Jump to content

Tentlabs klok

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Lieve schatten,

Het gekke kassie ondersteunt beide genoemde dubbel blind testmethoden. En inderdaad, hij is op afstand te bedienen (is nl. gebouwd door een enorm lui varken).

Erik's opmerking over hoofdtelefoons is -het zal ook eens niet- hartstikke raak. Ik hoor met een onkiebonkie hoofdtelefoon zelfs achter de pc al meestal meer dan in perfecte stilte op zondagochtend na een goede nachtrust met mijn hoofdspeakers (iemand die er zin in heeft mag nu de open deur intrappen over de vermeende kwaliteit die mijn set dan wel zal hebben).

Mijn ervaringen met het ABX doosje en/of ABX software is de volgende. Bij heel subtiele effecten die ik kan ABX'en kan ik dat 1 of 2 keer achter elkaar en ook binnen een paar seconden. Daarna is het random. Neem ik dan 10 minuten rust, dan gaat het weer 1 of 2 keer meteen goed. Dus het 'je wordt na een paar keer gek' argument begrijp ik perfect.

Vanuit deze twee punten redenerend doe ik het volgende voorstel.

Stel je neemt een goede hoofdtelefoon plus ~versterker en de twee cd spelers, zet die in een soort afgesloten hok en laat 1 persoon per keer een of twee tests doen. Dan is ie moe, en mag de volgende een paar tests doen. De rest van de kudde kan lekker keuvelen, koffie zuipen, mij afzeiken en elkaars, eh, stekkertjes bewonderen. of zo. Zo kan iedereen testen hoe hij wil, snel afwisselen of langzaam (niet te langzaam uit praktische overwegingen). Met A-B referentie of zonder. Dit lijkt mij de opzet die het minste gezeik geeft over de methode (ieder kiest zijn eigen methode) en voorkomt zoveel mogelijk luistermoeheid.

Stel je neemt een goede hoofdtelefoon plus ~versterker en de twee cd spelers, zet die in een soort afgesloten hok en laat 1 persoon per keer een of twee tests doen. Dan is ie moe, en mag de volgende een paar tests doen. De rest van de kudde kan lekker keuvelen, koffie zuipen, mij afzeiken en elkaars, eh, stekkertjes bewonderen. of zo. Zo kan iedereen testen hoe hij wil, snel afwisselen of langzaam (niet te langzaam uit praktische overwegingen). Met A-B referentie of zonder. Dit lijkt mij de opzet die het minste gezeik geeft over de methode (ieder kiest zijn eigen methode) en voorkomt zoveel mogelijk luistermoeheid.

Beste Remco,

Dat vind ik nou echt een goed plan. Kan iedereen ook nog zijn favoriete koptelefoon meenemen. In mijn geval mijn HD580. Wordt je niet afgeleid enzo. Zet je ze gewoon op de Plee ofzo :D

Groeten,

Bas

Ik hoor met een onkiebonkie hoofdtelefoon zelfs achter de pc al meestal meer dan in perfecte stilte op zondagochtend na een goede nachtrust met mijn hoofdspeakers

Ik zie dat ik vergeten ben een komma te plaatsen. Voor de goede orde, ik lig dus niet met mijn speakers in bed. Daar zijn ze te groot voor.

Tijd voor die genoemde nachtrust.

Als het dan echt gaat gebeuren, worden Guido Tent en Elso Kwak dan ook uitgenodigd?

(Al was het maar om netjes te blijven...)

Beste,

Dat zou wel een goed idee zijn, maar ik blijf erop hammeren dat het vooral voor het leuk moet zijn, en niet met als doel mensen odneruit te halen. Zoals de sfeer nu is heb ik er erg veel zin in, en kan het alleen maar leuk zijn.

Groeten,

Bas

Beste,

Heeft iemand nog een Philips CD940? Daar heb ik er ook nog eentje van staan.

Groeten,

Bas

hoi Bas,

ik heb misschien een leuk voorstel ,

ik ben al een tijdje gek van zo'n cd940,

ik vind het een dik ding,(je weet ik ga bij cd-spelers alleen voor het uiterlijk)

nou is dit misschien een idee:

ik koop ook een cd940,(die moeten we dan gewoon even met zijn allen opzoeken)

dan vergelijken we eerst die van jou en die van mij, of ze allebei precies eender klinken,

daarna ga jij de mijne modificeren dmv een andere clock,

die modificatie betalen we met de forumleden die deze test willen bijwonen.

komt er na de test naar voren dat er positief verschil is tussen de twee spelers , dan betaal ik de modificatie terug !!

ps: ik wil alleen nog

Als het dan echt gaat gebeuren, worden Guido Tent en Elso Kwak dan ook uitgenodigd?

(Al was het maar om netjes te blijven...)

Beste,

Dat zou wel een goed idee zijn, maar ik blijf erop hammeren dat het vooral voor het leuk moet zijn, en niet met als doel mensen odneruit te halen. Zoals de sfeer nu is heb ik er erg veel zin in, en kan het alleen maar leuk zijn.

Groeten,

Bas

Lijkt me duidelijk.

Beste,

Groeten,

Bas

hoi Bas,

ik vind het een dik ding,(je weet ik ga bij cd-spelers alleen voor het uiterlijk)

dan vergelijken we eerst die van jou en die van mij, of ze allebei precies eender klinken,

komt er na de test naar voren dat er positief verschil is tussen de twee spelers , dan betaal ik de modificatie terug !!

Beste,

Groeten,

Bas

hoi Bas,

Een paar weken terug veranderde er eentje voor 35 euro van eigenaar op Marktplaats.

In mijn Rotel 980 loopwerk zit ook Philips CDM 9 (volgens de 980 manual).De Rotel is opgewaardeerd met een Superclock. Ik gebruik hem met een PS audio dig. link 2 DAC. Hoop dat het spul het nog een tijdje blijft doen ,want ik ben nog steeds tevreden.

Wat is er zoveel beter aan een CDM9 loopwerk dan dat van het loopwerk van een willekeurige low cost moderne DVD-speler? Zou dit graag willen weten, omdat ik het liefst het loopwerk + digitale uitgang van een DVD-speler zowel voor films als muziek gebruik en zou blij zijn als dat kan zonder kwaliteitsverlies (uiteraard dan wel met separate DAC voor hifi en DD/DTS decodering voor de films).

Dat is voer voor een heel nieuwe discussie. Ik prefereer bijvoorbeeld mijn dvd-loopwerk boven elk cd-loopwerk. Je kunt de disc met de hand 5 seconden(!) stilhouden voordat ie skipt en alles wordt meerdere malen gelezen. Maar goed, bit perfecte readout is sinds 1984 al geen probleem meer, dus laten we loopwerken maar voor een ander topic houden...

Dat is voer voor een heel nieuwe discussie. Ik prefereer bijvoorbeeld mijn dvd-loopwerk boven elk cd-loopwerk. Je kunt de disc met de hand 5 seconden(!) stilhouden voordat ie skipt en alles wordt meerdere malen gelezen. Maar goed, bit perfecte readout is sinds 1984 al geen probleem meer, dus laten we loopwerken maar voor een ander topic houden...

Wat moet ik met DVD ?? Helemaal niks. Luisteren, niet kijken. Ga naar het concert. Hoeft nieman te zeuren over hoe het moet klinken.

Geheel nieuwe discussie? Dat wil ik niet. Maar ik neem aan dat je geen Tent klok koopt omdat je zo nodig een ouderwets CD-loopwerk wil gebruiken. Dus ik neem aan dat de Tent klok ook nuttig is voor mijn DVD speler. Ik wil zo min mogelijk apparaten aan de voorkant van mijn kast zien en de DAC kan ik wel uit het zicht wegwerken dan.

Hallo Jeroen,

Bedoel je een Tentklok in je CD-speler (of DVD-speler) en dan een losse externe DAC gebruiken? Dat lijkt mij niet zoveel nut hebben: verlaag de jitter in de speler tot een laag niveau dat weer teniet gedaan wordt door de transmissie naar de DAC en de PLL in de DAC.

;)

Ik begrijp op de website van Guido dat je met een externe DAC de XO-3 en XO-DAC moet gebruiken en niet de XO-2 die voor stand alone CD en DVD spelers is bedoeld. Ik kan natuurlijk ook de XO-2 gebruiken en de output stage van de DVD speler verbeteren zodat ik een fatsoenlijke analoge uitgang heb.

Klopt Jeroen, voor in een externe DAC de XO-DAC. Dan nog een XO-2 in je speler heeft niet echt veel zin (mag natuurlijk wel). Alleen is die XO-DAC geschikt voor maar 1 sample frequentie. Heeft je DAC meerdere sample frequenties en gebruik je die ook, zoals CD @ 44.1 kHz icm met DVD @ 96 kHz, dan heb je een probleem denk ik.

Beste,

De XO-DAC kan inderdaad alleen maar werken op een sample frequentie. Wil je een cd of DVD speler als loopwerk gebruiken dan moet je inderdaad de XO-3 hebben. Dit heeft zeker wel zin want, je krijgt een betere digitale uitgangstage, die herklokt wordt.

Vond de vraagstelling van Emco wel interessant overigens. Wat beter, een goed degelijk loopwerk (alle CDM-9, VRDS, fixed pickup etc.) met borsteloze motoren, goede servo voedingen etc. Of een relatief baggerloopwerk, maar met buffers en en herlezing etc.

Veel DVD spelers hebben nu fraaie technieken om de data te bufferen, 100 keer te herlezen en zo alle mogelijke uitlees fouten recht te trekken. sommige werken nu zelfs op ene dubbele uitleessnelheid. Anderzijds, kun je van stront chocola maken? Dus moet het niet bij de bron al goed zijn?

Groeten,

Bas