Jump to content

BOSE

groem07
 Share

Recommended Posts

Bose beweerd dat het met twee luidpsrekers een 5.1 systeem kan evenaren. Ik om uitleg gevraagd aan de verkoper. De demo CD en uitleg zijn helder. Ook het geluid klinkt (in de winkel) goed. Hoewel de prijs veel geld is (goedkoopste set 995 euro) en dat is nog altijd duurder dan een 5.1. systeem van bijvoorbeeld het merk Harmond Kardon (waarvan ik een systeem heb gehoord die goed klinkt) en die kost v/a/ 778 euro. Dus hoewel de prijs van die Bose 321 duurder is dan van een Harmond Kardon die ik heb gezien kan ik mij toch nauwelijks voorstellen dat die Bose het zelfde effect te weeg kan brengen als een 5.1 systeem. Althans voor zover ik het verschil hoor. Klopt het dat deze techniek gelijk is aan een 5.1 systeem, ofwel je met Bose een mooi 'vol 'surround effect krijgt? Hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Want een ieder beleef geluid op zijn eigen manier. Maar kan het technisch gezien??? Of zitten er haken en ogen aan? Bijvoorbeeld dat je met het afspelen van (DTS DVD's) wel een surround effect krijgt, terwijl je als je naar de radio luisterd je niet het gevoel hebt dat het inderdaad mooi en vol klinkt??? Wie kan mij vertellen over de techniek en ervaringen?

BVD

Hoi Groem7,

Weliswaar geen direct antwoord op je vraag,

maar Yamaha gaat nog 1 stap verder en brengt een apparaat op de markt dat uit slechts 1 "bron" bestaat: de Soundprojector YSP-1

p1218_1.jpg

't Werkt volgens hetzelfde principe; direct en gereflecteerd geluid:

YSP-1_3D_Image_tn.jpg

Enige maar:

Je bent afhankelijk van muren.

Heb je niet "voldoende" muren opzij of achter je, wordt het al moeilijk om een heus surroundeffect te cre

Ha die Pjotr,

Mijn hoofdtelefoon-ervaring beperkt zich tot de Sennheiser HD480, LUCAS, HD520 en HD600.

In sommige situaties kunnen goede hoofdtelefoons een heuse zegen zijn.

Maar... zo kansloos als dat LUCAS bleek... :( .

Bestaan er inmiddels GOEDE hoofdtelefoon-gebaseerde surroundsysteempjes???

Muziek maken in een akoestisch dode ruimte is hopeloos.

Muzikanten moeten zichzelf en in geval van grotere bezettingen ook elkaar kunnen horen om tot een goed samenspel te kunnen komen.

Ontneem hen de zaalakoestiek (reflecties!!!) en het clubje muzikanten verzandt in een hopeloze bendeongecontroleerde geluiden.

Surround sound is voor een "totaal beleving" echt heel fraai.

Maar als gevolg van het ontbreken van goede akoestiek / luidsprekeropstelling werd men gedwongen om met knappe electronische en digitale technieken te werk te gaan om zo een surround effect te maken dat in de meeste (woon)kamers niet zonder akoestische aanpassingen haalbaar bleek.

Bose, Yamaha, Niro, Kef maken allemaal dankbaar gebruik van reflecties in de luisterruimte.

Sterker nog; zonder reflecties DOEN deze systemen niks.

Hoe meer je de akoestiek in je kamer doodt, deste meer je afhankelijk wordt van wat je speakers en electronica weer aan kunstmatige ambiance en galm terugberekenen.

Tel uit je winst.

;)

Bose beweerd dat het met twee luidpsrekers een 5.1 systeem kan evenaren. Ik om uitleg gevraagd aan de verkoper. De demo CD en uitleg zijn helder. Ook het geluid klinkt (in de winkel) goed. Hoewel de prijs veel geld is (goedkoopste set 995 euro) en dat is nog altijd duurder dan een 5.1. systeem van bijvoorbeeld het merk Harmond Kardon (waarvan ik een systeem heb gehoord die goed klinkt) en die kost v/a/ 778 euro. Dus hoewel de prijs van die Bose 321 duurder is dan van een Harmond Kardon die ik heb gezien kan ik mij toch nauwelijks voorstellen dat die Bose het zelfde effect te weeg kan brengen als een 5.1 systeem. Althans voor zover ik het verschil hoor. Klopt het dat deze techniek gelijk is aan een 5.1 systeem, ofwel je met Bose een mooi 'vol 'surround effect krijgt? Hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Want een ieder beleef geluid op zijn eigen manier. Maar kan het technisch gezien??? Of zitten er haken en ogen aan? Bijvoorbeeld dat je met het afspelen van (DTS DVD's) wel een surround effect krijgt, terwijl je als je naar de radio luisterd je niet het gevoel hebt dat het inderdaad mooi en vol klinkt??? Wie kan mij vertellen over de techniek en ervaringen?

BVD

Gegroet,

Mijn ervaring met het 321 systeem bij twee winkels en bij een vriend van mij: het werkt niet! Zoals meerdere hier geoppert heben: niet doen. Advies: vergelijkbaar setje bij de Blokker koper voor 79,- en de rest naar Pakistan.

Groeten, Fred

Als ik de inrichting trend van de laaste jaren mag geloven is 'de echo put' de trend.

Er is dus een aardig potentieel voor die kermis setjes.

Verder word veel gekocht omdat dat aan de koper gevraagt/bevelen word.

Dus waarom nu niet :rolleyes:

Groetjes Simon

Het enige wat bij Bose goed werkt is de commerciele afdeling..... :(

Zekers!

Zelf heb ik dat spul ook een paar jaar moeten verkopen.

Ik geloof dat de kostprijs van zo'n melkpakje $ 7,- was, by the way. :D

Misschien is het wel OK om dit draadje wat om te buigen en het alleen nog over de werking van NIRO, Kef en Yamaha's 1 of 2-box surround systemen te hebben ?

Lijkt me veel interessanter dan die ouwe koei alweeeeeeeeeeeer uit de sloot te moeten halen.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Reflectie is verlies.

Muziekbeleving / productie KAN niet zonder reflectie.

Het is een ESSENTIEEL onderdeel van muziek(re)productie.

:cool2:

Ik zeg: sacd multichannel in een akoestisch dode ruimte...

Erg praktisch is het niet, ok...

Groet,

Jacco

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt?

Als alle klank (opname akoestiek, instrumenten) op de opname staan heb je slechts een hoofdtelefoon nodig om hier zo dicht mogelijk bij te komen. Iedere reflectie van een woonkamer is dan per definitie een verlies (je maskeert direct geluid en introduceert niet controleerbare vervorming). Dat een hoofdtelefoon er niet doorkomt bij audiofielen heeft niets met de geluidskwaliteit ervan te maken. Ik heb talloze uiterst dure sets gehoord, maar zolang deze sets in een woonkamer staan en niet bijv. in een weiland, zullen ze niet boven het niveau van bijv. mijn stax uitkomen.

Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt?

Daarmee bedoelde ik, dat er voor hoofdtelefoons geen fatsoendelijke surroundsystemen zijn ontwikkeld.

Het idee vind ik echter zeer goed; je buren zullen het alleen maar waarderen!

Om actiefilms op hoog geluidsniveau te kunnen "genieten", moet je al snel naar illegale niveau's. En in Nederland heb je daarvoor teveel buren.

Hier trouwens nog een interessante LINK.

;)

Precies. Voor de prijzen die ze voor die troep durven te vragen, kun je echt nog wel iets ander moois voor kopen. <_<

Precies. Voor de prijzen die ze voor die troep durven te vragen, kun je echt nog wel iets ander moois voor kopen. <_<

Gegroet,

Het leuke van de formule 'bagger voor veel geld met veel reclame en speciaal ontwikkelde test-cd/dvd' werkt blijkbaar. Niet om een beschuldigende vinger te wijzen, maar degene die dit topic opende is zelf zeer overtuigd van het geluid van Bose en heeft voor de zekerheid maar twee topics geopend.

Die maat van mij heb ik een paar keer gezegd dat volgens mij je genept wordt door die eeuwige zelfde boembas uit het waaiboomhouten doosje, en de hoog zonder midden uit de 'melkpakjes'.

Maar ja, als mensen dit nu eenmaal willen, dan geef ik Bose geen ongelijk dat ze dit niet uitbuiten. En zoals eerder gezegd maakt naar mijn mening meestal de vrouw bij een stel de eindbeslissing. En die kiest voor ......... <_<

Ik zie ook een hype bij broeken, als je naar een populaire winkel gaat, koop je geen broek onder de 100 Euro. Terwijl algemeen bekend is dat een product tussen inkoop in een winkel en verkoopprijs 3 maal over de kop gaat (dus inkoop 15 Euro). En die broeken die worden verkocht....... :blink:

Een goede kennis van mij oraniseert veel feesten. Hij zegt: die jongeren worden helemaal genept. Je huurt slechts

Nou goed....

Veel audiofielen vinden Bose dus niet audiofiel-verantwoorde producten aanbieden.

Daar laat zich (blijkt keer op keer) lang(dradig) over discussieren.

<_<

Maar... dit draadje is toch bedoeld om het over het functioneren van hun geluidssystemen te hebben!?!

Dus niet om alweer de verkoopprijs van hun producten te analyseren, maar nu eens

de theorie van direct/reflecting sound!

Een theorie die steeds meer (gerenomeerde!) audiomerken in de praktijk aan het toepassen zijn, immers.

Kijk alleen maar eens naar het aantal dipool-speaker aanbieders.

En naar de di- en bipool "echte" speakers van surroundspeakers.

Die kunnen alleen maar naar behoren functioneren DANKZIJ direct/reflecting geluid.

Dussss.

;)

Die kunnen alleen maar naar behoren functioneren DANKZIJ direct/reflecting geluid.

Dussss.

;)

DUSSS komen die systemen misschien wat te kort.. :P

Dussss.

;)

DUSSS komen die systemen misschien wat te kort.. :P

Ohooooh... :unsure:

Zal cgm aan de gewaardeerde surroundsound en dipool-liefhebbers ook nog uitleggen wat ze wel allemaal mislopen met hun audiospulletjes???

:unsure:

Zal cgm aan de gewaardeerde surroundsound en dipool-liefhebbers ook nog uitleggen wat ze wel allemaal mislopen met hun audiospulletjes???

:unsure:

Zal Erjee aan de gewaardeerde stereo liefhebbers ook nog uitleggen wat ze allemaal wel mislopen met h

En nog ff dit: Ik zou met een Bose beter kunnen leven dan met sommige Tannoy/JBL/KEF/B&W/Totem's.

Gegroet,

Ik vind dat een stel Bose 901 op een goede zware versterker beslist voordelen hebben, zeker in het laag. Zelf heb ik geregeld een feestje gegeven met 6 stuks 802's. Een feestje geven kan overigens ook gemakkelijk met