Jump to content

Frequentiemetingen onder de 250Hz

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste,

Een matige luidspreker in een zeer goede akoestiek zal altijd beter klinken dan een zeer goede luidspreker in een zeer slechte akoestiek ;)

Groeten,

Bas

Ligt er natuurlijk maar net aan hoe dicht je op de luidspreker zit. :)

Ik ben 2 jaar geleden voor het eerst naar zo'n hifi show geweest, klonk allemaal voor geen meter. Volgens sommigen kwam dit door de acoustiek, verbaast me niets, de speakers stonden nog net niet op de plee. Ik kan daar niet doorheen horen, ik hoor geluid en vind het goed of slecht, en zo'n hifi show vind ik dan ook zonde van mijn tijd en geld en dus uiteindelijk ook zonde van de tijd het geld van de importeur.

De speaker aan de kamer aanpassen blijft natuurlijk link, stel nu eens dat je een hele mooie opname hebt van een zingend persoon met maar heel weinig acoustische informatie, die persoon zal dan door de gecorrigeerde boxen heel anders klinken dan wanneer ze in levende lijve in je kamer zou staan, je hebt immers voor de kamer gecompenseerd en deze kamer klinkt in het 'echt' dus heel anders.

Om van wat laagproblemen af te komen heb ik m'n luidsprekers gewoon 20 cm hoger gezet. :)

Beste Ravon,

Het allergrootste probleem met luidsprekers is altijd het laagste octaaf geweest...

De rauwe aanwezigheid ervan alleen al, om te beginnen: op een behoorlijk niveau en met een overtuigende dynamiek.

De fasecoherentie van de gestreepte met de bovenliggende octaven, om verder te gaan.

Maar verder: vooral, en vooral, en zeer vooral, en in de aller-allereerste plaats: de stootvastheid daarvan.

Het ontbreken van vertraagde resonanties, dus. De zuiverheid en kernachtigheid van de bas.

De bas, de hele bas, en niets dan de bas... zoals die was opgenomen.

Dreunkasten hebben veel kwaliteitsbewuste high-fidelity-liefhebbers zelfs tot een neurotische ontkenning van hun zielsstreven gebracht: "Als het niet goed kan, die bas... dan maar liever helemaal niet!"

En dus kozen ze voor pseudobassende breedbanders, of voor gecastreerde electrostaten, of voor wurgklankige monitorretjes, of zelfs voor koptelefoons.

Ik ben nu ongeveer twee jaar volkomen verslaafd geraakt aan spekstenen luidsprekerbehuizingen.

"Een nieuw start voor hifi": het zou een passende slogan zijn, als negatieve vooroordelen hem niet in de weg stonden.

Okay, je tilt je een breuk aan die krengen. En ongetwijfeld zal de grimmige dood zich binnenkort bij mij aandienen onder het label "silicose" of zo.

Maar dan nog prijs ik mij gelukkig in de wetenschap dat het allemaal niet voor niets is geweest.

Met de spekstenen kasten - in combinatie met fasecoherente luidsprekerconfiguraties - is high fidelity weer een stuk verder in de goede richting gekomen.

Niet alleen vanwege de basvastheid, maar ook om het pulserend uitsterven van een pianotoon, het uitdabberen van een tomvel, het rond-en-rond-en rondgonzen van de klank van een vibrafoon...

En voor al degenen die dat nog niet hebben ervaren, en waarvan sommigen alleen maar zure, cynische en nergens op gefundeerde kritiek uiten, kan ik alleen maar mededogen en begrip hebben.

Want eens wist ik zelf ook niet beter...

Beste Ravon,

En dat - het spijt me oprecht je te moeten tegenspreken, maar het maakt me peilloos gelukkig dat ik dat toch te moeten doen - is gewoonweg niet waar!

In dezelfde ruimte klinkt een goede basweergever (of een echte bassist, for that matter) altijd beter dan een slechte speaker.

Beste Ravon,

En dat - het spijt me oprecht je te moeten tegenspreken, maar het maakt me peilloos gelukkig dat ik dat toch te moeten doen - is gewoonweg niet waar!

In dezelfde ruimte klinkt een goede basweergever (of een echte bassist, for that matter) altijd beter dan een slechte speaker.

Vreemd dat je dat beweert. In dezelfde ruimte stoot die goede basweergever dezelfde ruimteresonanties aan als een slechte basweergever en is het resultaat is in beide gevallen waardeloos.

Beste Ravon,

In alle akoestische condities herkent het muzikaal gehoor "live" muziek.

Dat is vooral te danken aan de samenstelling / structuur* van het primaire geluid en de afwezigheid van initi

(...) Daar kan ik met mijn fasecoherente breedbanders over meepraten :rolleyes:

Beste Ravon,

De gebrekkige demping in de sub-octaven is dan ook de voornaamste reden waarom ik van het TL-systeem ben afgestapt!

(En ik weet dat voor Hans Baan hetzelfde gold...)

Een goed gedempt luidsprekersysteem, in combinatie met een krachtige versterker met een hoge dempingsfactor (zeg maar: een Bryston of zo), werkt zelfs als een actieve resonantiebestrijder / bass trap via de EMK-lijn.

Beste Ravon,

E.e.a. heeft te maken met overdracht van energie.

Bij natuurlijke instrumenten is geen sprake van elektrische demping, maar met akoestische koppelingen en uitdovingen.

Mijn beste elektrische jazzgitaren hebben een massief gestoken bovenblad van langzaam-gegroeid (fijnnervig) sparrenhout.

Die gitaren hebben een rijke, "mellow" toon, met veel harmonischen. Maar ze hebben (elektrisch versterkt) weinig "sustain".

Dat komt doordat de kast - m.n. het bovenblad - de taak van de snaren overneemt: de snaren komen stil te staan, en het bovenblad neemt het werk van ze over.

Voor een goede "sustain" (een no-end klank) moet je eigenlijk een heel slechte gitaar hebben: een massief fendertje, lespaultje of zo, dat van zich zelf (akoestisch) eigenlijk geen geluid maakt.

Want wat-ie zelf (onversterkt) laat horen, is eigenlijk zijn verlies.

We stoten hier op een paradox, Ravon.

Er zijn mensen die denken dat een luidsprekerkast een soort muziekinstrument is.

Zoals bij TL: een soort pijporgel.

Maar dat is precies wat een luidprekerkast ni

(Het interview had plaats in de tijd toen de oorspronkelijke 801 en 802 van gesloten systemen werden gewijzigd in reflexsystemen, en veel muzikaler gingen klinken...)

Muzikaler klinken. :P

Luidsprekers horen toch niet te 'klinken' ?

In een bassiaans souterrain van schokbeton kun je bijvoorbeeld met een B&W800 systeem een geweldig soort car-hifi bereiken.

Ik vond dat het bij de dealer in de luisterruimte er al verdacht veel op leek...

Groet,

Jacco

De gebrekkige demping in de sub-octaven is dan ook de voornaamste reden waarom ik van het TL-systeem ben afgestapt!

(En ik weet dat voor Hans Baan hetzelfde gold...)

Niet geheel en al toevallig is Hans Baan een regelmatig luisteraar van mijn setje, dus de volgende keer zal ik hem vragen waarom hij zegt "dat het bij mij goed klinkt".............misschien uit medelijden :(;)

Beste Ruud,

Doe hem de groeten! Misschien wil hij dan ook wel vertellen over de "Q" van transmissielijnen, en die vergelijken met die van zijn Translator-ontwerpen... (Er zal die avond niet veel meer van muziekluisteren terechtkomen, vrees ik.) <_<

Het ging dus over frequentiekarakteristiekmetingen.

Mijn ervaring is dus dat daar door de acoustiek gemakkelijk 10 db pieken en dalen in kunnen zitten. Meten heeft dan m.i., weinig zin.

Duidelijk mag zijn dat er veel mis kan gaan onder de 250 Hz. Of dit nu met een decibelmeter te meten is..... Ik weet niet hoe.

Ravon kennelijk wel...

:confused:

Prima dat je de akoestiek erbij noemt. Dat duidt op een speaker, misschien. Want onder de 250Hz begint het bij platenspelers juist interessant te worden. Heb ik begrepen.

• 3 weeks later...
Beste Spido,

Vandaag heeft Hans even een vorkje meegeprikt en wat muziek beluistert, aan jouw vraag heb ik helaas niet meer gedacht :(

Wel merkwaardig is, nadat ik hem de groeten van jou deed....hij kent helemaal geen Spido :unsure:

:lol::lol::lol:

Andr