Jump to content

Tentlabs klok

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Guest Hubertinus

Wie heeft zijn cd speler gemodificeerd met een Tentlabs klok X02 of X03 al dan niet met aparte voeding? Wat is de invloed van de Tentlabs klok op het geluid? Welke verschillen heb je waar genomen ten opzichte van de ongemodificeerde speler?

Hubertinus

Wie heeft zijn cd speler gemodificeerd met een Tentlabs klok X02 of X03 al dan niet met aparte voeding? Wat is de invloed van de Tentlabs klok op het geluid? Welke verschillen heb je waar genomen ten opzichte van de ongemodificeerde speler?

Hubertinus

Beste,

Ben benieuw naar de reactie's. Echter wil ik benadrukken dat een nieuwe klok niet iets is wat universeel is, en dus overal het zelfde resultaat geeft. Alleen het xtal vervangen doet geen wondere in s'ommige gevallen. Het heeft veel meer zin meer inzicht in het huidige klok circuit te verkrijgen. Delen van de schakeling reklokken, en cmos chips omzeilen. Aangezien de tenlabs klok 3 uitgangen heeft zijn er dus veel meer mogelijkheden. De ene klok mod. is dus de ander niet, en ondanks dat vele mensen dat denken, het is niet iets wat je er "effe" inzet. De Tentlabs klokken zijn waanzinnig, nu nog goed toepassen ;) (hoe vaak ik wel niet zie dat mensen een nieuwe tentlabs klok gewoon weer koppelen aan de open ingang van een 74HCU04 :( dan heb je nog niet de helft van de winst behaald!

De XO-3 geeft je een nieuwe digitale uitgang, en dat is voor spelers die als loopwerk gebruikt worden. De datastream wordt aand e uitgang weer gesynct aan de masterklok en zodoend wordt de jitter verlaagd.

Groeten,

Bas

Ik dacht dat er misschien een algemene invloed te destilleren viel uit de reakties. Maar laat ons even afwachten.

Hubertinus

Beste Hubertinus,

Komt vanzelf wel, er zijn hier wel wat forumleden met een Tentlabs klok ;)

Ondertussen vind je hier ook wat informatie: http://www.altmann.haan.de/jitter/english/engc_navfr.html

mijn persoonlijke ervaring is (zowel met een tentlabs klok als een hele goede masterklok in de studio) dat het laag altijd strakker wordt. Echter soms ook wel iets minder, omdat de vette randjes eraf zijn. Het midden-hoog wordt doorzichtiger en je horot alles meer in laagjes. Vooral te horen met hoge piano aanslagen.

Groeten,

Bas

Bas,

Ik heb in mijn xa50es ook een Tent xo2 gebouwd en ook bij mij was het grote verschil te horen in de aanslag van een piano!

Is een xo2 trouwens uit te breiden naar een xo3 in het geval ik mijn 50es als loopwerk voor een externe DAC zou gaan gebruiken?

otto

Bas,

Ik heb in mijn xa50es ook een Tent xo2 gebouwd en ook bij mij was het grote verschil te horen in de aanslag van een piano!

Is een xo2 trouwens uit te breiden naar een xo3 in het geval ik mijn 50es als loopwerk voor een externe DAC zou gaan gebruiken?

otto

Beste Otto,

Dat is te doen, echter wanneer je het echt goed wilt doen, moet je de hele D/A board eruit trekken inc. de analoge voeding. ook de hele 45....Mhz klok. Het loopwerk wordt nu direct geklokt met 16....Mhz. en de digitale data wordt direct uit uit de servo betrokken. Zo bouw je de 50ES om tot een echt dedicated standalone loopwerk. Ik heb al vele 50ES zo ongetoverd tot loopwerk. Als je wilt kan ik je daar wat info over geven t.z.t.

Groeten,

Bas

Dat is allicht interessant Bas.

Dan eerst nog een goede DAC vinden die een significante verbetering oplevert. Het liefst natuur met een gebalanceerde uitgang zodat de gehele set belanceerd is aangesloten (pream-ev is al gebalanceerd).

Hallo,

Ik heb mijn Teac vrds 25x laten voorzien van twee nieuwe klokken en een voeding. (Helaas heeft een Teac twee verschillende klokken)

Resultaat:

Beter strakker laag, ook beter doortekend

Betere detaillering van het midden en hoog.

Vooral een veel nauwkeuriger omlijnd stereobeeld.

Stemmen lijken nu slechts ca 30 cm in doorsnede; vroeger wel een meter.

Meer ruimte tussen de afzonderlijke instrumenten en stemmen.

Groet,

Leobus

Ik heb een Teac VRDS10 met een XO2 van Tent .

Verschil is er eigenlijk in het geheel , natuurlijker laag , plaatsing , details en ook meer "body en dynamiek " Verschil met de oude klok ( dit was ook al een gemodificeerde ) die ik eruit haalde was eigenlijk wel groot te noemen .

Groetjes

John

Dat is allicht interessant Bas.

Dan eerst nog een goede DAC vinden die een significante verbetering oplevert.  Het liefst natuur met een gebalanceerde uitgang zodat de gehele set belanceerd is aangesloten (pream-ev is al gebalanceerd).

Ha die Otto,

Er staat nog een hele interessante DCS DAC met upsampler te koop op hear.nl (advertentie van 3 oktober). Ik heb zelf ook even gepolst bij de verkoper, maar er toch maar vanaf gezien. Zoals je weet heb ik al vrij veel vervangen in mijn set dit jaar en het moet voorlopig maar eens even goed genoeg zijn. Maar het is wel verleidelijk.......

Groet,

Theo

Hoi tube 300,

De VRDS 25 heeft een klok op het loopwerk en een andere klok, met een andere frequentie, op de DAC. Vandaar de twee klokken.

Overigens had ik eventueel alleen de klok van het loopwerk kunnen veranderen(volgens Bas zou dat het grootste effect opleveren), maar ik dacht; als hij nu toch open ligt, dan maar meteen alles laten doen. Dat uit elkaar peuteren van de Teac is volgens Bas, (die de modificaties heeft uitgevoerd) nogal wat werk. Vandaar dus alles maar in een keer gedaan.

Groet,

Leobus

Oke ik snap het

Ik gebruik de vrds 10 als loopwerk, ook met de Xo3

en gebruik een aparte Audionote dac met Xo dac

dit was met een Tentlink met elkaar verbonden.

Maar die link heb ik weer laten verwijderen omdat ik dan gebonden was aan deze combinatie loopwerk dac ,verschil hoorde ik niet .

Voor de rest klinkt het goed.

bij had het een paar weken geduurd voor ik weer naar mijn installatie kon luisteren dus ik kan niet zeggen of het een verbetering is

je zou gewoon 2 apparaten naast elkaar moeten zetten

1 met Tent clock en de ander origineel dan weet je het zeker

slechter zal het in iedergeval niet zijn.

Vooral te horen met hoge piano aanslagen.

Een manier om mooiere klank uit een piano te krijgen is om er met minder jitter op te spelen. Dus als zo'n tenktklok nu eens de tijdsbasis kan zijn van een metronoom (waarmee je zeer regelmatig leert spelen) dan kan de tentklok inderdaad nog wellicht nuttig zijn voor de geluidsweergave.

Beste,

Benchmark DAC-1. De beste dac van dit moment!

Groeten,

Bas

Ja, ik zou zo'n DAC-1 ontzettend graag eens in mijn set proberen. Maar is er iemand (of een dealer) die zo'n ding heeft? Een gastvrij onthaal zal zijn deel zijn als ik dit apparaat eens zou kunnen proberen!