Werner Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Heeft niemand ooit gedacht aan de mogelijkheid dat een zangeres op een trap of op een balkon ook echt anders klinkt dan een zangeres met beide beentjes op de vloer?Dat er dan bijvoorbeeld andere akoestische koppelingen en reflecties zijn, zowel in spectrum als in tijd? Uiteraard. Maar stereo heeft geen mechanisme om dat consistent over te dragen naar de luisterkamer. Ik zeg niet dat je niet af en toe geluk kunt hebben. Ik zeg wel dat het bij de meeste opnames en de meeste afspeelinstallaties niets wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Een van de leuke dingen bij opera is dat er vaak kosten noch moeite gespaard worden voor decor en kostuums en dat de opera bij uitstek de plaats is waar je wat de toneeleffecten betreft van de ene verbazing in de andere valt. Ook al weer een tijdje geleden was er een hype rond de opvoeringen van Salome. Aan het eind wordt de kop van Johannes de Doper afgehakt en vervolgens grijpt Salome dat hoofd van het presenteerblad en zoent dat losse ding hartstochtelijk op de lippen. Drama van hier tot gunder natuurlijk. Het werd een rage om die afgehakte kop zo realistisch mogelijk te maken en alleen om te zien wat ze er nou weer van gebakken hadden werden die voorstellingen allemaal heel goed bezocht. In Les Miserables pleegt een inspecteur al zingend zelfmoord door van een brug af in het inktzwarte water te springen. Voordien staat hij op die brug in het nachtelijk Parijs, de lantarens op de brug branden maar de brug zelf ligt gewoon plat op het toneel en van water is al helemaal geen sprake. Iedereen voelt van te voren op zijn klompen aan wat er gaat gebeuren en je zit je dus af te vragen, hoe eikelig gaat dat er zo uit zien als hij zijn sprongetje van 30cm gaat maken. Echter, op het moment supreme doven plotseling de lichten, de man zwaait zijn cape rond zijn hoofd, vanuit het plafond floept een draaispot aan waardoor de indruk ontstaat van wervelend water en......... de brug vliegt omhoog omdat die opgehangen blijkt te zijn aan onzichtbare touwen. Weet je ook niet wat je ziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Damn, Kraus! Hou op!!! Wanneer en waar loopt de volgende opera die je ons van harte kunt aanbevelen??? Met vriendelijke groet, Erjee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Hoi Erjee, het is met opera net als met alle andere dingen, er is veel pap en weinig krenten. Ik beschouw mezelf wel een beetje als operaliefhebber maar vind toch de meeste opera's niet om aan te zien en vaak ook niet om aan te horen. Het is gewoon te moeilijk want je moet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 (...) Noem het afgezaagd maar ik heb drie favoriete opera's die ik heel regelmatig draai en die ik altijd weer opnieuw geweldig vind. Het zijn ook de opera's die iedereen goed vindt: Mozast's Don Giovanni, dat is de ultieme opera, Carmen van Bizet en de Barbier van Sevilla van Rossini. (...) Beste Kraus, Wat toevallig, zeg! Laten dat nou ook precies de favoriete opera's van mijn oudtantes Josefien en Geertruida zijn... Hoe bestaat het toch, nietwaar? Ik houd zelf eigenlijk meer van wat heavier stuff. Wagner, Verdi, sommige dingen van Puccini. En wat Salom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Wat toevallig, zeg! Laten dat nou ook precies de favoriete opera's van mijn oudtantes Josefien en Geertruida zijn... Hoe bestaat het toch, nietwaar? Tja, soms zijn triviale zaken moeilijk te bevatten voor je. Maar Kraus had het toch al gezegd: "Het zijn ook de opera's die iedereen goed vindt: Mozast's Don Giovanni, dat is de ultieme opera, Carmen van Bizet en de Barbier van Sevilla van Rossini." Mag ik uit je reaktie opmaken dat jij nog eens wilt onderstrepen dat jij een uitzondering vormt op "iedereen"? Dat weten we toch allang .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 commentaar overbodig. Richard Wagner was echt een heeeel enge man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 En wat Salom Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 http://www.giant.net/~amphagorey/beardsley...me/salome10.jpg http://www.giant.net/~amphagorey/beardsley...me/salome11.jpg commentaar overbodig. Richard Wagner was echt een heeeel enge man. Valt reuze mee, de beste man heeft fantastische opera's geschreven Ik heb de Ring des Nibelungen inmiddels in 3 uitvoeringen hier thuis (ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 er zijn meer dikke en oude operazangers dan oude en dikke operazangeressen. Maar daar klaagt niemand over, integendeel, zo'n jonge vetvlek als Bryn Terfel viert grote successen. Over Pavarotti's uiterlijk (brr) hoor je nooit veel. Nog maar een voorbeeld waaruit blijkt dat hoogte een belangrijke rol kan spelen in de muziekbeleving: Niet zo heel lang gelden vierde Agnes Baltsa haar vijftigste verjaardag en omdat zij goede herinneringen had aan Rotterdam deed ze tijdens een tournee ter gelegenheid van haar verjaardag ook De Doelen aan. Ik had het goedkoopste kaartje gekocht (na de pauze ga je dan gewoon op de duurste plaatsen zitten, zo krenterig ben ik dan ook wel weer) en in De Doelen betekent dat, dat je plaats mag nemen op het balkon achter het orkest. Je kijkt dan loodrecht naar beneden op het slagwerk en ziet de dirigent en de zaal achter hem in het gezicht. Ik was de enige daar op dat balkon en ook verder was het niet druk. De entree van mevrouw Baltsa heeft mij maanden van mijn stuk gebracht. Haar gewaad, een andere naam was er niet voor, toonde een decollete van proporties zoals alleen door en door geoefende longen dat kunnen dragen. Vanaf mijn eenzame en hoge plaats keek ik rechtstreeks in een cleavage van ongekende lengte en diepte. Heel het eerste gedeelte van haar optreden bestond voor mij uit het ontzagwekkende aanzicht van dit machtig dalend en zwellend berglandschap. Agnes Baltsa is een schat van een vrouw want aan het eind voor de pauze nam ze een stormachtig en ongetwijfeld verdiend applaus in ontvangst voor een optreden waarvan ik de essentie gemist had. Daarna draaide zij zich om en boog apart voor die ene figuur daar op dat balkon. De genadeslag! Na de pauze zat ik, volledig uitgeput, vooraan op de derde rij en was mevrouw Baltsa vanuit dit nieuwe gezichtspunt tot normaal formaat terug gebracht. Een geweldige avond. Van Puccini zijn de bekendste opera's Tosca, Turandot, La Boheme, Madame Butterfly, Suor Angelica en Gianni Schicchi, waaruit het onaards mooie O mio babbino caro Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 ja madame butterfly, erg mooi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Van Puccini zijn de bekendste opera's Tosca, Turandot, La Boheme, Madame Butterfly, Suor Angelica en Gianni Schicchi, waaruit het onaards mooie O mio babbino caro Je hebt het toch hoop ik niet tegen mij? Een grap is mislukt als ze moet worden uitgelegd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Het is een welbegrepen en doorgaans ook in het eigenbelang voordelige regel dat men op een internetforum heel discreet over spel- en typefouten heenleest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Het is een welbegrepen en doorgaans ook in het eigenbelang voordelige regel dat men op een internetforum heel discreet over spel- en typefouten heenleest. Meen je dat nou werkelijk, of ben ik nu degene die de grap heeft gemist? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 welke grap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 welke grap? Dat je "heel discreet" over spel- en typefouten heen zou moeten lezen. Dat kan bijna alleen maar een grap zijn als jij het schrijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Het vervelende, mij zelfs ietwat onaangename toeval wil dat spido zelden of nooit spelfouten maakt en dat daarom "Puccinni" ongetwijfeld in de categorie typefouten valt die door deze regel gedekt worden. Een van mijn grootste fouten is een (te) vergaand begrip voor de medemens. Nietzsche denkt er het zijne van ( dit is niet off-topic in een topic waarin het ook over Wagner gaat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Het vervelende, mij zelfs ietwat onaangename, toeval wil dat spido zelden of nooit spelfouten maakt en dat daarom "Puccinni" ongetwijfeld in de categorie typefouten valt die door deze regel gedekt worden. Klaas maakt ook zelden of nooit typefouten. Dan is er dus nog maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Ik ga de verdere nacht in, werkend aan mijn zelfbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Van Puccini zijn de bekendste opera's Tosca, Turandot, La Boheme, Madame Butterfly, Suor Angelica en Gianni Schicchi, waaruit het onaards mooie O mio babbino caro Je hebt het toch hoop ik niet tegen mij? Een grap is mislukt als ze moet worden uitgelegd... Puccini heeft de opera's geschreven voor eenieder die maar horen wilde, toen, nu en ook later; voor jou, voor mij en ook voor spido (Het is een welbegrepen en doorgaans ook in het eigenbelang voordelige regel dat men op een internetforum heel discreet over spel- en typefouten heenleest.) @Beunky Het kan zijn dat jij enigszins naar Richard Wagner opkijkt maar je kunt er 100% zeker van zijn dat, wanneer hij nog geleefd had, Wagner zeker op jou (en ieder ander) zou neerkijken. Wagner was niet alleen een engerd maar ook een arrogante kwal. Het spreekwoord "Aan zijn vrienden kent men de man" wil ik hier eigenlijk niet aanhalen maar ik ben erg blij dat ik de opera's van Wagner even weerzinwekkend vind als de man zelf. Ik weet van de dingen die ik gelezen heb over Wagner dat ie verschrikkelijk arrogant was, tevens was ie zo antisemitisch als maar kan... sterk be Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 commentaar overbodig. Richard Wagner was echt een heeeel enge man. Beste Kraus. Deze tekeningen maakte Beardsley voor het toneelstuk dat Oscar Wilde schreef op basis van het bijbelverhaal (Matt. 14 o.m.). Daar had Wagner niets mee te maken, hoor: die heeft van dat verhaal nooit een opera gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Dat heb ik toch ook niet gezegd? In de voorgaande postings ging het zowel over Strauss/Salome als over Wagner; de beelden van Beardsley staan los van de opmerking over Wagner, al staan ze dan in dezelfde posting. Het was in ieder geval niet de bedoeling om verwarring te stichten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Deze tekeningen maakte Beardsley voor het toneelstuk dat Oscar Wilde schreef op basis van het bijbelverhaal (Matt. 14 o.m.). Daar had Wagner niets mee te maken, hoor: die heeft van dat verhaal nooit een opera gemaakt. Beste Spido, Oscar Wilde vind ik ook een vreselijke engerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Tjongejonge, wat een eruditie alom! Richard Wagner, Aubrey Beardsley, Oscar Wilde - zelfs de bijbel komt eraan te pas... Ik denk dat ik maar eens verhuis naar het nuchtere Appelscha: die turfstekers daar zijn ook gelovig, maar doen tenminste gewoon (en dus al gek genoeg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2005 Report Share Posted 24 oktober 2005 (...) het nuchtere Appelscha: die turfstekers daar zijn ook gelovig, maar doen tenminste gewoon (...) Beste Kraken, Dit beeld van Appelscha is sterk geromantiseerd! Vermoedelijk heb je het dorp bezocht tijdens een Braderie met Oude Ambachten (zoals het Snoersolderen en het Speksteensnijden) of de jaarlijkse Turfvaartdagen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts