Jump to content

Wat vonden jullie van de VAD...??

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Wat viel mij de VAD dit jaar tegen.

Ik heb zeggen en schrijven 5 sets gehoord die de moeite van het beluisteren waard waren.

2 sets bij Eurogram,

eentje bij Totem (Einstein Totem)

eentje bij Audio classics

en eentje bij Dynaudio

Dan waren er een groepje middelmatige en daarna een grote groep gewoon slecht klinkende sets.

Het toppunt in slechte geluidskwaliteit vond ik bij Ampera audio. De grote set die daar stond en waarschijnlijk vele tienduizende euro's kostte klonk werkelijk verschrikkelijk. Dit ondanks alle aandacht die aan die set was gegeven. Kellijk is die Baroniezaal gewoon ongeschikt voor geluidsweergave.

Ook bij Transtec en B&W trof ik niet het geluid van eerdere jaren. Zelfs de grote set bij B&W met 801 luidsprekers klonk met een vervelend scherpe rand.

Dan neemt het aantal display stands jaar over jaar toe. En als dan bovendien Highendnamen als More-music en Audiac wegblijven blijft er weinig over.

Ik vindt het in elk geval niet erg dat ik maar een dag naar toe kan.

Was er dan niks leuks... O jawel. De Linn presentatie t.b.v. het jubleun van 1/3 eeuw LP12 was erg leuk. Temeer omdat ik ook zo'n ding heb. Ook stond de geluidskwaliteit bij Eurogram op een eenzaam hoog peil. Een opvallend goed klinkende set stond ook bij Einstein-Totem.

Maar voor de rest...???

Volgend jaar beter zullen we maar hopen... :(

Of ligt het allemaal aan mij...??? :confused:

Zijn er mensen die het anders hebben ervaren....???? :confused:

Wat vond ik beter ten opzichte van vorig jaar: de muziek keuze! Het kan natuurlijk een moment opname zijn, maar toch! Ik kreeg nu het gevoel alsof ik welkom was. De muziekkeuze was duidelijk minder depressief dan vorig jaar. Vorig jaar was overigens de eerste keer dat ik aanwezig was

Ik vond de demo bij Nordost ook erg interesant en leuk. B&W viel inderdaad tegen.

De la Roccia van Transrotor vond ik ook erg leuk om te zien (toekomst muziek wellicht). De set waarop deze speelde, Roksan en Monitor Audio, was niet echt in balans. er zat meer in het systeem en de Silver serie van MA (hoe mooi ze ook zijn) zat aan zijn top.

Verder schiet me even niets meer te binnen. Ik was best positief, zeker na mijn ervaring an vorig jaar!

Ach , ik ga eigenlijk niet voor te luisteren . De kans dat het ergens een beetje fatsoenlijk klinkt is klein ( uitzonderingen daar gelaten ) .

Tussen de vinyl bladeren en een kopje koffie is ook tijd-verdrijf :D

Verder vond ik het wel een beetje aan de matige kant vandaag

:rolleyes:

Groetjes

John

Ik ben vandaag ook op de VAD geweest.

Jongens wat was dat slecht. Opvallend was dat de mensen van Aspere Audio

met diverse dure spullen stonden, Lamm, Jan Alearts, VPI en zeer grote

luidsprekers. wat een afgang mensen dit was echt slecht, bonkerig, klonk nergens naar. Het stond vaak veel te luid. Matige muziek keuze, de slechtste demonstratie die ik ooit op een audio show heb gehoord.

Dan doet BOSE het nog beter.

Eurogram was matig alleen Joenit was goed.

B&W ben ik niet geweest, dat klinkt nooit ergens naar.

Ik hoop dat volgend jaar de mensen als Audiac, More Music en Dynamic Solution weer mee doen, alleen dan is het de moeite waard om te gaan....

Jempie

klote die demoshow van linn zat steeds vol :angry: Ik ben er wel om 10.30 uur geweest maar toen werd er nog niet gedemonstreerd. Jammer. Er werd wel een plaatje gedraait op de lp12 uit 71 met een oud orotofon element en dat klonk niet best. waarschijnlijk was de naald op sterven na dood.

Inderdaad klonk von zweigert erg goed. Gewoon een zeer goed geluid, wel duur uiteraard en voor mij onbetaalbaar jammergenoeg. Bij totem en rega ben ik niet geweest aangezien ik van rega m'n buik vol heb. Bij vrijwel alle luisterruimtes stond de muziek veels te hard. Ik zag ook dat Ellipson weer de 1303 in z'n programma had, dat doet me goed. audio classics was ook goed. wel lekkere muziek en met die mooie houtenmeubels. Die dikkerd van audio classics vind ik wel een toffe vent. Alleen dat lul verhaal over dat schoonmaak spul, audiotop o.i.d., gaar er bij mij niet in. En dat plasma scherm van pioneer zag er zeer goed uit. de geluiddemo heb ik niet gehoord. Verder vind ik het wel een doolhof dat Koningshof.

Eenmaal thuis valt het op dat de klank toch ietjes neigt naar schrilheid. Waarschijnlijk is m'n Rotel RC-03 vv daar de oorzaak van. Ik ga eens wat vv lenen denk ik.

Ik heb al m'n spullen in 2 audioracks (soundorganisation) staan die gemaakt zijn van metalen staanders en glasplaten. Zou een mooi zelf gemaakt houtenrack beter klinken???

Maar het kan ook aan m'n gemoedstoestand liggen op dit moment. Morgen maar weer luisteren en dan een oordeel vellen.

Robin

Vluchtig links en rechts e.e.a. beluisterd.

Van de stands waar ik geweest ben stak de stand van Audio Classics met kop en schouders er boven uit (vond ik).

Zo natuurgetrouw, vloeiend, muzikaal en pakkend en dit ondanks de ietwat beperkte ruimte.

Van Aspera Audio had ik wel meer verwacht, gezien het bedrag wat er aan apparatuur stond.

En zoals Hans eerder aangaf viel B&W en Transtec wat tegen t.o.v. de vorige jaren.

Bij Eurogram ben ik overigens niet geweest.

Jammer inderdaad dat Audiac en More Music. Beiden importeurs zorgen altijd wel voor de nodige reacties op dit forum na zo'n VAD show.

Gr.

Tony

Het is de 5e of 6e keer dat ik ben geweest en wat mij steeds opvalt dat het over het algemeen zo'n dooie boel is. Daarmee bedoel ik de mensen die de installaties bedienen weinig anders doen dan cd's wisselen. Er moeten toch wel leuke dingen te vertellen zijn over een set; materiaalkeuze, techniek etc of zijn het louter verkopers? Alleen Transtec heb ik het een keer zien doen met de esl van Quad. Dat maakt het wat vermakelijker om even langer te blijven zitten. De nieuwe quad vond ik overigens tegenvallen. Er was iets niet goed, maar wat weet ik niet.

Ik heb veel genoten in de stand van Viertron. De nieuwe 5200 serie speakers van Meridian klinken echt subliem. In die stand proefde je ook dat Meridian er nog 'zin' in heeft. De Faroudja beamer was ook heel mooi. Scherp beeld en een hele mooie kleurverzadiging.

Ach , ik ga eigenlijk niet voor te luisteren . De kans dat het ergens een beetje fatsoenlijk klinkt is klein ( uitzonderingen daar gelaten ) .

Tussen de vinyl bladeren en een kopje koffie is ook tijd-verdrijf :D

Verder vond ik het wel een beetje aan de matige kant vandaag

:rolleyes:

Groetjes

John

Het viel mij ook op dat waar vorig jaar een mooie draaitafel als bron werd gebruikt nu een cd of een sacd-speler werd gebruikt .

Gemak dient de mens ?

MB design kamer 118 speelde vorig jaar de "sterren van de hemel "met een mooie draaitafel en andere hoogwaardige componenten . Ik ben hier echt even blijven zitten . Toen al viel het erghh op dat zodra werd overgeschakeld naar de cd dat alles een stukje "platter "werd .

Nu werd een Marantz type ? ingezet als bron , de beleving van vorig jaar kon ik vandaag hier niet meer terug vinden .

Helaas wel jammer ........

Moet ik nog wel gaan morgen :(:(:(

Ik ben wel bij de Linn sessie om 11.30 uur, dus dat zal dan wel een hoop goedmaken. Voor de rest laat ik mij verrassen, hoewel bovenstaande berichten dat laatste wel ontkrachten :confused:

Ruud,

Helemaal gelijk, afgelopen week nog even bij Rhapsody geluisterd naar

de mooie producten van Dynamic Solutions, zoals Lyra, Basis en Graham

absoluut top. Het speelde werkelijk fantastisch, ik heb daar meerdere mensen

gesproken, iedereen was het er over eens dit was de beste wat ooit in Nederland misschien wel in Europe gedemonstreerd is, ik denk dat ook Harry zelf ook diep onder de indruk was van de set in de hoofdruimte hij heeft dat meerdere malen geroepen. Ik heb veel analoog gehoord maar zoals algelopen show bij Rhapsody is het beste wat te krijgen is.

Spectral voor en eind, Lyra Phono stage, Basis Debut signature, Graham Phantom

en natuurlijk het element van Lyra de Titan.

Morgen nog eens terug,

Mazzel,

Jempie

Het was voor mij alweer een paar jaar geleden dat ik op de vad-show was.

Ondanks het ontbreken van enkele goede importeurs zoals More Music, Dynamic Solutions en Analoque Audio Products heb ik het toch wel naar zin gehad.

Mooie demo's met boeiende muziek waren voor mij:

Music 2 met Accuphase en Cabasse

Joenit met Totem en Einstein

Audioclassics met Horning

Eurogram

Bij enkele stands werd op mijn verzoek muziek gedraaid die ik zelf had meegenomen o.a. bij T+A op de referentie set, de V-serie, de opstelling en ruimte was bepaald niet optimaal, maar toch genoten van de muzikale capaciteiten van deze set.

d10_frontal.jpg

Heel bijzonder vond ik de demo bij Lyngdorfaudio (voorheen Tactaudio) Peter Lyngdorf demonstreerde zelf zijn nieuwe cd speler via de digitale versterkers TDA 2200 en de SDA2175. De luidspreker opstelling was best bijzonder nl 2 subwoofers in de hoeken en op circa 80 cm daarvoor twee kleine luidsprekers van Dali.

Via een crossover in de versterker werden de luidsprekers apart aan gestuurd daarnaast was er ook een kleine correctie in de frequentieband aangebracht om enkele dips in de luisterruimte te compenseren.

tda2200_front_550.jpg

Ik heb altijd wel zo mijn bedinkingen bij digitale versterkers en DSP equalizers maar ik moet zeggen dat het heel verrassend klonk.

Allereerst viel op dat je echt de muziek hoorde en niet de set. Totaal verschillende klankbalansen van diverse cd's werden steeds overtuigend neergezet.

Het stereobeeld was zeer realistisch met levensechte stemmen en instrumenten, plaatsing en onderscheiding van instrumenten was ook heel fraai.

Daarnaast kon deze set echt onwijs dynamisch klinken dit werd o.a. met een levensechte drumkit solo gedemonstreerd. Heel indrukwekkend allemaal zeker gezien de Dali luidsprekers de goedkoopste uit de serie zijn en de ruimte aan de kleine kant is. Hoe zou deze set presenteren op nog betere luidsprekers?

Verder werd je er enthousiast te woord gestaan en draaide ze ook hier zelf meegenomen muziek.

Helaas is Lyngdorf Audio nog niet verkrijgbaar in Nederland, maar ik heb begrepen dat dit in toekomst wel het geval zal zijn.

Verder vond ik de sfeer wel leuk en nog wat interesante software aangeschaft.

Groeten,

Jake ;)

Het was vandaag voor mij de eerste keer dat ik de VAD show heb bezocht. Mijn verwachtingen voor wat betreft de demonstraties waren zeer hoog.

Ik heb een leuke rondkijkdag gehad, maar het aantal sets wat in mijn oren erg goed klonk viel zwaar tegen. De meeste sets waren volgens mij zomaar bij elkaar geraapt en misten volgens mijn oren vaak dynamiek en vooral openheid.

Wat ik erg mooi vond waren de luidprekers van Focal JM Lab, de combinatie Cabasse-Accuphase en de combinatie McIntosh-Quad.

Wat ik erg jammer vond waren de vele praatjes in de Cabasse-Accuphase luisterruimte. De eerste keer dat ik daar binnenkwam ben ik na 15 minuten maar weer naar buiten gegaan. Ik kom speciaal vanuit Zwolle om geimponeerd te worden door fantastisch geluid en niet om naar iemand te luisteren die een kwartier vertelt over een Stonehenge ceedeetje wat hij heeft gemaakt. Uitleg over bobbeltjes of kuiltjes in cd's kan ik wel op internet opzoeken.............zucht. Gelukkig kreeg ik de tweede keer dat ik de ruimte binnenkwam wel muziek te horen (wat een geluid!).

Wat ik echt heb gemist: Siltech, MIT, Transparent, Audio Physic, Avalon, Mark Levinson, Wadia, Thiel.......beetje jammer, vooral van Siltech valt me dat echt tegen.

.......maar hoe dan ook........ik heb een leuke dag gehad, volgend jaar ga ik zeker weer.

groeten Michel

De demo bij Linn was echt heel erg leuk. Duurde langer dan een uur, maar was erg de moeite waard (...afgezien misschien van die persoon die na het laatste stuk nog ff een versleten singeltje van Mick Jagger moest laten horen..).

Jammer ook die verkoper bij Accuphase/Cabesse die z'n eigen CD (verzamelaar met Ierse muziek) stond aan te prijzen.

Wat ik positief vond was de rust die rond de formaten. Was 3 jaar geleden SACD HET veelbelovende medium en CD vooral niet meer, in 2005 was het weer 'gewoon' LP en CD.

Hoewel hier en daar toch verrassend (Linn, Transrotor, ClearAudio, ...), zinderde het minder dan voorgaande jaren. Was dat alleen het ontbreken van enkele grote merken?

De set van de show: Quad/McIntosh?

De VAD is voor mij een kijkdag en als er wat goeds te luisteren valt, is dat mooi meegenomen.

Toch een paar luisteropmerkingen:

- ik vond de nieuwe Quads goed vanaf het moment dat man op de rij voor mij wegging. Het geluid kwam omhoog en was heel goed. Ik vond het geluid wel iets te warm en dat zou best eens aan de McIntosh of akoustiek kunnen liggen.

- nog niemand horen noemen, wie heeft de Horning beluisterd, dat vond ik zeer goed. Dat hoop ik nog echt een keer te horen.Morgen even goed op hun site kijken.

- Elipson is in ieder geval een interessant merk. Ik had eigenlijk die Futura willen horen (verbeterde 1303). Die met die bol erop vond ik niet slecht zeker gezien het schakelkastje en matige versterking.

- voor de rest viel er ook veel tegen. Luidsprekers bouwen is een vak en demonstreren ook. Niet iedereen beheerst die kunst.

Ik slaap er nog eens over.

Carl

PS gezellig Frank K weer te zien

Och, het was best leuk al met al. De topper voor mij waren zonder enige twijfel de Ars Aurus speakers, een merk wat ik niet kende. De dynamiek en soundstage was subliem en de enige toko waar we tegen het einde van de dag nog naar terug zijn gegaan waar we tot de sluiting nog hebben gezeten voor een echt goede demonstratie die we voorgeschoteld kregen. Voor de rest vond ik Quad wel aardig, Uccuphase/Cabasse erg de moeite waard, maar ook de Nordost sessie met hun nieuwe lijn vond ik boeiend.

Dynaudio werd door veel mensen gehypt dus we waren wel nieuwsgierig toen we daar aankwamen, maar was eigenlijk een grote teleurstelling. Okay, leuk geluid, maar we zouden zweren dat de monitoren stonden te spelen terwijl bij navraag de vloerstaanders die er naast stonden het werk deden. Mooie plaatsing, maar bij 45hz (op zijn laagst) hield het op, erg teleurstellend.

Verrassend vond ik ook nog Piega, een merk wat me nooit zo heeft aangestaan, maar hun monitor die stond te spelen klonk subliem.

Ook Totem vond ik verrassend goed, gelukkig ook iemand die eens wat andere muziek durfde te draaien dan het standaard Diana Krall werk.

De domper van de dag was toch wel Tannoy, waar al mijn vooroordelen tegen dit merk nog een extra injectie kregen met de botte (op een bijna onbeschofte manier) weigering om te mogen luisteren naar de opstelling die ze hadden staan daar. De aanwezige heren straalden het ultieme baalgedrag uit en we kregen iets toegesnouwd dat er iets met een filter zou zijn en namen een houding aan waarbij we gelijk het gevoel hadden van okay, wegwezen hier, zoek het maar lekker uit verder. Toch jammer, want ik had een (nu ex) Tannoy liefhebber bij me die toch wel erg nieuwsgierig was naar hun grotere modellen.

Ook ik vond de demonstratie bij de Accuphase/Cabasse stand heel mooi, en heb ook genoten van de Rega/Totem opstelling. Deze set maakte heel mooi muziek.

Ik heb nog een paar LP's gewassen met de Double Matrix in de Clearaudio stand, en nog een mooie LP gescored van Katie Melua in de High Fidelity Discs stand.

Ook heb ik nog even leuk gebabbeld met Aalt Youk van den Hul. Het blijkt dat ie in z'n jongens jaren bij ons in het dorp heeft gewoond. Was een leuk gesprek.

We hebben nog even genoten van de DVD Acoustica van The Scorpions in de B&W ruimte. Ik vond deze opname zeer mooi klinken, en het beeld was zeer goed.

Voor de rest overal heerlijk gesnuffeld en ook Carl en z'n audiovriend tegengekomen.

Toch altijd leuk om een forumlid tegen te komen. We hebben weer even bijgepraat.

Al met al toch weer een leuke dag gehad, ondanks dat er een aantal grote namen niet aanwezig waren.

Frank. :rolleyes:

Cabasse kon mij dus echt niet bekoren... Bovendien stond het er oerend hard....

Was echt niet normaal. Wanneer je met het geluidsdrukniveau moet proberen mensen te overtuigen ben je slecht bezig. :huh:

Rick Paap mistte ik inderdaad ook. Dit is jammer, omdat deze met zijn Nederlandse Master speakers een enorm hoog niveau weet te presteren. :)

Verder mistte ik ook de krenten van vorig jaar, b.v. van Duppen, Speakerland en Kartell audio.

Xindak, Shanling, Vincent, Usher b.v. zijn actuele (verre oosten) merken maar niet te vinden.

Een gemistte kans..... :(

Och, het was best leuk al met al. De topper voor mij waren zonder enige twijfel de Ars Aurus speakers, een merk wat ik niet kende. De dynamiek en soundstage was subliem en de enige toko waar we tegen het einde van de dag nog naar terug zijn gegaan waar we tot de sluiting nog hebben gezeten voor een echt goede demonstratie die we voorgeschoteld kregen. Voor de rest vond ik Quad wel aardig, Uccuphase/Cabasse erg de moeite waard, maar ook de Nordost sessie met hun nieuwe lijn vond ik boeiend.

Dynaudio werd door veel mensen gehypt dus we waren wel nieuwsgierig toen we daar aankwamen, maar was eigenlijk een grote teleurstelling. Okay, leuk geluid, maar we zouden zweren dat de monitoren stonden te spelen terwijl bij navraag de vloerstaanders die er naast stonden het werk deden. Mooie plaatsing, maar bij 45hz (op zijn laagst) hield het op, erg teleurstellend.

Verrassend vond ik ook nog Piega, een merk wat me nooit zo heeft aangestaan, maar hun monitor die stond te spelen klonk subliem.

Ook Totem vond ik verrassend goed, gelukkig ook iemand die eens wat andere muziek durfde te draaien dan het standaard Diana Krall werk.

De domper van de dag was toch wel Tannoy, waar al mijn vooroordelen tegen dit merk nog een extra injectie kregen met de botte (op een bijna onbeschofte manier) weigering om te mogen luisteren naar de opstelling die ze hadden staan daar. De aanwezige heren straalden het ultieme baalgedrag uit en we kregen iets toegesnouwd dat er iets met een filter zou zijn en namen een houding aan waarbij we gelijk het gevoel hadden van okay, wegwezen hier, zoek het maar lekker uit verder. Toch jammer, want ik had een (nu ex) Tannoy liefhebber bij me die toch wel erg nieuwsgierig was naar hun grotere modellen.

bij 45 hz hield het op, hoe weet jij dat???? Had je een B&K bij je.

robin

Dynaudio werd door veel mensen gehypt dus we waren wel nieuwsgierig toen we daar aankwamen, maar was eigenlijk een grote teleurstelling.

De domper van de dag was toch wel Tannoy, waar al mijn vooroordelen tegen dit merk nog een extra injectie kregen

Van Dynaudio is al langer bekend dat ze soms echt heel slechte combinaties maken op hun shows. Tot een jaar of twee terug combineerde Dynaudio hun speakers op shows altijd met Mark Levinson. Dat klinkt alsof je met je nagels langs een schoolbord krast. Dynaudio zou de best klinkende set kunnen hebben op een VAD show als ze eens gingen shoppen bij Jadis en Siltech ...

Tannoy is een merk dat op shows geen enkele moeite neemt om hun speakers aan het klinken te brengen. Ik heb op geen enkele show ooit een Tannoy ook maar enigszins acceptabel horen klinken. Een hard oordeel als Tannoy bezitter, maar het is nu eenmaal zo.

Bij Joenit hebben ze iemand op hun shows lopen die zijn oren gebruikt, die zelf van normale muziek houdt, en er niet vies van is om meegenomen materiaal van bezoekers te draaien.

Ik ben overigens niet naar de VAD geweest. Joenit ken ik al wel en de enige andere stand waar ik nog interesse in heb staat er niet.