Jump to content

De wereld van cd spelers, alias de wereld van Jasper:)

Recommended Posts

Geplaatst door Zee:

Ik wil overigens mijn sony XA50es ook nog eens onder handen nemen. Heb nog niet gekeken wat er eenvoudig mogelijk is maar denk o.a. aan:

- vervangen interne bekabeling. Ik gebruik de variabele uitgang (gaat rechtstreeks naar de e.v.) en daarvan loopt de bekabeling intern via een aantal 'tussenstations' (o.a. ingang hoofdtelefoonversterker)

- Volgens mij zitten er in de uitgangstrap een paar elco's in de signaalweg. Deze maar eens vervangen door een paar goede Cs.

De opamps in de uitgang waren meen in van behoorlijke kwaliteit. Het is al een hele tijd geleden dat ik het apparaat open had en het typenummer weet ik niet meer, evenals de verdere details.

Hebben jullie nog sugesties?

Beste Zee,

Good thinking! :)

I.d.d de interne bekabeling vervangen geeft een extreem groot verschil. Zo erg toen dat ik het zelf niet kon geloven.

In mijn 559 Es zat de bekabeling precies zo.

Wat je moet doen, neem goede afgeschermde gebalanceerde getwiste interlink, met een gevlochten mantel afscherming. Aan de RCa kant gaat de heet aan de plus, en de kud aan de min. Dit ook aan de print van de uitgang. De gelochten afscherming soldeer je met een stuk krimpkous aan de centrale kopere massa rail. Moet jij eens opletten wat er dan gebereurd!

Voor de DC ontkoppel C's vervang deze voor blackgate BG-NX serie, met dezelfde waarde.

De opamps kun je nog verder ontstoren door 100 nano (ceramisch) tussen de positieve en negatieve voedingspanning te zetten. Daarna met 100 nano van positief naar masse, en van negatief naar massa.

Wil je verder gaan, vervang de voedingselco's voor blackgates, en bijpass de 15 volt caps.

Ik meen me te herinneren dat de 50 ES de OPA 2604 opams gebruikt. Grote verbeteringen zijn te behalen wanneer je deze vervangt voor de OPA 627. Echter zijn dit signle opamps en moeten deze op een verloopprintje dat van twee single's een dual maakt. Vervang de terugkoppeling weerstand van de opamps meteen voor 0.01& prcisie weerstanden.

Groeten,

Bas

volgende stap is de Lc audio clock

Geplaatst door erik klijnsmit:

goeiemoregge   ;)

dit loop ik nou al een half jaar te beweren ,en iedereen verklaarde me voor gek .

zelfs mijn audiodealer lachte me uit toen ik zei (nadat ik bij hem een MF cdspeler had geleend ) dat mijn HK net zo goed klonk .

en nu is mijn HK nog origineel .

laat staan dat ik hem ga laten modden .

Je spreekt jezelf tegen Erik. Als alle CD-spelers vrijwel even goed zijn, is ook een gemodde CD-speler even goed als een andere. Hij is hooguit 'anders'( :D).

:rolleyes:

Geplaatst door [[Game]]:

dat is erg smart thinking, die reactie hierboven. Het blijkt dus, dat eigen modificaties meer opleveren dan wat highend merken doen met hun geld....?

beetje raar?

verklaring>?

game

Waarom dacht je dat het zogenaamde high end zo aan de prijs is? Ze moeten het toch ergens verdienen. Zelf mijn speler van 2400 euro is waarschijnlijk met wat huis tuin en keukentips nog wat beter te maken, helaas heb ik daar geen verstand van.

confused.gif

Geplaatst door [[Game]]:

dat is erg smart thinking, die reactie hierboven. Het blijkt dus, dat eigen modificaties meer opleveren dan wat highend merken doen met hun geld....?

beetje raar?

verklaring>?

game

Beste Game,

Highend spelers zijn (hopelijk :)) vaak beter ontworpen. We zien dan dat de Dc en Ac lijnen beter van elkaar ontkoppelt zijn, voedingsspanning beter onder controle etc.

Maar toch vaak kan het beter. Dat is ook te verklaren. Highend spelers zullen betere componenteng ebruiken (hoeft niet altijd), maar vaak niet de beste. Het verschil tussen een elco van 1 euro inkoop en 3 euro inkoop is voor ons weinig. Maar aan de lopende band, kan dat per jaar duizende guldesn schelen.

Met gezond en effectief modificeren tast je de oorspronkelijke filosofie en ontwerp niet aan. Je haalt meer uit het ontwerp!.

Er zijn ook fabrikanten die het zonder erover op te scheppen wel goed doen. Zo weet bijna niemand dat Rotel standaard als blackgates in de ingangsectie heeft van de RB1090, en dat de top cd spelers van Rotel veelvuldig duren blackgates hebben.

Maar modificeren is ook een kwestie van de smaak van de techneut. De techneut weet immers hoe bepaalde condensatoren en opamps klinken. Buiten kijf staat, dat de Blackgates gewoon een van de beste elco's zijn die je kunt krijgen. Daarmee meteen ook een van de duurste.

Groeten,

Bas

okee, maar het staat ook al vast dat luidsprekers, veel meer verschil maken onderling dan cdspelers. "elke cdspeler is eender"... :rolleyes:

waarom hoor je in eens zoveel verschil na modden. En vertel mij niet dat fabrikanten niet weten hoe dat moet.

het zijn dus vaak naaiers eek.gif

game.

A DVD used in a very high quality sound system

Our new reference CD player

DVDBoisWeb2.jpg

A 250.00 USD dollar DVD player and its integrated D/A converter...

a little bit of tweaking on the SMPS, a little bit of capacitive by-passing of the D/A converter's power supply...

the output op-amp was by-passed and a Silver Rock output transformer is replacing the former solid state output stage...

a sand filled wooden C37 base for this modest set-up...and...

...more music than we ever got from a digital source!!!

wat dachten jullie daarvan.! :D:)cool.gif

game

Dat zegt dus wel iets over het feit dat ze bij highend producten nog lang niet zo extreem gaan als dat je met modificeren wel kunt doen. Een dergelijk apparaat moet aan een hele boel eisen voldoen om het op de markt te mogen aanbieden. Als je een cdspeler voor jezelf bouwt/modificeert, dan heb je niet meer met de normen te maken waardoor je nog zieker te werk kunt gaan, maar wel veilig :)

De meeste mensen durfen dat ook niet zo snel, iemand in hun cdpspeler laten rossen. Zeker als je nog garantie hebt ligt die drempelwaarde hoger. Ik heb altijd een hele lange tijd gedacht dat modificeren wel wat nut heeft, maar dat het effectiever is om wat door te sparen en gelijk maar een (lees) duurdere speler te kopen. Maar ik weet inmiddels wel beter ;)

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

I.d.d de interne bekabeling vervangen geeft een extreem groot verschil. Zo erg toen dat ik het zelf niet kon geloven.

Wat een stelletje prutsers zijn die CD-speler fabrikanten toch he. Het kan gewoon goed en ze schepen ons op met technische rotzooi. Foei foei foei. Als ik het zo lees begrijp ik niet dat je nog niet wereldfaam op CD speler gebied hebt Bas. Zeker kan alles beter, dat blijft. Maar blijf wel een beetje realistisch.

Een Opel Kadetje kun je modden wat je wil, andere fusee stukken, spoilertje er op, betere velgen/banden enz. Maar een formule-1 wagen zal het nooit worden. In audioland is dat echt niet veel anders.

Je kan modden tot je een ons weegt het heeft dus beperkte zin. Het lijkt ook een beetje op "Ik weet het beter en ik kan het beter" Spiegologisch komt dat vaak neer op "Ik moet mijzelf bewijzen" of "Ik ben beter dan de rest". Dat is meestal ook zo, alleen ziet die rest dat helemaal niet. Heb je alsnog pech.

Zoals Sebastiaan al aangaf; In apparaten uit de fabriek wordt er gewoon bezuinigt. Het moet betaalbaar blijven. Bij een kabeltje wat veel beter is voor een paar euro meer ben je gauw geneigt om te zeggen, waarom hadden ze dat niet gelijk vanaf de fabriek al zo gedaan? Maar die paar euro zorgt ervoor dat de speler veel duurder wordt, doordat men hele grote ordes moet bestellen. En dan merk je die paar euro per cdspeler echt wel aan je financien als fabrikant.

Geplaatst door Pjotr:

Wat een stelletje prutsers zijn die CD-speler fabrikanten toch he. Het kan gewoon goed en ze schepen ons op met technische rotzooi. Foei foei foei. Als ik het zo lees begrijp ik niet dat je nog niet wereldfaam op CD speler gebied hebt Bas. Zeker kan alles beter, dat blijft. Maar blijf wel een beetje realistisch.

Een Opel Kadetje kun je modden wat je wil, andere fusee stukken, spoilertje er op, betere velgen/banden enz. Maar een formule-1 wagen zal het nooit worden. In audioland is dat echt niet veel anders.

Je kan modden tot je een ons weegt het heeft dus beperkte zin. Het lijkt ook een beetje op "Ik weet het beter en ik kan het beter" Spiegologisch komt dat vaak neer op "Ik moet mijzelf bewijzen" of "Ik ben beter dan de rest". Dat is meestal ook zo, alleen ziet die rest dat helemaal niet. Heb je alsnog pech.

Beste Peter,

Het is niet van "ik weet beter" De fabrikanten met hun how know weten het beste. De modificaties die ik opper zijn niet duur, en geven dus echte verbeteringen. En daar weet jij zelf alles van, Klinkt jou M-audio niet wat anders dan de oorspronkelijke? Precies dat dacht ik ook! :)

Groeten,

Bas

Beste Peter,

De door mij geuite superlatieven over het vervangen van de interne bekabeling is oprecht!!. Daar ik dit voor het eerst bij mijn eigen EX speler toepasste. En ik had er totaal geen verwachtingen van, en het resultaat was echt ongeloofelijk! in de zin van dat ik me dat nooit had kunnen voorstellen dat dit ooit zin had. Vooral met hiats, bekkens en symbals, de hoge tonen van een alt etc. viel me op dat met het vervangen van de bekabeling, en de afscherming aan centrale massa te hangen het natuurlijker en losser klonk.

Overigens kan modificeren verder gaan dan alleen maar klakkeloos compenentjes vervangen. Kijk naar Swoboda, LC-audio etc. die maken geheel eigen toepassingen. En ja :) ook ik ben bezig met mijn eigen I/V ontwerp.

Tot slot, Jij weet ook peter dat het vervangen van een Ne 5532 grote verschillen geeft, dus niet zo flauw doen!!! :) hahaah :) :)

Groeten,

Bas

Beste Bas,

De mods aan die M-Audio behelzen wel wat meer dan een paar simpele mods. Die is voor de helft zowat over gebouwd. Dat kostte idd niet zoveel kwa componenten, wel aan tijd en georganiseer. Als je dat productietechnisch zou omslaan, een factor 5 zeg maar, dan is dat wel een dure grap. En dat is waar een producent rekening mee te houden heeft wil ie kunnen blijven bestaan. M-Audio, en ook Behringer, kan alleen maar zo goedkoop zijn omdat dat in gigantische aantallen in lage-lonen-landen gemaakt wordt.

En niet alle CD-speler fabrikanten zijn prutsers, kijk maar eens wat Shanling voor het geld neerzet.

Als een dure CD speler zo dramatisch opknapt van modden zoals jij beschrijft dan geloof ik je onmiddelijk. Heb dan wel de indruk dat je de verkeerde CD-speler gekocht hebt. Je hebt dan toch veel geld uitgegeven aan een product dat kennelijk nogal teleur stelt.

P.s. Bas,

Kun je nou wel of niet die Lundahl uitgangs trafo's leveren? Op e-mail daarover reageer je helemaal niet. Maar je bent daar wel enthousiast over confused.gif

Groet

Geplaatst door Pjotr:

Beste Bas,

De mods aan die M-Audio behelzen wel wat meer dan een paar simpele mods. Die is voor de helft zowat over gebouwd. Dat kostte idd niet zoveel kwa componenten, wel aan tijd en georganiseer. Als je dat productietechnisch zou omslaan, een factor 5 zeg maar, dan is dat wel een dure grap. En dat is waar een producent rekening mee te houden heeft wil ie kunnen blijven bestaan. M-Audio, en ook Behringer, kan alleen maar zo goedkoop zijn omdat dat in gigantische aantallen in lage-lonen-landen gemaakt wordt.

En niet alle CD-speler fabrikanten zijn prutsers, kijk maar eens wat Shanling voor het geld neerzet.

Als een dure CD speler zo dramatisch opknapt van modden zoals jij beschrijft dan geloof ik je onmiddelijk. Heb dan wel de indruk dat je de verkeerde CD-speler gekocht hebt. Je hebt dan toch veel geld uitgegeven aan een product dat kennelijk nogal teleur stelt.

P.s. Bas,

Kun je nou wel of niet die Lundahl uitgangs trafo's leveren? Op e-mail daarover reageer je helemaal niet. Maar je bent daar wel enthousiast over     confused.gif

Groet

Beste Peter,

Nou kijk, mijn eigen spullen ,odificeer ik, omdat ik er lol in heb. Ik vind het veel leuker in middelmatige speler helemaal top te maken, dan maar klakkeloos geld neer te pleuren, en eht beste van het beste kopen.

Juist door het modificeren van middenklasse producten, en me steeds 100% te verdiepen in de schakelingen leer ik steeds meer en meer.

Over het algemeen de producten die ik voor klanten modificeer, zijn middenklasse producten. Maar zelfs de dure Sony SCD777ES is nog echt te verbeteren.

Gewoon maar klakkeloos componentjes vervangen werkt niet. Maar je verdiepen in de schakeling, overal de voedingsrimpele meten, uitzoeken waar hf intermodulaite vandaan komt, en daar oplossingen voor zoeken is jusit de uitdaging.

De M-audio heb ik ook geporbeerd direct, zonder de I/V trap, en ik ben het met je eens, het resultaat is heele rgg goed, maar neit in het laag vind ik. Ik mis de drive en body. Daarom ben ik zelf bezig met een I/V stage, met meerdere opamps parrallel, en een gereguleerde voeding.

SOrry Peter dat ik je nog niet gemaild heb. Dit is deels omdat ik er zelf nog niet helemaal uit ben, en nog wacht op de Jensen trafo's. En deels dat ik je zoveel wil vertellen dat ik steeds wacht dat ik even de tijd heb.

Maar ik laat zeker van me horen, dat beloof ik je.

Groeten,

Bas

Jensen, oeh.. interesting... :D

Dat je op je email niet reageert is ok, maar op je telefoon? ;)

Wilde alleen maar ff vertellen dat ik het kabeltje binnen heb, en dat het schijfje van de meterkast akelijk snel rond draait :(:)

Geplaatst door JSA:

Jensen, oeh.. interesting...     :D

Dat je op je email niet reageert is ok, maar op je telefoon?    ;)

Wilde alleen maar ff vertellen dat ik het kabeltje binnen heb, en dat het schijfje van de meterkast akelijk snel rond draait    :(    :)

Beste Japer,

hahahaha, ik zat vandaag in een studio onder de grond, en geen dekking.

Blij dat je je kabel hebt. hoe klinkt het nu?

Groeten,

Bas

Bas,

ter info:

Ik heb de 50es even open geschroefd. De opamps die in de output stage worden gebruikt zijn de opa2132. Naar mijn weten zijn die van een heel behoorlijke kwaliteit.

Naast elke opa2132 zit er een op27g op de print. Enig idee waarvoor ze die gebruiken? Zonder de kast verder open te slopen (dat doe ik wel als ik toch bedrading etc ga vervangen) kan ik niet zien hoe de schakeling in elkaar zit (kan de printbanen niet zien).

Nou kijk, mijn eigen spullen ,odificeer ik, omdat ik er lol in heb. Ik vind het veel leuker in middelmatige speler helemaal top te maken, dan maar klakkeloos geld neer te pleuren, en eht beste van het beste kopen .....

Ja als het aleen om de lol gaat en dat is het zeker ...

Heb een C.E.C. CD-speler van 195 EU gemod. Een standaard huis tuin en keuken CD speler. Maakt C.E.C. die ook? Ja ;) Degelijke voeding er in, op amps er uit, elco's uit de signaalweg, pp condensatoren erin, goede kristal oscillator er in en kast goed gedempt. Gelijk een topspeler. S&C had destijds een partijtje van die dingen staan. S&C vond die gemodde spelers zelfs beter dan de Vincent die ze hadden staan .... :D

Al met al werd het toch een speler van tegen de 500 EU. En voor dat bedrag koop je toch ook een goede Shanling ... waar natuurlijk ook weer een boel aan te modden valt.

Wel leuk dat jij je brood erme kan verdienen Bas :)

Geplaatst door Pjotr:

Ja als het aleen om de lol gaat en dat is het zeker ...

Heb een C.E.C. CD-speler van 195 EU gemod. Een standaard huis tuin en keuken CD speler. Maakt C.E.C. die ook? Ja    ;) Degelijke voeding er in, op amps er uit, elco's uit de signaalweg, pp condensatoren erin, goede kristal oscillator er in en kast goed gedempt. Gelijk een topspeler. S&C had destijds een partijtje van die dingen staan. S&C vond die gemodde spelers zelfs beter dan de Vincent die ze hadden staan ....    :D

Al met al werd het toch een speler van tegen de 500 EU. En voor dat bedrag koop je toch ook een goede Shanling ... waar natuurlijk ook weer een boel aan te modden valt.

Wel leuk dat jij je brood erme kan verdienen Bas    :)

Beste Peter,

Dat ik mijn brood verdien met modden is niet waar hoor. Daar zou ik niet van kunnen leven.

Wat wij doon is reparaties voor de pro-audiobranche, en studio service en maintenance. En daar is gelukkig meer dan zat werk in. Ik heb een loyale klantenkring, en er is altijd wel werk in. Soms zelfs te veel :(. Zeker nu iedereen overgaat op het protools HD systeem, is er helemaal veel werk, daar alle audio en digitale lijnen door 25p. D-subs gaan. En mensen met weinig affiniteit met solderen bedenken zich wel twee keer voordat ze daar zelf aan gaan beginnen.

Maar dat is dus ons werk. En je zal verbaast staan hoeveel studio's nederland nog kent, en hoeveel werk erin is. Dan willen ze weer een andere routing, dan weer een patchbay erbij, dan blazen ze weer de hoofdtelefoon versterkers op, dan is er weer brom :) altijd wat.

En natuurlijk (omdat ik dat 5 jaar lang partime heb gedaan bij korg en roland service centre) doen we nog veel reparaties aan synhesizers. Ik ken zo'n beetje elke korg en roland van haver tot gort.

De audiofiele reparaties, en modificaties doe ik puur omdat ik er zelf liefde en passie voor heb. Een dikke boterham verdien ik er nog niet aan, maar ik vind het gewoon leuk.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Zee:

Bas,

ter info:

Ik heb de 50es even open geschroefd. De opamps die in de output stage worden gebruikt zijn de opa2132. Naar mijn weten zijn die van een heel behoorlijke kwaliteit.

Naast elke opa2132 zit er een op27g op de print. Enig idee waarvoor ze die gebruiken? Zonder de kast verder open te slopen (dat doe ik wel als ik toch bedrading etc ga vervangen) kan ik niet zien hoe de schakeling in elkaar zit (kan de printbanen niet zien).

Beste Zee.

De OP27 van analogue devices, is een vrij oude opamp. (ik dacht begin jaren 90), en is tevens een single opamp. Vaak gebruiken ze die als buffertrap. Ik heb ze vaak vervangen voor de BB OPA627. Dat is zeker een aanrader. De meningen zijn erover verdeelt, maar ik vind de OPA627 een van de mooiste en muzikaalste opamps. Mooier dan de AD825, alhoewel de laatste wel heel erg kicken is voor pop en fusion in bepaalde schakelingen.

Dus de op27 vervangen voor OPA627.

De OPA 2132 van BB is een dual fetopamp, en is i.d.d. erg goed. alleen vervangen voor 2 opa627's op een verloopprintje zal verbeteringen geven. De OPA2604 vind ik minder, dus zal die niet toepassen.

Damm wat ben ik jaloers op jou 50 ES. Vind dat loopwerk en de bouw verschrikkelijk mooi!

Groeten,

Bas

De OP27 is volgens mij nog ouder. Ik meen dat ik er eind jaren 80 al en keer een vv mee heb gemaakt.

Als je het leuk vindt kan ik wel eens met de 50es bij je langs komen. Moet je maar eens zeggen of je er wat van denkt te kunnen maken (ach, ik mag eigenlijk nu al niet klagen want hij speelt prima!)

Maar eerst gaan we de 23e de PP beluisteren bij Erik!

Beste Eric,

Kom je morgen nog langs bij mij? kan ik je het beter uitleggen, en kan ik je het ook laten zien in een speler.

Groeten,

Bas

ik heb je net al een mailtje gestuurd bas .

ik vrees nl dar het niet gaat lukken ,omdat ik moet werken van m,n pa

:(

misschien morgenmiddag ,ik bel je nog wel