cheekyboy Posted 31 augustus 2013 Report Share Posted 31 augustus 2013 Ooit ook dit verhaal vernomen over dit spannings-meten met multimeter.Had er geen in huis,dus toen maar gewoon zachte muziek -passages beluisterd ondertussen de stekkers omdraaiend.Dit met alle apparaten gedaan,en mooist klinkende variant gekozen.Later goede multimeter van mijn broer geleend,en zie daar alle apparaten waren correct aangesloten op het oor .Het is dus duidelijk dmv praktijktesten te horen alvorens je je gaat blind staren op meetresultaten (en je achteraf denkt verschillen te horen "omdat je verschillen hebt gemeten"! Groet ,Paul Sorry maar buiten het omdraaien van de stekker bij de versterker zelf hoor ik geen verschil met geen enkel apparaat op de stekkerblok. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik zal het nog wat gekker maken ga ook eens met de volgorde van de stekkers in het blok spelen ook dat maakt verschil, zet eerst de eind versterkers maar eens aan het begin en daarna de bron als laatste de voorversterker. ga nu een stuk luisteren en geef je zelf even de tijd om te wennen. Sluit nu dan de voorversterker als eerste aan vervolgens de bron en als laatste de eindversterker. Ga weer luisteren en laat hier eens weten of je verschil hoort en wat je het prettigst vindt. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik zal het nog wat gekker maken ga ook eens met de volgorde van de stekkers in het blok spelen ook dat maakt verschil, zet eerst de eind versterkers maar eens aan het begin en daarna de bron als laatste de voorversterker. ga nu een stuk luisteren en geef je zelf even de tijd om te wennen. Sluit nu dan de voorversterker als eerste aan vervolgens de bron en als laatste de eindversterker. Ga weer luisteren en laat hier eens weten of je verschil hoort en wat je het prettigst vindt. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. Groetjes George Goed opgelet afgelopen donderdagavond George! Ik heb het thuis al even gecontroleerd. Ik had nog ruimte tussen DAC en eindversterkers. De eindversterkers dus even opgeschoven tot naast de DAC. De voorversterker stond al voorin. Nu dus voorversterker, DAC, eindversterkers en tenslotte de voeding van de computer. Moet nog uitgebreid gaan luisteren, maar de demo van Rick was voor mij overtuigend. Ik ga ook nog eens met de speakers schuiven zoals Rick dat voor gedaan heeft. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik heb hier alleen nog met de stekkers geschoven en de speakers staan nog op de oude plek. Dit gaf al wel weer een verbetering. Ik had een driewegdoos bij de set en deze is er nu tussenuit, bij de set had ik al 4 losse stopcontacten geplaatst en daar zit nu op de juiste volgorde alles in. De motor van de platenspeler en de verlichting gaat nu via de tafel doos naar een stopcontact dat verderweg zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik heb ook niets veranderd en het klinkt nu een stuk beter dan vanmorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik heb ook niets veranderd en het klinkt nu een stuk beter dan vanmorgen. Hallo, Ik heb even overwogen of ik hier op zou reageren. Sop een kool, weet je. Toch maar gedaan. "Vind je nou zelf ook niet dat dit een kinderachtige reactie is?" Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik heb even overwogen of ik hier op zou reageren. Sop een kool, weet je. Toch maar gedaan. "Vind je nou zelf ook niet dat dit een kinderachtige reactie is?" Mensen die een verbetering waarnemen nadat ze stekkers in een stekkerblok hebben verplaatst zullen die verbetering ook waarnemen als ze niets veranderen en een paar uur later nog eens luisteren met een ander (positiever) verwachtingspatroon. Al zou je het willen en ertoe in staat zijn, je zult op geen enkele manier objectief kunnen aantonen dat het verplaatsen van goede stekkers in een goed stekkerblok iets verandert aan de weergave van geluid. Wat je met dat gerommel wel verandert is jouw perceptie. Dat is geen probleem, onze perceptie verandert voortdurend. Ik hoef daarvoor alleen maar mijn mindset aan te passen en ik kan dat zonder mijn set aan te raken. Oh, en bespaar me dat zure gezeur wil je? Als iedereen met een afwijkende mening hier meteen met allerlei kwalificaties wordt weggezet gaat het snel weer op Hear lijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik zwijg verder. Sop en kool, weet je! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik heb al bijna weer spijt dat ik de ervaring die niet alleen ik had maar ook vele met mij hier geplaatst heb. Ik had het kunnen weten dat deze reactie zou komen, Zeker niet geprobeerd? Jammer zou je eens moeten doen, niet alles hoeft te verklaren zijn. Verder ga ik hier niet op in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Ik heb al bijna weer spijt dat ik de ervaring die niet alleen ik had maar ook vele met mij hier geplaatst heb. Ik had het kunnen weten dat deze reactie zou komen, Zeker niet geprobeerd? Jammer zou je eens moeten doen, niet alles hoeft te verklaren zijn. Verder ga ik hier niet op in. Vergeet niet dat er hier genoeg mensen zijn die je ervaringen wel willen horen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Azijnzeikers zijn er overal Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 gewoon niet op reageren, dooft het azijnvuurtje vanzelf. en inderdaad maakt polariteit uit en ook volgorde stekkers in het blok. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 De demo van Rick hadden wij ook een paar weken geleden bij de audioclub. Het klonk werkelijk prachtig met de Master 3 luidsprekers. Maar helaas hoorde ik geen verschil tussen de verschillende stekkerposities. Waarschijnlijk zijn m'n oren te oud. Toch waren er een groot aantal clubleden die het verschil wel hoorde (of wilde horen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Zeker niet geprobeerd? Dat hoeft niet, ik kan mijn perceptie naar wens beïnvloeden. Dat doet Rick Paap ook maar dan met de perceptie van zijn publiek. Heel knap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Dit is al zo oud ,dat jullie er nog mee aankomen. Het kan ook zijn dat ravon het niet hoort mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 De demo van Rick hadden wij ook een paar weken geleden bij de audioclub. Het klonk werkelijk prachtig met de Master 3 luidsprekers. Maar helaas hoorde ik geen verschil tussen de verschillende stekkerposities. Waarschijnlijk zijn m'n oren te oud. Toch waren er een groot aantal clubleden die het verschil wel hoorde (of wilde horen). Bij ons (AVMN)is de gemiddelde leeftijd ook geen 25 meer. Ik kreeg toch de indruk dat vrijwel iedereen het effect van stekkerverplaatsing hoorde. En dat zelfs 2x heen en weer. Toen ik het Rick zag doen, dacht ik ook dat er niets te horen zou zijn. Nou, wel dus. Wat mij vooral verbaasde was het verschil tussen alle stekkers naast elkaar of ze met een tussenruimte plaatsen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Azijnzeikers zijn er overal Yep, ik heb er op fora altijd een stuk of vier achter me aanhangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Wat ik altijd probeer na een waargenomen verbetering, is na een maand de boel terugdraaien. Als het dan slechter klinkt was het een goede verbetering. Moet natuurlijk wel kunnen, maar dat lijkt me hier geen probleem. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Het kan ook zijn dat ravon het niet hoort Ik weet wel zeker dat ik het niet hoor, dat heeft echter niets met mijn gehoor te maken. Ik zou net als ieder ander hoogstens kunnen waarnemen dat iemand met die stekkers heeft zitten rommelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Onlangs heeft een vriend alle apparaten en het stekkerblok in fase gezet. Het gaat er niet om wat je kent, waar wie je kent. De eindversterkers waren al als eerste in het blok geprikt. Geeft dit alles een hoorbare verbetering? Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is, dat een andere opstelling van de luidsprekers een behoorlijke verbetering gaf. Nu "klopt" het stereobeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 1 september 2013 Report Share Posted 1 september 2013 Bij mezelf hoor ik het niet, in andere gevallen heb ik wel verschillen waargenomen. Maar ik heb niet zulke beste oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Bij ons (AVMN)is de gemiddelde leeftijd ook geen 25 meer. Ik kreeg toch de indruk dat vrijwel iedereen het effect van stekkerverplaatsing hoorde. En dat zelfs 2x heen en weer. Toen ik het Rick zag doen, dacht ik ook dat er niets te horen zou zijn. Nou, wel dus. Wat mij vooral verbaasde was het verschil tussen alle stekkers naast elkaar of ze met een tussenruimte plaatsen. Groet, Leobus Rick Paap heb ik al een paar keer mee mogen maken en ik zie in hem een vakman op het gebied van geluidsweergave. Hij weet precies wat je moet doen om luidsprekers optimaal tot hun recht te laten komen. Zijn Master Three (belachelijk diepe monitoren) krijgt hij optimaal aan het klinken. Wel altijd met behoorlijk dure apparatuur. Daarmee bedoel ik een element van 5000,00 versterkers van vele duizenden euro's etc. Op die momenten zit ik te genieten van een weergave die m.i. een live optreden dicht benadert (gevaarlijke uitspraak). Persoonlijk zou ik de combinatie omdraaien, door goedkopere electronica en duurdere luidsprekers te kiezen. Ik denk dat je dan voor minder geld een vergelijkbaar resultaat kunt bereiken en wel omdat de luidsprekers het meest geluidsbepalend zijn. Maar Rick spreekt natuurlijk voor zijn eigen parochie. Kennen jullie mensen die dezelfde vaardigheden hebben als Rick? Ik heb geruime tijd overwogen zijn Contemporary C aan te schaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 september 2013 Report Share Posted 2 september 2013 Een ketting is nooit sterker dan z'n zwakste schakel. Dat geldt ook voor audio. Het is natuurlijk wel zo dat de ene component meer invloed heeft dan de andere. Maar ook met het minst van belang zijnde component kun je het geluid verpesten. Door een slechte kabel te kiezen b.v. (en dat hoeft helemaal niet perse een goedkope te zijn), kun je de fijne finesses weghalen. Zoals Wol ook altijd zegt. Het moet wel matchen. Als voorbeeld, Array's op Audiostatics werkt helemaal niet. Maar met Magnepan gaat het fantastisch. Het zijn beide vliezen, maar elektrisch toch een heel stuk anders. Ga over twee weken naar Veldhoven, waar het goed klinkt zijn mensen bezig geweest met verstand van zaken. Of het moet puur geluk zijn. Ik kan wél alvast verklappen dat het er bar weinig zijn. Op een beurs is dat ook lastig. Je krijgt een kamer waarvan je de akoestische eigenschappen niet kent. Bovendien moeten daar dan ook nog de nodige luisteraars bij. Een ideale opstelling is dan erg moeilijk. Ik kan me herinneren dat Rick Paap in Veldhoven ook eens een halve nacht bezig is geweest om het klinkend te krijgen. Veel andere importeur geven het allang eerder op, of plempen het boeltje er maar neer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Hans,dat is nou een eerlijke mening en aan dit verhaal heb je wat aan ,nu weet je ook wat de Array kan en niet kan en niet product A klinkt geweldig. Ravon,er zijn mensen die het wel horen en investeren ,en dan heb je over feiten want het zijn meerdere als het nou eentje was is het niet zo geloofwaardig ,maar er zijn meerdere en het zelfde geld ook voor trollensnot dat hoort ook meerdere mensen. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Mijn duidelijke antwoord is dat niet ieder apparaat even sterk reageert op polariteit en stekkervolgorde. Maar er is altijd wel een apparaat in de set die er wel sterk op reageert. In de ervaringen die ik heb is dat de versterker. Over het algemeen geldt dat als ik niet zou letten op polariteit en volgorde van netstekkers, ik niet van de weergave zou kunnen genieten. En waarom zou je het niet proberen, het kost niets, behalve wat tijd met je hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts