Jump to content

Tentlabs klok

Guest Hubertinus
 Share

Recommended Posts

Vooral te horen met hoge piano aanslagen.

Een manier om mooiere klank uit een piano te krijgen is om er met minder jitter op te spelen. Dus als zo'n tenktklok nu eens de tijdsbasis kan zijn van een metronoom (waarmee je zeer regelmatig leert spelen) dan kan de tentklok inderdaad nog wellicht nuttig zijn voor de geluidsweergave.

Beste,

En hieruit blijkt maar weer, dat je A niets snapt van muziek, en B niets van digiale techniek!

Sinds wanneer is regelmatig spelen muzikaal?

Groeten,

Bas

Hoi Zee

Er is hier iemand minder gescharmeerd van de Benchmark:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2084

maar ik denk zelf dat het best wel meevalt ik dank dat de schrijver van deze recencie gewoon een aparte smaak heeft.

Ik bedoel heb je die spencer gezien :blink:

dan zal het met die dac wel goed zitten neem ik aan

Beste Tube-300,

Voor zover recensie's wat zeggen, dat is inderdaad de enige slechte recensie ooit geschreven over de DAC-1. En dat omdt muzikaal genie van ES de maat niet meer kon meetikken. Zelden zo slecht bull verhaal gelezen.

Zee: Je kunt de DAC-1 vrijblijvend thuis proberen via de importeur www.helios.nl

Groeten,

Bas

En hieruit blijkt maar weer, dat je A niets snapt van muziek, en B niets van digiale techniek!

Heerlijk wat een reactie :D . Je gooit er een kwartje in en...... :D

1. De gelovigen verwijs ik naar breem.nl.

2. De 'muzikale mensen' verwijs ik naar wat vakken muziektheorie, geschiedenis en boeken over componisten.

Heerlijk wat een reactie :D . Je gooit er een kwartje in en...... :D

1. De gelovigen verwijs ik naar breem.nl.

2. De 'muzikale mensen' verwijs ik naar wat vakken muziektheorie, geschiedenis en boeken over componisten.

3: De mensen die het echt willen weten verdiepen zich eens in techniek en proberen het zelf uit

4: De mensen die echt willen weten hoe het voelt om muziek te maken doen dat al, dat leer je niet uit een boekje!

En vertel mij niets over muziek theorie, dat heb ik de afgelpen jaren allemaal al gehad op het conservatorium.

Groeten,

Bas

3: De mensen die het echt willen weten verdiepen zich eens in techniek en proberen het zelf uit

4: De mensen die echt willen weten hoe het voelt om muziek te maken doen dat al, dat leer je niet uit een boekje!

En vertel mij niets over muziek theorie, dat heb ik de afgelpen jaren allemaal al gehad op het conservatorium.

@3: Soms kun je je ook in techniek verdiepen en er achter komen dat je per definitie onmogelijk een verschil kunt horen (op placebo na dan). Dan hoef je het ook niet uit te proberen.

@4: Vertel mij eens hoe het voelt om muziek te maken. Muziek maken leer je gedeeltelijk en onvermijdelijk uit boeken. Het oefenen is meer werk natuurlijk, maar je moet wel weten waar de muziek over gaat om het te kunnen vertolken. Techniek leer je trouwens WEL uit een boekje. 1+1 is nog altijd 2. Dat leer je uit een boekje, hoe veel kabelboeren enz. ook graag doen geloven dat 1+1 gelijk is aan 3 tenzij je hun producten koopt.

Wat betreft conservatorium:

Dan weet je als het goed is ook het verschil tussen tempovrijheid (rubato, accelerando, rallentando enz.) en ritmenauwkeurigheid (ritmes correct spelen en bijvoorbeeld een loopje met zestiendes regelmatig spelen ongeacht de intervallen waar ik op doelde met die metronoom). Wat betreft tempovrijheid wordt door talloze musici nog grove fouten gemaakt. Voor piano bijvoorbeeld relevant het boek: "Chopin gezien door zijn leerlingen". Daarin staat dat chopin het lieft geen rubato hoort waar hij het niet schrijft. Om de haverklap hoor je pianisten zogenaamd 'muzikaal' rubati spelen die er niet staan bij chopin (Wibi! Topper!).

Samengevat: je hoort geen verschil als je een niet hoorbare vervormingsbron reduceert in sterkte. Je hoort wel verschil als iemand iets anders speelt (ongeacht de 'muzikale smaak) op een opname. Meer offtopic wil ik me niet aan schuldig maken in deze thread.

Hoi Zee

Er is hier iemand minder gescharmeerd van de Benchmark:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2084

maar ik denk zelf dat het best wel meevalt de schrijver van deze recencie heeft gewoon een aparte smaak

Wat een ongelofelijke zwamneus is die van Es weer zeg. Schitterend antwoord ook van Ulmt van der Linden.

Ziet er verder wel goed uit. Zou leuk zijn als er wat meer gebruikersreviews komen. Zee doe je best :D

;)

Beste s0000884,

Mensen die muziek leren maken uit boeken, zijng een muzikanten in hart en ziel. Muziek ben jij en zit in je. Later als je er verder mee wilt ga je de boekjes gebruiken om gereedschappen te krijgen om wat in je hoofd zit te vertalen naar de werkelijkheid.

Voordat ik was toegelaten op het conservatorium, heb ik nooit les gehad, nooit enig boek gelezen. Wel heb ik altijd (automatisch) mijn oren gebruikt en ben gewoon gaan spelen op onze piano. Later via de boekjes kon ik verklaren wat ik al kon en deed.

Muziek is niet iets waar je op een dag voor kiest, en dan schaf je wat boekjes aan en dan leer je het wel. Het komt allemaal uit jezelf!

De boekjes mensen waren er natuurlijk wel bij ons op school, en die speelde dan ook als geen krant.

Overigens in de klassieke richting is het natuurlijk meer boekjes werk. Ik heb lichte muziek gestudeerd. En als ik in een nummer op dat moment voel dat ik een kwartool in een 16e maat wil spelen dan doe ik dat! Want if it sounds good it is good. Met het vertolken van klassieke werken is dat natuurlijk anders. Om die reden heb ik nooit klassiek willen studeren, omdat ik veel te veel eigen ideeen heb in muziek, en daarom ben ik de jazz/fusion kant opgegaan.

Groeten,

Bas

Ik heb de Benchmark DAC-1 thuis gehad (via www.deaudiofabriek.nl) deze had ook nog andere op-amps in de uitgang. Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd wat de presentatie betreft, deze lijkt op mijn non oversampling dac, maar dan met behoud van alle kleine details in het tophoog en de enorme drive (moeilijk te omschrijven) op het laag.

De reden dat ik toch niet overgestapt was is dat de NO dac (zelfbouw) de voor mij belangrijke zaken (vanzelfsprekende natuurlijke weergave zonder kunstmatig te klinken) net zo goed doet als de Benchmark. Dat beetje extra resolutie en drive is zeker verslavend maar de ruim 900 euro (in vgl. met 150 van zelfbouw) vond ik het (nog) niet waard.

Ik moet wel zeggen dat de Benchmark wel de beste DAC (cd-speler) is die ik heb gehoord (ook vergeleken met Linn Unidisk SC).

Als ik me niet vergis (mijn sound on sound review erbij gepakt)

AKM AK4114 transceiver chip

AD1896 sample -rate converter

en als dac een AD1853

edit: uiteraard zitter er ook een paar goede low-jitter klokken in (hoeft Tent niet meer bij :))

Beste,

We hebben al geexperimenteerd met andere klokken in de Benchmark, en dat heeft wel degelijk zin. De kracht vand e benchmarkt zit hem in de AD1896 upsampler die asyncroon herklokt. Deze chip heeft een FIR filter. Dat is in feite wat Benchmark het Ultralock noemt. Echter is de referentie klok vor deze chip nog steeds heel belangrijk. En je weet helemaal niet wat je hoort als je daar een hele goede inzet.

Groeten,

Bas

en als dac een AD1853

edit: uiteraard zitter er ook een paar goede low-jitter klokken in (hoeft Tent niet meer bij :))

Ok bedankt,

Waarbij ik bij zoiets gelijk aan denk als het echt goed is, is om de hele opamp nicknack er uit te gooien en te vervangen door goede trafo's. Dat gaat dus niet fatsoenlijk met een I-out dac als de AD1853, jammer.

;)

Guest Hubertinus

@Bas,

bestaan er ook cd spelers die van zichzelf al een goede klok hebben?

Als je het onderstaande ziet dan denkt deze fabrikant het goed voor elkaar te hebben.

The leading-edge digital-to-analog conversion section is based on the extraordinary AD1896 sample rate converter that feeds a AKM D/A converter based on a very stable clock oscillator.

The AKM S/PDIF transceiver receives the data from the transport and bufferizes them to eliminate any jitter. Then, data are both delivered to the sample rate converter and retransmitted to the S/PDIF digital output.

The output buffer/filter is based on high-speed lownoise op-amps and uses the best components in the filter section.

The huge power supply is based on six separate supply lines fed by a toroidal transformer, completed by the SMPS supply that gives power to the control section.

Hubertinus

en als dac een AD1853

Ok bedankt,

Waarbij ik bij zoiets gelijk aan denk als het echt goed is, is om de hele opamp nicknack er uit te gooien en te vervangen door goede trafo's. Dat gaat dus niet fatsoenlijk met een I-out dac als de AD1853, jammer.

;)

Beste Pjotr,

Wel als je de AD1853 vervangt voor de AD1852 die spanning uit is. Maar die klinkt wel iets minder goed, echter nog steeds een van de fraaite dac chips vandaag de dag.

Groeten,

Bas

en als dac een AD1853

Ok bedankt,

;)

En toch ga ik dat laatste proberen in mij AVM DAC2. Die is na de upsamplemod (af fabriek) ook bestukt met een AD1853. Er moet helaas wel een impedantietrafo achter de trafo komen om geen hoogafval te hebben vanwege de lage ingangsimpedantie van mijn vv. Ik heb een setje trafo's van Wil Blaauw (AE Europe) en een setje van Pieter Treurniet (Tribute). Die van Pieter zijn speciaal gewikkeld voor gebruik op de AD1853. Ik kom alleen niet aan de 2V output, maar zal het moeten doen met 0,6 of 0,8V. Op zich nog altijd ruim voldoende voor een lijningang.

Ik wacht nu alleen nog op de PCB's. Zodra die klaar zijn worden de trafo's ingebouwd.

je zou gewoon 2 apparaten naast elkaar moeten zetten

1 met Tent clock en de ander origineel dan weet je het zeker

Dat is mijn tekst... zij het dat zo'n vergelijk blind dient te gebeuren.

Als ik me niet vergis had je daar al een stukje electronica voor gemaakt om een blinde vergelijking te maken toch? Als ik me wederom niet vergis is daar op dat forum dat zelfmoord pleegde al een een interessant topic over geweest. Wat houd je tegen> Regel het en laat iemand anders ook een stukje over het resultaat schrijven. Leesvoer voor de massa.

Als ik me niet vergis had je daar al een stukje electronica voor gemaakt om een blinde vergelijking te maken toch? Als ik me wederom niet vergis is daar op dat forum dat zelfmoord pleegde al een een interessant topic over geweest. Wat houd je tegen> Regel het en laat iemand anders ook een stukje over het resultaat schrijven. Leesvoer voor de massa.

Yep, dat ABX kastje heeft me al een boel geld gescheeld en veel geleerd.

Ik heb al meermalen de uitnodiging gedaan om wanneer dan ook en waar dan ook zo'n test te houden. Omdat ik niet de mogelijkheid of wil heb te bewijzen dat iets niet bestaat, zal het bewijs toch geleverd moeten worden door degenen die er wel in geloven. Maar miraculeus genoeg neemt van de hele volksstammen die 'direct' verschil horen niemand de handschoen op.

Misschien moet ik het maar op een akkoordje gooien met meneer Randi...

Yep, helemaal met je eens. Dus zijn we beiden blijkbaar dom. Of men moet bang zijn dat er niet zo'n spectaculair verschil wordt waargenomen.

Ik heb helaas zelf geen miljoen beschikbaar, maar nog wel een setje supergeweldige interlinks voor degene die verschil hoort. Doe ik er blokjes bij om ze op te leggen, ik leg ze in de vriezer en kleur ze groen.

Dan zit je dus inderdaad met een lastig punt.

En het valt dus te bewijzen met een blind test.

Nou daar komt ie dan: Ik heb een Steinmusic cdm-12 loopwerkje met ingebouwde dac.

Wie heeft er eentje met opgewaardeerde clock? Ik wil er best voor naar Enschede rijden!