Jump to content

rubber of spikes?

pinobot
 Share

Recommended Posts

In Drachten staat de Dunlop-Enerka, een fabriek waar ze lopende banden maken voor bijvoorbeeld ertstransporten in mijnen e.d.

Dit materiaal is lekker dik en verstevigd met textielweefsel. Wie weet kun je eens informeren of ze geen afvalstukken hebben liggen.

Een andere leverancier van grogstoffelijk rubber is Trelleborg-bakker, deze maken rubberprofielen en blokken voor de waterbouw; van groot tot reusachtig.

In bijna alle gevallen zijn spikes beter dan rubber. Door de speaker goed te koppelen aan de vloer met spikes zorg je ervoor dat je kast zoveel mogelijk trillingsvrij blijft. Je wil toch alleen dat je conus beweegt? Met rubber komt ook de rest van je speaker in beweging, zonde van de verloren energie, plus kans op allerlei onaangename resonanties.

Soms hoef je het wiel niet uit te vinden, kijk om je heen en constateer zelf wat de verschillende speakermerken onder hun speakers/subs stoppen. Als rubber beter was geweest had iedereen wel rubber onder zijn speakers staan (nog goedkoper ook).

In bijna alle gevallen zijn spikes beter dan rubber. Door de speaker goed te koppelen aan de vloer met spikes zorg je ervoor dat je kast zoveel mogelijk trillingsvrij blijft. Je wil toch alleen dat je conus beweegt? Met rubber komt ook de rest van je speaker in beweging, zonde van de verloren energie, plus kans op allerlei onaangename resonanties.

Soms hoef je het wiel niet uit te vinden, kijk om je heen en constateer zelf wat de verschillende speakermerken onder hun speakers/subs stoppen. Als rubber beter was geweest had iedereen wel rubber onder zijn speakers staan (nog goedkoper ook).

Sorry hoor, maar dat is onzin. :o

Die energie met ergens blijven, rubber neemt de trilling op en zet deze om in warmte, de spike is een misaanpassing (impedantie enzo) en reflecteert de energie terug de kast in.

Je zou bijna denken dat er verstand van had, soms sta ik echt versteld van mezelf, ongelofelijk hoeveel onzinnige informatie een mens kan absorberen en kneden naar behoefte, en het is pas half zes, dit wordt weer een topdag. :P

Het punt is nu juist dat je niet altijd koppeling wilt. B.v. bij een houtenvloer of tussen een laagkast en mid/hoog kastje. Als je een stenenvloer of betonnenvloer hebt zijn spikes wel weer aan te raden.

(Ik gaan hier wel uit van kwalitatief goede speakers van een redelijk gewicht).

Die energie met ergens blijven, rubber neemt de trilling op en zet deze om in warmte, de spike is een misaanpassing (impedantie enzo) en reflecteert de energie terug de kast in.

Het kan wel zo zijn dat rubber de trilling (van de kast) opneemt, maar je had die trilling helemaal niet willen hebben. En dus gebruik je spikes (als de ondergrond het toelaat).

Het kan wel zo zijn dat rubber de trilling (van de kast) opneemt, maar je had die trilling helemaal niet willen hebben. En dus gebruik je spikes (als de ondergrond het toelaat).

En dus ga je de speaker op spikes zetten op een tegel die je weer met wasmachinedempers ontkoppeld van de vloer.

Werkt volgens mij behoorlijk goed, is ook nog eens goedkoop en daardoor voor iedereen bereikbaar.

Conqubite (die overigens de tegels ook nog moet plaatsen) :rolleyes:

En dus ga je de speaker op spikes zetten op een tegel die je weer met wasmachinedempers ontkoppeld van de vloer.

Je leest nogal eens dat mensen dit zo doen.

Het enige wat je daarmee bereikt, is dat de luidspreker minder gaat bewegen omdat er meer massa in beweging gebracht moet worden.

(Trillingen 'uit de vloer' worden daarentegen wel weer gedempt)

Het is ook onlogisch: je gebruikt spikes om de luidspreker 'vast' aan de vloer te zetten, vervolgens maak je luidspreker en tegel 'los' met de dempers.

Ik heb zelfbouwstands van 30kg (beton) op dunne rubber strips staan. Hierop staan mijn speakers vast. Dat rubber is nodig om te ontkoppelen van mijn houtenvloer. Werkt beter dan spikes........ :rolleyes:

Het doel is ontkoppeling van de vloer zonder de speakers te laten bewegen. Dit lukt met veel gewicht op dempers. Koppeling geeft altijd resonanties, waarbij spikes dit zo veel mogelijk proberen te beperken.

Waarom er tussen een mid/hoog kastje en een laag kast spikes gebruikt worden snap ik helemaal niet. Je wilt juist geen koppeling, dus maak de topkast zwaar en de scheiding van dun rubber.

Allemaal onzin. Rubbertjes en spikes zijn alleen maar symptoombestrijding.

Hoe zwaarder en hoe steviger de luidspreker is, hoe minder belangrijk de spike of het rubbertje wordt...

Hangt nogal af van de units die in de speaker zitten...... en er zijn altijd resonanties (zie o.a. kastmaterialen onderzoek). Dus hoe zwaar moet de speaker zijn dan? :rolleyes:

Ik proef weer een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelllllllllllllllllllllllll lang draadje....... :lol:

Allemaal onzin. Rubbertjes en spikes zijn alleen maar symptoombestrijding.

Hoe zwaarder en hoe steviger de luidspreker is, hoe minder belangrijk de spike of het rubbertje wordt...

Hangt nogal af van de units die in de speaker zitten...... en er zijn altijd resonanties (zie o.a. kastmaterialen onderzoek). Dus hoe zwaar moet de speaker zijn dan? :rolleyes:

Ik proef weer een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelllllllllllllllllllllllll lang draadje....... :lol:

Neem jij die Behringer mee als je langskomt?

Zal ik doen!!

Hoe klinkt het?

Het klinkt zeker anders, ik laat 't een paar dagen zitten...

Moet je zeker doen, na een paar dagen is de mat ingespeeld en klinkt het veel ruimtelijker, helderder en het laag verschrikkelijk strak. Je kunt de instrumenten in het orkest aanwijzen; net of er een gordijn is opengetrokken. :D

(...) Mijn speakertjes zijn dan maar zo'n slordige 70 kg per stuk, natuurlijk licht in vergelijking tot de spekstenen speakers van jou, maar de winst verkregen door ze op ontkoppelaars te zetten was niet gering.

Beste Ruud,

In het licht van mijn eerdere - kennelijk prikkelende - opmerking stel ik je voor om in jouw zin "maar" te vervangen door "dus".

Beste Prutteltje,

Nee. Sla toch niet altijd zo'n onzin uit. Als je geen verstand van dit soort dingen heb, zeg er dan maar liever niets over.

Beste allen,

Het is raadzaam een lichte luidspreker, die niet alleen de lucht maar ook zichzelf in trilling brengt, op spikes te zetten. En dan liefst op een betonnen tegel of zo.

Rubber voetjes of matten helpen ook wel aardig.

Maar een betonnen tegel