Jump to content

verschillen in CD spelers

tompj
 Share

Recommended Posts

Recentelijk heb ik een nieuwe CD speler uitgezocht. Eerst uiteraard uitgebreid geluisterd naar vanalles. Wat me opviel was dat mijn (toch best geoefende) oren de verschillen tussen spelers in de range 1000 tot 2500 niet echt schokkend vonden. Zelfs bij A/B veregelijkingen waren verschillen soms marginaal, waarbij ik soms dacht 'hoor ik verschil, of denk ik het alleen maar?' Vooral door het verschil in volume waarmee de spelers hun signaal afgeven, bleek echt heel specifiek vergelijken lastig. Uiteindelijk ben ik met een speler van EUR 1000 naar huis gegaan, omdat de klank ervan de naar mijn mening mooiste speler van mijn luistersessie zo dicht benaderde, dat ik het prijsverschil (speler 2 was EUR 2250) niet te rechtvaardigen vond. Hebben jullie soortgelijke ervaringen?

Klopt. Er zijn zaken die ik mis: even een nummer skippen, of even een vervelende passage snel doospoelen, maar er komt veel voor terug. Het is net als bij fotografie: het verschil tussen kleinbeeld en 6x6, veel meer rust en gewoon even afstand nemen van al de "haast". En natuurlijk het natuurlijke geluid.....

Mijn ervaring is hetzelfde, verschillen zijn marginaal...maar ik moet er bij aantekenen dat substantiele verschillen zich pas openbaren als je met een cd speler leeft, het geluidsbeeld door en door kent en dan plotsklaps een andere op je set (thuis) aansluit. Sluit je b.v. een mindere aan dan zul je direct wat missen aan warmte bijv. of iets krijgen wat je niet wilt: een hardheid in het midden wat bij vocalen sterk opvalt...spoedig zullen je oren zich weer aanpassen aan het nieuwe geluid en het is interessant om na een aantal weken weer je oude cd speler aan te sluiten, dan pas kan de balans echt goed opgemaakt worden.

Direkte vergelijkingen werken niet zo bij mij, ik raak in de war of hoor geen verschil

Luisteren naar muziek (en niet naar geluid) voor een aantal weken, je nestelen in de klank en dan pas vergelijken (andere cd speler aansluiten) levert mij meer op.

ik heb de ervaring dat alle hedendaagse cdspelers vanaf 300 euro precies hetzelfde klinken.

tussen platen spelers en cd-spelers zit wel verschil ,

soms positief , maar meestal negatief (voor de platenspeler dan) ;)

dus bijvoorbeeld een denon en een nad klinken precies hetzelfde??????????

ik hoor toch duidelijk verschillen.....

waarmee ik niet wil zeggen dat de

Even wat olie op het vuur gooien:

Ik lees hier vaker dat "een speler in een bepaalde prijscategorie duidelijk beter dan een speler in een lagere klasse. Is het per definitie wel zo dat een speler van, ik noem maar wat, sony die 2000 euri kost (dus) beter klinkt (muzikaler) dan een speler van Nad (ook volkomen willekeurig gekozen!!!) van 1000 euro.

Blijf ik toch altijd een beetje vreemd vinden.

Zelf heb ik alleen ervaring met mijn vervanging van een denon dcd 1520 naar een Naim cd2. Het verschil was dusdanig groot dat zelfs mijn vriendin de Naim niet meer kwijt wilde. :D

Naar mijn smaak zijn verschillen dus klein en vooral lastig te bepalen. Omdat CD spelers allemaal met een ander geleuidsniveau de versterker ingaan is A/B vergelijken knap lastig soms. Ik geloof wel in hoorbare verschillen, ze zijn alleen nier erg groot. Ik ben het eens met eerder gemaakte opomerking dat pas na een tijdje 'leven' met de CD speler in de iegen set, een beoordeling echt goed mogelijk is.

Dat een duurdere speler per definitie beter is dan een goedkopere is m.i. zeker niet waar. Mijn huiidge speler van EUR 1000 vind ik zeker zo goed als alles wat ik gehoord heb tot EUR 2000. Wat een speler kost (en ook; hoe de bladen erover schrijven) zegt denk ik niet al teveel.

Naar mijn smaak zijn verschillen dus klein en vooral lastig te bepalen

Staat haaks op mijn eigen ervaring, ik vind de verschillen tussen cd-spelers GROOT!!!!!!!!!!!

:blink:

Helemaal mee eens!

Ik denk dat ieder de vraag voor zich zelf moet beantwoorden of de verschillen de investering waard zijn. Maar aangezien we hear op een audio forum zitten lijkt dit een open deur.

Recentelijk heb ik een nieuwe CD speler uitgezocht. Eerst uiteraard uitgebreid geluisterd naar vanalles. Wat me opviel was dat mijn (toch best geoefende) oren de verschillen tussen spelers in de range 1000 tot 2500 niet echt schokkend vonden. Zelfs bij A/B veregelijkingen waren verschillen soms marginaal, waarbij ik soms dacht 'hoor ik verschil, of denk ik het alleen maar?' Vooral door het verschil in volume waarmee de spelers hun signaal afgeven, bleek echt heel specifiek vergelijken lastig. Uiteindelijk ben ik met een speler van EUR 1000 naar huis gegaan, omdat de klank ervan de naar mijn mening mooiste speler van mijn luistersessie zo dicht benaderde, dat ik het prijsverschil (speler 2 was EUR 2250) niet te rechtvaardigen vond. Hebben jullie soortgelijke ervaringen?

Je maakt me nu wel erg nieuwsgierig met welke CD-speler je naar huis bent gegaan.

En welke die van 2250 euro was?

Guest Kraus vonBentinck
dag Bas

Op een of andere manier stuit me dat gigantisch tegen de borst; dat zit hier 1 dag op het forum, niks gelezen natuurlijk anders start je zo'n topic niet of komt alleen om lekker te ruzie

was dat maar waar zou ik klaar zijn met sonytje van 150 euro verschillen zijn groot tussen cd spelers en kabels en versterkers etc etc

helaas is gaan prijs en hoorgenot vaak hand in hand het is alleen logeritmische schaal je betaald steeds meer voor kleinere verschillen