Jump to content

verschillen in CD spelers

tompj
 Share

Recommended Posts

Je kunt best een aardig advies krijgen van een verkoper terwijl hij ook nog aan je verdient. Gevoelsmatig lijkt die kans eerder aanwezig bij de kleinere audiozaak dan b.v. de Mediamarkt.

Best knap dat er al tien pagina's forum aan dit onderwerp zijn besteed. Ik had het eerder moeten weten dat er geen verschillen zijn tussen cd-spelers, dan had ik een hoop geld kunnen besparen door de Marantz te houden ipv. een dure 47-labs Shigaraki aan te schaffen. En het geluidsverschil wanneer ik de digital output van het loopwerk van aansluiting 1 naar 2 verplaats is kennelijk ook niet aanwezig, en wordt zeker niet veroorzaakt doordat aansluiting 2 een filter ertussen heeft zitten (wat niet nodig is met mijn DAC).

Voor diegene die in de techniek zijn geinteresseerd zou ik graag verwijzen naar Non-oversampling, Digital-filter-less DAC Concept door Ryohei Kusunoki. Dit artikel geeft een goede theoretische basis waarom filterloze DACS beter zouden presteren.

P.S. ik kan morgen niet op mijn post reageren omdat ik een luistertest bij het Kruitvat aan het doen ben, ze schijnen een CD-speler van 30 euri te hebben :D

Voor diegene die in de techniek zijn geinteresseerd zou ik graag verwijzen naar Non-oversampling, Digital-filter-less DAC Concept door Ryohei Kusunoki. Dit artikel geeft een goede theoretische basis waarom filterloze DACS beter zouden presteren.

Ik zoek een smiley die aan het rukken is...

Groet,

Jacco

Dat was nu niet het eerste dat bij mij opkwam toen ik het artikel las, wellicht past :confused: beter bij je.

Helaas, ik ben bang van niet.

Non-oversampling filter-loze DAC's zijn niet van deze tijd. Of je moet ze willen vergelijken met de 40 euro bagger die bij het kruitvat te koop is (qua zinsopbouw een stijlfout, maar je begrijpt me wel).

groet,

Jacco

Filter-loze DACs mogen dan niet van deze tijd zijn maar in een goed ontwerp klinken ze voor mijn oren beter dan filter DACs. Hetzelfde verhaal geldt ook voor oversampling.

Smaken verschillen...

Technisch gezien sla je de plank finaal mis, laten we daar ff heel duidelijk over zijn. Ik kan mij wel voorstellen dat een DAC (geproduceerd door een-of-andere fabrikant die alleen aan winst denkt) allerlei vervelende klankeigenschappen kan hebben. Vergeleken bij zo een IC kan een filterloze non-oversampling DAC soelaas bieden. Kan ik mij levendig voorstellen...

Groet,

Jacco

Technisch gezien sla je de plank finaal mis, laten we daar ff heel duidelijk over zijn. Ik kan mij wel voorstellen dat een DAC (geproduceerd door een-of-andere fabrikant die alleen aan winst denkt) allerlei vervelende klankeigenschappen kan hebben. Vergeleken bij zo een IC kan een filterloze non-oversampling DAC soelaas bieden. Kan ik mij levendig voorstellen...

Groet,

Jacco

Ik ben dan ook geen techneut B)

De DAC in kwestie (47 Labs Shigaraki model 4715) bevat een Philips TDA1543T en een Crystal CS8412. Vooral de Philips DAC is een ouderwets goedkoop beestje. Toch kun je er een geweldige DAC mee bouwen als je weet wat je doet. Deze DAC bevat slechts 20 componenten en het signaal pad kun je in milimeters meten, ipv. centimeters zoals in normale converters. De ontwerper van deze DAC is er in geslaagd om de DAC heerlijk analoog te laten klinken. Hij zal wellicht niet zoveel detail weergeven dan een de meeste nieuwe DACs maar hij klinkt veel muzikaler. Ik heb er een Meridian 588 en een Naim CD5 voor laten staan.

Overigens is het ontbreken van een digitaal filter en oversampling niet uniek voor deze DAC. Audionote bouwt ze ook.

En nu is het echt tijd om te gaan slapen. :cool2:

• 1 month later...

Ik had wat problemen met mijn Meridian CD speler. Om die reden ben ik de laatste tijd meer aan het kijken naar CD spelers testen. Hoe je het wendt of keert die testen geven allemaal aan dat de verschillen zeer miniem zijn. Als je er vervolgens vanuit gaat dat ze in testen altijd overdrijven zijn er geen verschillen met uizondering van CD spelers die bewust vervormen zoals de nieuwe Quad.

Carl

Dat de prijs helemaal geen relatie heeft met de geluidskaliteit is een wat onzinnige opmerking. Iedereen voelt dat op zijn klompen aan, behalve de personen die zo'n stelling verdedigen....

De haaifaaihandelaren zijn er blijkbaar in geslaagd deze commerciele visie in mensen in te peperen. Met de waarheid heeft het weinig van doen helaas.

Zo'n stelling zou betekenen dat er geen enkel kwaliteitsverschil bestaat in CD spelers en dat is per definitie niet zo. Onder andere de opbouw van een apparaat, waaronder bijvoorbeeld de voeding, de keuze van componenten

Hier zeg ik niets over. Inderdaad is een accuvaas mooier gemaakt dan een supertech. EL-technisch ook gewoon mooier. Echter de CD techniek anno 2005 is inherent zo ontzettend goed dat alle trucjes die geluidskwaliteit bepalend zijn al in de goedkoopste spelers zitten. En dat zijn juist NIET die mooie voeding, de degelijke behuizing, de mooie bekabeling en de condensator keuze (juist die dingen die zulke mooie foto's opleveren in audiobladen en zoveel autosuggestie opleveren).

maken de geluidskwaliteit.

Dit kun je pas stellen als je het met blinde tests bewezen hebt. Wat ik stel is dat makkelijk valt uit te rekenen hoeveel winst je haalt uit betere electronica in een CD speler. Betere voeding betekent dat een bepaalde ruiscomponent zwakker is en onafhankelijker is van de last. Betere uitgangstrap betekent dat de spanningsbuffer overdracht van DAC-IC naar de Cinch bussen meer lineair is enz. Echter als je deze zaken kwantificeert dan zie je dat de verschillen tussen een opamp van 1 euro en een handgesoldeerde uitgangstrap van xxxx euro te klein zijn om een hoorbaar verschil te maken.

Mijn conclusie is altijd geweest dat de waarheid veel complexer is dan we ons kunnen voorstellen. We kunnen alleen proberen hem te bevatten en moeten niet met ons zelf weglopen als we denken de waarheid gevonden te hebben. Gelukkig zijn er nog genoeg op dit forum die complexiteit wel onder ogen zien

Dit is typisch de linkse Europese politiek. "Find something simple and complicate it". Blijkbaar hebben audioliefhebbers er ook last van. Er is, hoe je het ook wend of keert, gewoon niets ingewikkelds aan een CD speler. Het loopwerk is nog het moeilijkst om te implementeren en te begrijpen maar de DAC? Gewoon een noise shaper, te maken met 1 enkel digitaal filter (gain / integrator enz.) in een loop en een quantizer (een comparator dus). Daarachter een laagdoorlaatfilter. Zo'n topologie verhuist alle kwantisatievervormingen naar de onhoorbare frequenties. Achter dat IC zit een uitgangstrap. Die hoeft alleen maar een impedantietransformatie te doen dan wel een marginale spanningversterking toe te passen. Dit kunnen we zo goedkoop en met zo weinig vervorming (de eindtrap naar de speaker vervormt honderden keren meer) dat het volledig onmogelijk is om een standaard 200 euro CD speler zodanig te verbeteren dat bijvoorbeeld eentje van 4000 euro hoorbaar beter klinkt.

ha,daar hebben we hem weer met z'n kwantisatieruis.

Het is ongeloofelijk dat bij dit soort topics de zeikerds elkaar weer weten te vinden.

Ik vraag me langzamerhand af of er nog iemand muziek luisterd!!!

Jawel, ik luister volop....naar een vijf jaar oude meridian 506.24. Grappig, wanneer komt er een topic over verschillen tussen versterkers? Tenslotte klinken die ook allemaal hetzelfde ;) of behoren helemaal niet te klinken ...

Het is ongeloofelijk dat bij dit soort topics de zeikerds elkaar weer weten te vinden.

Jawel hoor, volop :lol:

Maar alles wat jij niet kunt volgen is nog geen gezeik hoor Roef.

;)

Het nivo is ook zo hoog pjotr!

;)

Niveau hoog? :huh:

Uitschieters richting hoog niveau bedoel je. :rolleyes::D:rolleyes:

Argeloze hobbyisten, daar is dit forum voor.Een ongecensureerde onafhankelijke verkoop ondersteuning. :D:D:D

;)

Niveau hoog? :huh:

Uitschieters richting hoog niveau bedoel je. :rolleyes::D:rolleyes:

Argeloze hobbyisten, daar is dit forum voor.Een ongecensureerde onafhankelijke verkoop ondersteuning. :D:D:D

zo als jij wil!