Jump to content

speakerkabel lengte

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeg,

als mijn ene speakerkabel 7 meter is, en de ander 1 meter, hoever moet dan mijn ene speaker (met de lange kabel) verder naar voren staan dan de ander??

(ik wil dit even weten omdat ik dus nu twee lengtes speakerkabel heb. :)

????????????????????????????? :D

is toch logisch 6 meter naar voren..correctie de speaker met de lange kabel moet 6 meter naar achter, lange kabel meer weerstand..om dat verschil op te lossen de speaker 6 meter naar achter plaatsen :D:D

zeg,

als mijn ene speakerkabel 7 meter is, en de ander 1 meter, hoever moet dan mijn ene speaker (met de lange kabel) verder naar voren staan dan de ander??

(6 / 3e8) * 340=

6.8 micrometer.

Natuurlijk helemaal mis! de lichtsnelheid in dat kabeltje is helemaal geen 3e8 (en ook geen 299792458) maar c/sqrt(ereff). Maar waarschijnlijk zit het er niet ver vanaf.

groet,

Jacco

Ik ben niet op de hoogte van erik's dielectricum maar een beetje prutser koelt zijn kabels tot een paar graden boven het absolute nulpunt en gebruikt een vacuum dielectricum. En dan is c nagenoeg haalbaar

We gaan toch geen compromissen stellen, wel... voor je het weet zit je op 20 micrometer. Je blijft schuiven.

Plastische chirurgie wl ook helpen; het oor aan de zijde van de lange kabel laten los snijden en dat wat naar voren je weer laten aannaaien.

Het snijden kun je eventueel zelf doen, het oor aannaaien moet je beslist laten doen (in verband met de maatafwijking).

Laat de afgesneden oorschelp ook meteen als flapoor aannaaien, door de lengte van de kabel zal de verzwakking van het signaal aanzienlijk zijn, waardoor de luidsprekerbox zachter speelt. Het grotere frontale oppervlak van het flapoor compenseert dit weer.

Eric, je hebt hier echt met een serieus probleem te maken:

Omdat de ene speakerkabel langer is dan dan ander zul je (om de langere looptijd van het signaal in de langste kabel te compenseren) de speaker met de langste kabel dichter naar de luisterplek moeten schuiven. Echter, omdat deze speaker dan dichterbij staat dan de ander, zul je deze relatief luider horen spelen dan de ander. De oplossing hiervoor is de kabel van deze speaker langer te maken waardoor er meer verlies in de kabel optreedt en de speaker dus vanzelf minder luid zal spelen. Echter, omdat de kabel nu weer langer is geworden zal de looptijd verder toenemen en moet je de speaker NOG dichterbij de luisterpositie plaatsen, waardoor deze WEER luider gaat spelen en je dus de kabel NOG langer moet maken voor extra demping....enz. enz. CONCLUSIE: je kabels moeten echt op de milimeter nauwkeurig even lang zijn want anders kom je in een visieuze circel terecht waar je als echte audofiel niet meer uitkomt. Levensgevaarlijk !!! :D;)

Maar Erik toch! De kabels moeten absoluut even lang zijn in verband met looptijdverschillen, fase-onreinheid en, niet te vergeten, onevenwichtigheid in de hoge registers.

Knip van de lange kabel een stuk af en monteer dat met een kroonsteentje aan de korte. Herhalen tot ze allebei even lang zijn. Op deze manier kun je je set prachtig fine-tunen. Zorg wel dat je precies in de maat van de muziek knipt, anders zit je natuurlijk toch nog met allerlei ellende...

Jelte

zeg,

(6 / 3e8) * 340=

6.8 micrometer.

kijk !!!

dit antwoord zat ik op te wachten :)

(ik kom er alleen tot mijn grote schrik achter dat de ene speaker al dichterbijer stond dan de ander ,

geen 6,8 micrometer , nee, 12300 micrometer.

hoeveel langer moet ik nu de lange speakerkabel maken om dit verschil te compenseren?

mijn speakers schuiven niet zo makkelijk weet je.....) :rolleyes:

Wel, 12300 / 6.8 = 1800 maal te ver naar voren, dus moet je 1800 * 6 meter = 10.8 kilometer kabel toevoegen. En dat mag niet opgerold zijn natuurlijk, want dan denken mensen dat het een spoel is...

:)

OK, maar 10,8 km kabel heeft meer weerstand dan 6 meter.

hoeveel dikker moet ik nu mijn 10.8 km kabel maken om de zelfde weerstand te krijgen als de 6 meter 1,5mm2 installatiedraad?? :rolleyes:

Dat hangt af van de elektrische eigenschappen af van je kabel.  ;)

Groet,

Jacco

getwiste installatie draad 1,5 mm2 :)

Je zwoer toch bij dat groen uitgeslagen koper in die transparante omhullig...??? :rolleyes:

Looptijdverschillen.... door reflectie heb je er in je kamer zoveel dat jij dat verschil toch niet hoort.

Om alle "problemen" te vermijden kun je natuurlijk gewoon effe naar De Gamma gaan en wat draad bijhalen. Ik zou dan gelijk per speaker vier draden van 1,5mm2 nemen.

:)

BTW ik had vroeger ook twee verschillende lengten speakerkabels. Ik heb er nooit wat van gemerkt.... ;)

BTW ik had vroeger ook twee verschillende lengten speakerkabels. Ik heb er nooit wat van gemerkt.... ;)

Ik heb ook 2 verschillende lengtes gehad. Een van 6m en 1 van 4m. Die van 4m heb ik doormidden geknipt en die 2 stukken van 2m gebruik ik nu als speakerkabel. Die van 6m gebruik ik niet meer. Heb geen verschil met de vroegere situatie kunnen merken. Had ik overigens ook niet verwacht...

Ps. ik heb de kabels 'ingekort' om praktische redenen. Ik had niet veel meer nodig (2m is nog steeds ruim voldoende), dus lag het op een hoop achter m'n speakers en set. Dat geeft nogal wat spaghetti en staat zo rommelig...