Pjotr Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Helemaal waar Karma. Het ene apparaat is er wel gevoelig voor en het andere niet. Soms kun je het ook voelen: Als je met de zijkant van je hand de metalen kast lichtjes aanraakt, voel je soms een lichte stoomtrilling. Draai de netstekker om dan is die meestal weg. Je kunt er niets van zeggen en het is per apparaat verschillend. Het is een kwestie van uitproberen of het bij jou aan de orde is. Het probleem ligt in de voeding van een apparaat. Bij een goed ontworpen voeding van een audio apparaat komt dit fenomeen niet voor. Dus relevant of niet? Kun je op zich niets van zeggen als je het niet test. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Je kunt ook de spaning meten met een multimeter naar randaarde het laagst is het juiste geluid. Ik doe op het gehoor of het klinkt diep of het klinkt groot en big mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Je kunt ook de spaning meten met een multimeter naar randaarde het laagst is het juiste geluid. Klopt. Voorwaarde is wel dat je het apparaat helemaal loskoppelt van alle andere apparaten. Anders beinvloed dat de uitslag en weet je nog niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Maar wat nou met een stekkerblok waarvan de bedrading is uitgevoerd in stervorm. Dan maakt het m.i. geen bal meer uit waar elk apparaat zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Nooit uitgeprobeerd ,ik heb altijd de zwakste sckakel het dichts bij de kabel en de zwaarste sckakel de versterker het laats mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Maar wat nou met een stekkerblok waarvan de bedrading is uitgevoerd in stervorm. Dan maakt het m.i. geen bal meer uit waar elk apparaat zit. Nee dat is het verhaal niet. Wat er speelt is dat er capaciteiten zijn in de voeding naar de massa van een apparaat. Die capaciteiten zorgen voor een lekstroom naar massa en dat zorgt voor (hele kleine) massastromen die storingen kunnen veroorzaken. En juist wat meer hoogfrequent netstoring sijpelt zo makkelijk naar het chassis van je apparaat. Nu is het zo dat die lekcapaciteit naar massa voor beide netaansluitingen (nul en fase) van het apparaat niet gelijk zijn. Soms is de ene vrij groot en de andere erg klein. Bij het lichtnet heb je een fase en een nul. Op de fase staat 230V wisselspanning en op de nul geen spanning. De truuk is nu om de fase op die aansluiting te zetten van je apparaat met de minste lekcapaciteit. En omdat de stekker op 2 manieren in het stopcontact past heb je dus twee mogelijkheden. Een van die twee geeft de minste storing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Dat snap ik, maar wat ik bedoel is de stekkervolgorde, waar in dit topic ook over is gesproken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Dat is toch een kwestie van een deugdelijk stekkerblok gebuiken geschikt voor 16A. En geen goedkoop Chinees gamma geval. Dat hoeft echt geen peperduur audiofiel ding te zijn als het maar wel van degelijke kwaliteit is. Overigen goede industriële stekkerblokken zijn ook niet goedkoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 3 september 2013 Report Share Posted 3 september 2013 Ik heb de volgorde altijd met luisteren vastgesteld en ben in mijn laatste twee sets altijd op dezelfde volgorde uitgekomen: eerst eindtrappen, dan voortrappen en phonotrappen, dan CD speler en andere digitale apparaten, dan als laatste de draaitafel. Maar ik zou vooral zelf de moeite nemen om te luisteren en het voor jezelf vast te stellen. Bij mijn powerplant maakt de volgorde ook uit, hoewel dat helemaal niet zou moeten kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 En omdat de stekker op 2 manieren in het stopcontact past heb je dus twee mogelijkheden. Een van die twee geeft de minste storing. Behalve in Belgie! Moet voor de hand opleg test ook het apparaat losgekoppeld worden (meen dat ik wel eens zo'n stoom trillinkje gevoeld heb bij sommige apparatuur) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 Behalve in Belgie! Moet voor de hand opleg test ook het apparaat losgekoppeld worden (meen dat ik wel eens zo'n stoom trillinkje gevoeld heb bij sommige apparatuur) Ja, het apparaat moet helemaal los gekoppeld zijn. Als het appraat via een interlink geaard wordt met een ander apparaat dan heb je kans dat de lekstroom daarover weg vloeit (wat juist voor de storing zorgt), en al helemaal als dat andere apparaat aan de randaarde hangt. Dan staat er geen spanning meer op de kast die je meten of voelen kunt. Geldt dus ook voor de spanningszoeker en andere meetmethoden Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 @jongensdroom Een goede luidspreker gaat alleen maar beter weergeven als de apparatuur beter is. Dus om een goede of dure luidspreker te nemen en deze dan aan te sturen met apparatuur dat voldoende is maar niet uitstekend is de verkeerde manier. De versterker is de belangrijkste schakel in de keten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 @jongensdroom Een goede luidspreker gaat alleen maar beter weergeven als de apparatuur beter is. Dus om een goede of dure luidspreker te nemen en deze dan aan te sturen met apparatuur dat voldoende is maar niet uitstekend is de verkeerde manier. De versterker is de belangrijkste schakel in de keten. Soms hoor ik geen verschil tussen versterkers en soms maakt of breekt het de luidspreker. Verschillen tussen luidsprekers zijn er niet soms maar altijd. Voor mijn gehoor zijn de verschillen tussen sommige luidsprekers zelfs absurd groot. Resume: de verschillen tussen luidsprekers zijn groter dan die tussen versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 Dus om een goede of dure luidspreker te nemen en deze dan aan te sturen met apparatuur dat voldoende is maar niet uitstekend is de verkeerde manier. Ik heb toch echt objectief vastgesteld (en velen met mij) dat een Sony van 150 euro met het gehoor niet te onderscheiden was van een ASR emitter van 9000 euro. En dat is vastgesteld met heel goede en heel dure luidsprekers en met uiteenlopende muzieksoorten. Dat was voor velen een verlichtende ervaring, voor minstens zovelen was het een nachtmerrie die werkelijkheid werd en die heftig ontkend en bestreden moest worden. Mijn conclusie na meer van dit soort objectieve vergelijkingen is dat het belangrijkste onderdeel van de set de luidspreker/akoestiek combinatie is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 september 2013 Report Share Posted 4 september 2013 Ik heb toch echt objectief vastgesteld (en velen met mij) dat een Sony van 150 euro met het gehoor niet te onderscheiden was van een ASR emitter van 9000 euro. En dat is vastgesteld met heel goede en heel dure luidsprekers en met uiteenlopende muzieksoorten. Dat was voor velen een verlichtende ervaring, voor minstens zovelen was het een nachtmerrie die werkelijkheid werd en die heftig ontkend en bestreden moest worden. Mijn conclusie na meer van dit soort objectieve vergelijkingen is dat het belangrijkste onderdeel van de set de luidspreker/akoestiek combinatie is. Ik denk dat de verschillen tussen transistorversterkers veel kleiner zijn (tot zelfs onhoorbaar) dan de handel ons wil doen geloven. Dit op voorwaarde dat een versterker genoeg stroom kan leveren om de luidspreker aan te sturen. Mijn ervaring is dat transistor vs buizen vs transistor+buizen, interessante verschillen kunnen brengen. In zijn algemeenheid vind ik veel apparatuur het geld niet waard, onvoldoende presteren, met als absolute topper een Magico monitor van 30.000,00. Maar de verkoper vertelde dat alle luidsprekers van MDF op den duur uit elkaar zullen vallen en die van hen niet. Het zou zo maar kunnen dat mdf na 1000 jaar uit elkaar valt. Wat verkoopt zo iemand eigenlijk, luidsprekers of grapjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 ravon ,niet geschikt of toch wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 ravon ,niet geschikt of toch wel ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Ik heb toch echt objectief vastgesteld (en velen met mij) dat... Dat is helaas geen objectief vaststellen, maar een subjectieve indruk, zoals velen met jou die hadden. Voor objectief vaststellen is het ook niet nodig dat velen dat doen, een volstaat. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Beste Ravon, Ik twijfel niet zozeer aan jullie ervaringen van destijds. Alleen is een ASR Emitter in de juiste uitvoering wel een beest van een versterker. Het is voor mij eerder de vraag wat de condities van destijds waren waarom er geen verschillen uitkwamen. Op zich is dat geen verschillen horen vreemd omdat het twee compleet verschillende apparaten zijn, tenminste als ik uitga van die bekende Sony versterker die je op een ander fora veelvuldig tegenkomt. Ik bedenk me verder bij audio maar altijd dat één ervaring niet alles zegt en dat vaak meer zaken met elkaar samenhangen. Dat is de afgelopen 20 jaar een goede leidraad gebleken. Helemaal met jongensdroom eens dat de meeste verschillen tussen speakers zitten. Die zijn het meest smaakbepalend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 @jongensdroom Een goede luidspreker gaat alleen maar beter weergeven als de apparatuur beter is. Dus om een goede of dure luidspreker te nemen en deze dan aan te sturen met apparatuur dat voldoende is maar niet uitstekend is de verkeerde manier. De versterker is de belangrijkste schakel in de keten. Helemaal mee eens. Mits de eindversterker de speakers goed aanstuurt en de speakers muzikaal klinken en de akoestiek in orde is, is de voorversterker de alles bepalende factor om nauw net dat mooie, gedetailleerde, audiofiele geluid te produceren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Dat is helaas geen objectief vaststellen, maar een subjectieve indruk, zoals velen met jou die hadden. Als je niet beter weet zou je zoiets inderdaad kunnen denken. Helaas voor jou is een ABX test een beproefd objectief meetinstrument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Ik twijfel niet zozeer aan jullie ervaringen van destijds. Alleen ..... is een ASR Emitter in de juiste uitvoering wel een beest van een versterker. Het is voor mij eerder de vraag wat de condities van destijds waren waarom er geen verschillen uitkwamen. Op zich is dat geen verschillen horen vreemd omdat het twee compleet verschillende apparaten zijn, ... Je twijfelt er dus wel aan. Dat geeft niet, ik twijfel ook doorlopend aan ervaringen van anderen en aan die van mijzelf. De gebruikte ASR kwam met een dikke ASR voeding en het geheel klonk op de B&W's met de diamanten tweeters erg fraai. Het zag er ook imposant uit met die dikke kabels, die armzalige Sony verbleekte naast die ASR. Er was geen reden om te twijfelen aan de opstelling in de studio of aan de condities, die waren voor beide versterkers identiek en het was geen moment vervelend om naar die opstelling te luisteren. En als je dan gaat luisteren zonder dat je weet welke versterker er speelt, dan blijkt dat ze niet te onderscheiden zijn. Dat is objectief vastgesteld met een keurige ABX test. Ik kon ook niet bepalen welke van de twee versterkers mijn voorkeur zou hebben. Behoorlijk ontnuchterend. Natuurlijk zou de ASR de Sony het nakijken geven als de volumeknop volledig open zou gaan maar dat was niet de opzet van de test. De geluidsniveaus waren overigens veel hoger dan menigeen thuis gewend is. De conclusie is dat je geen dure versterker hoeft te gebruiken als de luidsprekers "makkelijk" zijn en als je geen destructieve geluidsdrukken wilt. Het mág natuurlijk wel! Mensen die met hun ogen luisteren hebben hier niks aan, die adviseer ik om de mooiste versterker te kopen die ze kunnen betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Mensen die met hun ogen luisteren hebben hier niks aan, die adviseer ik om de mooiste versterker te kopen die ze kunnen betalen. Iets voor de rubriek "Ravon adviseert"? Beetje flut advies hoor. Dat doen mensen die met hun oren luisteren ook. En wat is mooi? Is dat objectief te bepalen? Vast wel Mission heeft ooit een poging gedaan met de 776 en 777 om de lelijkste versterker ooit op de markt te zetten. Pakte ook heel anders uit, veel mensen vonden hem juist erg mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Iets voor de rubriek "Ravon adviseert"? Lijkt me leuk. Als jij dan ook meedoet zijn we een duo. Ik doe de flutadviezen en jij voorziet ze van snedig commentaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 september 2013 Report Share Posted 5 september 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts