Sodejuu Posted 15 mei 2003 Report Share Posted 15 mei 2003 De OP27 (Anolog Device) en OPA27 (Burr Brown) zijn idd al wat ouder. Elektuur stuntte er heel wat mee af en dat al vanaf 1984. Meestal duurt het ff voordat een ontwerp de drukstatus haalt, dus hij zal nog wel wat ouder zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 De OP27 is eigenlijk ongeschikt als audioversterker. Daar is ie wat te langzaam voor. Hij is wel erg nauwkeurig met een hele lage off-set en low-noise. Denk dan ook dat ie voor een DC servo o.i.d. wordt gebruikt, zeker omdat ie naast een, wel goede, OPA 2604 zit. Afijn het service manual kan uitkomst bieden. Dat service manual kun je bij Sony in Badhoevedorp overigens gewoon kopen (ca. 10 - 20 EU). Erik je stelt zoveel vragen, tjemig moet je eerst een cursus elektronica gaan doen. I.d.d. lekker bij Bas langs gaan, kan ie het zo aanwijzen. Overigens serieus modden vereist kennis van zaken anders heb je dikke kans dat het mollen wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Beste Peter, Ik vrees dat ze de Op27 als biffertrap gebruiken, daar zogoed als in alle sony spelers DC wordt ontloppeld met elco's. Ook aan de ingang van de opamps. De X50 zou de eerste uitzondering kunnen zijn. Een zelfde schakeling zat ook in de 559 ES. Een single opamp als buffer, gevolgd door twee duals's als spanningsversterker. Echter nog wel gevolgd door twee fetjes op het eind. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Hm Bas, heb de datasheet van die OP27 er vanmiddag nog eens bij gepakt. Op grond daarvan zou ie als buffer nog niet eens zo slecht kunnen presteren. Klankmatig kan ik er niets over zeggen, heb ze nog nooit voor audio gebruikt, wel als meet en servoversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Beste Peter, Klankmatig doet hij het beter dan de NE5534. Maar vervangen voor OPA627 maakt toch wel een verschil. Vooral in snelheid, en losheid van instrumenten. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 Geplaatst door Pjotr: Erik je stelt zoveel vragen, tjemig moet je eerst een cursus elektronica gaan doen. I.d.d. lekker bij Bas langs gaan, kan ie het zo aanwijzen. Overigens serieus modden vereist kennis van zaken anders heb je dikke kans dat het mollen wordt. van vragen wordt je wijs ,zeggen ze . en ik ben op technisch gebied nou eenmaal errug leergierig . van auto,s weet ik alles al ,nu de hifi nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 16 mei 2003 Report Share Posted 16 mei 2003 De normale ne 55... vervangen door eentje van AD of BB levert zeker een beter resultaat op . Veel mensen hebben wat tegen opamps en zweren bij een conventionele schakeling wat ik dus echt onzin vind maar goed ieder zijn mening. Zelf had ik een 779 es van sony welke zeer degelijk van opbouw maar welke toch echt weg gespeeld werd door de xa 555 van sony op alle fronten en dit met een veel uitgekleder technisch verhaal. De techniek staat niet stil en zo dus ook niet de techniek van de div chips in een dergelijke speler en daar kan je helaas niet teveel aan modificeren dus blijft het bij de voeding de klok en de output stage. Bas ik vroeg het je al eerder naar aanleiding van je modificaties met de 777 enz of jij een modificatie weet voor de xa 555 Allemaal SMD op amps nu van een goed merk naar ik vermoed van AD. De uitgang is erg ouderwets met 2 polair geschakelde elco,s als dc ontkoppeling welke niet anwezig was in de 779 maar toch is de klank echt veel beter een punt wat jijzelf destijds ook al aanhaalde. Heeft het dus zin om een speler van zo,n 10 jaar oud te modificeren wetende dat wellicht een speler in de low end sector al beter klinkt heden ten dage? Ja ik denk van wel als je het leuk vind maar er zijn modificaties die mij dus echt te ver gaan (SWOWABE) welke erg duur en snel ingehaald worden daar je toch met verouderde technieken blijft zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 ehm, nog ff over die : een golf die kan je modden maar het wordt nooit een ferrari, > gaat dat wel op die vergelijking? ik bedoel dat audioconsulting bedrijf heeft die gemodde dvd als referentie speler... dat lijkt me een ferrari, en het was een golf. BTW, aub geen auto discussie's het is puur voor de vergelijking... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Geplaatst door [[Game]]:ehm, nog ff over die : een golf die kan je modden maar het wordt nooit een ferrari, > gaat dat wel op die vergelijking? ik bedoel dat audioconsulting bedrijf heeft die gemodde dvd als referentie speler... dat lijkt me een ferrari, en het was een golf. BTW, aub geen auto discussie's het is puur voor de vergelijking... game Ik denk dat die vergelijking niet helemaal opgaat. Belangrijk is dat je als basis een stabiel loopwerk hebt. Als je vandaar uit gaat werken kun je van een Alto nog wel een lamborghini maken. Let wel, beide rijden niet comfortabel . Hoe je de bits omzet kun je wel aanpassen. Echter, de muziek die je te horen krijgt wordt voor het grootste gedeelte "gemaakt" in de analoge trap en ligt voor een heel belangrijk deel bij de voeding en een uiterst stabiele klok. Bij de meeste spelers (ook de dure) wordt hier heel vaak op bezuinigd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 mei 2003 Report Share Posted 17 mei 2003 Kan ik wel in mee gaan Sodejuu. Wat betreft loopwerken, die moeten gewoon goed de digitale data van de CD af peuteren. De meeste doen dat uitstekend. Belangrijkste zit 'm i.d.d. in het conversie gedeelte naar analoog en jitter is daarbij een belangrijk onderdeel. Vind de vergelijking met auto's wel opgaan. Je kunt met een aantal onderdelen van een standaard auto'tje best in een formule-1 bouwen mits je natuurlijk ook de benodigde specifieke formule-1 onderdelen toepast. De onderdelen van het ene standaard auto'tje zijn daar beter voor geschikt dan de onderdelen van het andere standaard auto'tje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbomarco Posted 18 mei 2003 Report Share Posted 18 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbomarco Posted 18 mei 2003 Report Share Posted 18 mei 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: hij heeft gelijk . en als je het nou echt niet meer weet dan ga je lekker met kabeltjes knoeien Voer Voor Psychologen (Pagina's 1 2 3 ...13 ) jjmkok 180 3184 17 May 2003 - 23:21 Laatste Post Door: telefunken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts