Jump to content

Speakermatch NAD Silverline

Harteman
 Share

Recommended Posts

Geachte forummers,

Als vers lid van dit forum heb ik de volgende vraag.

Onlangs heb ik een 2e hands NAD Silverline set aangeschaft, bestaande uit de S300 versterker, S500i CD-speler en de S400 tuner.

Op dit moment speel ik op de budgetboxen van mijn vorige set, de Tannoy Mx2 .

Tervervanging ben ik op zoek naar een set goede monitorspeakers die bij de NAD set passen. Omdat er zoveel aanbod is zou ik graag van jullie een shortlist horen van mogelijke opties.

Op basis van het doorklunen van vele online reviews denk ik dat de B&W 705 en 805 in ieder geval tot de opties behoren

De prijsklasse is tot

Hoi Harteman,

Het is denk ik handig om zelf eerst een shortlist te maken.

Denk dat je uiteindelijk jouw keuze moet beperken tot max.

een 3-tal speakers, anders zie je echt door het bomen het bos

niet meer, zeker nieuw!

Voor rond de 2000 Euro is er gebruikt regelmatig veel moois te koop,

Sonus Faber, Dynaudio, B&W, Monitor Audio, Diapason, Spendor, Kef, Totem, etc, etc.

Het is zeker niet gevaarlijk om 2e hands te kopen. Het is alleen zonde van je geld en tot de conclusie komt dat ze het net niet zijn.

Focus je eerst maar op basis van ervaringen van medeforummers, reviews en luistersessies wat voor jou passende monitorspeakers zouden kunnen zijn in jouw set.

Succes

Gr.

Tony

Inhoeverre is het "gevaarlijk" om 2e hands boxen van een particulier blind te kopen zonder lusiteren?

Je kunt de risico's beperken, als je hier rekening mee houdt:

1. Als de prijs dermate vriendelijk is dat je ze zonder (noemenswaardig) verlies ook weer kunt verkopen.

2. Is 't iets waar meer vraag naar is op de 2e hands markt.

(dus geen heel onbekend merk/type,etc)

Zo heb ik particulier 'n keer een setje B&W N805's gekocht, en binnen 2 weken wist ik voldoende en was ze voor 't zelfde bedrag ook weer kwijt. No sweat B)

Desondanks, ik zou bij voorkeur gaan voor een setje (2e hands) speakers bij een dealer. Dan kun je ze op je gemak thuis proberen en 'n keuze maken.

Voor 2000,- is er heel veel moois te krijgen.

Moeilijk om iets specifiek aan te raden, vind ik.

Mvg,

Alco

Heb inmiddels veel moois voorbij zien komen en heb inmiddels vele reviews gelezen op het wereld wijde internet.

Op basis hiervan bestaat mijn wensenlijstje uit (in willekeurige volgorde)

B&W 705 & 805

Dynaudio Audience 52SE / Contour 1.3.SE

Diverse Sonus Faber modellen (Concert / Concertino)

Diapason Adamantes (is een leuke set 2e hand te koop op hear.nl)

Totem Rainmaker

Heeft een van jullie ervaring met gevoeligheid voor plaatsing (achtermuur / zijmuur) van deze speakers? In mijn woonkamer kunnen de speakers max 30-40cm van de achtermuur worden geplaatst. Gaat dit problemen geven?

Groet,

Harteman

Voor de meeste seakers geldt eigenlijk wel om - indien mogelijk - deze vrij neer te zetten.

De B&W's (in ieder geval de N805) kunnen tov bijv de Dynaudio's iets dichter tegen de muur geplaatst worden. De baspoort van de B&W's bevindt zich aan de voorzijde van de kast. De Dynaudio's hebben een poort aan de achterzijde.

Mijn ervaring is wel, dat hoe meer je de speakers tegen de muur plaatst, des te eerder geluid in de speaker blijft "hangen".

Gr.

Tony

Heeft een van jullie ervaring met gevoeligheid voor plaatsing (achtermuur / zijmuur) van deze speakers? In mijn woonkamer kunnen de speakers max 30-40cm van de achtermuur worden geplaatst. Gaat dit problemen geven?

Ik heb van de genoemde speakers alleen ervaring met de B&W N805.

Die gaf in mijn woonkamer geen noemenswaardige problemen wat betreft de laagweergave (en da's een prestatie op zich). Ik had ze ook maximaal zo'n 40 cm van de achterwand staan.

Ik denk dat 't mede komt door de volgende gunstige aspecten:

Basreflex poort aan de voorkant, de naar achteren ronde vorm, en de schotten binnenin.

Mijn ervaring met Dynaudio's (in winkels en op shows) is dat deze over 't algemeen een wat steviger laag neerzetten.

Mvg,

Alco

Heb inmiddels veel moois voorbij zien komen en heb inmiddels vele reviews gelezen op het wereld wijde internet.

Op basis hiervan bestaat mijn wensenlijstje uit (in willekeurige volgorde)

B&W 705 & 805

Dynaudio Audience 52SE / Contour 1.3.SE

Diverse Sonus Faber modellen (Concert / Concertino)

Diapason Adamantes (is een leuke set 2e hand te koop op hear.nl)

Totem Rainmaker

Groet,

Harteman

De Diapasons moeten naar mijn idee wel wat verder uit de muur staan dan 40 cm.

Het zijn flinke monitoren die wel wat lucht nodig hebben om goed te klinken (diepte en een strak laag)

Een mooie luidspreker die relatief dicht tegen de muur aankan is de Diapason Nux, hier zit de baspoort ook aan de voorzijde.

Groet,

Jkr

• 2 weeks later...

De 1.3 SE's worden al een tijd niet meer gemaakt. Of ze inderdaad een jaar oud zijn, betwijfel ik.

Medio vorig jaar heb ik mijn 1.3 Se's verkocht. Toen werden ze al een tijdje niet meer gemaakt.

Nwprijs was ca. 2600-2700 Euro. De pianolak uitvoering was een paar honder Euro duurder.

1600 Euro zou is een reeele prijs als ze in nieuwstaat zijn.

anders 1300 - 1500 Euro.

Wat betreft de B&W's. De N805's kostten nieuw 2000 Euro. De nieuwste versie is 2500 Euro. De 805 Signature was beduidend duurder.

Een vraagprijs van 1900 Euro lijkt mij in deze aan de forse kant.

Op het internet worden ze af en toe aangeboden tussen de 1200 en 1600

met en zonder stands.

Succes.

Gr.

Tony

Beste allen,

Bedankt voor alle tips en wetenswaardigheden.

Ik heb vanavond Dynaudio Contour 1.3SE beluisterd en gekocht (Erik, bedankt voor de gastvrijheid!!)

Met name dynamiek, stereobeeld en het strakke laag spraken zeer tot de verbeelding.

Ik weet zeker dat ik hier veel plezier aan ga beleven in combinatie met de NAD Silverline.

Groet,

Eric

• 1 year later...

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik voor mijn schoonvader ook een NAD silverline set gekocht. Voor we deze kochten hebben we hen tot den treure getest op allerlei luidspeakers. Onze conclusie was dat hij het beste tot zijn recht kwam op de DALI Euphonia MS4. Deze speaker kost ongeveer 3.500 euro per stuk, maar als je zo'n hoogwaardige set koop zijn het de speakers zeker waard. Omdat de versterker de speakers zeer goed aanstuurt, gaan er niets van de muziek verloren.

Het is zeker de moeite om eens te gaan luisteren waard

eugene

Hallo,

Ik heb toen echt heel veel speakers geluisterd, maar de DALI kwam voor mij het meest natuurgetrouw over, ik had echt het gevoel of ik in een concertzaal zat, je werd overgoten met muziek. In alle registers is deze speaker zeer natuurgetrouw.

Nogmaals de keuze van een speaker is zeer persoonlijk, maar voor mij is DALI de top. Ook de goedkopere speakers geven een zeer warm en natuurlijk geluid.

Eugene

Ik kan me wel aansluiten bij Eugene wat " Dali en warme klank " betreft. Zelf heb ik de suite 1.7 gehad en vond deze in zijn prijsklasse verreweg het plezierigst om naar te luisteren. Later nog eens een keer de helicon 300 beluisterd en dat was echt wel een paar stappen omhoog tov de suites.

Een stuk ruimtelijker, strakker en dieper laag, maar vooral natuurlijker en neutraler. Zeker de moeite

waard om eens te beluisteren en qua prijs in de buurt van de gewenste prijs.

Max

• 3 weeks later...
De Dali speakers hebben een zeer goed huwelijk met NAD. Het is niet voor niets dat de importeur Dali en NAD importeerd. Zoals DENON goed gaat met B&W speakers, gaat DALI goed met NAD.

Eugene

dit lijkt me nauwelijks een argument, er zijn maar heel erg weinig bedrijven die hun assortiment aanpassen aan zoiets vaags als de match, dit soort combinaties komt in het algemeen toevallig tot stand, zoals ook Denon en B&W niet dezelfde importeur hebben...................

kleinere importeurs met dus ook kleine merken zie je dit soort keuze's overigens vaker maken, echter blijft altijd de mogelijkheid dat de perfecte match al door een ander is ingepikt.

Daar zeg je wel wat ja. Importeurs geven altijd aan dat de merken die zij importeren het perfecte huwelijk zijn. In het geval van B&W is dat ooit luxman geweest, en nu Classe en Rotel. Maar die hebben het altijd goed gedaan met B&W. Ook Accuphase doet het prima, maar Vincent en Audio Analogue ook. En dat allemaal gehoord over mijn oren en die vonden dat goed! Leuk he.

Geinig is dan weer dat ik, ik dus Denon en B&W weer geen goede combi vind. Tja, smaak!

Groet,

Andre