Matthias Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Iedereen zo zijn eigen mening, een dood doener maar het is wel zo. Ik ben blij voor diegene die geen verschil horen tussen dure en goedkope spelers. Ikzelf hoor helaas wel verschil, al was dit in mijn geval(!) een klein verschil het was toch een duidelijk verschil. Zo vondt ik mijn oude marantz dvd speler iets killer en scherper klinken dan mijn oude sphinx pj32. Stemmen werden harder, en klonk onrustiger. Het verschil tussen de spelers zou veroorzaakt moeten worden na het digitale gedeelte als je er van uitgaat dat welke cd speler je ook pakt je altijd dezefde nullen en eenen eruit krijgt. Dus eigenlijk zou er geen verschil in transporten mogen zitten. Iets wat volgens mij gehoor niet klopt aangezien ik de dvd speler aangesloten op de sphinx DAC (van de pj32) nog steeds slechter vondt klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Luister nou eens: als een blinde test zulke vreemde resultaten laat zien dan kun je 2 conclusies trekken: 1. Blinde tests zijn zeer onbetrouwbaar 2. Het gehoor is zeer onbetrouwbaar @1: Blinde tests sluiten ALLE invloeden anders dan je eigen oren + postprocessing in de hersenen uit, dus dit zijn zowiezo de meest betrouwbare testen die we kunnen uitvoeren met onze oren als meetinstrumenten. @2: Het gehoor (of wat er met de info in de hersenen gebeurt) is inderdaad zeer onbetrouwbaar. Als je een rotdag hebt gehad klinkt dezelfde plaat al anders dan gisteren. Maar zelfs al is het oor zeer betrouwbaar, dan nog hoor je niet hoorbare verschillen gewoon niet. Overigens drijf ik niet de spot met autosuggestie. Als ik naar een film in surround kijk en daarna stereo wat luister, dan zou ik toch zweren dat er ook muziek uit de achterspeakers komt. Kun je nagaan wat je hoort als je ineens een DCS elgar in je set opneemt. Als ik naar een film in surround kijk en daarna stereo wat luister, dan zou ik toch zweren dat er ook muziek uit de achterspeakers komt. Dat laatste klopt. Exit DBT-tests dus. Maar hoor je die achter-speakers de volgende dag ook nog? Blinde tests tonen aan dat het gehoor in blinde tests onbetrouwbaar is. Bovendien zijn blinde tests zo moeilijk op te zetten dat het op fora als dit ondoenbaar is. Het wordt dan toch weer veel te gezellig. Ik vind het onzin om mijn vaardigheden te bewijzen in een blinde test, want: 1. De test is nauwelijks op te zetten 2. De resultaten tonen vanalles aan, behalve of er verschillen zijn 3. Wat het resultaat ook is, niemand verandert zijn mening 4. Het wordt als volkomen normaal beschouwd dat er verschillen zijn, dus wat valt er te bewijzen? Het gehoor is op korte termijn onbetrouwbaar maar op langere termijn gaat het al een stuk beter. Je bent namelijk zelf in staat om die momenten dat het wat minder gaat te onderscheiden. Ik merk tenminste wanneer mijn gehoor even wat minder is, hoor! Het is namelijk heel onlogisch als je je ergert aan iets wat de vorige dag nog wel goed klonk. En na een jaartje of 51 weet je dan wel wanneer je wel of niet op je gehoor kunt vertrouwen. Gemiddelde luisterervaringen over een week geven mij een prima beeld over een apparaat. Dat weet ik omdat het beeld daarna niet meer wijzigt en ik het geluid herken als ik het na een tijdje weer hoor. Je stelt mensen voor als stupide vee dat niet in staat is om de eigen waarnemingen op termijn te onderscheiden en stom aanloopt achter advertenties en elkaar. Mijn wereldbeeld en het vertrouwen dat ik heb in mijn eigen capaciteiten is een stuk minder cynisch dan dat van jou, s0000884! Jij moet wel geloven in dat wereldwijde, perfect georganiseerde complot! Dat betekent overigens niet dat ik je mening niet respecteer. Ik geloof heus wel dat jij nauwelijks verschillen hoort. Het zou een stuk helpen als jij zou accepteren dat ik die verschillen wel hoor. Dan kunnen we het eens hebben over de vraag hoe dat nou komt, in plaats dat we elkaar proberen te overtuigen van het eigen gelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Het label moet ook boven Nou, dan blijft het bij mij erg stil... Uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Maar ik begrijp dat je nu totaal van mening veranderd bent en dat je dus nu ipv van nooit verschil te horen ALTIJD veschil hoort. Zelfs met dezelfde CD speler. Ik denk meer dat hij doelt op het feit dat zelfs op een andere plek in de kamer gaan zitten in een dusdanig ander geluid resulteert dat je niet eens meer kunt weten of je nu wel naar dezelfde CD speler luistert (die per definitie minder verschilt in geluid van welke andere CD speler dan ook). Toch interessant om te zien dat jij nu al een paar keer denkt te weten wat Erik denkt. Jij bent toch niet Spido h Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Dan kunnen we het eens hebben over de vraag hoe dat nou komt, in plaats dat we elkaar proberen te overtuigen van het eigen gelijk! Natuurlijk mee eens. Wellicht als ik het anders formuleer wordt het wat duidelijker. Stel je hebt een speler van 8000 euro en eentje van 200 euro. Dan mag je toch verwachten dat de dure speler duidelijk mooier geluid geeft (ongeacht muziekkeuze of luisteraar). Das immers de essentie van het bestaan van een duurdere speler. Waar ik nu de hele tijd op aan het zagen ben is dat nog nooit is aangetoond, tussen welke combinatie van CD spelers dan ook, dat er altijd eentje consequent als veel beter uit de bus komt als je blind test. Dat je oren onbetrouwbaar zijn is trouwens geen reden om g Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Toch interessant om te zien dat jij nu al een paar keer denkt te weten wat Erik denkt. Wat ik denk dat hij bedoelt ja. Ik ben niet Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 (...)Maar zelfs al is het oor zeer betrouwbaar, dan nog hoor je niet hoorbare verschillen gewoon niet. (...) Derhalve heten ze dan ook "niet hoorbare verschillen". Maar even verderop wordt beweerd dat bij het luisteren naar stereo, het lijkt alsof er muziek uit de achterspeakers komt. Je hoort dus wel degelijk niet-hoorbare muziek. Althans, je denkt het te horen. En daar zit de crux. Hoor je het, of denk je het te horen. Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 SACD en DVD zijn er nooit doorgekomen omdat het aantal mensen wat muziek niet als muzikaal behang ziet maar klein is. Echt luisteren op de juiste plaats in de kamer doen er maar heel weinig. SACD en DVD brengt daarom voor de grote massa te weinig.Daarbij komt dat ook mensen zoals wij aarzelen om tussen twee systemen te kiezen. Tot slot meng ik me niet in het debat omdat ik te weinig CD spelers heb gehoord de laatste jaren. De Sony van mijn dochter klinkt wel degelijk anders als mijn 5 jaar oude Meridian. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 (...)Maar zelfs al is het oor zeer betrouwbaar, dan nog hoor je niet hoorbare verschillen gewoon niet. (...) Derhalve heten ze dan ook "niet hoorbare verschillen". Maar even verderop wordt beweerd dat bij het luisteren naar stereo, het lijkt alsof er muziek uit de achterspeakers komt. Je hoort dus wel degelijk niet-hoorbare muziek. Althans, je denkt het te horen. En daar zit de crux. Hoor je het, of denk je het te horen. Met opgewekte groet, Er komt alleen nog een stapje bij! De crux is dus: Hoor je het, denk je het te horen en kun je er zelf (of in samenwerking met anderen) achter komen of de luister-ervaring klopt. Want jouw crux impliceert dat we hulpeloze prote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 (...)Stel je hebt een speler van 8000 euro en eentje van 200 euro. Dan mag je toch verwachten dat de dure speler duidelijk mooier geluid geeft (ongeacht muziekkeuze of luisteraar). Das immers de essentie van het bestaan van een duurdere speler. (...) Kijk, en daar begint al de autosuggestie. De essentie van het bestaan van de duurdere speler is exact dezelfde als die van de goedkopere speler. Alleen de duurdere speler heeft een exclusieve naam, ziet er (voor wie dat wil zien) mooier uit, wordt verkocht in een exclusievere zaak enzovoort. Wellicht zijn er verschillen, maar je verwacht al bij voorbaat d Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 (...)... we hulpeloze prote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 (...)... we hulpeloze prote Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 De essentie van het bestaan van de duurdere speler is exact dezelfde als die van de goedkopere speler. Alleen de duurdere speler heeft een exclusieve naam, ziet er (voor wie dat wil zien) mooier uit, wordt verkocht in een exclusievere zaak enzovoort. Wellicht zijn er verschillen, maar je verwacht al bij voorbaat d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Beste Dick, Mag ik je er op wijzen dat hoewel er een "klok" (en dat is noch een Mondaine, noch een Breitling) IN een CD speler zit dat toch andere apparaten zijn dan horloges. Op mijn CD speler kan ik helemaal niet zien hoe laat het is, laat staan dat het 12 uur is. Dat kan ik wel op mijn merkloos horloge van 39 euro. Echter daar past met geen mogelijkheid een CD in. Tot zover mijn praktijkervaringen met CD-spelers en horloges. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Voortbordurend op mijn eerdere verhaaltje: Er zijn 2 stellingen die tegenover elkaar staan en, als je overtuigd bent van je gelijk, onafwendbaar leiden tot een kwalificatie van je tegenstrever: 1: CD-spelers klinken allemaal hetzelfde Dan moeten alle waarnemingen van mensen die de verschillen wel horen te wijten zijn aan het gehoor (autosuggestie) of gelogen zijn. 2: Er zijn wel verschillen te horen tussen CD-spelers Dan moet het wel zo zijn dat de mensen die de verschillen niet horen, door bepaalde omstandigheden de aanwezige verschillen niet KUNNEN horen. Het is erg onwaarschijnlijk dat deze mensen liegen. Nu is de vraag: wat is waarschijnlijker. Dit is pas echt een interessante discussie. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 (...) Ik heb een vriend (slimme vent, niets mis mee) die absoluut geen verschil hoort tussen een transistorradio en een hifi-installatie. (...) Of je een dergelijk iemand mag betitelen als slim weet ik niet Wel weet ik dat slimheid zich in het algemeen niet manifesteert door middel van het gehoor Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 (...)Voor wie er nog toevallig komt: terminal 1 vertrekhal van Tokyo Narita vluchthaven staat een vitrine met dure artikelen (tasjes Luis Vouitton enz.) opgesteld naast onderschepte naamaak-artikelen. (...) Kijk, dat bedoel ik. Om iets dergelijks te constateren moet jij helemaal naar Tokyo Narita luchthaven (je schrijft vluchthaven, maar dat is een Freudiaanse verschrijving mag ik hopen), terwijl ik hier in stadsdienst lijn 4 hetzelfde constateer. Jij betaalt een dure ticket, terwijl ik hier met mijn simpele abonnementje regelmatig een cultuurverrijkende medelander naast me heb zitten, behangen en beringd met klatergoud en verdomd, met een nep-Vouitton. We constateren dus beiden hetzelfde, alleen met een aanzienlijk prijsverschil Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 (...)...dat toch andere apparaten zijn dan horloges. (... J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Worden jullie nou echt niet moe van deze discussie zonder einde Nou.............. in ieder geval wel van het lezen van deze proza. Het doet mijn allergie voor CD-spelers beslist niet verminderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 en ze kunnen nog wel zo mooi klinken .... met wat aanpassingen .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 en ze kunnen nog wel zo mooi klinken .... met wat aanpassingen .... Psies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 en ze kunnen nog wel zo mooi klinken .... met wat aanpassingen .... Psies. Dat is inderdaad ook een interessante. Als je al niet gelooft dat cd-spelers verschillend kunnen klinken, wat moet je dan wel niet denken van die idioten die ze ook nog eens gaan tweaken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 en ze kunnen nog wel zo mooi klinken .... met wat aanpassingen .... Psies. Dat is inderdaad ook een interessante. Als je al niet gelooft dat cd-spelers verschillend kunnen klinken, wat moet je dan wel niet denken van die idioten die ze ook nog eens gaan tweaken? Dat is juist een aanpak waardoor ze anders g Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 vluchthaven een Freudiaanse verschrijving mag ik hopen Ik schaam me diep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Nu is de vraag: wat is waarschijnlijker. Met een DBT heb je het antwoord op deze vraag. Of ben je het juist hiermee niet eens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts