Jump to content

rubber of spikes?

pinobot
 Share

Recommended Posts

Ik heb zelf lichtere speakers op stands. De stands zijn zelfbouw en met beton gevuld. Deze heb ik mbv spikes gekoppeld aan de vloer en om het laminaat te beschermen heb ik onder de spikes eurocenten geplaatst. Onder het laminaat ligt weer een isolerende laag (anders krijg ik ruzie met de benedenburen) en daaronder ligt beton. Ik heb zelf nooit geexperimenteerd door de spikes te verwijderen en te vervangen door rubberen pootjes aangezien ik dat toch veel gedoe vond. Kan ik hierin toch nog wat optimaliseren?

Tussen de speakers en de stands heb ik zgn Vibrapods geplaatst en ik moet zeggen dat het daardoor veel beter klinkt (rustiger en strakker laag) dan wanneer ik de luidprekers direkt op de stands plaats. Als ik het goed heb zijn ze van vinyl gemaakt.

Ik heb ook Masterbase geprobeerd en dit werkt ook prima, maar ik heb het idee dat ik het met de Vibrapods iets lekkerder vind klinken, maar dit is in mijn optiek vrij subtiel.

Hoe klinkt het?

Het klinkt zeker anders, ik laat 't een paar dagen zitten...

Moet je zeker doen, na een paar dagen is de mat ingespeeld en klinkt het veel ruimtelijker, helderder en het laag verschrikkelijk strak. Je kunt de instrumenten in het orkest aanwijzen; net of er een gordijn is opengetrokken. :D

De reden dat ik zo werk is dat je een verandering al gauw als een verbetering bestempeld omdat het anders klinkt dan je gewend bent.

Stel nu dat ik vind dat het geluid verbeterd met het rubber dan zou het geluid moeten verslechteren als ik het er weer onderuit haal maar daarvoor moet ik het geluid wel goed kennen.

Ik ben geen professional, ik heb tijd nodig.

Allemaal onzin. Rubbertjes en spikes zijn alleen maar symptoombestrijding.

Hoe zwaarder en hoe steviger de luidspreker is, hoe minder belangrijk de spike of het rubbertje wordt...

Niet iedereen woont op de begane grond. :P

Hoe zwaarder en hoe steviger de luidspreker is, hoe minder belangrijk de spike of het rubbertje wordt...

Niet iedereen woont op de begane grond. :P

Nee Spido heeft gelijk. Zo'n kast om de spiekers is ook maar symptoombestrijding . Bij een goede spiekers is zo'n kast helemaal niet nodig. En hij kan het weten want hij is al een tijdje met van die kasten bezig.

:D;)

Dan is speksteen ook onzin.

Beste Prutteltje,

Nee. Sla toch niet altijd zo'n onzin uit. Als je geen verstand van dit soort dingen heb, zeg er dan maar liever niets over.

Grapjas. <_<

Je zegt dat spikes/rubber symptoonbestrijding zijn.

Je zegt dat spikes/rubber minder belangrijk wordt als de luidspreker maar zwaar genoeg wordt.

Dus zeg je impliciet dat je met spekteen dezelfde symptomen bestijdt als met spikes/rubber.

Jij vindt spikes/rubber onzin, maar speksteen kennelijk niet.

En vervolgens beweer je dat ik onzin uitkraam.

Wat kost dat speksteen eigenlijk, en wat kost spikes/rubber?

Ik heb zelf lichtere speakers op stands. De stands zijn zelfbouw en met beton gevuld. Deze heb ik mbv spikes gekoppeld aan de vloer en om het laminaat te beschermen heb ik onder de spikes eurocenten geplaatst. Onder het laminaat ligt weer een isolerende laag (anders krijg ik ruzie met de benedenburen) en daaronder ligt beton. Ik heb zelf nooit geexperimenteerd door de spikes te verwijderen en te vervangen door rubberen pootjes aangezien ik dat toch veel gedoe vond. Kan ik hierin toch nog wat optimaliseren?

Tussen de speakers en de stands heb ik zgn Vibrapods geplaatst en ik moet zeggen dat het daardoor veel beter klinkt (rustiger en strakker laag) dan wanneer ik de luidprekers direkt op de stands plaats. Als ik het goed heb zijn ze van vinyl gemaakt.

Ik heb ook Masterbase geprobeerd en dit werkt ook prima, maar ik heb het idee dat ik het met de Vibrapods iets lekkerder vind klinken, maar dit is in mijn optiek vrij subtiel.

Zet die vibrapords eens onder je stands!! De speakers dan met spikes op de stands (of gewoon vastschroeven).

Beste Prutteltje,

Zware, stijve kasten absorberen maar heel weinig energie.

Daardoor staan ze die ook niet vertraagd af in de vorm van paneelresonantie.

Een luidspreker in een slappe behuizing is wel te vergelijken met een lichtgewicht boksertje met heel dikke handschoenen aan.

't Kan wel leuk boksen wezen, technisch gezien... maar een "eindklap" (k.o.) zit er helaas niet in.

Te weinig massa, en te veel absorptie. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Een slap luidsprekersysteem kun je ook wel vergelijken met zo'n moderne aluminium crossfiets op brede slappe banden en met vering in het frame en/of de vorken.

Veel van de trap-energie gaat dan verloren in frame vervorming en in het activeren van die (overigens comfortabele) vering.

Daarom zijn echte racefietsen heel stijf (staallegering of carbon), niet geveerd - zelfs het zadel niet - en staan ze op knalharde smalle bandjes.

P.S. Hoe ik in werkelijkheid heet, gaat jou geen ###### aan. En hoe jij in werkelijkheid heet, gaat mij evenmin een ###### aan. Interesseert me ook niet. Maar ik mag toch wel aannemen dat je niet als "Prutteltje" door het dagelijks leven gaat?

Waar gaat die energie dan heen?

P.S. Hoe ik in werkelijkheid heet, gaat jou geen ###### aan. En hoe jij in werkelijkheid heet, gaat mij evenmin een ###### aan. Interesseert me ook niet. Maar ik mag toch wel aannemen dat je niet als "Prutteltje" door het dagelijks leven gaat?

Hoe je in werkelijkheid heet, gaat me inderdaad geen ###### aan. Daar informeer ik dan ook niet naar. Jij beweert echter, bij herhaling, dat je Spido heet. Nu weet ik weer dat dat niet zo is, dus zal het wel een consequente tikfout zijn. <_<

En je aanname is correct, ik ga niet als "Prutteltje" door het dagelijks leven.

Daarom zijn echte racefietsen heel stijf (staallegering of carbon), niet geveerd - zelfs het zadel niet - en staan ze op knalharde smalle bandjes.

Spido, wanneer stap jij nou eindelijk een keer over op carbon conussen ipv dat spul waar ze kogelvrije autobanden van maken? B)

Beste Prutteltje,

Daardoor staan ze die ook niet vertraagd af in de vorm van paneelresonantie.

Een luidspreker in een slappe behuizing is wel te vergelijken met een lichtgewicht boksertje met heel dikke handschoenen aan.

't Kan wel leuk boksen wezen, technisch gezien... maar een "eindklap" (k.o.) zit er helaas niet in.

Te weinig massa, en te veel absorpie. Dat zet geen zoden aan de dijk.

:D

Yeah; bigger IS better!!!

:lol::lol::lol:

;)

Zet die vibrapords eens onder je stands!! De speakers dan met spikes op de stands (of gewoon vastschroeven).

De stands zijn met beton gevuld en daarom te zwaar voor de vibrapods. Wat zou het voordeel kunnen zijn t.o.v. mijn huidige situatie.

ik hardloop beter op rubbers dan op spikes ;)

Toch zijn spikes efficienter... Niet voor niets lopen athleten (sprinters) op spikes en niet op rubberen zolen...

En marathonlopers op rubber en niet op spikes.

Een marathon lopen op spikes lijkt me niet erg comfortabel idd (voor zover een marathon dat kan zijn...).

Waar gaat die energie dan heen?

Beste Prutteltje,

De hoeveelheid energie die bij slappe kasten wordt omgezet in paneeltrillingen (en dus - zelfs letterlijk - in vervorming), wordt bij stijve kasten omgezet in luchttrillingen. In geluid, dus.

Precies wat eigenlijk de bedoeling was, nietwaar?

Spido, wanneer stap jij nou eindelijk een keer over op carbon conussen ipv dat spul waar ze kogelvrije autobanden van maken? B)

Beste Pinobot,

Carbon conusmateriaal heeft mijn volle aandacht!

In principe zou het voortreffelijke resultaten moeten kunnen opleveren.

Helaas blijken de praktische resultaten (nog) niet aan de wensen te voldoen.

In vergelijking met de beste kevlar-units zijn overigens overeenkomstige carbon types wat onrustig in het middengebied, en vertonen ze een scherpe piek vlak voor de definitieve roll-off. Ongeveer hetzelfde verloop als sandwich en aluminium-alloy membranen hebben.

Dat maakt hogere-orde filtering onvermijdelijk, wat niet te verenigen is met mijn opvattingen omtrent het uitbannen van fase-draaiingen.

Beste Pinobot,

Carbon conusmateriaal heeft mijn volle aandacht!

In principe zou het voortreffelijke resultaten moeten kunnen opleveren.

Helaas blijken de praktische resultaten (nog) niet aan de wensen te voldoen.

In vergelijking met de beste kevlar-units zijn overigens overeenkomstige carbon types wat onrustig in het middengebied, en vertonen ze een scherpe piek vlak voor de definitieve roll-off. Ongeveer hetzelfde verloop als sandwich en aluminium-alloy membranen hebben.

Dat maakt hogere-orde filtering onvermijdelijk, wat niet te verenigen is met mijn opvattingen omtrent het uitbannen van fase-draaiingen.

Wat is er eigenlijk mis met papieren conussen? :o

Toch zijn spikes efficienter... Niet voor niets lopen athleten (sprinters) op spikes en niet op rubberen zolen...

Ik hoor trouwens net dat een athletiekbaan een beetje zacht is. :P

Het liefst een heeeel klein beetje ja. Zodat de spikes er in blijven haken, zodat je jezelf goed kan afzetten. Maar ik heb (op tv) wel eens van een sprinter gehoord dat ie het liefst een keiharde baan zou hebben. Ik meen dat het Troy Douglas was, die dat zei. Dat zei hij naar aanleiding van de nieuwe baan die ze in Hengelo hebben aangelegd en waar afgelopen seizoen een grote wedstrijd was. De baan was nog te nieuw voor toptijden (volgens hem) en dat kwam doordat de baan nog te zacht was. Kennelijk willen sprinters dus een keiharde baan... :rolleyes:;)