Jump to content

Buizenvoorversterker?

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Zo als jullie misschien al weten wil ik overstappen naar een McIntosh voorversterker, en wel de C46! Nu is er ook de C2200 met buizen, die schijnt iets warmer en muzikaler te zijn! Nu is mijn vraag hoe lang gaan die buizen eigenlijk mee voor dat ze minder gaan klinken? En is dat een dure hobby om de buizen te verwissellen?

Groetjes AudioBill

meestal staat in de gebruiksaanwijzing hoeveel uren de buizen mee gaan normaal is ongeveer 10000 uur voor de buisjes in de voorversterker en dat is als je normaal tot veel speelt plusminus 2 jaar

Ik zou eerder aan minimaal het dubbele denken. Die in mijn pre doen het nu al een jaar of 5 meer dan uitstekend.

e.a. is natuurlijk afhankelijk van het type buis en vooral van hoe die ingesteld staat. Bij een McIntosh hoef je nu niet bepaald extreme instellingen te verwachten, die zijn voor de eeuwigheid ontworpen.

meestal staat in de gebruiksaanwijzing hoeveel uren de buizen mee gaan normaal is ongeveer 10000 uur voor de buisjes in de voorversterker en dat is als je normaal tot veel speelt plusminus 2 jaar

Ik zou eerder aan minimaal het dubbele denken. Die in mijn pre doen het nu al een jaar of 5 meer dan uitstekend.

10.000 uur spelen in twee jaar is misschien ook wel wat veel - dat komt neer op zo'n veertien uur :blink: per dag (aangenomen dat je iedere dag muziek draait). Ik denk dat de meesten hear dat niet halen: om die prachtige NOS-buisjes te kopen moet je namelijk ook werken, en je wil verder natuurlijk wel eens op vakantie...

Misschien bedoelde goffe 20 jaar.

N.O.S. staat voor New Old Stock.

Dit zijn oude buizen die nieuw in de doos zitten.

Bijna niet meer aan te komen en daarom zo duur. Meestal ook nog betere specs dan de nieuw geproduceerde buizen.

Denk aan Philips, Mullard, Telefunken, Amperex enz, enz.

Frank :rolleyes:

Meestal ook nog betere specs dan de nieuw geproduceerde buizen.

....... autosuggestie ......

.... ooops

Couldn't resist

Beste,

Is het erg ik heb in mijn Sphinx Project 4 met buizen Phonotrap al 15 jaar dezelfde stuurbuizen.

Af en toe eens omgewisseld voor anderen (nieuwe) geen verschil kunnen ondekken, daarom de oude teruggeplaatst.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Meestal ook nog betere specs dan de nieuw geproduceerde buizen.

....... autosuggestie ......

.... ooops

Couldn't resist

Nou kom dan maar eens kijken naar de uitkomsten op onze AVO buizentester! Die NOS-jes doen het echt erg goed. Nieuwe...je lacht je soms rot!

Die NOS-jes doen het echt erg goed. Nieuwe...je lacht je soms rot!

Interessant...

Over welke buizen die nu nog geproduceerd worden zijn jullie wel te spreken?

Hangt er helemaal van af voor welke doeleinden. Over het algemeen bevallen ons Svetlana, Sovtec en Electro Harmonix ons goed. Er zijn genoeg goede nieuwe gelijkrichters te koop. Bij dubbeltriodes bijvoorbeeld verwachten wij wel enige gelijkheid en gelijke steilheid tussen de twee triodes.Soms lukt dat aardig, komt het in de buurt van de specs. Meestal is het flink tobben, de helft afkeuren. Oude Nos-jes Telefunkens, Philipsen, Mullards, Sylvanias, RCA

Die NOS-jes doen het echt erg goed. Nieuwe...je lacht je soms rot!

Interessant...

Over welke buizen die nu nog geproduceerd worden zijn jullie wel te spreken?

Hangt er helemaal van af voor welke doeleinden. Over het algemeen bevallen ons Svetlana, Sovtec en Electro Harmonix ons goed. Er zijn genoeg goede nieuwe gelijkrichters te koop. Bij dubbeltriodes bijvoorbeeld verwachten wij wel enige gelijkheid en gelijke steilheid tussen de twee triodes.Soms lukt dat aardig, komt het in de buurt van de specs. Meestal is het flink tobben, de helft afkeuren. Oude Nos-jes Telefunkens, Philipsen, Mullards, Sylvanias, RCA

Zijn er werkelijk nog mensen die ECC83 gebruiken?

Groet,

Jacco

Niet alleen mensen, zelfs fabricanten :D Zo hebben we pas een Unsison vv nog onder handen gehad. Jawel ECC83! Mooie buis hoor!

Waarschijnlijk vanwege de hoge mu (ongeveer 100), kunnen ze beter een transistor gebruiken: mu = Vearly/Vth = 1200 of zelfs meer!

groet,

Jacco

Guest tubejack
Zo als jullie misschien al weten wil ik overstappen naar een McIntosh voorversterker, en wel de C46! Nu is er ook de C2200 met buizen, die schijnt iets warmer en muzikaler te zijn! Nu is mijn vraag hoe lang gaan die buizen eigenlijk mee voor dat ze minder gaan klinken? En is dat een dure hobby om de buizen te verwissellen?

Groetjes AudioBill

Hallo AudioBill,

Het hoeft helemaal niet duur, koop gewoon een setje JJ buizen.

Dat heb ik al aan veel mensen geadviseerd en gezien de vele

positive reacties zijn velen het met mij eens.

Zelf gebruik ik ze ook en ik vind de kwaliteit zo goed, dat ik haast

geen NOS-buizen meer gebruik. JJ' s klinken vaak beter en het

kost geen drol :) Er zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen, maar

in de meeste gevallen gaat dit m.i. op.

Buizen gaan meestal veel langer mee dan de 1000 of 2000 uur die

gespecificeerd worden voor "normale" buizen en 10.000 voor Long Life

types. Eigenlijk kan je er alleen iets zinnigs overzeggen als je een buizen

tester hebt, maar ik heb b.v. een oude buizenradio staan van 1965 en

daar zitten nog steeds de orginele buizen in. Je kunt dus m.i. rustig 2000

uur spelen met een nieuw setje.

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack
Zijn er werkelijk nog mensen die ECC83 gebruiken?

Groet,

Jacco

Ja hoor Jacco,

ECC83 S van JJ in mijn Riaa-versterker en ECC803S (copie Telefunken Longplate ECC83)

in de buffer. Klinkt geweldig mooi. :)

Groet,

Jack

waarom klinken NOS buizen vaak beter, was de productie beter, de materialen? en waarom maakt niemand buizen van de "oude" kwaliteit daar is vast wel een martkt voor. en als ze goed zijn kan je er ook audiofiele prijzen voor vragen.