Jump to content

rubber of spikes?

pinobot
 Share

Recommended Posts

Zware, stijve kasten absorberen maar heel weinig energie.

Waar gaat die energie dan heen?

Beste Prutteltje,

De hoeveelheid energie die bij slappe kasten wordt omgezet in paneeltrillingen (en dus - zelfs letterlijk - in vervorming), wordt bij stijve kasten omgezet in luchttrillingen. In geluid, dus.

Precies wat eigenlijk de bedoeling was, nietwaar?

Inderdaad, niet waar.

:lol:

De bedoeling is dat alle energie die naar achteren de kast in wordt gestraald wordt opgegeten door de grote boze kastkabouter.  :P

Da's bij gesloten kasten natuurlijk, het enige echt goede kastprincipe.

Jouw avatar denkt daar anders over ;)

Maar ik mis toch het laag van m'n Van Medevoort. -_-

Ik heb zelf lichtere speakers op stands. De stands zijn zelfbouw en met beton gevuld. Deze heb ik mbv spikes gekoppeld aan de vloer en om het laminaat te beschermen heb ik onder de spikes eurocenten geplaatst. Onder het laminaat ligt weer een isolerende laag (anders krijg ik ruzie met de benedenburen) en daaronder ligt beton. Ik heb zelf nooit geexperimenteerd door de spikes te verwijderen en te vervangen door rubberen pootjes aangezien ik dat toch veel gedoe vond. Kan ik hierin toch nog wat optimaliseren?

Tussen de speakers en de stands heb ik zgn Vibrapods geplaatst en ik moet zeggen dat het daardoor veel beter klinkt (rustiger en strakker laag) dan wanneer ik de luidprekers direkt op de stands plaats. Als ik het goed heb zijn ze van vinyl gemaakt.

Ik heb ook Masterbase geprobeerd en dit werkt ook prima, maar ik heb het idee dat ik het met de Vibrapods iets lekkerder vind klinken, maar dit is in mijn optiek vrij subtiel.

Zet die vibrapords eens onder je stands!! De speakers dan met spikes op de stands (of gewoon vastschroeven).

De stands zijn met beton gevuld en daarom te zwaar voor de vibrapods. Wat zou het voordeel kunnen zijn t.o.v. mijn huidige situatie.

Meer gewicht, dus moeilijker in beweging te krijgen dan de speaker alleen.

De bedoeling is dat alle energie die naar achteren de kast in wordt gestraald wordt opgegeten door de grote boze kastkabouter. :P

Beste Pinobot,

In principe is de volledig gesloten behuizing inderdaad het type dat de geringste vervorming oplevert.

En als je onvoldoende kennis en inzicht bezit, kun je denken dat het in de praktijk ook het geval is.

Maar de praktijk is heel anders dan de theorie.

In de praktijk blijkt het veel beter te zijn niet te proberen de krachten die krachtige woofers in het laagste octaaf opwekken te dempen.

Vooral voor houten behuizingen blijken die krachten onbeheersbaar te zijn. De kasten zijn akoestisch lek, te slap, en het plukje watten in die kasten kan hooguit wat hogere frequenties dempen.

Die dempingspogingen leveren alleen maar verlies en vertraagde resonantie op.

Het is veel effici

De bedoeling is dat alle energie die naar achteren de kast in wordt gestraald wordt opgegeten door de grote boze kastkabouter.  :P

Beste Pinobot,

In principe is de volledig gesloten behuizing inderdaad het type dat de geringste vervorming oplevert.

En als je onvoldoende kennis en inzicht bezit, kun je denken dat het in de praktijk ook het geval is.

Maar de praktijk is heel anders dan de theorie.

In de praktijk blijkt het veel beter te zijn niet te proberen de krachten die krachtige woofers in het laagste octaaf opwekken te dempen.

Vooral voor houten behuizingen blijken die krachten onbeheersbaar te zijn. De kasten zijn akoestisch lek, te slap, en het plukje watten in die kasten kan hooguit wat hogere frequenties dempen.

Die dempingspogingen leveren alleen maar verlies en vertraagde resonantie op.

Het is veel effici

ESL's en andere open dipools hebben een fantastisch goede impulsverwerking: vrijwel geheel zonder vertraagde resonanties!

Helaas hebben ze ook geen basweergave...

Dat "een gesloten systeem" een betere impulsverwerking heeft dan "een reflexsysteem" is een haaifaaifabeltje.

Juist de beste gesloten systemen (stijf, zwaar) hebben een langdurig nastuiterende inwendige luchtmassa: de panelen absorberen immers weinig energie.

Bij de beste reflexkasten (stijf, zwaar en kritisch afgestemd) is dat veel gunstiger, dankzij de energie-overdracht via de reflexpijp.

De beste reflexsystemen worden ook niet zodanig afgestemd dat ze m

ESL's en andere open dipools hebben een fantastisch goede impulsverwerking: vrijwel geheel zonder vertraagde resonanties!

Beste,

Wel laag, maar het gaat niet erg diep door de acoustische kortsluiting , voor sommige ruimtes en muziek soms wel aan te raden.

MvG,

Haudio

(...) Wel laag, maar het gaat niet erg diep (...)

't Is maar wat je laag noemt... of diep.

De ESL57 mocht in Duitsland bijvoorbeeld niet de kwalifikatie "hifi" voeren, omdat zijn lagetonenweergave niet voldeed aan de DIN 45.500 norm: een norm waaraan door elk K

Dat "een gesloten systeem" een betere impulsverwerking heeft dan "een reflexsysteem" is een haaifaaifabeltje.

Juist de beste gesloten systemen (stijf, zwaar) hebben een langdurig nastuiterende inwendige luchtmassa: de panelen absorberen immers weinig energie.

Bij de beste reflexkasten (stijf, zwaar en kritisch afgestemd) is dat veel gunstiger, dankzij de energie-overdracht via de reflexpijp.

De beste reflexsystemen worden ook niet zodanig afgestemd dat ze m

In bijna alle gevallen zijn spikes beter dan rubber. Door de speaker goed te koppelen aan de vloer met spikes zorg je ervoor dat je kast zoveel mogelijk trillingsvrij blijft. Je wil toch alleen dat je conus beweegt? Met rubber komt ook de rest van je speaker in beweging, zonde van de verloren energie, plus kans op allerlei onaangename resonanties.

Soms hoef je het wiel niet uit te vinden, kijk om je heen en constateer zelf wat de verschillende speakermerken onder hun speakers/subs stoppen. Als rubber beter was geweest had iedereen wel rubber onder zijn speakers staan (nog goedkoper ook).

Beste Arjen,

Lijkt mij ook.

Heb een aantal jaren geleden bij Translator metingen gezien, die op verzoek van een "onderzetterfabrikant" werden gemaakt.

Die onderzetters varieerden van keiharde spikes tot aan slappe tennisballen of slap rubber.

Duidelijk was toen dat hoe slapper (of hogere Q-factor) e.e.a. werd des te meer frequentie(doppler) vervorming er ontstond. Dus een toon van b.v. 5000 Hz werd vervangen door een toon die varieerde tussen 4995 en 5005 Hz, als de resonantiefrequentie van het systeem 5 Hz was.

Dat Doppler-effect heb je ook wanneer een toeterende trein naar je toe komt of zich van je verwijdert.

Het lijkt mij dus dat de luidspreker niet mag bewegen.

mvg

Gert

... knip ...

Beste Spido,

Eens wat betreft de impulsweergave, niet helemaal eens wat berteft het laagbereik.

Mijn huidige volledige dipool-systeem sukkelt met gemak door tot aan 16 Hz(-3 dB).

Mijn vorige dipool-systeem, dat niet veel lager ging dan 40 Hz, heb ik indertijd voorzien van twee dipool subs met hetzelfde bereik, ook 16 Hz. Deze waren slechts 40 cm in het kubiek.

Het kan dus wel.

mvg

Gert

Dus een toon van b.v. 5000 Hz werd vervangen door een toon die varieerde tussen 4995 en 5005 Hz, als de resonantiefrequentie van het systeem 5 Hz was.

Dat Doppler-effect heb je ook wanneer een toeterende trein naar je toe komt of zich van je verwijdert.

mvg

Gert

beste gert,

ik vraag me af of men dit ook hoort bij een esl.

daar beweegt het membraam ook heftig heen en weer, terwijl dat zelfde membraam ook de frequentie van 5000hz weer moet geven.

hoort men dan ook het doppler effect?

ps: heb jij de Fenix??

Dus een toon van b.v. 5000 Hz werd vervangen door een toon die varieerde tussen 4995 en 5005 Hz, als de resonantiefrequentie van het systeem 5 Hz was.

mvg

Gert

beste gert,

ik vraag me af of men dit ook hoort bij een esl.

daar beweegt het membraam ook heftig heen en weer, terwijl dat zelfde membraam ook de frequentie van 5000hz weer moet geven.

hoort men dan ook het doppler effect?

ps: heb jij de Fenix??

Beste Erik,

Moeilijke vraag eigenlijk of je het hoort.

Denk het eigenlijk wel. Vooral bij toepassing van ESL'len met een enkel membraam. Maar ik kan niet "bewijzen" dat ik het hoor. Weet alleen dat indien je het diepe laag (< 70 Hz) van een electrostaat haalt deze nog fraaier wordt.

Heb dat ervaren bij de grote Stax.

Niet voor niets lijkt mij dat de meeste electrostaten meerwegsystemen zijn (b.v. Quad)

Aan de andere kant zal het fenomeen ook optreden als je de dipool te dicht bij de achterwand plaatst (reflectie van laagenergie tegen het hoogpaneel) Dus de electrostaat moet een metertje uit de achterwand. Maar dat wisten we al. Is trouwens bij dynamische speakers niet anders.

Ja ik heb de Fenix. Alle voordelen van dipool, lijnbron en dynamische speakers in

Beste Gert,

Wanneer er bijvoorbeeld een klein tinkeltje op de triangel wordt afgegeven... blijft dat dan een klein tinkeltje op een triangeltje? En kun je dan de plek van het triangeltje precies aanwijzen?

Door de grote afstanden tussen de diverse luidsprekerunits in zulke luidsprekersystemen (en dan nog in stereo

wat is eigenlijk het voordeel van een dipool woofer?

het is toch eigenlijk een dubbel nadeel?

het grootste nadeel bij een esl is dat ie niet in een behuizing kan.

dus proberen we op vele manieren toch enig laag uit een esl te persen.

maar waarom zet je dan woofers in een dipool opstelling?

ze wapperen toch maar een beetje?

en een beetje veel rond hun resonantie frequentie?

en ze moeten toch vreselijk gecorrigerd worden?

en door de akoestische kortsluiting produceren ze toch helemaal geen

• 5 weeks later...

Ik zit met een zwevend parket. En de beste resultaten met mijn b&w's (20 kg) heb ik met die rubberen deurstoppers (4 cm hoog) De vijzen niet te hard aandraaien dat ze nog een beetje soepel staan. Maar belangrijker nog is dat ze echt geen achterwand verdragen, zelfs niet op een meter afstand. Staan nu midden in mijn living, en ik ben nog steeds getrouwd :)