Jump to content

Tentlabs klok

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Dan ga jij geen verschil horen en hebben we aan jou dus niets :D

Ach, voor mij is het een kwestie van ga ik een clockenbouwer spekken of geef ik de messias eeuwige roem....

Ik geloof dat het Bernd Timmermans was van toendertijd nog K&T die zei iets van "het is niet moeilijk om met dure speakers een mooie luidspreker te bouwen, het is de kunst om met goedkope speakers hetzelfde te bereiken."

Het is een uitspraak met veel waarheid in zich...

Dan zit je dus inderdaad met een lastig punt.

En het valt dus te bewijzen met een blind test.

Nou daar komt ie dan: Ik heb een Steinmusic cdm-12 loopwerkje met ingebouwde dac.

Wie heeft er eentje met opgewaardeerde clock? Ik wil er best voor naar Enschede rijden!

Jan, voor de benzinekosten van het heen en weer rijden naar Enschede en de verloren werktijd, koop je al een Tent clock. Baat het niet dan schaad het niet (mag ik hopen).

Overigens heeft Remco een best een prettig klinkende installatie, op zich de moeite van het ritje wel waard.

Datzelfde kan ik overigens ook zeggen over Bas. Heel bijzonder.

Doe een keer een vrijblijvend testje onderling met een paar liefhebbers en geinteresseerden. Hou het verder buiten de publiciteit (laat iedereen zelf maar bepalen of ie het een clock upgrade de moeite waard vindt) of anders schakel de consumentebond in en doe het supergrondig, met minstens 50 proefpersonen (en Remco's DBT apparaat)

Als gebruiker van de xo3 clock plus xo dac

ben ik erg benieuwd naar de uitslag.

Zelf denk ik niet dat het slechter zal zijn dan een originele speler

maar of het hoorbaar beter is bij een d.b.t ,ik weet het niet <_<

Ik kan me er niet van vrij spreken dat ik ook graag hoor wat ik wil horen

zeker als je een paar weken niet naar je set geluisterd hebt.

Je zet dan je apparatuur terug met nieuwe clocken dat was gewoon een geweldig geluid , kon gewoon niet beter :rolleyes:

tja ik had wel de hele tijd dat ik het loopwerk en dac kwijt was naar een yoko draagbare radio cd speler geluisterd.

Het zou fijn zijn om eens een echt vergelijk te horen.

Bovendien heb ik die installatie niet meer.

Dat is jammer. Hopelijk heb je er iets moois voor in de plaats.

Ik kan me voorstellen dat er teveel gewicht zal worden toegekend aan een dergelijke DBT test, waardoor er mogelijk financiele schade onstaat voor mensen en bedrijven die nu een beschaaft inkomen hebben aan deze inbouwmarkt (zo duur is die clock niet en zo groot is het afzet gebied niet, dus de omzet zal echt niet zo hoog zijn). Ik denk dat we dat niet moeten willen, het gaat hier niet om een evident beunhaas product (die zijn er ook genoeg), maar om een product dat we degelijk de kwaliteit van een CD speler verhoogt (de vraag is alleen hoe hoorbaar dat altijd is).

Ik denk dat een, door vrijwilligers (met beperkte middelen) georganiseerde luistersessie dat eigenlijk niet waar kan maken. Er is ook nog de factor "toeval", de factor "moeilijk vergelijken onder testdruk" (sowieso is geluid vergelijken best moeilijk). En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar vertroebelende zaken (zonder te hoeven terug te vallen op samenzweringen).

Ik kan me wel ook voorstellen dat het "sportief" is om eens in te gaan op dit oude voornemen, maar dan onder het begrip dat zelfs zo'n proef niet zo maar alles zal zeggen of bewijzen. Nu begint het steeds meer een "met het mes op de keel" luistersessie te worden en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Of je relativeert het belang van een dergelijke test enigszins, of je past hem zeer gedegen toe (met navenante middelen).

So far my 2cents.

Bovendien heb ik die installatie niet meer.

Dat is jammer. Hopelijk heb je er iets moois voor in de plaats.

Ik kan me voorstellen dat er teveel gewicht zal worden toegekend aan een dergelijke DBT test, waardoor er mogelijk financiele schade onstaat voor mensen en bedrijven die nu een beschaaft inkomen hebben aan deze inbouwmarkt (zo duur is die clock niet en zo groot is het afzet gebied niet, dus de omzet zal echt niet zo hoog zijn). Ik denk dat we dat niet moeten willen, het gaat hier niet om een evident beunhaas product (die zijn er ook genoeg), maar om een product dat we degelijk de kwaliteit van een CD speler verhoogt (de vraag is alleen hoe hoorbaar dat altijd is).

Ik denk dat een, door vrijwilligers (met beperkte middelen) georganiseerde luistersessie dat eigenlijk niet waar kan maken. Er is ook nog de factor "toeval", de factor "moeilijk vergelijken onder testdruk" (sowieso is geluid vergelijken best moeilijk). En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar vertroebelende zaken (zonder te hoeven terug te vallen op samenzweringen).

Ik kan me wel ook voorstellen dat het "sportief" is om eens in te gaan op dit oude voornemen, maar dan onder het begrip dat zelfs zo'n proef niet zo maar alles zal zeggen of bewijzen. Nu begint het steeds meer een "met het mes op de keel" luistersessie te worden en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Of je relativeert het belang van een dergelijke test enigszins, of je past hem zeer gedegen toe (met navenante middelen).

So far my 2cents.

Dat hangt van het aantal beoordeelaars af, hoe meer hoe beter.

Waarom zou het slecht zijn zo een test te doen? Mij lijkt het juist goed, als evaluatie. Wat dat dan ook moge betekenen voor de "verkoop".

Groet,

Jacco

Wat een onzin. Er zijn drie uitslagen mogelijk:

1. Er is een duidelijk statistisch onderbouwd verschil tussen 'goed genoeg' en 'super' klok hoorbaar, onder gecontroleerde omstandigheden waar de enige gevarieerde variabele de klok is. Dus de klok maakt dan het verschil.

2. Er is geen verschil hoorbaar. Dit wil niet zeggen dat klokken niets doen, het is alleen in alle gehouden tests niet aangetoond.

3. Er zijn te weinig resultaten of er kan om andere oorzaken. geen significante statistische zwaarte aan toegekend worden.

Als ik het zo bekijk is de verwachte uitkomst voor de klokkenbouwers groter of gelijk aan nul, en nooit negatief. En het argument van financiele schade is een motief zoeken dat er niet is, en getuigt van een heel negatief beeld ten opzichte van sceptici.

Hallo,

Ik heb het geloof ik al eens elders gemeld, maar toch nog maar een keer.

Bij de audio vereniging midden Nederland, hebben we een demo gehad van Bas en co. Zij modificeerden ter plekke een Marantz speler met een Tent klok.

Gelukkig hadden ze ook een ongemodificeerde identieke speler bij zich.

Deze spelers wereden afwisselend beluisterd.

Natuurlijk wel ca 35 audiofielen in de zaal, ;) en bovendien kon iedereen wel zien welke speler er draaide :unsure: . Toch was iedereen ervan overtuigd dat de gemodificeerde speler beter klonk. Hoe? Zie mijn opmerkingen over mijn eigen gemodificeerde speler.

Niet echt DBT :cool2: , maar het geeft toch te denken. Voor mij was het in ider geval het sein om ook te modificeren.

groet,

Leobus

Als gebruiker van de xo3 clock plus xo dac

ben ik erg benieuwd naar de uitslag.

Zelf denk ik niet dat het slechter zal zijn dan een originele speler

maar of het hoorbaar beter is bij een d.b.t ,ik weet het niet <_<

Ik kan me er niet van vrij spreken dat ik ook graag hoor wat ik wil horen

zeker als je een paar weken niet naar je set geluisterd hebt.

Je zet dan je apparatuur terug met nieuwe clocken dat was gewoon een geweldig geluid , kon gewoon niet beter :rolleyes:

tja ik had wel de hele tijd dat ik het loopwerk en dac kwijt was naar een yoko draagbare radio cd speler geluisterd.

Het zou fijn zijn om eens een echt vergelijk te horen.

eindelijk een eerlijk en nuchtere audiofiel :)

Niet echt DBT

Echt niet zelfs. Voor je ogen zit men te hakken en zagen, dan zou het welhaast een belediging zijn geen verschil te horen. Het spijt me zeer, maar als het niet blind is hecht ik er geen enkele waarde aan. En als je denkt dat ik je gehoor niet vertrouw: dat klopt. Ik vertrouw het mijne net zo min.

Vooral de subjectivisten zijn tegen dubbelblind testen. Een heel vaak gebruikt argument daarbij is dat je langer, misschien wel een paar avonden, volledig gewend moet raken aan de modificatie om echt goed te kunnen horen wat beter is geworden (en wat eventueel slechter). Ik zou dit niet durven bestrijden, vanuit zuiver neutraal oogpunt bezien kan dit gewoon waar zijn.

Maar, in situaties zoals in bovenstaande post met de 35 audiofielen beschreven, waar voor de ogen van deze mensen zeer goed zichtbaar is wanneer ze naar de gemodificeerde versie luisteren en wanneer niet, zijn de verschillen altijd direct hoorbaar is mijn ervaring wanneer ik bij een vergelijkbare gelegenheid aanwezig was. Men heeft absoluut geen urenlange luistersessies nodig om de verschillen op hun merites te beoordelen. Het verschil is meteen te horen en te benoemen (ook voorspelbaar: strakkere bas, grotere soundstage, meer diepte, natuurlijker midden en fijner hoog zonder nare randjes zijn de meest gehoorde kwalificaties bij modificatie van electronica). Met name voor deze situaties is een dubbelblind test uitermate effectief volgens mij. Om te controleren of de direct hoorbare verschillen ook hoorbaar blijven wanneer je de bron niet meer ziet.

En dat is wat objectivisten zoals UntrAnalog bedoelen met dat je erg snel jezelf voor de gek houdt doordat je 'mind set' be

Agreed.

En wie vindt dat ie twee weken nodig heeft om aan het geluid te wennen: een abx kastje heeft geduld, neem je tijd...

Wat zit er eigenlijk in zo een ABX kastje? Schakelaars oid?

Groet,

Jacco

En die relais stuur je met een klein digtaal randomgeneratortje aan a la een dobbelsteen? Dat is natuurlijk wat je nodig hebt. Weet helemaal niemand wat er draait en kun je de boel ergens in een kast wegstoppen zonder dat iemand er bij hoeft te zijn.

;)

Beste,

Nogmaals, op de dag dat Remco zich normaal kan opstellen, niet met dat comanderende toontje komt en iedereen er gewoon een gezellige dag van wilt maken, ben ik de beroertste niet.

Ik heb mij in het verleden zeer geergerd aan de toon waarop de heer Stoutjesdijk mij aansprak, en probeert ons onderuit te halen. Voor mij is daar als hobbist geen lol aan, en bovendien laat ik me door niemand voorschrijven hoe iets te doen.

However is de sfeer beter wordt, en het kan in goede harmonie, why not ;) maar zover is het nog niet.

Groeten,

Bas

Beste,

Nogmaals, op de dag dat Remco zich normaal kan opstellen, niet met dat comanderende toontje komt en iedereen er gewoon een gezellige dag van wilt maken, ben ik de beroertste niet.

Ik heb mij in het verleden zeer geergerd aan de toon waarop de heer Stoutjesdijk mij aansprak, en probeert ons onderuit te halen. Voor mij is daar als hobbist geen lol aan, en bovendien laat ik me door niemand voorschrijven hoe iets te doen.

However is de sfeer beter wordt, en het kan in goede harmonie, why not ;) maar zover is het nog niet.

Groeten,

Bas

Man man, stel je niet aan...

Groet,

Jacco

Beste,

Groeten,

Bas

Man man, stel je niet aan...

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Een van de redenen waarom ik zelfstandig ondernemer ben geworden, omdat ik geen zin heb me de les te laten lezen door andere mensen. Dat geeft mij dus het recht te doen en te laten zoals ik het wil. Ik ben duidelijk geweest in bovenstaand bericht, en wie daar zich daar niet in kan vinden pech gehad!!

Groeten,

Bas

Als het een goed produkt is is dit toch de kans om te laten zien dat het gewoon werkt ?

Ik denk ook wel dat het hoorbaar zal zijn,

als het niet hoorbaar is dan heb ik geld weggegooid en heb ik mezelf voor de gek gehouden daar kan ik best tegen en ik zal er dan ook niet omheendraaien.

Ik ben eigenlijk een beetje nuchterder aan het worden wat audio betreft

dit komt met name omdat een goede kennis mijn Rainbow foil van Peter Belt liet horen.

En warempel ik hoorde echt verschil echt waar zonder gekheid :(

vanaf dat moment wist ik dat ik me zelf voor de gek kon houden

en mischien is het niet alleen met deze folie :unsure:

Nou wil ik niet die Tent clock met een stukje tape vergelijken er zit hier toch wel een leuk idee en verhaal achter.

En ben er nog wel van overtuigd dat het een verbetering is

maar ik geloof sinds kort 35 paar oren eerder dan mij eigen oren.

Audio blijft toch een aparte hobby op een bepaald moment heb je een bepaald nivo bereikt en dan ga je verbeteringen zoeken.

Net die hele kleine zeik details die niet eens opvallen maar als je er vat op kunt krijgen is het toch weer een verbetering.

maar op een moment moet je kunnen zeggen goed is goed. STOP

Shit dat zou het einde zijn van een deel van mijn hobby

goed er is ook nog muziek luisteren....... :)

ach ik zal altijd wel bezig blijven maar ik ga me wel beperken tot de dingen die er echt toe doen.

ik moet het in mijn instalatie alleen nog even uitfilteren