heb me laten vertellen dat ik als ik mijn Audio Analogue Maestro versterker in fase zet dat het geluidskwaliteit kan verbeteren. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe ik dat kan doen? Ik heb begrepen dat je een spanningzoeker moet plaatsen in de stroomplug die achter in de versterker gaat terwijl de stekker in het stopcontact zit. Volgens mij zou bij het rechter gat het lichtje van de spanningzoeker moeten branden anders zou ik de stekker in het stopcontact moeten omdraaien.. Zoals je wel kan merken ben ik niet echt technisch onderlegd en ben ik niet zeker van dit verhaal. Zou iemand kunnen bevestigen of dit correct is of eventueel aan kunnen geven hoe ik mijn versterker wel in fase kan zetten. Alvast bedankt, Anton Het lijkt me niet zo onzinnig. Behalve de relatieve fase heb je altijd nog zoiets als de absolute fase. Als de paukenist op dat ding slaat ontstaat er in de concertzaal eerst een vakuum. Want het vel gaat omlaag en onttrekt dus lucht uit de luisterruimte. Nou , dat moet je in de huiskamer terugkrijgen. Ik ben er weleens een topic over begonnen, dat op het laatst natuurlijk weer overging in een discussie over de relatieve fase tussen de kanalen. Maar inderdaad, het lijkt me dat de absolute fase hoorbaar verschil moet geven. En of die fase overal in de keten moet kloppen weet ik niet. Maar de speakerkabels moeten mi. ook worden getest op de aansluitprocedure wat dit betreft. Dus: allebei rechtom die aansluitingen of allebei linksom. Daar bedoel ik dus duidelijk mee: het wisselen tussen rood en zwart, koud en warm, massa en stroomvoerend. Of andersom . Dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 in de tussentijd meet ik nog steeds niks... (voor de zekerheid de aarde ff gechecked ..die is wel goed....) valt er eigenlijk nog wat te modificeren aan zo'n dmm om met je dc ingang ook ac te meten? gelijkrichtertje ofzo ertussen???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 oktober 2005 Report Share Posted 18 oktober 2005 Als ik het goed begrijp gaat het dus om een stroom die voert via de interlink(s) van bv een versterker naar bv regelversterker etc? Ofwel de massa heeft geen 0 V als potentiaal. Deze stroom moet wel kunnen lopen, dus moet er een kring zijn. Dit gaat dus via het lichtnet? Met alle vervuiling die het net heeft. Ik weet van "netfilters" dat ze inderdaad de massa van een apparaat (in ieder geval hun eigen massa) keihard via een koppel-C aan het lichtnet hangen. Dat kan ik merken door met de bovenkant van mijn vingers langs het metalen oppervlak van zo een apparaat te gaan: het trilt als het ware. Wat voor gevolgen dit voor het geluid heeft, weet ik niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moondust Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Is het ook een optie om de versterker en andere apparaten open te maken en te zien waar de blauwe en bruine draad zijn aangesloten? Ik ga aan al mijn apparaten toch nieuwe netkabels monteren. Mijn stekkerblok kan ik ook open schroeven om te zien hoe het een en ander is aangesloten en de wandcontactdoos kan ik makkelijk meten (lampje gaat toch branden bij de fase uitgang?) Wat betreft de draden...bruin is toch fase en blauw de nul? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Is het ook een optie om de versterker en andere apparaten open te maken en te zien waar de blauwe en bruine draad zijn aangesloten? Ik ga aan al mijn apparaten toch nieuwe netkabels monteren. Mijn stekkerblok kan ik ook open schroeven om te zien hoe het een en ander is aangesloten en de wandcontactdoos kan ik makkelijk meten (lampje gaat toch branden bij de fase uitgang?) Wat betreft de draden...bruin is toch fase en blauw de nul? Beste, Officieel is bruin fase an blauw nul. Echter houden maar weinig fabrikanten zich hieraan. Zelde zitten ze goed. Bovendien hebben de draden naar de primaire wikkelingen naar de trafo vaak geen kleur aanduiding, dus dat weet je nog niets. Je zult dus toch de lekspanning op de kast moet meten om de absolute juiste polariteit te weten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Je kon toch ook meten of iets de fase of de nul is gewoon met een multimeter toch je zet hem om 700 volt wisselspanning (kan niet lager bij mij alleen 200) en dan stop je 1 pen in het stopkontact en de andere hou je tegen de aarde meet je niks dan is het de nul en meet je plusminus 230 volt wel wat dan is het de fase toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Je kon toch ook meten of iets de fase of de nul is gewoon met een multimeter toch je zet hem om 700 volt wisselspanning (kan niet lager bij mij alleen 200) en dan stop je 1 pen in het stopkontact en de andere hou je tegen de aarde meet je niks dan is het de nul en meet je plusminus 230 volt wel wat dan is het de fase toch? Beste James, Dan weet je de Fase van je lichnet! Maar dan weet je nog steeds niets over de polariteit van je apparaat zelf. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 19 oktober 2005 Report Share Posted 19 oktober 2005 Ooit ook dit verhaal vernomen over dit spannings-meten met multimeter.Had er geen in huis,dus toen maar gewoon zachte muziek -passages beluisterd ondertussen de stekkers omdraaiend.Dit met alle apparaten gedaan,en mooist klinkende variant gekozen.Later goede multimeter van mijn broer geleend,en zie daar alle apparaten waren correct aangesloten op het oor .Het is dus duidelijk dmv praktijktesten te horen alvorens je je gaat blind staren op meetresultaten (en je achteraf denkt verschillen te horen "omdat je verschillen hebt gemeten"! Groet ,Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 20 oktober 2005 Report Share Posted 20 oktober 2005 Je kon toch ook meten of iets de fase of de nul is gewoon met een multimeter toch je zet hem om 700 volt wisselspanning (kan niet lager bij mij alleen 200) en dan stop je 1 pen in het stopkontact en de andere hou je tegen de aarde meet je niks dan is het de nul en meet je plusminus 230 volt wel wat dan is het de fase toch? Beste James, Dan weet je de Fase van je lichnet! Maar dan weet je nog steeds niets over de polariteit van je apparaat zelf. Groeten, Bas hoe groot is/zijn die te meten waarde(n)? want vooralsnog meet ik niks..... bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 20 oktober 2005 Report Share Posted 20 oktober 2005 Heb vanmiddag zitten klooien als a-techneut met de v/d Hul polechecker.Heb alles gedaan (denk ik ) volgens de gebruiksaanwijzing. Alle interlinks verwijderen etc.Dus stekker in de wand ,polechecker tegen de buitenmantel van een tulpuitgang en dan kijken welke stekkerpositie het minste aangeeft en die positie is dan goed. Corrigeer me als ik het fout heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 20 oktober 2005 Report Share Posted 20 oktober 2005 Heb vanmiddag zitten klooien als a-techneut met de v/d Hul polechecker.Heb alles gedaan (denk ik ) volgens de gebruiksaanwijzing. Alle interlinks verwijderen etc.Dus stekker in de wand ,polechecker tegen de buitenmantel van een tulpuitgang en dan kijken welke stekkerpositie het minste aangeeft en die positie is dan goed. Corrigeer me als ik het fout heb. Ik heb vorige eeuw een VM polechecker gekregen bij mij HVT abonnement! Ik ga als volgt tewerk: ik heb een stopcontact dat ik nooit gebruik (de badkamer) gechecked en de fase (hot) aangeduid met een rode viltstift. Dan heb ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoegaarden Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Ik ben blij dat Densen de fasekant gewoon met een pijltje aangeeft op de onder de aansluiting. Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Dan weet je de Fase van je lichnet! Maar dan weet je nog steeds niets over de polariteit van je apparaat zelf. Dat wist ik wel, dat meet ik door er voor te zorgen dat het apparaat niet aangesloten staat met andere, niet op een aarde, dan stop ik hem in het stopcontact, en dan meet ik het door de ene pen van de multimeter tegen het apparaat te houden, en de andere op de aarde pen van het stopcontact, en dan weet ik dus het verschil. en kan ik hem goed aansluiten het is niet zo moeilijk. Kijk toch uit als je aan het meten bent! Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Je kan het ook voelen wat de fase en de nul is als je wilt is ook niet zo moeilijk hoor Echter sta ik niet in voor de gevolgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cheekyboy Posted 31 augustus 2013 Report Share Posted 31 augustus 2013 Robx Ik zie jou zeggen dat de andere apparaten ook in fase moeten worden aangesloten? Wat bedoel je hiermee precies mee? De apparaten op hetzelfde stekkerblok? Heeft dit nog een verbetering in het geluid? thanks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts