Guest Kraus vonBentinck Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Ik ben geen buizenman maar ik meen dat er in het Oostblok nog volop buizen worden gemaakt van een uitstekende kwaliteit. Op de analoogdag in Sneek stonden er een aantal KR-versterkers met buizen, ongelooflijk wat 'n joekels. Die versterkers klonken ook erg goed samen met grote vonSchweikert-speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Daarentegen heeft een buiWaarschijnlijk vanwege de hoge mu (ongeveer 100), kunnen ze beter een transistor gebruiken: mu = Vearly/Vth = 1200 of zelfs meer! groet, Jacco Daarentegen heeft een buis wel een ingangscompliantie van zeg rond de 1 Vpp en blijft een transistor exponentieel met zijn bijbehorende vervelende vervorming. Dus beter een transistor gebruiken? Wel erg simplistisch gesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Daarentegen heeft een buiWaarschijnlijk vanwege de hoge mu (ongeveer 100), kunnen ze beter een transistor gebruiken: mu = Vearly/Vth = 1200 of zelfs meer! groet, Jacco Daarentegen heeft een buis wel een ingangscompliantie van zeg rond de 1 Vpp en blijft een transistor exponentieel met zijn bijbehorende vervelende vervorming. Dus beter een transistor gebruiken? Wel erg simplistisch gesteld. Haha, dat is een goeie. Nee, natuurlijk niet. Ik had het alleen maar over de mu. En een ECC83 is niet mijn favoriet, maar goed dat geeft verder niet. Ik ben van mening dat een buis lineairder is dan een transistor, gezien als driepoot. Met een simpele SRPP trap zonder poespas is een SNR te halen van 85 dB, daar heb ik diep respect voor... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Hallo Jacco, Nog mooier is een Mu-follower. De delta-I door de buis blijft dan vrijwel nul en hou je alleen de mu over voor de spanningsversterking. Lineairder kun je een buis niet krijgen en dat is op die manier heel erg lineair. Mijn eerste proefjes ermee zijn zowel meetechnisch als klankmatig positief en mijn volgende vv gaat waarschijnlijk op die manier worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 25 oktober 2005 Report Share Posted 25 oktober 2005 Hallo Jacco, Nog mooier is een Mu-follower. De delta-I door de buis blijft dan vrijwel nul en hou je alleen de mu over voor de spanningsversterking. Lineairder kun je een buis niet krijgen en dat is op die manier heel erg lineair. Mijn eerste proefjes ermee zijn zowel meetechnisch als klankmatig positief en mijn volgende vv gaat waarschijnlijk op die manier worden. Ja, ik weet het. Inmiddels. Ik ben ook zeer gecharmeerd door deze type schakeling. Door enkele simulaties te doen kun je tot betere eindresultaten komen, maar er zijn wel weer meer componenten in de signaalweg wat in de praktijk moet gaan uitwijzen wat wel en niet beter is. Maar de mu-follower gooit hogere ogen dan de SRPP, dat ben ik met je eens. Sta me toe een link te geven naar de voorversterker waaraan ik refereer: mijn amp. Ik heb er afstand van moeten doen (mijn afstudeerperiode zat er op), maar met pijn in het hart... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene59 Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 [Zijn er werkelijk nog mensen die ECC83 gebruiken? Zojuist zijn er met de post nog 4 ecc83 Philips Miniwatt binnen gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 [Zijn er werkelijk nog mensen die ECC83 gebruiken? Zojuist zijn er met de post nog 4 ecc83 Philips Miniwatt binnen gekomen. Veel plezier ermee! Wat ga je er mee maken? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene59 Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 [Zijn er werkelijk nog mensen die ECC83 gebruiken? Zojuist zijn er met de post nog 4 ecc83 Philips Miniwatt binnen gekomen. Veel plezier ermee! Wat ga je er mee maken? Groet, Jacco Er zit 1 op mijn buizenvoorversterker, samen met een e188cc, e88cc en een ez90. Van die ecc83 heb ik nu voor de komende 20 jaar genoeg. Dan hou ik er rekening mee dat vv buizen 4 a 5 jaar meegaan. Nu zul je wel denken wil je niet eens wat nieuws. Nee wat versterkers betreft niet, wat ik nu heb bevalt me erg goed. Andere luidsprekers en een andere cdspeler kan ik me wel voorstellen. Buizenversterkers bevalt gewoon erg goed. Ben nu op internet wat achter vervangende buizen aan, soms worden wel absurde prijzen gevraagd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Ja, ik weet het. Inmiddels. Ik ben ook zeer gecharmeerd door deze type schakeling. Door enkele simulaties te doen kun je tot betere eindresultaten komen, maar er zijn wel weer meer componenten in de signaalweg wat in de praktijk moet gaan uitwijzen wat wel en niet beter is. Voor een VV heeft een Mu-follower eigenlijk veel te veel versterking. Een versterking tussen de 10 dB en 20 dB is meer dan genoeg (tussen de 3 en 10). Vindt maar eens een leuke buis met een Mu van 10 en laat staan een Mu van 3 Dan ontkom je toch niet aan tegenkoppeling en dat is voor sommigen weer tegen hun principes. Het mooie van een Mu-follower is dat door de zeer hoge impedantie aan de anode hij ook een hoge impedantie aan de cathode heeft. Je kunt er dus ook een erg vervormingsarme verschilversterker mee maken. De eerste simulaties in PSpice met een JJ ECC99 zijn iig erg veelbelovend. Is wel een beetje forse buis voor zoiets maar hij is wel erg mooi. Voor de Mu follwer gebruik ik overigens een gebootstrapte cascode van 2 Mosfets. Heeft een erg hoge PSR tot op hoge frequenties. Is allemaal niet erg minimalistisch maar dat hoeft voor mij ook niet zo: Complexiteit is op zich niets op tegen mits het functioneel is. Btw Rene59, in een VV waar de buisjes tam ingesteld staan gaan die buizen zeker 10 tot 15 jaar mee en vaak nog wel langer ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Vind maar eens een leuke buis met een Mu van 10 en laat staan een Mu van 3 Eindbuizen! Wel stoer om wat direct verhitte triodes als vv te gebruiken... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene59 Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Btw Rene59, in een VV waar de buisjes tam ingesteld staan gaan die buizen zeker 10 tot 15 jaar mee en vaak nog wel langer ook. Als ze 10 jaar meegaan heb ik tot mijn 86 jaar ecc83 buizen, lijkt me genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Vind maar eens een leuke buis met een Mu van 10 en laat staan een Mu van 3 Eindbuizen! Wel stoer om wat direct verhitte triodes als vv te gebruiken... Groet, Jacco Zeg, ik ben geen antiquair en een paar watergekoelde zendtriodes zie ik niet zitten in een VV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 oktober 2005 Report Share Posted 28 oktober 2005 Voor een VV heeft een Mu-follower eigenlijk veel te veel versterking. Een versterking tussen de 10 dB en 20 dB is meer dan genoeg (tussen de 3 en 10). Vindt maar eens een leuke buis met een Mu van 10 en laat staan een Mu van 3 Hallo collega, Ja hoor het kan wel, ik heb een tijdlang een DHT-triode gebruikt een 1G4 die werkt op een gloei van 1,4volt 50ma. Speelt heel mooi in een mu-stage met een EF-184 of E180......E810F... de mu ik dacht ik 8,9 uit mijn hoofd. Een 1G4 is o.a. te koop bij ARP en voor de voeding moet je gaan werken met stroombronnetjes met LM317 zie http://dddac.de/ Maar het mooiste is, een 1G4 klinkt ook erg goed. zie ook Triode Dicks buizen test. Een stuurbuis met een mu van 3... ken ik niet... Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 oktober 2005 Report Share Posted 28 oktober 2005 Hallo Jack, Die 1G4 is idd een leuke suggestie bedankt Heeft niet veel anodespanning nodig en is niet eens duur bij ARP. Ik blijf wel bij mijn Fet cascode voor de MU-follower en dan komt het helemaal mooi uit vwb Ub en dan hoef ik ook niet te klooien met stroombronnen in de anode. Wat is jouw ervaring mbt tot de ruis van deze buis en heeft ie een beetje levensduur? Het is wel een ouwetje die niet meer gemaakt wordt. Zou ook wel leuk zijn om hem te vergelijken met de ECC99 met terugkoppeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 oktober 2005 Report Share Posted 28 oktober 2005 Wat is jouw ervaring mbt tot de ruis van deze buis en heeft ie een beetje levensduur? Het is wel een ouwetje die niet meer gemaakt wordt. Zou ook wel leuk zijn om hem te vergelijken met de ECC99 met terugkoppeling. De 1G4 heeft probleemloos 2 jaar in mijn riaa-versterker gedraaid en meet nu nog prima. Ik verwacht dat ze zeker nog een paar jaar mee kunnen. Ze zijn niet duur, dus ik heb er gewoon een paar setjes van liggen. Ruis? welke? Een ECC99 vind ik een heel fijne buis. 2 stuks heb ik op mijn CD-speler i.p.v. de 5687 die daar eerst in zaten. Tegenkoppeling was niet nodig zie http://www.ultranalog.com/ ==>cd enhancher II. http://www.xs4all.nl/~brede01/fotos/rcd975.jpg (niet zelf omgebouwd) Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts