Jump to content

Hoornluidsprekers

carl
 Share

Recommended Posts

Een thema wat hier nog nooit besproken is (volgens mij), is hoornluidsprekers. Een paar jaar geleden was ik al verschrikkelijk onder de indruk van de Zingalis op de VAD. Nu was het Horning. Volgens mij speelde ze met de Perikles:

http://www.horninghybrid.com/perikles.htm

Toch een luidspreker die nog in huis past. Daar kijk ik op zo'n beurs altijd wel naar, zou zoiets nog een optie zijn voor thuis. Wat ik mooi vind aan deze speaker is het gemak waarmee het klinkt. Net na de demonstratie van de Quad ESL gehoord en daar deed die toch niet voor onder.

Kortom graag commentaar op hoornluidsprekers en zeker van Spido.

Carl

Beste Carl,

Sorry... ik had dit topic nog niet opgemerkt!

Mijn reactie: in principe leveren hoorns de beste koppeling tussen membraan en luisterlucht.

Het membraan kan licht zijn, en toch een hoog rendement leveren.

Maar principes zijn niet zaligmakend.

Doordat veel hoorns zelf in trilling geraken, en dus vertraagde resonanties veroorzaken, treedt vaak kleuring op.

Mijn eigen (bouw)ervaring met hoorns beperkt zich tot de Decca "London" ribbon.

De hoorn maakte een weergave tot ca. 1 kHz mogelijk.

Ik droomde al van een pijlsnel, faserecht tweewegsysteem...

Totdat duidelijk werd dat de "London" minimale vervorming leverde wanneer je de hoorn er af haalde, en je hem alleen als "supertweeter" gebruikte.

Verder heb ik, voor een recensie, een tijdje de Tannoy "Westminster" hoornluidsprekers in huis gehad.

Dat waren fantastische weergevers! Ze plaatsten stemmen en instrumenten met GPS-achtige precisie en met een fenomenale dynamiek.

Maar ze hadden wel een coherentie-probleem.

Net zoiets als bij een kruissnaar-piano: waar de spanrichting van de snaren verandert, treedt ook een verschil in klankkarakter op.

In dit geval de back-loaded woofer en de front-loaded treble unit.

Toch bleven ze - en blijven ze - in het zeer kleine groepje van mijn all time favorites.

Want een beetje liegen is niet zo erg... als je 't maar overtuigend doet!

15-20 jaar geleden ofzo stonden er hier in Den Haag een paar Tannoy Westminsters bij Allwave, slechtste luidspreker die ik ooit gehoord heb. Bonkdoos met megafoon omscheef ik 'm toen.

Ik verwachtte een heel verfijnd geluid, het kwam me allemaal nogal bombastisch over.

Hai Spido en Pinobot,

Ik heb natuurlijk maar een beperkte hifi ervaring. De keren dat ik hoorns of afgeleiden daarvan heb gehoord klonk vielen ze toch een paar keer in zeer positieve zin op. Op een paar jaar geleden op de VAD de Zingalis en dit jaar de Hoerning. We waren er vroeg en hebben eerst naar de "nieuwe"Quads geluisterd en daarna bij toeval de Hoernings. Het klonk absoluut moeiteloos en verder niet te veel en te weinig. Verder waren ze niet veel te groot en passen dus nog in een huiskamer. Kennelijk is het een hybride.

Toch jammer dat je zo'n luidspreker bij toeval op de VAD hoort en nergens anders ziet. Een beetje reclame maken voor goede hifi is niet verboden en is goed voor de branche in zijn algemeenheid.

Carl

15-20 jaar geleden ofzo stonden er hier in Den Haag een paar Tannoy Westminsters bij Allwave, slechtste luidspreker die ik ooit gehoord heb. Bonkdoos met megafoon omscheef ik 'm toen.

Ik verwachtte een heel verfijnd geluid, het kwam me allemaal nogal bombastisch over.

Beste Pinobot,

Zoals gezegd: mijn ervaringen met de Westminster waren heel anders.

't Hangt natuurlijk erg af van de omstandigheden: de aansturende apparatuur, de akoestiek, de kwaliteit van de opnamen.

Ik meen dat ik hear nog niet zo lang geleden ook negatieve stukjes over de Westminster (of was het de Guy Fountain Signature?) zag, na een demo (vorige VAD?). Jammer.

Tannoy hoort vakkundig en met toewijding gedemonstreerd te worden. Dat verdienen zulke speakers.

Beste Pinobot,

Zoals gezegd: mijn ervaringen met de Westminster waren heel anders.

't Hangt natuurlijk erg af van de omstandigheden: de aansturende apparatuur, de akoestiek, de kwaliteit van de opnamen.

Ik meen dat ik hear nog niet zo lang geleden ook negatieve stukjes over de Westminster (of was het de Guy Fountain Signature?) zag, na een demo (vorige VAD?). Jammer.

Tannoy hoort vakkundig en met toewijding gedemonstreerd te worden. Dat verdienen zulke speakers.

beste spido,

ik vond de westminster een hele mooie luidspreker om te zien,

maar ik vond het een ramp om hem te horen.

ik heb nog nooit zo hard een middengolfradio horen spelen, zeg maar.

ps: misschien heb ik het mis, maar volgens mij vind jij dat ie mooi klinkt omdat jij achter het principe staat wat ze gebruiken bij deze speaker. :rolleyes:

ga hem nog eens goed beluisteren (net als ik , van heel dichtbij , en van veraf , en loop er eens een rondje omheen....) ;)

de Tannoy Westminster

heb ik best wel goed horen klinken maar ook echt verschrikkelijk

Ik zeg best wel goed omdat de luidspreker eigenlijk een komplete achtergeladen hoorn is en dat is niet mijn ding.

De fronthoorn is niet echt een hoorn maar meer een wave guide.

en voor de rest alleen een verfraaiing van het uiterlijk.

En het beamen waar jij op doelt Eric

hebben front hoorns nog meer

ik moet echt in het midden zitten ,minder dan een meter speling :)

Daar gebeurt het dan ook, alle informatie word op dit punt samengebracht

niets word verspild.

Het plaatje dat zich dan afbeeld is met geen enkele luidspreker te evenaren

En het beamen waar jij op doelt Eric

hebben front hoorns nog meer

ik moet echt in het midden zitten ,minder dan een meter speling :)

Daar gebeurt het dan ook, alle informatie word op dit punt samengebracht

niets word verspild.

Het plaatje dat zich dan afbeeld is met geen enkele luidspreker te evenaren

Moet je er eigenlijk nog wel een surroundsetje bij hebben voor het muzikaal behang bij dagelijkse klusjes.

Ik vind de Zingali's nog steeds de mooiste speakers die ik ooit gehoord heb. Ik hoop er ooit nog een set mee te mogen samenstellen. Tot nu toe ben ik thuis tevreden en als je dat hebt bereikt dan wil je even niets anders meer, dus wie weet in de toekomst ...

Als Tannoy bezitter verbaas ik me er altijd over hoe slecht het op shows klinkt, ik kan de genoemde omschrijvingen van voorgangers wat dat betreft beamen. Het is alsof de importeur zich alleen de moeite veroorloofd om geluid uit zijn speakers te krijgen en het dan daar bij laat. De grote Prestige serie heb ik wel bij mensen thuis (zeer) goed horen klinken en dan verdwijn je in de muziek en is er een enorme impact zonder dat dit direct opvalt.

(...) De fronthoorn is niet echt een hoorn maar meer een wave guide. (...)

Beste Tube,

De hoorn aan de voorzijde bestaat eigenlijk uit drie delen: het naar binnen gewelfde deel van de kast, de conus van de laagweergever, en de wave-guide die door het magneetsysteem heen naar de tweeter voert, die zich aan de achterzijde van de laagweergever bevindt.

Alles bij elkaar wel een behoorlijk lange hoorn, voor treble: de akoestische koppeling zet al in bij 200 Hz..

westminster.jpg

(...) The magnificent 530 litre cabinet, with its complex horn loading system, gives greatly increased efficiency allied to a wave front area approaching that from real instruments. Effortlessly capable of resolving truly low frequencies and the reproduction of the dramatic dynamic range of musical instruments, all with stunning realism. (...)

uit: http://www.audiophile.com.au/tnny_specs/prstg_wstmnstr.html