Jump to content

haalt een subwoofer iets uit????

iets
 Share

Recommended Posts

Ik heb een goede subwoofer (Audio Physic Luna) en het valt mensen altijd tegen, ik heb 'm pas nog meegenomen naar iemand die een subwoofer wilde proberen. Je moet 'm ook zo afstellen dat hij niet opvalt. Iedereen verwacht meer bas, je krijgt wel meer bas maar alleen diepe bas, die is vooral voelbaar, nauwelijks hoorbaar. De bas die de meesten verwachten te krijgen is midbas, maar dat is niet de taak van een subwoofer. Ik kan mijn crossover op de subwoofer wel heel hoog instellen zodat er ook midbas uitkomt, maar dat klinkt ooit zo lekker als een speaker met goede midbas. Wat een subwoofer wel doet is het idee van ruimtelijkheid vergroten, je geluidsbeeld wordt wat realistischer en hij laat je diepe bas voelen als het in de opname zit.

Hear hear. Zo is het maar net. En dat is met name bij het spelen van een DVD heel erg fijn. Bij muziek ook wel, maar dan is het wat subtieler inderdaad; hangt natuurlijk ook af van de muziek die je speelt.

Overigens, wanneer je je subwoofer bij high end muziek wil gebruiken moet je wel een goeie hebben natuurlijk, anders maakt-ie meer kapot dan hij toevoegt...

Het commentaar van void kan ik helemaal achter staan. Hij stelt zijn sub duidelijk op muzikaal gevoel af in plaats van home theater of "disco".

Beste Iets, jij stelt dat jouw luidsprekers een frequentieverloop hebben van 22 Hz tot 35 kHz. Is dat een opgaven van de fabrikant? Zo ja, kunt je daar gerust een schep zout overheen gooien, want in werkelijkheid worden die diepten niet gehaald. Vertel ons wat voor merk en type luidsprekers je hebt en we kunnen je meer vertellen. Zo op het eerste gezicht (of was het gehear :) ) zullen je luidsprekers het beneden de 40 Hz al zeker moeilijk krijgen, waarmee een goede sub die echt 20 Hz haalt zomaar een heel octaaf aan de onderkant bijhaalt.

De Luna van void is een fantastisch voorbeeld, maar ook een kostbare. Voorbeelden van goede mzuikale subs met een wat lager prijskaartje zijn bijvoorbeeld van Canton (AS-50, AS-300 en Ergo AS-2, prijzen van ca. €700 tot ca. €1200), of B&W (standaard Rotel-eindversterkers) en T+A.

Denk er voordat je aan een sub begint eerst aan of je hem wel goed kunt opstellen, want wat Bose in de reclame zegt ("u kunt hem overal verstoppen") is helemaal niet waar!!

Groeten,

Wouter

mijn magnat motion 88 komen tot 22 hz trouwens heel goede speakers voor het geld  

Magnat Motion 88's dus...

Ik heb geen verstand van deze luidsprekers hoor, maar ik vind wel dat Magnat over het algemeen erg grote bandbreedtes opgeeft. Duur zijn deze speakers overigens niet (volgens de site van Magnat kosten ze €139,- per stuk).

Van de site van Magnat:

Motion 88. Configuratie: 3- weg standluidspreker, bassreflex. Power handling: 130 / 240 watt. Impedance: 4-8 Ohms. Frequentie bereik: 22 – 35.000 Hz. Crossover: 800/3.500Hz. Aanbevolen versterker: 30-240 Watt SPL: 91dB. Maten: (BxHxD) 220 x 850 x 255 mm. Prijs: 139,- Euro

Er staat dus niet bij of dit het -3dB punt is (wat de 'standaard' is) en het kan dus best zijn dat dit het -10dB punt is of zo...

Magnats van 140 euro. Magnats gaan vaak vrij diep, maar dit is dan toch een model van de "economisch verantwoorde" klasse. Ik denk dat je toch moet rekenen op een afval van het frequentieverloop onder de 80 Hz (als iemand dit beter weet, posten graag! :) ). Ik denk dus dat voor muziek een muzikale subwoofer uit de klasse van 400 euro (a la Canton AS-25, ik kan het niet laten maar er zijn natuurlijk veel meer merken die goede subs leveren) een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de Magnats van Iets.

Voor film maakt het m.i. niet uit welke luidsprekers je hebt, ook al komen ze echt +/- 1 dB tot 20 Hz, voor de extra druk in het gebied tussen 20 en 80 Hz is een ondersteunende actieve sub altijd nuttig.

Groeten,

Wouter