Jump to content

Waarom cd en lp

JWV
 Share

Recommended Posts

Mijn stelling: Een "echte audiofiel" speelt niet met beide media (lp en cd). :blink:

Het argument: Investeren in 2 mediavormen gaat ten koste van de kwaliteit van de set in zn geheel, vergeleken met investeren in 1 media -> beter 1 goede cd speler of draaitafel dan 1 middelmatige cd speler en draaitafel. Dus investeren in de diepte van je keten en niet in de breedte. Laten we er van uitgaan dat iedereen beperkt is in zijn financiele middelen en dat alle muzieksoorten op beide media vekrijgbaar zijn.

Het eerste tegenargument is natuurlijk het verschil in klankleur en emotie tussen beide media, wat een aanschaf van beide zou rechtvaardigen. Maar als dat het argument is waarom is dan bijna niemand met 2 verschillende cd spelers?

Met andere woorden je doet jezelf te kort als je investeert in beide media. B)

Mijn voor keur gaat uit naar mijn draaitafel, maar toch heb ik ook een goede CD speler.

Waarom?

1.) Uiteindelijk gaat het mij om de muziek. Helaas wordt niet alle muziek op LP uitgebracht en zal er af en toe ook eens een CD worden aangeschaft.

2.) Voor het luisteren naar LP moet je echt voor gaan zitten, dus als ik aan het werk ben op de computer, heb ik geen zin om telkens de LP om te draaien.

3.) Wat doe je als het huis vol visite hebt. Ten eerste ben je dan veel te druk met het bedienen van de gasten en ten tweede heeft een draaiende LP wel heel veel aantrekkingskracht op mensen (kinderen, maar ook volwassenen) die met hun vingertjes niet van de spulletje kunnen afblijven.

Ik vind het dus wel gerechtvaardigd om in beide media te investeren, maar misschien mag ik me daarom geen liefhebber van audio (dat is mijn definitie van audiofiel) noemen.

Dus een echte audiofiel koopt dan ook geen tuner bijvoorbeeld? Nee, wat mij betreft klopt die stelling niet, want cd en lp zijn verschillende media voor mij. Lp's koop ik bv. voornamelijk tweedehands in de kringloop.

Ik vind het dus wel gerechtvaardigd om in beide media te investeren, maar misschien mag ik me daarom geen liefhebber van audio (dat is mijn definitie van audiofiel) noemen.

Volgens mij zijn de meesten HEAR audiofiel, en jij ook, met zo'n mooie set :D:D:D

Laten we er van uitgaan dat iedereen beperkt is in zijn financiele middelen en dat alle muzieksoorten op beide media vekrijgbaar zijn.

Is dat wel zo realistisch ? :unsure:

Het feit dat niet alle muziek(soorten) op LP verkrijgbaar is, heeft me jarenlang weerhouden. Als dat namelijk wel 't geval was, zou ik veel meer in de draaitafel hebben geinvesteerd.

Ik kan me verder ergens wel vinden in je stelling, JWV.

Daarom heb ik ook jarenlang maar 1 bron (CD) gehad

Maar ik kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld een die-hard vinyl-fan, met een zeer fraaie/kostbare draaitafel, ook weleens muziek wil beluisteren die alleen op CD is te krijgen, en dan gewoon een eenvoudige CD-speler erbij heeft voor dergelijke gevallen.

Groeten,

Alco

Guest Kraus vonBentinck

een hele slechte stelling:

wat is een "echte audiofiel" ?

waarom zou het gebruik van 2 bronnen ten koste gaan van de set??? die veronderstelling klopt van geen kanten.

Als bron is er natuurlijk ook nog tape, cassette, dat en tegenwoordig nog wel meer. Dat is toch allemaal prima te combineren.

Een CD-speler is een relatief lage investering, dus die kan er altijd wel bij.

Wat je gebruikt wordt volgens mij bepaald door het soort geluidsdrager wat je in de kast hebt staan en is ook de reden dat je een draaitafel/cd etc al of niet gebruikt.

En wat moet ik mij voorstellen tussen het verschil in emotie bij CD of LP ( of andere geluidsdrager). Wat heeft emotie met de geluidsdrager als zodanig van doen?

SVP niet weer een wel/geen vinyl/cd topic

Het lijkt mij best mogelijk om met 2 verschillende bronnen in de diepte te gaan ipv het breed te houden.

Zoals Gruiter al aangaf is niet alles op vinyl te krijgen en heeft cd een groter gebruiksgemak.

Voor het luisteren naar lp kun echt eens gaan zitten en met de muziek bezig zijn.

Ik heb ongeveer evenveel lp's als cd's en wil voor beide het maximale uit mijn budget halen. Ik ben momneteel op zoek naar een nieuwe cd-speler en tegelijkertijd ben ik mij aan het verdiepen in het upgraden van mijn platenspeler.

Ben ik geen audioliefhebber (mijn definitie van audiofiel) :( ???

Boeiende stelling. Als ik het goed begrijp moet je je centen niet verdelen, maar als 'echte audiofiel' alles op 1 bron zetten om het maximale aan te kunnen schaffen. Als ik die redenering doortrek had je het geld dat je hebt besteed aan je PC (je zit op dit forum dus die zul je wel hebben) ook in je bron moeten stoppen dus.....als 'echte audiofiel' dan....)

En je kan twee totaal verschillende media toch niet met elkaar gaan vergelijken?

Soms heb ik zin om LP op te zetten, soms Cd ( ook omdat er dan geen lp van - in mijn bezit- is). Daarbij is CD wat gemakkelijker ( lees: minder arbeidsintensief ) dan LP, wat zeker een avondje bezoek prettiger laat verlopen. En als liefhebber van audio/ audiofiel is het dan toch zaak om een zo goed mogelijke sound te cre

Mijn stelling: Een "echte audiofiel" speelt niet met beide media (lp en cd). :blink:

Het argument: Investeren in 2 mediavormen gaat ten koste van de kwaliteit van de set in zn geheel, vergeleken met investeren in 1 media -> beter 1 goede cd speler of draaitafel dan 1 middelmatige cd speler en draaitafel. Dus investeren in de diepte van je keten en niet in de breedte. Laten we er van uitgaan dat iedereen beperkt is in zijn financiele middelen en dat alle muzieksoorten op beide media vekrijgbaar zijn.

Het eerste tegenargument is natuurlijk het verschil in klankleur en emotie tussen beide media, wat een aanschaf van beide zou rechtvaardigen. Maar als dat het argument is waarom is dan bijna niemand met 2 verschillende cd spelers?

Wat een hokjespolitiek.... <_<

Ik ben geen audiofiel :rolleyes:

Ik ben een knutselaar die graag plaatjes draait.

:D

Foute stelling :P

Cd gebruik ik als ik gewoon effe zin heb ik wat muziek en vaak als achtergrond muziek.

Een goeie Cd speler hoeft helemaal niet duur te zijn , ik gebruik een VRDS10 van Teac met gemodificeerde klok . Is betaalbaar en niet echt duur te noemen .

Ga ik er voor zitten dan zet ik een LP op , dit doe ik dus als echt ga luisteren naar de muziek . Trouwens een goeie draaitafel hoeft ook niet duur te zijn :rolleyes:

Groetjes

John

Ik kan me wel vinden in de stelling van JWV. Misschien de verkeerde woordkeuze, maar in essentie is zijn verhaal goed.

Als je je budget moet verdelen over 2 bronnen of 1, dan is er grote kans dat je met 1 bron een betere geluidskwaliteit kunt behalen.

Even voor de duidelijkheid deze stelling heeft niets te maken met de discussie vinyl vs cd. Ik doel namelijk niet op een voorkeur tussen een van beide formaten, maar op een voorkeur voor het investeren in een van de twee formaten (ongeacht welke) boven het investeren in beide formaten.

De stelling is ook niet bedoeld om over (de niet voor niets tussen haakjes geplaatste) definitie van audiofiel te discussieren.

Dus nogmaals:

1.Ik wil in deze discussie graag er vanuit gaan, hoe onrealistisch dat ook is, dat alle muziek op beide formaten beschikbaar is.

2.Daarnaast wil ik er vanuitgaan dat niet iedereen oneindig veel geld heeft, dus door budget gewongen is om keuzes te maken.

-Onder deze omstandigheden zou ik zeggen, alles in 1 van de 2 formaten investeren zodat de keten als geheel zo optimaal mogelijk presteert.

Dus in plaats van 1 cd speler van 1000 euro en 1 draaitafel van 1000 euro bijv. 1 cd speler of draaitafel van 2000 euro. Of een cd speler van 1000 euro en de andere 1000 euro die je overhoudt investeren in de rest van je keten (i.e. versterker, kabels etc).

Met andere woorden wat is jou het waard om muziek in beide formaten af te kunnen spelen. <_<

Boeiende stelling. Als ik het goed begrijp moet je je centen niet verdelen, maar als 'echte audiofiel' alles op 1 bron zetten om het maximale aan te kunnen schaffen. Als ik die redenering doortrek had je het geld dat je hebt besteed aan je PC (je zit op dit forum dus die zul je wel hebben) ook in je bron moeten stoppen dus.....als 'echte audiofiel' dan....)

Op zich heb je hier een goed punt, want waar trek je de lijn ;) . Maar laten we die trekken bij investeringen in audio producten. Anders zou een "echte audiofiel" zonder kleren aan onder een acoustisch verantwoorde brug wonen met een stereoset van 90k :lol:

Guest Kraus vonBentinck

Toch hanteer je hier opnieuw een verkeerd uitgangspunt, nl. geld. Als het zo zou zijn dat je door steeds meer geld in de installatie te steken ook daadwerkelijk steeds weer vooruitgang boekt, dan heb je gelijk natuurlijk. Maar dat is niet zo.

Het gaat er om dat je een optimaal presterende set hebt met onderling goed afgestemde componenten in een fatsoenlijke ruimte. Dat is niet per se een kwestie van geld maar van proberen, luisteren, schuiven en misschien soms wat vervangen of veranderen. Dat kost geld, meestal koop je iets duurders maar dat is niet noodzakelijk.

Wat jij zegt komt er op neer dat iemand die een redelijke cd-speler heeft vooral niet nog een redelijke draaitafel er bij moet kopen maar een duurdere cd-speler. Dat gaat volkomen er aan voorbij dat er vaak veel plezier wordt beleefd aan een draaitafel, ongeacht de prijs.

Ook kun je makkelijk audiofiel zijn zonder voortdurend naar "het ultieme geluid" op zoek te zijn of dat als eindoel te hebben. De realiteit gebiedt te zeggen, en vrijwel iedereen realiseert zich dat, dat bij normale huis/luisterkamers dat doel maar zeer ten dele bereikbaar is. Men wil in die "ongeschikte" kamer genieten van geluid, muziek en mooie/leuke/goed opgestelde/zelf bij elkaar gesprokkelde/gebouwde spulletjes.

Namelijk dat alle cd-spelers gelijk klinken (tenminste als je de volgende regels in acht neemt.....bla bla bla)

Dus koop er een van zo rond de 100 euro, heb je volgens hem het summum.

De draaitafel is dan degene waar het grote geld in gestopt kan worden ;)

Eindelijk een zinnig advies.

Gegroet,

Mijn devies: verandering in geluid doet luisteren.

Ik heb dan ook verschillende versterkers en luidsprekers. Het verschil tussen CD speler onderling en draaitafel - CD is niet te vergelijken.

Groeten, Fred

Guest tubejack

Ik speel met bijna alle media LP, CD, SACD, DVD-Audio en ook

nog met 2 of 3.....knappe FM tuners.

Met alleen een platen- of cd-speler, doe je je zelf en je omgeving echt te kort. :D

Dan maar geen "echte fiel" :P

Vriendelijke groet,

Jack

Wat voelen veel mensen zich toch persoonlijk aangevallen. Dat is jammer, het is niet de bedoeilng om je eigen keuzes te verdedigen. Wat me opvalt is dat er door veel van de forummers dubbel geinvesteerd wordt en ik vraag me af of ze over deze stelling bewust hebben nagedacht en waarom ze toch besloten hebben voor investeringen in beide formaten.

Om voor mezelf te spreken, ik heb zelf een tijd lang alleen maar een draaitafel gehad totdat het ongemak en de upgrade drang (nieuwe arm, element, phonotrap) me begon te irrititeren. Daarnaast erger ik me aan het feit dat de kwaliteit van weergave naar beneden richting het midden van de lp.

Ik heb daarom besloten weer over te gaan op cd's en een zeer bewuste keuze gemaakt om door te gaan met maar 1 formaat.

En ik vroeg me af of anderen dat ook hebben gedaan. En dat iedereen struikelt over het woord "audiofiel" geeft toch wel an hoe serieus een aantal mensen dit forum nemen... :blink:

Daarnaast erger ik me aan het feit dat de kwaliteit van weergave naar beneden richting het midden van de lp.

Lijkt er op dat de arm niet goed gemonteerd is als dat zo opvallend is.

Eerlijk gezegd slaat je vraag nergens op. Waar in je inversteert hangt gewoon af waar je muziek op staat. Ik heb zowel een aardige collectie vinyl als CD's. En ik geniet van beide. Moet ik nu voor 1 van beide kiezen? Wat een onzin. Nieuw vinyl koop ik niet maar 2e hands blijf ik wel door verzamelen.

;)