AudioBill Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Zo als jullie misschien al weten wil ik overstappen naar een McIntosh voorversterker, en wel de C46! Nu is er ook de C2200 met buizen, die schijnt iets warmer en muzikaler te zijn! Nu is mijn vraag hoe lang gaan die buizen eigenlijk mee voor dat ze minder gaan klinken? En is dat een dure hobby om de buizen te verwissellen? Groetjes AudioBill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 buizenvoorversterker in dit topic stelde ik dezelfde vragen; je kunt alles zo duur maken als je wilt, het vervangen van de buizen kost zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
goffe Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 meestal staat in de gebruiksaanwijzing hoeveel uren de buizen mee gaan normaal is ongeveer 10000 uur voor de buisjes in de voorversterker en dat is als je normaal tot veel speelt plusminus 2 jaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 De buizen die in een C 2200 gaan kan je b.v. bij Conrad krijgen voor een tientje per stuk, dus als ik het goed heb moet je dan voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 meestal staat in de gebruiksaanwijzing hoeveel uren de buizen mee gaan normaal is ongeveer 10000 uur voor de buisjes in de voorversterker en dat is als je normaal tot veel speelt plusminus 2 jaar Ik zou eerder aan minimaal het dubbele denken. Die in mijn pre doen het nu al een jaar of 5 meer dan uitstekend. e.a. is natuurlijk afhankelijk van het type buis en vooral van hoe die ingesteld staat. Bij een McIntosh hoef je nu niet bepaald extreme instellingen te verwachten, die zijn voor de eeuwigheid ontworpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 meestal staat in de gebruiksaanwijzing hoeveel uren de buizen mee gaan normaal is ongeveer 10000 uur voor de buisjes in de voorversterker en dat is als je normaal tot veel speelt plusminus 2 jaar Ik zou eerder aan minimaal het dubbele denken. Die in mijn pre doen het nu al een jaar of 5 meer dan uitstekend. 10.000 uur spelen in twee jaar is misschien ook wel wat veel - dat komt neer op zo'n veertien uur per dag (aangenomen dat je iedere dag muziek draait). Ik denk dat de meesten hear dat niet halen: om die prachtige NOS-buisjes te kopen moet je namelijk ook werken, en je wil verder natuurlijk wel eens op vakantie... Misschien bedoelde goffe 20 jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goffe Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 oke dan ik heb niet goed gerekend dus nog langer ,buizen voor een pre zijn niet de kosten ga gewoon voor de lampjes krijg je geen spijt van Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Ik denk dat ik eens in de twee, tweeenhalf jaar moet vervangen in mijn Conrad Johnson. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Ik denk dat ik eens in de twee, tweeenhalf jaar moet vervangen in mijn Conrad Johnson. Carl Laat je dat ding dan permanent aanstaan ofzo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nando Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Volgens mij valt het met buizen van de voorversterker wel mee omdat die niet zoveel zwaar werk hoeven te doen in tegenstelling tot een eindbuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 bij voorbaad sorry dat ik offtopic ga, maar ik lees wel eens wat over NOS buizen, waarom zijn dei zo duur en waar staat NOS voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 New Old Stock; dat zijn dus ongebruikte dingen die in een magazijn zijn blijven liggen en vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 N.O.S. staat voor New Old Stock. Dit zijn oude buizen die nieuw in de doos zitten. Bijna niet meer aan te komen en daarom zo duur. Meestal ook nog betere specs dan de nieuw geproduceerde buizen. Denk aan Philips, Mullard, Telefunken, Amperex enz, enz. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Meestal ook nog betere specs dan de nieuw geproduceerde buizen. ....... autosuggestie ...... .... ooops Couldn't resist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Meestal ook nog betere specs dan de nieuw geproduceerde buizen. ....... autosuggestie ...... .... ooops Couldn't resist Beste, Is het erg ik heb in mijn Sphinx Project 4 met buizen Phonotrap al 15 jaar dezelfde stuurbuizen. Af en toe eens omgewisseld voor anderen (nieuwe) geen verschil kunnen ondekken, daarom de oude teruggeplaatst. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Meestal ook nog betere specs dan de nieuw geproduceerde buizen. ....... autosuggestie ...... .... ooops Couldn't resist Nou kom dan maar eens kijken naar de uitkomsten op onze AVO buizentester! Die NOS-jes doen het echt erg goed. Nieuwe...je lacht je soms rot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraken Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Die NOS-jes doen het echt erg goed. Nieuwe...je lacht je soms rot! Interessant... Over welke buizen die nu nog geproduceerd worden zijn jullie wel te spreken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Bijvoorbeeld 6N1P van Svetlana. Mooi lineair. groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Die NOS-jes doen het echt erg goed. Nieuwe...je lacht je soms rot! Interessant... Over welke buizen die nu nog geproduceerd worden zijn jullie wel te spreken? Hangt er helemaal van af voor welke doeleinden. Over het algemeen bevallen ons Svetlana, Sovtec en Electro Harmonix ons goed. Er zijn genoeg goede nieuwe gelijkrichters te koop. Bij dubbeltriodes bijvoorbeeld verwachten wij wel enige gelijkheid en gelijke steilheid tussen de twee triodes.Soms lukt dat aardig, komt het in de buurt van de specs. Meestal is het flink tobben, de helft afkeuren. Oude Nos-jes Telefunkens, Philipsen, Mullards, Sylvanias, RCA Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Die NOS-jes doen het echt erg goed. Nieuwe...je lacht je soms rot! Interessant... Over welke buizen die nu nog geproduceerd worden zijn jullie wel te spreken? Hangt er helemaal van af voor welke doeleinden. Over het algemeen bevallen ons Svetlana, Sovtec en Electro Harmonix ons goed. Er zijn genoeg goede nieuwe gelijkrichters te koop. Bij dubbeltriodes bijvoorbeeld verwachten wij wel enige gelijkheid en gelijke steilheid tussen de twee triodes.Soms lukt dat aardig, komt het in de buurt van de specs. Meestal is het flink tobben, de helft afkeuren. Oude Nos-jes Telefunkens, Philipsen, Mullards, Sylvanias, RCA Link to comment Share on other sites More sharing options...
smijnster Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Zijn er werkelijk nog mensen die ECC83 gebruiken? Groet, Jacco Niet alleen mensen, zelfs fabricanten Zo hebben we pas een Unsison vv nog onder handen gehad. Jawel ECC83! Mooie buis hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 oktober 2005 Report Share Posted 23 oktober 2005 Zijn er werkelijk nog mensen die ECC83 gebruiken? Groet, Jacco Niet alleen mensen, zelfs fabricanten Zo hebben we pas een Unsison vv nog onder handen gehad. Jawel ECC83! Mooie buis hoor! Waarschijnlijk vanwege de hoge mu (ongeveer 100), kunnen ze beter een transistor gebruiken: mu = Vearly/Vth = 1200 of zelfs meer! groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Zo als jullie misschien al weten wil ik overstappen naar een McIntosh voorversterker, en wel de C46! Nu is er ook de C2200 met buizen, die schijnt iets warmer en muzikaler te zijn! Nu is mijn vraag hoe lang gaan die buizen eigenlijk mee voor dat ze minder gaan klinken? En is dat een dure hobby om de buizen te verwissellen? Groetjes AudioBill Hallo AudioBill, Het hoeft helemaal niet duur, koop gewoon een setje JJ buizen. Dat heb ik al aan veel mensen geadviseerd en gezien de vele positive reacties zijn velen het met mij eens. Zelf gebruik ik ze ook en ik vind de kwaliteit zo goed, dat ik haast geen NOS-buizen meer gebruik. JJ' s klinken vaak beter en het kost geen drol Er zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen, maar in de meeste gevallen gaat dit m.i. op. Buizen gaan meestal veel langer mee dan de 1000 of 2000 uur die gespecificeerd worden voor "normale" buizen en 10.000 voor Long Life types. Eigenlijk kan je er alleen iets zinnigs overzeggen als je een buizen tester hebt, maar ik heb b.v. een oude buizenradio staan van 1965 en daar zitten nog steeds de orginele buizen in. Je kunt dus m.i. rustig 2000 uur spelen met een nieuw setje. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Zijn er werkelijk nog mensen die ECC83 gebruiken? Groet, Jacco Ja hoor Jacco, ECC83 S van JJ in mijn Riaa-versterker en ECC803S (copie Telefunken Longplate ECC83) in de buffer. Klinkt geweldig mooi. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 waarom klinken NOS buizen vaak beter, was de productie beter, de materialen? en waarom maakt niemand buizen van de "oude" kwaliteit daar is vast wel een martkt voor. en als ze goed zijn kan je er ook audiofiele prijzen voor vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts