Jump to content

De wereld van cd spelers, alias de wereld van Jasper:)

Recommended Posts

Beste,

Op de forum.masuji site van Jasper en kameraad las ik het volgende artikel.

Ik vind het erg goed en leuk geschreven, maar nietermin, kom ik er ook in voor, en wilde het jullie mede daarom niet onthouden.

(moet toch een keer aan mijn PR gaan denken :):)

Natuurlijk ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met cd spelers.

Ik geloof er namelijk in dat relateive budget spelers zijn te modden tot ware highend spelers.

Dit is het artikel, en voor het artikel emt foto's moet je hier: http://forum.masuji.com/viewtopic.php?t=81 kijken.

Even een vertaling :) vukking=erg goed :)

Groeten,

Bas

Oorspronkelijke bericht:

Dit topic bestaat uit twee verhalen:

1: Jasper wilde wat beters, hij zat/zit in de kracht van z'n leven. En het leven kon beter dan het leven met een JVC miniset. Zo gezegd, zo gedaan, JVC de deur uit. Mijn vader zei me altijd: "Jasper, koop een cdspeler nooit 2e hands, vanwege het feit dat het een mechanisch apparaat is, en die slijten". "Goed Pa!" en Jasper kwam thuis met een verse Yamaha CDX uit de classic line serie. Een massief apparaatje met een frontplaat waar je "U" tegen zegt, het kastje niet. Het was maar een arm klein spelertje. "midi"? "Ondanks het wat smalle formaat uit zich dat niet in het geluid", zei de verkoper. En dat was te merken, wat een breedte en diepte!

Op een dag heeft Jasper z'n versterker vermoord  met een vukking netkabel die niet goed gesoldeerd was. Dit resulteerde in een mooie flits, het elco-sap vloog opgewonden in het rond met de bijbehorende geurtjes. Helemaal in paniek maar naar Bas de Vries gebeld. "oh oh oh" De klacht op de factuur werd als volgt verwoord: "uitgefikt!" Nou, als we toch bezig zijn, laten we de YAMAHA cdspeler ook maar eens onder het mes gooien. "die valt ziek te modden", zei Bas.

Op een dag, na een hele tijd als nood met de JVC miniset die de grote woofers niet konden trekken , was het setje gerepareerd. En ow, wat klinkt dat nog steeds heerlijk.

2. "Jasper!", "bij de bron beginnen..." roepen ze altijd. Die kans kon ik tijdje geleden grijpen. Een mooie Proceed PDT3 en PDP3 dac/loopwerk combinatie. Dit was DE referentie voor vele audio-testen, met een straat waarde van toen (1994) 16.000 gulden, zoals ik me heb laten vertellen, moet dit toch een hele goede combinatie zijn geweest. En ja, het klinkt vukking lekker!

Hallo Sebastiaan,

Ik snap het niet helemaal. Je legt heel uitvoerig de - zo te lezen - behoorlijke verschillen tussen twee CD-spelers uit, en zegt dan: wat ik hier mee wil zeggen is dat de verschillen klein zijn...

confused.gifconfused.gifconfused.gif

Beste,

Voor het geval het nog niet duidelijk was, ik ben de Jasper :D Wat voorop staat is dat de verschillen, als je het nuchter bekijkt, heel klein zijn. Ik had geen andere woorden om de kleine verschillen die er waren, anders te verwoorden waardoor het lijkt alsof de verschillen gigantisch zijn.

Ik heb allebei de cdspelers aangesloten op de versterker, allebei ongebalanceerd. En ik heb 2 copytjes gemaakt van een originele cd dmv het maken van een cd image. Ik kan onder het luisteren telkens switchen. En er is MINIMAAL verschil. Ik hoor een nuance verschil, maar kan niet zeggen waar ik het hoor. Bij de Proceed kijk ik meer in een tunneltje, waarbij de reflecties meer hoorbaar zijn. De Yamaha heeft dit wat minder, maar het geluid lijkt wel wat losser. M'n set is heel gevoelig voor hetgeen wat je ervoor zet. Het is akoestisch in orde, je kunt zelfs een speld horen vallen en je kunt direct horen of iets door de mand valt/ over de zeik gaat. Ter vergelijk heb ik nog een DENON DCD595 erbij gezet (originele staat) en die klinkt gewoon een klasse minder. Als je goed focust op de stem, merk ik dat het klankbeeld niet evenwichtig en stabiel is, maar onrustig. Hoge harmonischen hoor je opeens weer uit de tweeter komen ipv los in de ruimte.

Ben er van overtuigd dat de Yamaha nog veel zieker kan worden :):)

Groetjes,

Jasper

Geplaatst door JSA:

Beste,

Voor het geval het nog niet duidelijk was, ik ben de Jasper    :D Wat voorop staat is dat de verschillen, als je het nuchter bekijkt, heel klein zijn.

Groetjes,

Jasper

goeiemoregge ;)

dit loop ik nou al een half jaar te beweren ,en iedereen verklaarde me voor gek .

zelfs mijn audiodealer lachte me uit toen ik zei (nadat ik bij hem een MF cdspeler had geleend ) dat mijn HK net zo goed klonk .

en nu is mijn HK nog origineel .

laat staan dat ik hem ga laten modden .

Gaat nu niet helemaal de kant uit waar ik heen wil. Wat ik heb ervaren is dat er verschillen zijn tussen cdspelers, en die kunnen ook verschrikkelijk groot zijn! Maar het vergelijk ging even tussen deze twee. En wil daarmee zeggen dat er uit sommige budget cdspelers met een goede basis enorm goed zijn te krijgen door ze goed te modificeren.

Helemaal mee eens. De verschillen tussen cd spelers zijn relatief klein (t.o.v. de verschillen in akoestiek en speakers), en door tweaken kun je deze nog verder terug brengen.

Ik vind dan ook dat als je bv. 2000 euro extra gaat uitgeven aan een betere cd speler je je goed moet afvragen of je niet beter bv je speakers kunt verkopen en met dit geld + die 2000 euro nieuwe speaker zult kopen. Dit geeft m.i. een veel groter effect dan die andere cd speler. En als je dan je goedkope cd speler voor relatief weinig geld kunt tweaken zit je echt op de eerste rang!

Geplaatst door JSA:

Gaat nu niet helemaal de kant uit waar ik heen wil. Wat ik heb ervaren is dat er verschillen zijn tussen cdspelers, en die kunnen ook verschrikkelijk groot zijn! Maar het vergelijk ging even tussen deze twee. En wil daarmee zeggen dat er uit sommige budget cdspelers met een goede basis enorm goed zijn te krijgen door ze goed te modificeren.

maar wat kost zo,n modificatie dan ??

gemiddeld

Geplaatst door erik klijnsmit:

zeg jasper ,wat bedoel je hiermee    :)     :)     ;)

confused.gif

Haha, lol :)

Ik denk dat Bas verkeerd gequote heeft. Kermit had het over "vuk of", lees masuji maar dan begrijp je het wel :)

Geplaatst door erik klijnsmit:

maar wat kost zo,n modificatie dan ??

gemiddeld

Dat is voor elke speler verschillend, en het hangt ervanaf hoever je wilt gaan.

Nogmaals kom eens langs met je speler, dan kan ik er meer over zeggen.

Ik heb een HK 750 (dacht dat ie zo hete) met verbluffende resultaten simpel en effectief gemod. Je kan heel ver gaan met dit soort spelers.

Overgens, je spuitwerk zag er waanzinnig uit! alleen jammer dat je de beschrijvingen boven de knoppen niet meer ziet, maarja het is sneller te leren dan blind typen denk ik :)

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Dat is voor elke speler verschillend, en het hangt ervanaf hoever je wilt gaan.

Nogmaals kom eens langs met je speler, dan kan ik er meer over zeggen.

Ik heb een HK 750 (dacht dat ie zo hete) met verbluffende resultaten simpel en effectief gemod. Je kan heel ver gaan met dit soort spelers.

Overgens, je spuitwerk zag er waanzinnig uit! alleen jammer dat je de beschrijvingen boven de knoppen niet meer ziet, maarja het is sneller te leren dan blind typen denk ik  :)

Groeten,

Bas

op de knoppen staan tekentjes .

;)

ik kom een keer bij je langs bas

ben je vrijdag a.s op de zaak ?

dan ben ik nl een dagje vrij .

dus ,,,, :):rolleyes:

Ja mooi is dat Zee, wat nou als je al goede speakers (en een versterker) hebt? Je kan dan toch niet alleen maar je geld uitgeven aan nog meer nieuwe CD's?

Dit wordt weer een eindeloze discussie. Voor de een zijn de verschillen groot en voor de ander zijn ze klein of zijn ze er niet. Een ieder zal dat toch voor zichzelf met zijn eigen oortjes moeten beoordelen.

Je hebt in zoverre wel gelijk dat het beoordelen van CD spelers zonder eerst in goede speakers etc. te investeren niet veel zin heeft.

De volgorde is m.i. nog altijd:

1/ goede speakers

2/ goede versterker

3/ goede CDspeler c.q. goede platenspeler

Als aan 1/ en 2/ voldaan is kun je m.i. best bakkelijen over 3/. En hoor je dan geen verschillen tussen CDspelers dan hoef je het er ook niet over te hebben.

cool.gif

Geplaatst door Pjotr:

Ja mooi is dat Zee, wat nou als je al goede speakers (en een versterker) hebt? Je kan dan toch niet alleen maar je geld uitgeven aan nog meer nieuwe CD's?

Oei, even niet aan gedacht Peter!

Het zal je maar gebeuren dat je alleen nog maar geld aan CDs gaat uitgeven!

:):)

Ik wil overigens mijn sony XA50es ook nog eens onder handen nemen. Heb nog niet gekeken wat er eenvoudig mogelijk is maar denk o.a. aan:

- vervangen interne bekabeling. Ik gebruik de variabele uitgang (gaat rechtstreeks naar de e.v.) en daarvan loopt de bekabeling intern via een aantal 'tussenstations' (o.a. ingang hoofdtelefoonversterker)

- Volgens mij zitten er in de uitgangstrap een paar elco's in de signaalweg. Deze maar eens vervangen door een paar goede Cs.

De opamps in de uitgang waren meen in van behoorlijke kwaliteit. Het is al een hele tijd geleden dat ik het apparaat open had en het typenummer weet ik niet meer, evenals de verdere details.

Hebben jullie nog sugesties?